Vad säger priset egentligen?

MarieKristina

Trådstartare
Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag planerar att börja åka runt och titta på riktigt under våren. Fram tills dess kollar jag lite på nätet (dels uppfödares egna sidor dels de stora annonssidorna) för att bilda mig en uppfattning om marknaden, och en sak förbryllar mig. Priserna varierar oerhört på föl och unghästar, kanske alltid varit så men jag blev ändå förvånad.

Finns det någon rimlig förklaring till varför den ena femgångaren ligger ute för 20 - 30 000 mer än den andra när de av allt att döma är likvärdiga för övrigt i stamtavla osv? Jag som vill ha ett bra psyke och en bra ridhäst men inte har några tävlings eller avelsambitioner är ju inte den absolut kräsnaste köparen men vill fortfarande ha förutsättningarna att med åren få en bra häst! Ska man bli misstänksam om en unghäst är prissatt till ca 15000 om alla papper osv finns eller bara glatt konstatera att man har chans att fynda? Och kastar man rent krasst hälften av pengarna i sjön om man istället pungar ut 30-35 000 för den andra likvärdige? Hoppas ni förstår hur jag menar, tycker bara att det med unga hästar handlar så mycket om det som händer EFTER köpet egentligen men sen måste det ju vara ett bra ämne från början...

Ni kan ju inte svara för allt och alla förstås men jag vill gärna veta hur ni som redan köpt häst (gärna nyligen) upplevde marknaden, och hur ni resonerar när det kommer till priser på föl och unghästar med alla gångarter och registrering etc. Har ni fått vad ni betalat för? Vill hitta vad som är rimligt...
 
På vad baserar du att stamtavlorna är likvärdiga? I regel är väl de dyrare fölen efter (bra) bedömda ston, kanske även högre bedömda hingstar, och ofta som gett bra avkommor tidigare.

Sen kan ju även det dyrare fölet ha bättre exteriör och rörelser, för även helsyskon kan ju bli väldigt olika varandra.

Mitt tips är att du noterar alla egenskaper som är viktiga för dig i en häst, sen tar du reda på vilka hingstar som i regel nedärver det du är ute efter och kollar på föl efter dessa hingstar. Sen kollar du även upp stosidan, så att det även där stämmer med egenskaperna du vill ha. För att maximera chanserna att du får ett föl som passar dig i slutändan och inte bara ”ett föl”.

Registrering är ju enkelt att kolla upp i WF, lär inte vara vanligt att folk ljuger om sånt. Det finns renrasiga föl för 15-20 000 också, även om jag tror att de kanske är ovanligare nu än tidigare. De lär dock inte vara från ett bedömt sto och därmed kan det försvåra att förutspå utfallet på avkomman.

Sen finns det väl även en hel del såna utan nån jättetanke på aveln utan att man helt enkelt velat ta ett föl på sitt sto.
 
Prissättningen verkar inte enkel...

Både gällande vuxna individer och föl/unghästar.

Jag tror att en del uppfödare "kan" ta bättre betalt pga att de har gott renommé. Å andra sidan blir det ofta minst 25% dyrare att köpa från en näringsidkare än en privatperson, pga momsen. Så huruvida hästen är momsad eller icke, kan ha betydelse för priset.

Det går ju att göra fynd också.
 
Prissättningen verkar inte enkel...

Både gällande vuxna individer och föl/unghästar.

Jag tror att en del uppfödare "kan" ta bättre betalt pga att de har gott renommé. Å andra sidan blir det ofta minst 25% dyrare att köpa från en näringsidkare än en privatperson, pga momsen. Så huruvida hästen är momsad eller icke, kan ha betydelse för priset.

Det går ju att göra fynd också.
Så är det, men. Ofta är det så att sto+hingst är kombinerad efter svag och styrkor hos väletablerade uppfödare. Medan. Privatperson kanske tillämpar mer hjärta, ja jag säger så eftersom jag gjorde det från början. Åtminstone på de två första avkommorna, därefter med mer planering. Vilket gav mycket bättre resultat.
 
Så är det, men. Ofta är det så att sto+hingst är kombinerad efter svag och styrkor hos väletablerade uppfödare. Medan. Privatperson kanske tillämpar mer hjärta, ja jag säger så eftersom jag gjorde det från början. Åtminstone på de två första avkommorna, därefter med mer planering. Vilket gav mycket bättre resultat.
Exakt så gjorde jag också med första. De två senare blev väldigt mycket bättre (men då användes även ett bättre sto).
 
Tack för alla kloka svar! Det svåra just nu blir att bestämma sig för vad som är viktigt, inte bara idag utan även vad jag kan önska ur min häst i framtiden. Definitivt ökat förståelsen för de som har flera hästar ;)
 
Jag skulle nog säga att det går att "fynda", om man vet vad man letar efter och kan granska stammen och fölet utifrån de kriterierna. Vi köpte ett stoföl (visserligen för närmre tio år sedan nu) för 12 000:- och spannet på fölen vi tittade på låg därifrån upp till 45 000:-, ofta beroende på om de var efter en "modehingst" eller ej. Så förhållandet i pris är väl ganska likvärdigt som idag även om priserna ökat. Fölet vi köpte var efter en lite mindre använd hingst men med 8,74 för rideg. och 8,15 ext. Mamman var bedömd 7,83 som femårig fyrgångare med bra stamtavla. Fölet visade bra gångarter och härlig utstrålning. Hon visades som femåring med 8-8,5 för alla gångarter utom pass (4-g) och skritt (7) och 7,93 ext. med bla 8,5 för proportioner och huvud.

Har lite koll på en del av de andra fölen vi tittade på och många av de dyrare har inte vuxit upp till att bli något speciellt.
 
Jag skulle nog säga att det går att "fynda", om man vet vad man letar efter och kan granska stammen och fölet utifrån de kriterierna. Vi köpte ett stoföl (visserligen för närmre tio år sedan nu) för 12 000:- och spannet på fölen vi tittade på låg därifrån upp till 45 000:-, ofta beroende på om de var efter en "modehingst" eller ej. Så förhållandet i pris är väl ganska likvärdigt som idag även om priserna ökat. Fölet vi köpte var efter en lite mindre använd hingst men med 8,74 för rideg. och 8,15 ext. Mamman var bedömd 7,83 som femårig fyrgångare med bra stamtavla. Fölet visade bra gångarter och härlig utstrålning. Hon visades som femåring med 8-8,5 för alla gångarter utom pass (4-g) och skritt (7) och 7,93 ext. med bla 8,5 för proportioner och huvud.

Har lite koll på en del av de andra fölen vi tittade på och många av de dyrare har inte vuxit upp till att bli något speciellt.
Med kontakter så är det lättare att göra fynd också :)
 
Med kontakter så är det lättare att göra fynd också :)
Utan tvekan, många kommer ju aldrig ut på annons heller.

Vet man vad man letar efter kan det vara idé att ta kontakt med uppfödare/hästföretagare som kan hjälpa en med kontakter/lämpliga föl.

Jag har sålt två unghästar på det sättet, utan att egentligen gå i säljtankar men fått erbjudanden som då var lämpliga att ta. Har även blivit kontaktad gällande min nuvarande, en företagare som hade hört från en som letade lovande unghäst och frågade mig om jag var intresserad av att sälja.

Så om man vet ungefär vad man är ute efter ska man nog inte heller enbart förlita sig på annonser utan ta kontakt med folk som kan hjälpa en hitta rätt.
 
Finns det någon rimlig förklaring till varför den ena femgångaren ligger ute för 20 - 30 000 mer än den andra när de av allt att döma är likvärdiga för övrigt i stamtavla osv?
---
Ska man bli misstänksam om en unghäst är prissatt till ca 15000 om alla papper osv finns eller bara glatt konstatera att man har chans att fynda? Och kastar man rent krasst hälften av pengarna i sjön om man istället pungar ut 30-35 000 för den andra likvärdige? Hoppas ni förstår hur jag menar, tycker bara att det med unga hästar handlar så mycket om det som händer EFTER köpet egentligen men sen måste det ju vara ett bra ämne från början...
På papperet kan de ju se likvärdiga ut, man måste se dem i rörelse och se på exteriören för att kunna avgöra om de extra tusenlapparna är motiverade.

Det finns flera möjligheter, antingen har säljaren noll koll på hästens kapacitet, eller så har den det och anser att det är en medelmåttig häst, eller så vill den sälja snabbt. Även föl och unghästar skiljer sig väldigt i exteriör och rörelsemönster, och därmed i hur lätt eller svårt de kommer att ha det vid inridning. Ju mer man lär sig (tex genom att åka runt på unghästmönstringar och se hur olika hästar rör sig och hur det bedöms) desto större chans att göra fynd och att hitta rätt häst för det egna behovet.

Det är inte bara inridningen och utbildningen som avgör hur trevlig ridhäst man får, en hel del egenskaper beror på exteriör och annat arv. Man har ju olika preferenser och kunskaper, en del kan absolut inte rida tölt på en fyrgångare med stora rörelser som kräver mycket drivning och god balans, andra gillar inte att rida så aktivt utan vill åka mer och flyta fram och då ska man kanske inte köpa en avkomma efter hästar som nedärver den typen av rörelsemönster. Om man inte är intresserad av explosivitet, och snabb pass så kan man ju undvika de som nedärver sådant i stor grad. Vill man träna mycket dressyr så letar man efter stammar som ger mer bärkraft än skjutkraft. En del hästar ger många naturtöltare och andra ger avkommor som har tjusig hållning osv. Oavsett vad man är ute efter så är smidighet och lätthet i rörelserna något man kan se efter hos unghästarna.

Det är också smart åka på tävlingar (och avelsvisningar) regelbundet och hålla koll på vad hästar man gillar rörelsemönster och gångarter på har för stam, så lär man sig mycket. (Plus bonusen att man vet vilka de är om de kommer ut på annons och kan fynda dem när de är pensionärer :)) Man kan göra riktiga kap!

Även om man själv inte är intresserad av tävling så är man ju intresserad av att ha en trevlig ridhäst. Chanserna ökar ordentligt om du köper en häst som har bevisat fina ridhästar i den närmaste släkten. Typ syskon och halvsyskon. Det finns en allmän uppfattning verkar det som att man inte "behöver en tävlingshäst för att rida i skogen", men alla vill ju ha en ridbar och lätt-tränad häst. Höga benlyft behöver inte betyda svårriden. Om hästarna är ute och tävlar så säger det ju också en del om lynnet och ridbarheten. (Det kan du också se i worldfengur, tex kolla på en häst du tycker verkar intressant att skaffa avkomma efter och se om avkommorna har tävlingsmeriter). Om de har avkommor som visats med bra resultat i unga år så tyder det också på att avkommorna har hög ridbarhet.
 
Jag letade (och köpte :heart ) unghäst nu i höst. Det var ju väldigt varierande priser och inte alltid det var enkelt att se orsaken. Tittade tex på en åring för 45000 och en treåring för 30000, samma pappa och bra och bedömda mammor. Båda trevliga och sansade, trevliga fyrgångare utan extrema rörelser. I just de här två fallen så tror jag att den dyrare var lite prutbar och den billigare var nog lite lågt prissatt av någon anledning. Möjligen för att säljaren inte "behövde pengarna" på samma sätt.
Som köpare är det ju en jättedålig affär att köpa en åring för samma pris som man kan få en treåring för, för sen tillkommer ju två års uppstallning också. Man fattar ju att det inte precis går med vinst att föda upp hästar... en treåring för 30 000 kr är ju en ren förlust.

Tittade på en annan åring med helt fantastiska rörelser och makalös exteriör, den var ute för 16000 kr och hade legat ute ett tag. Den var iofs kanske lite liten i typen, men inget extremt. Uppfödaren föder upp med lite fokus på färg och denna hade "bara" blivit brun, så där tror jag den fick ett extremt lågt pris med tanke på dess fysiska förutsättningar.

Jag tänker mig att de föl som är ganska högt prissatta är såna med bra stam = man kan ha bra chans på en bra häst. Den kanske ser ganska bra ut som föl dessutom och då kan man ta mer betalt. Man kan också som köpare ha känslan av att "hitta köpa den där bästa innan någon annan tar den"
När åren går (1-3 år kanske) så växer de ju och ser antagligen rätt trista ut många, och då är det lite svårare att sätta ett högt pris. Man kan fundera på varför "ingen annan" inte redan köpt den om den nu är så lovande. Den kanske inte heller ser särskilt lovande ut, det är fortfarande en bit bort tills man kan börja rida den = inte lika många intresserade köpare. Så då tror jag priset sjunker lite.
Sen som 4-5-åring så blir det lite mer köpare, man kanske precis har ridit in den, man kan se en del av det som kanske kommer och den kan se himla lovande ut igen. Så priset stiger lite igen.
Omkring kanske 6-8 år (beroende på när den reds in) så stabiliserar priset sig lite, OM den var lovande så är den nu helt tydligt BRA. Men många har väl visat sig vara ganska medelmåttiga/inga tävlingskanoner osv och då kan man inte prissätta på hajpen "lovande" på samma vis. De som är stabila i psyket, väl utbildade och med lättridna och trevliga gångarter kan man ta bra betalt för nu dock.

Jag är en sån som måste ha kemi med hästen + att jag vet exakt hur jag vill att de ska "kännas" som personer och i hanteringen. För mig var det jättesvårt att bestämma sig för ett föl, åringarna var lite svåra också, men från 2 år tycker jag att man tydligt kunde se deras personlighet och känna efter om man tror att just den hästen blir bra.
För mig slutade det med treåringen för 30, ett sjukt bra köp på så många sätt. Kemin är perfekt, han är uppväxt och hanterad precis som jag vill ha dem.

Lycka till!
 
Köper man föl / unghäst så kan man räkna på vad den kommer att kosta dig tills den är färdigutbildad ridhäst.
Sen läsa på lite om avel. Många hästar idag är prestationsavlade och kan bli lite svåra för gemene man om den inte matchas rätt.
Jag hade kollat hos uppfödare med stor erfarenhet av avel på trevliga hästar med bra lynne. Kanske inte elit avel. Kostar kanske mer men säkrare köp än av hobbyavlare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 185
Senast: _Taggis_
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 314
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp