Privatlektion VS Grupplektion

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Wannaberyttarinna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 457
W

Wannaberyttarinna

Idag slog det mig att jag lägger mer VÄLDIGT :crazy: mycket pengar på ridningen (ridskola). Om jag hypotetiskt sett halverade ridtiden så skulle jag kunna rida privatlektioner istället för grupplektioner utan att det skulle kosta alltför mkt mer. Detta är bara en tanke...Men, vad tror ni ger mest? Vad skulle ni välja? Här kommer alternativen...

1. Att rida lektion med (11) andra 2 gånger i veckan för en ridinstruktör.
2. Att rida en privatlektion ensam 1 gång i veckan för samma instruktör eller annan.

Rida i grupp
Fördel: Dubbelt så mycket tid i sadeln. Bra gemenskap i grupperna. Mycket peppning av de andra vid rädsla eller när något går bra/dåligt. Billigare än att rida privat. Otroligt härligt att slippa vänta en heeel vecka tills nästa lektion...:bump:
Nackdel: Vill gärna ha mer individuell hjälp eftersom jag inte tycker att jag lär mig så mycket. Får bland en släng av rid/häst-rädsla och även om ridläraren är behjälplig så kan den ju inte bara hjälpa mig en hel lektion.

Rida privat
Fördel: Säkert grymt bra för ridutvecklingen att bli synad varje sekund. Lättare att gå fram i sin egen takt. Möjlighet att fråga mer osv. Eventuell större möjlighet att välja häst :love: . Tror jag skulle lära mig rida snabbare och känna mig tryggare.
Nackdel: Kanske mer kvalitetstid i sadeln men mindre kvantitetsstid. Tråkigt att ha lektion själv?. Skulle verkligen sakna mina gamla ridkompisar. Lite dyrare än att rida i grupp två gånger i veckan. En heeel vecka mellan lektionerna...:eek:

Nå, vad säger ni?

Sv: Privatlektion VS Grupplektion

Har man kommit så långt att man tycker att det börjar gå i stå på lektionen skulle jag rekommendera enskild ridning. Vid enskild ridning finns ingen möjlighet att slappa eller slörida bakom ryggen på tränaren. Varför inte hålla kvar en grupp och prova enskilt för att kunna jämföra?

Lycka till!

Idag slog det mig att jag lägger mer VÄLDIGT :crazy: mycket pengar på ridningen (ridskola). Om jag hypotetiskt sett halverade ridtiden så skulle jag kunna rida privatlektioner istället för grupplektioner utan att det skulle kosta alltför mkt mer. Detta är bara en tanke...Men, vad tror ni ger mest? Vad skulle ni välja? Här kommer alternativen...

1. Att rida lektion med (11) andra 2 gånger i veckan för en ridinstruktör.
2. Att rida en privatlektion ensam 1 gång i veckan för samma instruktör eller annan.

Rida i grupp
Fördel: Dubbelt så mycket tid i sadeln. Bra gemenskap i grupperna. Mycket peppning av de andra vid rädsla eller när något går bra/dåligt. Billigare än att rida privat. Otroligt härligt att slippa vänta en heeel vecka tills nästa lektion...:bump:
Nackdel: Vill gärna ha mer individuell hjälp eftersom jag inte tycker att jag lär mig så mycket. Får bland en släng av rid/häst-rädsla och även om ridläraren är behjälplig så kan den ju inte bara hjälpa mig en hel lektion.

Rida privat
Fördel: Säkert grymt bra för ridutvecklingen att bli synad varje sekund. Lättare att gå fram i sin egen takt. Möjlighet att fråga mer osv. Eventuell större möjlighet att välja häst :love: . Tror jag skulle lära mig rida snabbare och känna mig tryggare.
Nackdel: Kanske mer kvalitetstid i sadeln men mindre kvantitetsstid. Tråkigt att ha lektion själv?. Skulle verkligen sakna mina gamla ridkompisar. Lite dyrare än att rida i grupp två gånger i veckan. En heeel vecka mellan lektionerna...:eek:

Nå, vad säger ni?

Har du rådd att fortsätta med din grupp och ta en enskild lektion typ 1 gång/månaden så du kan testa vad det ger? :idea:

Absolut privat-träning är min enda kommentar

Jag rider både i grupp och får privatundervisning och det går verkligen inte att jämföra. En timme privat motsvarar för mig 10 gånger i grupp! Go for it, du kommer lära dig supermycket. Jag ser det som en investering, det kostar mer att rida privat men å andra sidan får man ut mer av grupplektionerna då man använder det man lärt sig under privatlektionerna.

Har man kommit så långt att man tycker att det börjar gå i stå på lektionen skulle jag rekommendera enskild ridning. Vid enskild ridning finns ingen möjlighet att slappa eller slörida bakom ryggen på tränaren. Varför inte hålla kvar en grupp och prova enskilt för att kunna jämföra?

Lycka till!

Slappa och slörida finns det ju ingen anledning att göra även om inte ridläraren tittar. Om man känner att man inte utvecklas längre skulle jag prata med ridläraren, man kan utvecklas läääänge även i gruppridning!

Haha.Klart att man inte ska slappa heller.

Jag menar bara att ibland kan man känna att det blir jobbigt och då är det en fördel att vara ensam med tränaren som tittar hela tiden för då rider man på även om det gör ont och är jobbigt.

Liknande trådar

Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 420
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 663
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka