Priser på hästar

grodan21

Trådstartare
hej! jag har tänkt på enm grej. jag har en fjording. skulle jag sälja henne så skulle jag inte få 20 000kr ens. även om hon gick minst lika bra som ett halvblod. en fjording som är inkörd, utbildad L:a dressyr och kan ta sig runt en bana på en meter kan man köpa kanse för tjugofem tusen. ett halvblod som har lika dan utbildning kan man få upemot sexti sjuti tusen med rät stam. bara för dom är av "rätt" ras. ett citat av lars-erik cederblad, "det stora problemet är att de häsar som efterfrågas, skall kunna allt och inget kosta. försök att köpa någon annan ras som kan ridas i både hoppning, dressyr och teräng och dessutom köras hemma och ute i trafiken, vara barnsäker och ha ett fantastik lynne. vad kostar ett halvblod med dessa kvalifikatoner?" //anna

Sv: Priser på hästar

Tillgång och efterfrågan.
Hade folk velat ha fjordingar så hade det blivit säljarens marknad och priserna hade gått upp.

De egenskaper du räknar upp torde de flesta hästar klara, och klarar de det inte så är det indevidbaserat och inte rasbundet.

Inom varje ras bevaras prisstrukturerna till viss del med automatik. Har man betalat 100 000 för ett avelssto så är det klart att man vill få igen den investeringen på fölen man säljer. (För det priset får man ett bra 2:a klass islandshäststo.) I raser där avelsdjuren och kringkostnader är billiga så är alltså priserna lägre.

"Modesvängningar" förekommer i hästintresset också men det påverkar nog mer hur lätt/svårt det är att sälja. Blir det riktigt inne med en ras så kan man sälja nästan vad som helst. Går intresset för en ras ner så brukar det påverka den kvalitetsmässigt svagare delen av rasen. Riktigt bra djur hittar alltid sin köpare.

Sitter i samma sits lite där, har en ponnykorsning ( 160 i mkh) där mamman är varmblodstravare... inget ont om travare men iom det kommer det att dra ner priset på henne den dagen jag ska sälja.....

Efterfrågan och tillgång. Själv skulle jag aldrig skaffa en fjording inte ens om jag fick den gratis, inte för att jag inte tycker om dom, utan det är inte "min" ras. Lika lite skulle jag köpa en häst som kostar 100 000 kr eller mer, oavsett utbildningsnivå, avelsvärde eller annat, för det är inte det jag värderar mest i en häst.
Tycker man att en fjording är absolut det man vill ha så betalar man nog gärna lite mer om den dessutom skulle vara väl utbildad och ha visat bra resultat.

Inga astronomiska summor nej, men en annan häst som haft samma utveckling, hade också prisutvecklingen varit en helt annan....

Ser man det från andra hållet, så är det ju väldigt trevligt för den som ska köpa häst, att kunna köpa en trevlig och utbildad häst till ett såpass bra pris. Alla kanske inte har 60-70tusen att punga ut med för att få ett fint halvblod. Visst, en fjording kanske inte alltid mäter sig med halvblod i en dressyrtävling, men alla är ju inte intresserade av det, utan vill ha en häst som de kan lära sig på.

Vi sålde vår fjording för dryg en månad sen. 13 år, haft knäledsinflammation i båda fram och får därför ej hoppa, utb LB (plus vissa rörelser LA) i dressyren. Vi fick 15000 för henne, vilket vi tyckte var väldigt bra för den hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka