Pris för skoning?

P

ponnybarn

Hur mycket kostar det att sko en häst? Med verkning, skoning och skor inräknat? Och är det billigare att köpa skorna själv?

Sv: Pris för skoning?

Min mycket duktiga hovslagare tar 1050 med skor runt om. Gör ett fantastiskt bra jobb!

min hovis tar 1000:- för skoning runtom, med en veckas tappskogaranti.

Han är duktig, noggrann, fantastisk med hästen, punktlig och trevlig! :bow:

Min fantastiska hovslagare tar 900 per gång när han måste byta skorna och 700 när hon kan behålla dem (som i vintras när hon gick broddad dygnet runt). Han skor mycket i Stockholms norra förorter och mot Uppsala till tror jag..

Tror min tar ca 1200 inklusive skor. Vet att vissa hovisar inte drar av ngt bara för att man köper skor själv. Vet dock inte hur vanligt det är.

Det lät ju bra! Bor precis mellan Stockholm och Uppsala :p

Min tar 500 för enbart fram och 800 runt om. skor, bensin och verkning ingår

Min hovis tar >900 runt om (700om jag kan behålla skorna)
> 1200runt om-med snösulor och brodd
> 200 för verkning;)
Han har 2veckors tappsko-garanti och ha är duktig och noggrann:laugh:

Jag fick betala 1400 hos min förra hovslagare och 850 hos min nuvarande (södra stockholm). Min erfarenhet är att det skiljer ganska mycket men kanske får man vad man betalar för? Lång erfarenhet kostar. Sen beror ju den totala kostnaden på hur ofta dom måste komma också.

Jag betalar 1100:- För en helskoning. Verkning tar han 300:- för. Till detta kommer resekostnad på 100:- (tror att hovisens bil går på luft för han har 8mil enkel resa:p) Med kvitto givetvis!

/LL

Jag betalar 900 för helskoning. Han är verkligen jätteduktig och bra med hästarna. Tappar de någon sko inom ett par veckor sätter han på den igen, brukar kunna komma med kort varsel om det är något akut. Jättenöjd :love:

*KL*

Jag betalar 950 kr för helskoning med standardskor. 850 kr om skorna kan läggas om.
Sulor, 'specialskor' osv tillkommer givetvis. T ex så när jag använder greppskorna med tåkappor blir det dyrare. Sulor tillkommer, pris beror på typ av sula. Om hästägaren står för sulorna tillkommer monteringsavgift (detta har dock jag och hovis strukit, då vi är överens om att jag fixar sulorna så han slipper det, och i gengäld tar han inget för att slå på dem). Ringskor kostade iaf förra året 300 kr extra, osv. Brodd (elitbrodd) kostar 10 kr/st, men där är det ju valfritt hålla med brodd själv eller köpa av honom.

Verkning 400 kr. Resa brukar han schablonmässigt ta 100 kr för, men han planerar in så han skor åt 'samma håll' olika dagar, så han slipper åka 'kors och tvärs' genom länet.

Tappskor betalar jag olika för, det beror ju på så mkt. Dels om han hade annan kund i närheten, om skon går att slå på igen med lite riktning eller om det behövs ny sko etc. Samma sak gäller för andra saker, som t ex hovböld så där beror priset helt på insatsen.

Jag brukar räkna med 1600 kr/gång, för båda mina, en helskodd och en verkning. Brukar hamna ungefär där om man slår ut det över året på alla gånger. Men iom att den helskodda går med tåkappor BF och med lättmetallskor (typ guldskor) BB, samt är sulad BF sommartd och RO vintertid, så priset kan variera mellan ca 1300 och 2000 kr/gång.

Tillägg: Allt inklusive moms och mot kvitto givetvis.

Glömde ang köpa skorna själv. Om jag köper samma sko som hovis vill sko med så säger han inget, men jag förlorar på det då han ju köper in skorna i större mängd, och således får ett bättre pris, och hans pris 'ut' till mig är billigare än om jag åker till affären och köper dem.

Haken med att köpa egna skor är att hovisar brukar ha sas ett favoritmärke. De skor de tycker är bäst att jobba med, enklast att rikta osv helt enkelt. De blir då sällan glada om man för att spara 20 spänn kommer med egeninköpta skor av 'fel' märke.

Det finns som jag ser det ingen anledning att köpa skor själv. Det förekommer väl eg bara när det handlar om 'svarthovslagare', som skor vid sidan av?

Sen har det hänt att hovis bett mig köpa skorna själv enstaka ggr, då han inte haft någon tur inplanerad till hovslageributiken och jag använt skor som han inte har några mängder av i lager, och jag jobbar i samma stad som hovslageributiken. Så då ibland har jag fått åka och köpa skorna själv, men det är då samma skor som hovis skulle köpt.

Lättmetallskorna/'guldskorna' är inget hovis normalt har i sitt lager i bilen, utan de köps in på förfrågan/vid behov helt enkelt. Så där har han helt enkelt köpt 3 par i min hästs storlek, och sen köper jag samtliga par av honom direkt. Då vet vi att det finns skor sas, och priset blir ingen skillnad för mig, jag bara betalar skorna i 'förskott'. Hänger 2 par sådana nere i stallet. Samt en kartong 'specialsulor' som jag har som snösulor bak.

*kl*

Här omkring är det jätteolika. Min hovis som jag har nu tar 750 för rundskoning. SEdan tillkommer resersättning på 100 kr.

Finns andra hovslagare här som tar 1200 plus resersättning 20 kr/mil.

Min tar 1050 kr för helskoning inkl. skor. Det kostade väl någon hundring mindre i vintras när skorna kunde läggas om varannan gång. Shettisens verkning kostar 375 kr. Inklusive moms och med kvitto. Vi åker till hovslagaren. Han har fortbildning och gesällbrev. Varmskor.

1000 kr för helskoning inkl skor. Hovslagarmästare.

En riktigt riktigt duktig hovslagare och dessutom jättetrevlig och alltid punktlig.

Min hovslagare är kanonduktig och han tar 600 kr för skor och skoning runt om. Kanonbra pris tycker jag! Dessutom är han min tränare och bor på gården där jag har min häst, så det är bra OM hon nu skulle ha en tappsko eller så någon gång.

925:- tar min hovslagare för skoning runt om. Då ingår allt, dvs framköring och resa, sas.
1200:- ca tog han för skoning runt om med fyra brodd i varje.
625:- när han skodde om med samma skor.

Han är punktlig och hör alltid av sig om han ev skulle bli sen. Sånt är guld värt när man själv måste ta ledigt från jobbet för att hästen ska skos.

De få gånger hästen har haft tappsko har jag betalat en hundralapp eller ingenting alls om han ändå haft vägarna förbi. Har tappskon inträffat under de två första veckorna efter nyskoning så är det också gratis.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 613
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 769
Senast: Grazing
·
Fritid Jag är i stort behov av ett par nya skor då mina (som synes) är sönder. Jag har tyvärr en tendens att mina skor går sönder ganska fort...
Svar
10
· Visningar
608
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur