Att arrangera pay & jump

Dandylinn

Trådstartare
Hittade ingen bra tidigare tråd ang frågan så jag chansar och gör en ny.
Har inte heller hittat den informationen jag letar efter någonstans på nätet utan det verkar vara lite luddigt vad som gäller.

Vilka får/kan arrangera en pay and jump?

Vad gäller? :

-Får man dela ut rosetter till alla deltagande som ett ”minne” eller rolig grej?
-Hur gör man inbjudning? Hur får man inte göra en inbjudan?
-Vilka får vara med, medlemmar, andra klubbar, "vem som helst"?
-Vad gäller kring banbygget, domare, funktionärer? Måste man ha utbildade?
-Får licenserade ryttare delta med tex orutinerade hästar eller kan de bli straffade?

Frågan har uppkommit då det borde ses som ett träningstillfälle (och det är väl det som är tanken?) där det är så tävlingslikt som möjligt och det uppkommit en del påståenden om att man inte får göra vissa saker även fast anslutna ridklubbar/föreningar till Svrf gör precis så som man talat om att man absolut inte får göra.

Någon som är insatt i frågan?

Eftersom att det räknas som träning, kan någon verkligen bestämma hur en sådan får genomföras? Tänker mig annars att en arrangerad träning i övrigt inte brukar vara vidare komplicerat med krav och tränaren behöver/måste ju inte ens vara utbildad utan det brukar ske per intresse för tränaren exempelvis.
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Hittade ingen bra tidigare tråd ang frågan så jag chansar och gör en ny.
Har inte heller hittat den informationen jag letar efter någonstans på nätet utan det verkar vara lite luddigt vad som gäller.

Vilka får/kan arrangera en pay and jump?
Vem som helst som har tillgång till en bana och hindermaterial
Vad gäller? :

-Får man dela ut rosetter till alla deltagande som ett ”minne” eller rolig grej?
Nej man får inte dela ut rosetter, däremot kan man sälja rosetter
-Hur gör man inbjudning? Hur får man inte göra en inbjudan?
Finns inga regler för hur en inbjudan ska se ut, ett tips är dock att titta på andra klubbars inbjudan ser ut
-Vilka får vara med, medlemmar, andra klubbar, "vem som helst"?
De du bestämmer att de får vara med typ, dvs "vem som helst"
-Vad gäller kring banbygget, domare, funktionärer? Måste man ha utbildade?
Finns inga regler där heller, däremot är det kanske att rekommendera att någon kunnig bygger banan samt att ha åtminstonde någon kunnig på framridning och bana av säkerhetsskäl
-Får licenserade ryttare delta med tex orutinerade hästar eller kan de bli straffade?
Förstår nog inte riktigt frågan, men eftersom det inte är en tävling utan en träning kan inte licensierade ryttare straffas

Frågan har uppkommit då det borde ses som ett träningstillfälle (och det är väl det som är tanken?) där det är så tävlingslikt som möjligt och det uppkommit en del påståenden om att man inte får göra vissa saker även fast anslutna ridklubbar/föreningar till Svrf gör precis så som man talat om att man absolut inte får göra.

Det står om Pay&Jump på www.ridsport.se under fliken Tävling och om man söker på Pay&Jump. Den enda regel SvRF har är att man INTE får dela ut rosetter eller rangordan de startande på något sätt

Någon som är insatt i frågan?

Eftersom att det räknas som träning, kan någon verkligen bestämma hur en sådan får genomföras? Tänker mig annars att en arrangerad träning i övrigt inte brukar vara vidare komplicerat med krav och tränaren behöver/måste ju inte ens vara utbildad utan det brukar ske per intresse för tränaren exempelvis.

..................................
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Tack för ditt svar! :)

Är du själv anordnare?

Ang detta "-Får licenserade ryttare delta med tex orutinerade hästar eller kan de bli straffade?
Förstår nog inte riktigt frågan, men eftersom det inte är en tävling utan en träning kan inte licensierade ryttare straffas"

Vi fick altså påståendet att dessa ryttare kan straffas vid en P&J som är fel anordnad där man inte har tex utbildad banpersonal, ifall en inbjudan görs, ifall det inte är bara medlemar mm..

Kan TR i övrigt verkligen tillämpas här iom att det inte är en tävling?

Enligt vårt distrikt så räknas detta tydligen som tävling bara det att den inte registreras..kan detta verkligen stämma??
 
Senast ändrad:
Sv: Att arrangera pay & jump

Svrf hotar ju sina ryttare med uteslutning ur klubben/förbundet om de tävlar på tävlingar anordnade av annan är svrfansluten klubb. Detta är inget de kan genomföra lagmässigt dock, då svrf inte får ha monopol på tävlingar.
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Vi har förstått det, men hur kan en p&j bli till en tävling om man sköter det rätt? Tanken bakom en sådan är ju att få träna/testa på hur det kan se ut på en tävlingsplats för både häst och ryttare..

Jag förstår inte deras hänvisning mot TR. Det enda som står är att en tävling per definition innebär att man spelar på konkurrens; Rangordnar/resultatlista och delar ut priser till placerade ekipage.
Om man inte gör detta fattar jag inte hur TR ska kunna tillämpas för att det då inte är en tävling..

Inget behandlas specifikt ang p&j eller p&r någonstans i TR..antar dock att det är för att det inte är tävling..Det är väldigt luddigt att förstå hur dem förhåller sig fullt ut då de ena stunden säger att det är träning och nästa inte..
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Det vi fått påstående om är att:

Man inte får göra inbjudan alls till sådana arrangemang (hur undgår man att bjuda in folk?)
Endast medlemmar får deltaga
Man ska ha utbildad/godkänd; banbyggare, domare och banpersonal

Har man inte följt detta och licenserade ekipage deltar kan dessa bli straffade..

Det svåra är dock att förstå hur man inte ska få arrangera träningar, som detta rimligtvis är?
Räknas då alla diverse träningar för ex tränare också som något icke godkänt?
Alla tränare är ju inte utbildade..

Kan det ha blivit missuppfattat att det är en klubbtävling??
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Här i krokarna är det jämt pay and ride, det är inbjudan och inga konstigheter. Låter helknäppt att ryttare skulle bli straffade, det är som sagt en träning.
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Ja visst gör det?

Har rådfrågat en klubb i närheten som är ansluten till Svrf hur de brukar
gå tillväga då de är arrangerar då och då.

Har ni tips på klubbar som brukar ha p&j får ni jättegärna slänga iväg ett PM till mig. För det är ju himla märkligt om flera klubbar/föreningar runt om i landet då gör helt motsatt vad Svrf anser är rätt och vi vill ju absolut inte sätta någon i dålig dager eller riskera att ekipage får licenser indragna även om det låter helt otroligt för ett träningssammanhang :crazy:
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Här i krokarna så skriver man ihop en inbjudan som man lägger upp på klubbens hemsida, skickar till ett par klubbar i närheten, lägger upp en annons på blocket och sätter upp flygblad i större stall och ridsportbutiker.
Ibland gör man en av dessa saker ibland flera.

Ibland kallas det "banhoppningsträning" istället för "pay n jump"
Det påpekas alltid i inbjudan att man bör ha en egen olycksfallsförsäkring då försäkringen genom ryttarlicensen inte gäller då det är en träning. (mycket smart sätt att säga att det inte är en tävling)

Ofta är det klubbens utbildade banbyggare som tränar på att lägga en trevlig bana men jag har varit på många där banbyggaren inte är utbildad.

Den enda regeln som följs stenhårt är att ekipagen inte får rangordnas.
Tid tas inte och resultatlistor existerar ej.

Vill man dela ut rosetter är det helt okej förutsatt att alla deltagare får en.
Att endast ge till felfria är inte tillåtet.
De flesta klubbar låter deltagarna köpa rosetter om dom vill.
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Fick svar idag från sportchef på Svrf och det ska ses som en träning.

Nu ska jag bara bekräfta uppgifterna då det var otydligheter från vårt disktrikt..hur det nu än kan komma sig att det är två skilda åsikter/uppfattningar i frågan :crazy:
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Ja jag är arrangör, av både lokal/regional tävlingar, klubbtävlingar och Pay&jumps

Så ditt distrikt har fel och borde nog uppdatera sig lite, då tom SvRF har backat angående dessa "träningstävlingar" :)

Att det är tvetydigheter och olika åsikter är jag inte förvånad över. Har haft med diskrikt/förbund att göra av andra orsaker än tävlingar, men det är en helt annan historia :cautious:
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Man antar ju att den man vänder sig till i första hand är sitt distrikt som man är uppmanad till att göra ska kunna ge en korrekta besked.. Att de är av en helt annan åsikt känns faktiskt inte vidare seriöst och detta har blivit en riktigt konstig situation..

En situation där jag måste ta reda på vad båda menar, dvs Svrf och vårat distrikt samt att jag måste övertala/bevisa för vissa vad som gäller eller inte då en del tror på det distriktet sagt och inte vågar gå över någons huvud. Även att jag förmodligen kommer att behöva ifrågasätta någon av dessa, varför det är så..

Bl a är det ju påstått att inte vem som helst får arrangera för att det varit så mycket olyckor och detta ska vara en ny bestämmelse som jag inte kan hitta alls..Ogillar när man inte hänvisar till källor eller dyl där denne information ska finnas.
 
Senast ändrad:
Sv: Att arrangera pay & jump

(Med risk för upprepning eftersom jag inte har läst tråden)

Jag har varit med och anordnat pay and jumps för flera år sedan, så med reservation för att det finns nya regler nu var det såhär för oss:

Man fick inte kalla det "pay and jump" om man inte var en förening ansluten till Svrf. Vi var ett privatstall så vi kallade det banhoppningsträning.

Vi gjorde det mycket likt en "vanlig tävling" med inbjudan (Följde en propositionsmall) där vi ställde krav på vaccinering men inte på grönt kort eller licenser.

Vi hade ingen riktig banbyggare (det var jag som ritade banan och jag har inte utbildning för det).

Vi tog betalt, strax under det som vanliga klubbar tar betalt (tror det var ca 70 kr på den tiden)

Vi hade inga rosetter, inga placeringar eller tidtagning alls. Vi såg till att alla ekipage fick komma runt banan förutom den/de som ramlade av eller gick omkull (hände bara en gång, den ryttaren fick gå ut och sedan komma in igen och starta om efter att ha kollat att allt var okej med ekipaget).

Det var fantastiskt roligt att göra dessa banhoppningsträningar! Alla i stallet var engagerade, vi hade jättefina hinder med blommor och nummer (väldigt autentiskt med riktig tävling) och vi fick massor med starter = mycket pengar som gick till nya fina hinder åt oss :) En jättekul erfarenhet!
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Hur är det med "låtsas tävlingar" ? Får man en "tävling" på låtsas och bjuda in andra ungefär som en pay & jump? Det gäller inte en klubb som inte är ansluten till Svenska ridsportsförbundet.... Får man dela ut rosetter då?
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Är ni ansluten till svrf?

Av vad jag annars har förstått så kan inte svrf ha monopol på tävlingar..Men ekipage som deltar på icket godkända tävlingar/tävlingsplatser, kan riskera straff från förbundet om de har licens.

Pay & jump kan man ju nästan se som en låtsastävling..jag hade aktat mig för att göra det allt för tävlingslikt om det inte är gdk av förbundet.., för tänk på att tävlingar kan ställa helt andra krav än vad en träning gör.


Enl svrf så är det en tävling egentligen så fort man delat ut rosett, även till alla deltagande då det för dem kan räknas som placering/resultat..
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Om en klubb ansluten till SvRF ska arrangera en tävling på lägre nivå än lokal, så är det en klubbtävling. Klubbtävlingar är reglerade i TR och t ex så ska alla deltagare vara medlemmar i arrangörsklubben.

Om en klubb ansluten till SvRF ska arrangera en Pay'n'jump så får även icke-medlemmar delta, men då får det inte vara en tävling, mao så delas inga rosetter ut och ingen resultatlista upprättas.

/Lady_S
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Delvis KL

Min dotter var med på en PnJ på en ridskola icke ansluten till SvRF och de delade ut rosetter, det är väl helt ok?
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Min dotter var med på en PnJ på en ridskola icke ansluten till SvRF och de delade ut rosetter, det är väl helt ok?
Det beror på hur man ser på saken, eller egentligen beror det på om hon vill tävla på SvRF-tävlingar. SvRFs reglemente säger (fortfarande) att den som är med på SvRF-tävlingar inte får vara med på icke-SvRF-tävlingar. Sen har jag inte hört talas om någon som blivit bestraffad för att ha brutit mot den regeln och jag vet heller inte hur "bilsportsmålet" påverkar. Många verkar nu tro att det är fritt fram att göra som man vill nu, det tror inte jag.

/Lady_S
 
Sv: Att arrangera pay & jump

Ah, där ser man! Väldigt konstig regel dock... Fast en PnJ är ju ingen tävling, hm. Krångligt det här..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 326
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 102
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 014
Senast: sorbifolia
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 494
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp