Pris på unghäst.

kopparberg

Trådstartare
Ni som föder upp hästar, hur mkt stiger hästen i pris när den är ett år, mot om ni sålt den redan som föl?
Eller är priset samma för fölet och ettåringen?

Jag kommer köpa en unghäst igen, när jag köper nästa häst.
Tiden att vänta har jag, men inte så mkt pengar att lägga ut. Dessutom är det så givande att själv få utbilda sin häst!

Att köpa ett lovande "ämne" som hunnit gå diverse talangtävlingar, är INGET som lockar mig.

Så jag kan om inköpspriset blir billigare lika gärna köpa ett föl som en ettåring.
Men BLIR det billigare i inköp?
 
Jag skulle definitivt att ta mer för mitt föl om jag skulle sälja det som åring istället för nu...
Runt 15-20000:- mer ungefär.
Nu har jag ju en quarter och de är ganska dyra, men rent logiskt så borde alla föl bli ca 10000:- dyrare som åringar om man bara beaktar merkostnaderna för den extra tid som fölet varit kvar hos uppfödaren, men det är klart, du har ju samma kostnader själv medans du väntar på att den ska bli "ridklar",så det där beror nog på hur man ser det.
Jag skulle om jag var du kolla runt lite bland årets föl och försöka hitta den individ som du helst vill ha, sedan kan man diskutera priset nu kontra senare, då får du ju veta hur priset kommer att bli! :)

Lycka till med hästköpet!*nyfiken* vad hade du tänkt dig för ras?
 
Tack för ditt svar!
Jag har inte möjlighet att köpa ngn unghäst just nu, har redan två hästar...

Köpte min nu 10-åriga häst när min andra häst var 12 år, och fick en oväntad "bonus" att nu stå med gammelpållen nu 21 år fullt frisk! Oväntat, oplanerat men väldigt glädjande!

Jag har halvblod, och det är tyskstammade hopphästar som lockar mig! :d

Jag resonerar som så att den löpande kostnaden för hästen är inga problem för mig att ta, men däremot tycker jag inte om tanken att länsa bankkontot och köpa en onödigt dyr häst!

Och om det blir som jag planerat (och som jag gjorde när jag köpte min nuvarande tävlingshäst som ettåring), så köper jag ett föl eller ettåring som påläggskalv till tävlingshästen när han börjar bli till åren.
På så vis så kan jag ju hålla igång min ridning ändå.

Dessutom känns det ju som lite "sport" att försöka hitta "morgondagens stjärnor" när man köper en ung häst!

Min nuvarande tävlingspålle köpte jag när han var 1 år, och hingsten han är e: hade bara varit verksam ett par år i svensk avel.
Bra stammad hingst hans pappa, men ändå lite lagom oprövat.
Dessutom köpte jag honom hos en stor uppfödare som sålde hästar bla till tävlingsryttare, men de köpte inte hästarna förrän de var 2 år.
Så jag var liksom FÖRST! :D
 
När det gäller halvblod är inte prisskillnaden så stor mellan föl och upp till 2 årsålder. Den stora prisökningen kommer när hästen är 3 år. Man kan ju alltid begära mer för en ettåring, men få köpare är beredda att betala mer. Vet inte om det kan bero på att 1 och 2-åringar sällan är så snygga och rörliga som de var när de var föl?? Om man inte är van vid unghästar så kanske man har svårt att bedömma hur en 1 eller 2-åring kommer att bli. :confused:
Det är iallafall vad jag har märkt.

Björnvarps Gård
 
Håller med Jarrah, prisskillnaden mellan föl till tvåringar är inte så stor, den tjänar du lätt in om man tänker på vad det skulle kosta dig att stå själv för kostnaderan under den tiden.
 
sålde min 2 åring för 20.
Korsning. Haflinger.
 
Men ofta kan det väl vara så att uppfödaren har satt ett högt pris på fölet från början, "fantasipris", och sen när de märker att efterfrågan inte var vad de trodde och de börjar få platsbrist så sjunker priset?
 
Ja det är ju ngt även jag lärt mig!
Så därför anser jag det lämpligt att leta häst på senhösten!
INTE på våren! :devil:
För på senhösten är ju många säljare desperata när det ska stallas in. På våren kostar ju hästen inte så mkt, för då kan den ju gå på bete hela sommaren.
 
Men en tvååring är för "gammalt" för mig.
För jag vill inte att uppfödaren ska ha hunnit "pilla" FÖR mkt med den!
Hellre att jag gör det själv, då får jag det som JAG vill ha det!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har just nu en ettåring, som jag köpte när han var två veckor. En häst alltså. Jag har blivit...
2
Svar
20
· Visningar
3 207
Senast: Narcissa
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 475
Senast: Narcissa
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Islandshäst Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag...
Svar
13
· Visningar
3 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp