privatskolor väljer elever...

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare golit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 996
Sv: privatskolor väljer elever...

Det var så för mig också, plugghäst som jag var. Och så har det faktiskt tyvärr varit i alla tider, det är inget isolerat fenomen för skolan i det nutida Sverige.

Det blir också lite väl förenklat och ganska stereotypt att hålla sig kvar vid bilden av mobbare som de som alltid får dåliga betyg, och de som blir mobbade de som alltid får bra betyg. Det finns elever som får dåliga betyg och är jättemobbade, på samma sätt som att det finns duktiga elever som beter sig för jävligt.

I min drömvärld får skolor tillräckligt mycket resurser för att ta tag i mobbning, ha små klasser, kanske lägga extra timmar på att utbilda de som mobbar och diskutera deras värderingar, inte att dela upp skolor i "stökiga" och "lugna". det blir ju en slags segregation och ingetdera av grupperna får lära sig att samarbeta med alla sorters människor och personligheter - som det ju senare kommer att bli i arbetslivet.

Att man frågar de stökiga eleverna: "Vad är en tönt för er?" "Varför då?" "Varför tycker ni att det är töntigt att bli duktig i skolan?" (Som exempel nu då).
På så sätt får eleverna självreflektera och faktiskt lära sig att sätta ord på varför de gör som de gör.

Idag är det för mycket fokus på att t ex flytta på en mobbad elev - eller i undantagsfall flytta på en elev som mobbar andra.
Jag menar inte att kaxiga och hormonstinna tonåringar ska sitta i ring och sjunga Kumbaya, men det görs alldeles för lite för att gå till botten med mobbningsproblem. Barn blir stämplade, som vi ser i programmet. Det hålls ingen dialog.

:bow::bow::bow:

Amen på det. Mobbning har inga "enkla" quick-fix-lösningar utan det handlar om att förändra attityder. Det som är riktigt beklämmande är ju när mobbningen blir en institutionaliserad del av själva skolan, som tex på Lundsberg...

Det som är riktigt beklämmande är ju när mobbningen blir en institutionaliserad del av själva skolan, som tex på Lundsberg...

Absolut. Och det värsta är ju att t ex herr "kepsar-bak-och-fram" som vi ser i programmet med största sannolikhet, med sina uråldriga värderingar, tycker att Lundsbergselever hör till den absoluta gräddan av "fina elever".

Rent principiellt så har du hittat på det argumentet helt själv och det ar inget med AB-lagen att göra.

Jasså, så du menar att det ligger i aktieägarnas intresse att bolaget ska gå med förlust?

De flesta aktieägare brukar tycka tvärt om.

Det har inte med bolagsformen att göra, utan att skolorna vill vara duktiga och få bra rykten. De vill dessutom ha med enklare elever att göra, elever som inte kräver några resurser utanför vad de är villiga att ge.

Sen om skolorna är föreningar, aktiebolag, eller vad det nu är spelar liksom inte så stor roll.

Visst spelar det stor roll. AB ska gå med vinst. En stiftelse uppfylla sina syften. En förening uppfylla det som står i stadgarna.

AB ska gå med vinst och ge utdelning. Det är en är enorm skillnad.

Förvånande är att det övht uttrycks förvåning?
Friskolorna lever väl på att ragga elever/föräldrar genom ett gott rykte om att kunna ge elever god studiemiljö och kvalitativt lärande?

Jag var från början negativt inställd till friskolornas frammarsch men idag misstänker jag att de räddat flera ungdomars skolgång och framtid. Många av de kommunala skolorna verkar mer eller mindre dukat under.

Jasså, så du menar att det ligger i aktieägarnas intresse att bolaget ska gå med förlust?

De flesta aktieägare brukar tycka tvärt om.

Nej men du skrev om AB-lagen. Det står inget i AB-lagen att man inte skall följa andra lagar och regler. Så det var hittepå från din sida helt enkelt.

Förvånande är att det övht uttrycks förvåning?
Friskolorna lever väl på att ragga elever/föräldrar genom ett gott rykte om att kunna ge elever god studiemiljö och kvalitativt lärande?

Jag var från början negativt inställd till friskolornas frammarsch men idag misstänker jag att de räddat flera ungdomars skolgång och framtid. Många av de kommunala skolorna verkar mer eller mindre dukat under.

Ja, så är det. Många kommunala skolor misslyckas med sitt uppdrag och det görs ingenting åt det. Eller rättare sagt, man gör något åt det, men kanske inte rätt saker. Varför en skola har dåliga resultat beror på många orsaker.

Friskolor kan också vara misskötta, men det brukar snabbare visa sig att eleverna flyttar om det inte är bra.

Jag är av åsikten att det är ganska oväsentligt vem som driver skolan, utan det som spelar roll är att man följer lagar och avtal.

Senast ändrad:

Det kan absolut vara så. Men under min skoltid såg jag oftare det motsatta, men det kanske bara var så i min kommun.

Mitt i åk 9 kom en ny tjej till klassen, hon hade gått på friskola. En friskola som hade som rykte att ha högt betygssnitt, vara ordningssam och vara superduper.

Högt betygssnitt, visst. Men det hade gått inflation i betyg på den skolan. De ville ju tjäna pengar på det höga snittet! Nästan alla elever på den skolan fick MVG hur lätt som helst.

Kan ju säga att det var inte lätt för den tjejen att hålla uppe vårt tempo, hon som varit van vid att få högsta betyg utan vidare hårt pluggande. Hon låg helt enkelt efter kunskapsmässigt. Och min skola var ingen elitskola, det var en helt genomsnittlig skola.

Jag är av åsikten att det är ganska oväsentligt vem som driver skolan, utan det som spelar roll är att man följer lagar och avtal.

Jag håller med och det finns flera lagar som borde skärpas när det gäller friskolor. Tex så borde det avkrävas bankgaranti eller möjligen koncerngaranti för att garantera att det finns resurser att driva skolan vidare så elever inte får problem vid konkurser mm.

Att dela upp ett bolag i flera dotterbolag där en skola blir ett eget bolag som kan sättas i konkurs när koncernen gör vinst kan och skall förhindras.

Friskolor kan också vara misskötta, men det brukar snabbare visa sig att eleverna flyttar om det inte är bra.

Visst finns det onekligen en hel del mindre smickrande rapporter även gällande friskolor, vilket är trist.
Det känns överlag som Sverige helt tappat ryggraden i ett utbildningssystem som en gång i tiden var ett av världens bästa.
Varför gjordes det om? Varför peta i något som inte bara fungerade utan var "bäst"?

Idag talas det nedlåtande om dåtidens disciplin och katederundervisning. Jag tillhör den tiden och kan verkligen inte se problemet. Det var ordning och reda, disciplinen och respekten fanns. Den som inte skötte sig på lektionerna eller utanför korrigerades eller avlägsnades. Perfekt.

Håller fö med, vem som driver skolan är inte väsentligt så länge man följer lagar, avtal och helst även ser till att fullfölja uppdraget att utbilda eleverna.

Nej men du skrev om AB-lagen. Det står inget i AB-lagen att man inte skall följa andra lagar och regler. Så det var hittepå från din sida helt enkelt.

Bra då är vi överens om att AB ska följa lagen och ge vinst åt ägarna, aktieutdelning åt ägarna.

Privatskolor behöver enligt lag inte ta emot alla elever. Eftersom privatskolorna ofta är AB och ska göra vinst, så tar de lönsammaste eleverna.

Jag håller med och det finns flera lagar som borde skärpas när det gäller friskolor. Tex så borde det avkrävas bankgaranti eller möjligen koncerngaranti för att garantera att det finns resurser att driva skolan vidare så elever inte får problem vid konkurser mm.

Att dela upp ett bolag i flera dotterbolag där en skola blir ett eget bolag som kan sättas i konkurs när koncernen gör vinst kan och skall förhindras.

Så den segregerade skolan som fått Sverige att falla fritt genom alla undersökningar om kunskaper är inget bekymmer?

(för övrigt gäller samma sak om kärnkraften, många inbillar sig att vattenfall osv som ska stå för kostnaden för ett haveri, det är det lilla bolaget kärnkraftverket som ska göra det. Som omedelbart går i konken vid ett haveri)

Visst finns det onekligen en hel del mindre smickrande rapporter även gällande friskolor, vilket är trist.
Det känns överlag som Sverige helt tappat ryggraden i ett utbildningssystem som en gång i tiden var ett av världens bästa.
Varför gjordes det om? Varför peta i något som inte bara fungerade utan var "bäst"?

Idag talas det nedlåtande om dåtidens disciplin och katederundervisning. Jag tillhör den tiden och kan verkligen inte se problemet. Det var ordning och reda, disciplinen och respekten fanns. Den som inte skötte sig på lektionerna eller utanför korrigerades eller avlägsnades. Perfekt.

Håller fö med, vem som driver skolan är inte väsentligt så länge man följer lagar, avtal och helst även ser till att fullfölja uppdraget att utbilda eleverna.

För att för många ungmoderater haft det för kul på sitt utbytesår i USA?

Det var liksom därför vi fick gymnasium i lite vad som helst.... Handfiskegymnasiet....

Det kan absolut vara så. Men under min skoltid såg jag oftare det motsatta, men det kanske bara var så i min kommun.

Mitt i åk 9 kom en ny tjej till klassen, hon hade gått på friskola. En friskola som hade som rykte att ha högt betygssnitt, vara ordningssam och vara superduper.

Högt betygssnitt, visst. Men det hade gått inflation i betyg på den skolan. De ville ju tjäna pengar på det höga snittet! Nästan alla elever på den skolan fick MVG hur lätt som helst.

Kan ju säga att det var inte lätt för den tjejen att hålla uppe vårt tempo, hon som varit van vid att få högsta betyg utan vidare hårt pluggande. Hon låg helt enkelt efter kunskapsmässigt. Och min skola var ingen elitskola, det var en helt genomsnittlig skola.

Det är ett exempel på den negativa uppmärksamhet som friskolorna dras med så det var nog inte bara i din kommun ;)

För att för många ungmoderater haft det för kul på sitt utbytesår i USA?

Det var liksom därför vi fick gymnasium i lite vad som helst.... Handfiskegymnasiet....

Om jag bara hade haft möjligheten hade jag givetvis valt cirkusgymnasiet men det kom då tyvärr efter min tid :p

Så den segregerade skolan som fått Sverige att falla fritt genom alla undersökningar om kunskaper är inget bekymmer?

(för övrigt gäller samma sak om kärnkraften, många inbillar sig att vattenfall osv som ska stå för kostnaden för ett haveri, det är det lilla bolaget kärnkraftverket som ska göra det. Som omedelbart går i konken vid ett haveri)

Man kan också se på saken som att det är våra dåliga kommunala skolor som fått Sverige att falla fritt.

Där de kommunala skolorna fungerar bra finns ju ingen drivkraft att välja friskolor. I den här kommunen tex flyr barnen inte de kommunala skolorna.

Bra då är vi överens om att AB ska följa lagen och ge vinst åt ägarna, aktieutdelning åt ägarna.

Privatskolor behöver enligt lag inte ta emot alla elever. Eftersom privatskolorna ofta är AB och ska göra vinst, så tar de lönsammaste eleverna.

Nej vi är inte överens för du ändrar dig hela tiden. Du skrev att det stred mot AB-lagen att inte välja och vraka bland eleverna. Och det är ju inte sant. Och det är väl friskolor vi pratar om?

Debatten om betygsglidning var uppe i en grannkommun. Det hade ju upptäckts att betygen var för höga i friskolorna om man jämförde med de centrala proven. Efter ytterligare granskning såg man dock att det var precis likadant i de kommunala skolorna.

Det borde ju självklart lagstiftas om att betygen ska sättas i direkt relation till vad som presteras på de nationella proven.

Presterar man ett E på nationella proven så ska man inte ha C som ämnesbetyg... Så två nationella prov per ämne och år ska det vara. Om en elev inte kan göra det nationella provet så kan ett särskilt prov göras som kan avgöra om eleven har klarat kursen, alltså då endast ett E eller F.

Så ökad centralstyrning är ju det enda som kan råda bot på betygsinflationen...

Det borde ju självklart lagstiftas om att betygen ska sättas i direkt relation till vad som presteras på de nationella proven.

Presterar man ett E på nationella proven så ska man inte ha C som ämnesbetyg...

Det kan gå åt andra hållet också, men numera har ju både betygssystemet och antagligen också kriterierna ändrats.

När jag gick i skolan presterade jag MVG på prov och arbeten, men jag fick inte MVG i betyg pga hög frånvaro. Varför hade jag hög frånvaro? Jo, för att det var mer effektivt för mig att skolka och sitta hemma och plugga istället för att sitta på en lektion där minst halva tiden går åt till meningslöst tjafs. Efter ett tag tyckte jag mest att jag gick till skolan för att hämta fler uppgifter, och sen hem igen. Man lärde sig inget på lektionerna. Litteratur och kursplan hade man ju redan fått, var ju bara att läsa på.

Ingen bra lösning, men så gjorde jag iaf, dum tonåring som jag var :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena... 2
Svar
21
· Visningar
4 697
Senast: Enya
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka