Priser på inbjudningstävlingar m.m.

cactuspower

Trådstartare
Vad är det egentligen som gäller? På klubbtävlingar typ KM, blåbärshoppningar m.m. som arrangeras av klubben och för klubben och medlemmarna är det väll ok med rosetter om jag förstått det hela rätt.

Men vid t.ex. Pay & Jump vad gäller då? Om vi förutsätter att andra klubbar är inbjudna, får man arrangera och dela ut rosetter vid felfri ritt? Har hört att man inte får arrangera sådana "tävlingar" längre utan att det ska vara en viss standard m.m. på sådana tävlingar, men om vi säger att det är en Pay & Jump på valfri höjd som följs efter alla regler m.m. vad gäller beträffade prisutdelning etc ?
Det blir ju bara clearrounder s.a.s, om dessa som klarat av att rida flefritt, har de möjlighet att köpa sig en egen rosett annars för t.ex. 5 kr om de gått felfritt, vore det en möjlighet? Eller får man inte dela ut priser öht?

Vad gäller?

Sv: Priser på inbjudningstävlingar m.m.

Kan inget om regler! :/:p Men kan iaf säga att när det var Pay and jump på en klubb nära min, så fick man köpa en rosett vid felfri runda om man ville, det stog t.o.m på proppen. För om man tänker efter så blir ju inte Pay and jump som en tävling, utan mer som en träning att hoppa bana.
/anna

Inbjudningstävling är sedan några år tillbaka en officiell tävlingsform där medlemmar från arrangerande klubb och högst 10 inbjudna klubbar får delta. Godkänd banbyggare och godkände överdomare och/eller godkänd domare måste användas. Propositionen behöver inte vara hos distriktet för godkännande förrän en månad innan (och publiceras inte av dem). I övrigt enligt reglerna för lokaltävling (nivå på klasser, krav på ryttarlicens osv).

Jag antar att det inte är en sådan du menar.

Om arrangemanget faller under definitionen av tävling så ska det antingen vara en klubbtävling, öppen enbart för klubbens medlemmar, eller en inbjudningstävling enligt reglerna för det eller en lokaltävling eller högre.
Att ha öppet för alla med bedömning clear round och dela ut (eller sälja) rosett vid felfri ritt är nog ett gränsfall för definitionen av tävling. Å ena sidan är huvudsyftet inte konkurrensbedömning, å andra sidan delas det ut pris (rosett) till de bästa (felfria).
Det säkraste i det läget är att antingen kräva medlemskap i arrangörsklubben, eller kalla det tävlingsträning eller banhoppningsräning och inte dela ut rosetter.

Jag var på Pay n' Jump i dag. Är inte medlem i arrangörsklubben utan det var öppet för alla. Men det delades ut rosetter till alla felfria.

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
579
Senast: Pilot
·
Hoppning Hittade ingen bra tidigare tråd ang frågan så jag chansar och gör en ny. Har inte heller hittat den informationen jag letar efter...
Svar
19
· Visningar
5 325
Senast: prallan
·
Hoppning eller Träninstävling under tävlingsmässiga former.. Så här är det, vi har tänkt anorda en CM-hoppning och bjuda in andra...
Svar
5
· Visningar
1 611
Senast: Etoile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka