Pris för privatlektion för icke utbildad tränare

Sv: Pris för privatlektion för icke utbildad tränare

De flesta räknar från fel håll.

För att få en månadsinkomst efter skatt på 10 000:- (motsvarar ett "vanligt" jobb med cirka 70:-/timme) så måste man göra en vinst på 22 917:- vilket motsvarar 28 646:- som ska faktureras varje månad.

Alltså måste man för denna låga nivå ta ut drygt 200:- för att få 70:- i timlön. Företagarens omkostnader är inte medtagna i kalkylen.

Siffrorna bygger på att man har detta som enda inkomst. Många som driver hästverksamheten vid sidan av ett vanligt jobb får ofta sämre siffror eftersom man då får högre marginaleffekter. På Nuteks hemsidor finns ett bra räkneverktyg för den som vill testa sin företagsidé (http://www.nutek.se/sb/d/840/a/3812).

Jag rider för en outbildad, men hon är mycket bättre än många andra utbildade jag har ridit för, men hon är billig tycker jag, de kostar 100:- för ca 1 h, de beror ju lite på hur det går .

Jag betalar 150,-/45 min dressyrträning. Min tränare är ej utbildad men väldigt duktig och förklarar på ett mycket bra sätt:) . Hon har tävlat upp till Intermediere I.

Jag betalar 380 för 45-minuters pass med b-tränare så mer än 150 kr hade jag inte betalt för en outbildad instruktör.

Tycker personligen att man underminerar för de som är seriösa och har tagit sig tiden och besväret att, förutom sina tidigare kunskaper, erfarenheter och meriter, utbilda sig.

Fast man kanske vill ha en tränare som inte är skolad i förbundets syn på hur det ska ridas, alltså nån som tänker annorlunda.

Hur menar du då? Skolad i förbundets syn:confused:

Alltså, annan typ av ridning än den som a-b-c-tränarna förespråkar. De tränarna är ju inte utbildade i förbundets regi.

Ja vill man inte använda de som är utbildade a-b-c tränare av någon anledning som inte rör kostnad så är det klart att då väljer man ju någon annan som lär ut enl den skola man intresserar sig för. Min erfarenhet är dock att även dessa, om de är seriösa, tar ut en taxa som är ungefär jämförbar.

Det är kanske lite skillnad också eftersom de har en egen genre eller vad man nu ska kalla det för, och knappast underminerar för andra.
Själv tycker jag att det finns alldeles för många klåpare som håller på att "lära" ut sina sk kunskaper och en dokumenterad utbildning PLUS egna meriter gör att det känns tryggare för mig som kund. Jag betalar gladeligen lite högre timpeng för detta.

Lite allmänna åsikter...

Självklart ska en utbildad tränare som är så pass intresserad av att vara verksam att han eller hon bekostar en utbildning på runt 10.000 kr kunna ta mycket mer betalt än en ej utbildad tränare. Kanske behöver man inte nödvändigtvis vara tränare, det finns ju andra utbildningar som hippolog, ridinstruktör osv. Det är ju skillnad på att kunna lära ut hur man gör tex en skänkelvikning eller en öppna, och på att vara väl förtrogen med det svenska utbildningssystemet av häst och ryttare.

Varför inte bekosta en tränarutbildning istället för att fundera på hur mkt man kan ta betalt som icke auktoriserad tränare?

Personligen skulle jag betala 0 kr för att rida för en ej utbildad tränare, men det är klart att det kan vara bra att öva sig lite innan tränarutbildningen och då låter väl 100-150 kr som en rimlig summa för 45 min.

Det är klart att en auktoriserad tränare inte nödvändigtvis behöver vara samma sak som en bra tränare, och en ej auktoriserad tränare behöver inte vara samma sak som en dålig tränare. Men det är ju elevera som väljer sin tränare och provar man en auktoriserad tränare som det inte fungerar bra för så är det ju fritt fram att byta.

Tycker det är lika självklart att tränarna ska utbildas som att det ska arbeta behöriga lärare i skolan.

Ja, det var inte taxan som så jag syftade på utan mer det du skrev om "seriösa och har tagit sig tiden och besväret att, förutom sina tidigare kunskaper, erfarenheter och meriter, utbilda sig."

Alltså, man kan tolka det som att den utbildningen är seriös, andra är det inte. Men skit samma, det var ju pengarna vi pratade om.

Jag rider för 150 + bensinpengar för min tränare. Visserligen är hon utbildad men ändå.

Dock flera meriter och driver ett utbildnings/försäljningsstall.
Vad är ett rimligt pris för en 45 minuters lektion tycker ni?

/Heulwen

Min tar 100-150 kr, Hon har inte nån speciel Tid, utan slutar när det går bra! Fast hon är ju också den Bästa Tränaren Jag Vet:D

Jag red först för utbildade tränare, men trivdes inte med någon av dem. De hade bråttom och jag kände inte att de ville koncentrera sig på det jag tycker är viktigt. En lösgjord häst - sedan kan man börja med skänkelvikningar och byten etc. Jag tröttnade på dem!
Bad en kompis om hjälp. Hon tävlar de högre klasserna och har utbildat en del hästar själv upp till St George. Hon är UNDERBAR och lägger all energi och tid enbart på mig!
100 kr/1 h .. Jag älskar hennes upplägg och hon förklarar allt hundra gånger bättre än de andra jag haft.
Jag byter aldrig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 013
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 973
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 394
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 961
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka