Pris på smörgåstårtor, köpta/hemmagjorda

makarontanten

Trådstartare
Jag tycker det är kul att pyssla med mat, mackor och smörgåstårtor, och anser själv att jag är helt ok ( och kanske lite bättre än så) på det. Jag har ingen utbildning inom ämnet, men har jobbat på bageri/konditori under en kort period där man också lärde sig "knepen".

Idag få jag emellanåt beställningar på bla smörgåstårtor ( jag går INTE ut med att jag gör, men gör ibland för vänner/släktingar/kompisar och en och annan har därefter frågat). I går fick jag åter en beställning och därmed fråga om pris. Jag har inte en jäkla aning...Vad tycker ni?

Jag gör normalt sett mina egna tårtor på ett speciellt recept, och igår när jag var och handlade inför två tårtor som var beställda ( säg för 12-15 pers för båda), så tog jag verkligen kvitto och räknade ut den totala kostnaden. Summan hamnade på ganska exakt 500 kr ( för båda). Då var jag dock iväg till två olika affärer för att verkligen handla billigast möjliga. Jag har mycket räkor både i tårtan och som dekoration, så det höjer ju priset rejält, men de är ju goda ;-).

Vad skulle ni tagit för att göra dem? Jag gör för vänpris idag och tar inget betalt för arbete utan bara ingredienser i dagsläget, men känner ändå att jag är dyr? Jag vet ett ställe i stan som tar ca 40 kr biten ( samhall och absolut billigast, men kanongoda ändå), och då är det ju ca 400 kr för en 10 personers. Jag tar då mer och känner mig urdum utan att ens få ett öre betalt för jobbet, bensinen när jag åker och handlar, samt de "smågrejer" jag eventuellt har hemma som jag använder.

Nu tycker jag ju det är kul att både göra tårtor, samt att egot höjs rejält av goda betyg och jag känner mig nöjd och glad, men ändå, jag gör det gratis....

Vad skulle ni uppskatta? Billiga "industriella" tårtor från kondis/bageri/konditori eller hemmagjorda och lite dyrare? Vad är rimligt att ta betalt utan att skämmas? Nu vet jag att det skiljer i landet, men vad jag förstått så kostar ändå en tårta ca 50 kr biten om man tar ett genomsnitt.
 
Sånt där är ju inte så enkelt idag. Reglerna är ju rätt krångliga om du ska börja tillverka på förtjänst.
 
Skillnaden mellan dig och tex Samhall är ju att du måste handla i butik, Samhall kan ju köpa som företag. Det är med andra ord inte konstigt att dina tårtor blir dyrare, vilket folk borde ha förståelse för. Jag hade nog tagit priset för ingredienserna + 100-200 kr, förutsatt att jag vill/har tid/lust att göra det.
 
De få gånger jag gör smörgåstårtor åt andra så ger jag bort dem. Tar inte betalt öht och ska man göra det, ta betalt, göra vinst etc så är det ju en del livsmedelskrav som ska uppfyllas, tillstånd som ska has osv. Inga större problem för mig egentligen, vet vad som krävs och uppfyller de kraven med råge, men ändå tycker jag inte att det är värt det krånglet.. Mina vänner ska väl ha nån nytta av att känna en kock också :D
 
Ursäkta om jag missar lite i räkningen här, men du tar väl ändå inte mer än samhall?
Om de tar ca 400:- för en 10 bitars
och du tar
ca 500:- för en 15 bitars (taget i ditt övre mått mätt)
så tar de ~40kr/bit & du tar ~33kr/bit

När jag har gjort hemma så har jag endast tagit betalt för varorna, inte arbetet.
 
-Dels kan samhall handla som føretag, och dels så kan dom køpa storførpackningar av allt. Dærfør blir det billigt. Hær i Norge så kækar dom massvis med mackor, många æter mackor både till frukost, lunch och kvællsmat. Men smørgåstårta vet de flesta inte ens vad det ær. Jag har lekt med tanken att testa om det skulle sælja. Men smørgåstårta ær en kænslig vara livsmedelshygieniskt sett. Helst ska man stå i ett svalt rum då man gør den och sedan måste den førvaras nedkyld hela vægen till konsumenten.
 
Varför inte säga till de som vill ha att ingredienserna kostar si och så mycket och att det skulle uppskattas lite för soppa och arbete.

Eller så tar du 6-700 för de du handlat ingredienser för 500 till.

Jag ger också gärna bort, men då är det för att jag där och då vill GE, om någon beställer så får de nog betala iaf ingredienserna.
Det är inte alla som vill och kan skänka bort 500 lite nu och då heller.
 
Varför inte säga till de som vill ha att ingredienserna kostar si och så mycket och att det skulle uppskattas lite för soppa och arbete.

Eller så tar du 6-700 för de du handlat ingredienser för 500 till.

Jag ger också gärna bort, men då är det för att jag där och då vill GE, om någon beställer så får de nog betala iaf ingredienserna.
Det är inte alla som vill och kan skänka bort 500 lite nu och då heller.

I örebr kostar den absolut bästa smörgåstårtan ca 550kr för 15 bitar. Har en kompis som jobbar på bageri och hon säger att det är billigare att köpa smörgåstårta av ett företag än att göra själv, mer eller mindre. Så det är ju svårt vad man ska ta betalt. Men tycker absolut att man ska ha igen det man lagt ut!
 
Jag gör normalt sett mina egna tårtor på ett speciellt recept, och igår när jag var och handlade inför två tårtor som var beställda ( säg för 12-15 pers för båda), så tog jag verkligen kvitto och räknade ut den totala kostnaden. Summan hamnade på ganska exakt 500 kr ( för båda).

Jag tolkar det du skriver som att det blir ganska exakt 500 kronor för två tårtor, alltså 250 kronor styck?
 
Tack för svaren. Vill poängtera att jag inte gör smörgåstårtor till höger och vänster och inte för att tjäna pengar, utan det kan vara att brorsan tex säger: Du som kan, har du lust att göra en tårta till kalaset i helgen?. Då gör jag en tårta och han kanske får det som födelsedagspresent. Nu var det en arbetskamrat som frågade om jag visste någon som gjorde smörgåstårtor. Jag svarade lite försynt att jag gör ibland och fick en beställning på två.

Jag vill att folk ska bli nöjda med både priset och tårtorna, men det är ju ganska mycket jobb ändå med att handla, skala räkor ( till två tårtor använder jag 3 kilo handskalade räkor till garneringen), hacka och få till allt snyggt. Lite skulle ändå uppskattas att få för jobbet även om jag samtidigt tycker det är kul.

Det skiljer otroligt mycket på priser från olika bagerier/konditorier, men som någon skrev, så är det i regel billigare att köpa därifrån än gör hemma. Frågan är då om folk uppskattar det hemmagjorda mer, eller om man ska rekommendera folk att köpa färdiga istället.

Blueberry: Ja, det blev 250 kr styck, men då fick jag denna gång tag i billiga räkor och räknade inte in att jag hade några småsaker hemma ( typ gurka, dill, och bregott).
 

Tack för svaren. Vill poängtera att jag inte gör smörgåstårtor till höger och vänster och inte för att tjäna pengar, utan det kan vara att brorsan tex säger: Du som kan, har du lust att göra en tårta till kalaset i helgen?. Då gör jag en tårta och han kanske får det som födelsedagspresent. Nu var det en arbetskamrat som frågade om jag visste någon som gjorde smörgåstårtor. Jag svarade lite försynt att jag gör ibland och fick en beställning på två.

Jag vill att folk ska bli nöjda med både priset och tårtorna, men det är ju ganska mycket jobb ändå med att handla, skala räkor ( till två tårtor använder jag 3 kilo handskalade räkor till garneringen), hacka och få till allt snyggt. Lite skulle ändå uppskattas att få för jobbet även om jag samtidigt tycker det är kul.

Det skiljer otroligt mycket på priser från olika bagerier/konditorier, men som någon skrev, så är det i regel billigare att köpa därifrån än gör hemma. Frågan är då om folk uppskattar det hemmagjorda mer, eller om man ska rekommendera folk att köpa färdiga istället.

Blueberry: Ja, det blev 250 kr styck, men då fick jag denna gång tag i billiga räkor och räknade inte in att jag hade några småsaker hemma ( typ gurka, dill, och bregott).

Då tänker jag att 350-400 kronor styck känns som ett ganska rimligt pris :)
 
Varför åka runt för att hitta billigaste? Då förlorar du väl de kronorna du sparar på köpen i bensinpengar istället?

Ang. Pris kanske du kan bjuda på de billigare ingredienserna/garnering (salladsblad, gurka o.s.v) och ta betalt för det som drar iväg/du använder mycket av?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 321
Senast: alazzi
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 511
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp