Sv: Pris för skoning?
*KL*
Jag betalar 950 kr för helskoning med standardskor. 850 kr om skorna kan läggas om.
Sulor, 'specialskor' osv tillkommer givetvis. T ex så när jag använder greppskorna med tåkappor blir det dyrare. Sulor tillkommer, pris beror på typ av sula. Om hästägaren står för sulorna tillkommer monteringsavgift (detta har dock jag och hovis strukit, då vi är överens om att jag fixar sulorna så han slipper det, och i gengäld tar han inget för att slå på dem). Ringskor kostade iaf förra året 300 kr extra, osv. Brodd (elitbrodd) kostar 10 kr/st, men där är det ju valfritt hålla med brodd själv eller köpa av honom.
Verkning 400 kr. Resa brukar han schablonmässigt ta 100 kr för, men han planerar in så han skor åt 'samma håll' olika dagar, så han slipper åka 'kors och tvärs' genom länet.
Tappskor betalar jag olika för, det beror ju på så mkt. Dels om han hade annan kund i närheten, om skon går att slå på igen med lite riktning eller om det behövs ny sko etc. Samma sak gäller för andra saker, som t ex hovböld så där beror priset helt på insatsen.
Jag brukar räkna med 1600 kr/gång, för båda mina, en helskodd och en verkning. Brukar hamna ungefär där om man slår ut det över året på alla gånger. Men iom att den helskodda går med tåkappor BF och med lättmetallskor (typ guldskor) BB, samt är sulad BF sommartd och RO vintertid, så priset kan variera mellan ca 1300 och 2000 kr/gång.
Tillägg: Allt inklusive moms och mot kvitto givetvis.