privatskolor väljer elever...

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare golit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 996
Sv: privatskolor väljer elever...

Det finns ingenstans i aktiebolagslagen som säger att ett aktiebolag skall gå med vinst, eller förlust för den delen.

Aktiebolaget är en organisationsform för att primärt skydda aktieägarna mot krav från borgenärer (långivare). Till skillnad då mot enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag.

Till skillnad från ex vis en stiftelse kan dock ett aktiebolag ge utdelning till aktieägarna, om det finns fria disponibla vinstmedel.

Eleven ska ha det betyg som eleven uppnår, dvs efter de krav som är kopplade till ett betyg. Det behöver ingalunda vara detsamma som eleven fick på nationella provet, särskilt som alla förmågor inte testas där. Och det är ett kort svar, men tro mig när jag säger att jag är expert och jag misstänker starkt att du inte är det..

Det är intressant förresten att galet många människor anser sig vara experter på skola och betygsättning bara för att de har gått i skolan.. Jag skulle aldrig tro att jag är tandläkare för att jag har fått hål lagade eller ekonom för att jag är bankkund..

Ja, OBS-klasser var ju en jättebra idé på 80-talet.. :banghead: Världen i skolan har jobbat lite på att utvecklas sedan dess och människosynen med den. Strävan är numera att se alla människor som berikande, att alla har svagheter och styrkor och att alla elever hör hemma i samma klassrum. Det finns en hel del forskning, som inte bygger på löst tyckande om var "de där andra som inte är som jag" ska hålla till, på temat..

Ja, OBS-klasser var ju en jättebra idé på 80-talet.. :banghead: Världen i skolan har jobbat lite på att utvecklas sedan dess och människosynen med den. Strävan är numera att se alla människor som berikande, att alla har svagheter och styrkor och att alla elever hör hemma i samma klassrum. Det finns en hel del forskning, som inte bygger på löst tyckande om var "de där andra som inte är som jag" ska hålla till, på temat..

:bow: :bow: :bow:

Det borde ju självklart lagstiftas om att betygen ska sättas i direkt relation till vad som presteras på de nationella proven.

Presterar man ett E på nationella proven så ska man inte ha C som ämnesbetyg... Så två nationella prov per ämne och år ska det vara. Om en elev inte kan göra det nationella provet så kan ett särskilt prov göras som kan avgöra om eleven har klarat kursen, alltså då endast ett E eller F.

Så ökad centralstyrning är ju det enda som kan råda bot på betygsinflationen...

Betygen måste ju spegla allt som eleven gör, inte bara de centrala proven. Så för varje enskild elev kan ju betygen avvika. Om klassens eller skolans snitt avviker mycket från de centrala proven är det något konstigt däremot.

Helt rättvist kan betyg aldrig bli.

Ja tanken är jättefin och oftast är det rätt att alla skall vara med i samma klassrum. Frågan är jur länge man skall hålla på den principen. Ibland tillåts enstaka individer terrorisera sin omgivning och dessa individer kan ju inte lyftast bort för då kränker man dem. Vem tänker på de som terroriseras?

Betygen måste ju spegla allt som eleven gör, inte bara de centrala proven. Så för varje enskild elev kan ju betygen avvika. Om klassens eller skolans snitt avviker mycket från de centrala proven är det något konstigt däremot.

Helt rättvist kan betyg aldrig bli.

(tänkte svara flera på samma gång här... så den som vill kan ta åt sig ;))

På universitet och högskolor får du betyg utifrån vad du presterar på proven... Menar du att världens stora lärosäten inte kan lära ut ?

Generellt är det så hos universitet och högskolor att kurser som inte har några riktiga tentor bedöms endast i två grader - Godkänt eller icke godkänt.

Ska du däremot kunna få betyg "Med beröm godkänt" (5) eller "Icke utan beröm godkänt" (4) så har kursen en tentamen som du då måste uppnå ett visst resultat på.

Självklart så ska elever kunna ges nödvändiga hjälpmedel vid eventuella handikapp såsom dyslexi, blindhet etc.

Men att kunna sätta höga betyg på en elev som inte presterar bra på proven blir ju rent löjligt. Som jag tidigare framförde så gav jag ju även möjligheten att ge betyget "godkänd" vilket blir E på gymnasienivå, men om eleven ska kunna få högre betyg än så måste hen prestera på nationella prov eller motsvarande.

Inflationen i betygsystemet måste upphöra. Skriftliga prov är förmodligen det skarpaste och vassaste verktyg som en lärare eller institution kan ta till för att bedöma en elevs kunskapsnivå.

Sen kan folk skrika hur högt dom vill om katederundervisning medelst pekpinne - Men faktum kvarstår att utan den typen av undervisning så hade vi i många fall inte haft vare sig forskare eller ingenjörer idag.

En del elever kan ha svårt att tillgodogörs sig sådan undervisning, det är sant.
Men då är det extra resurser i form av extra lärartid (högt kvalificerad sådan) som ska till och inget annat.

Fö anser jag att grundskolan även ska utökas till att omfatta en gymnasieutbildning.

Så skolplikten bör då omfatta åk 1-9 samt två årskurser på gymnasium eller uppnått 18 år. Gymnasieutbildningar längre än 2 åk bör däremot vara frivilliga.

Jag anser även att det bör finnas 4 åriga gymnasieutbildningar, det finns fortfarande än idag inom industrin avsättning för de som gick 4 årig teknisk vilket tyder på att det är en "mellannivå" som är användbar.

Att jag skriver "årskurser" snarare än "år" är pga jag anser att det är vilken kunskapsnivå som eleven kan uppvisa som ska vara avgörande för om eleven ska flyttas upp till nästa årskurs eller ej - annars får dom helt enkelt hålla på till dess att dom uppnår godkända resultat eller har uppnått 18 års ålder och eleven ska då kunna avgöra själv om hen ska fortsätta försöka eller inte (jag anser ju att alla ska ha rätt till en gymnasieutbildning).

Sen kan ni få skrika bäst ni vill om vilken hemsk människa jag är som vill ha katederundervisning och krav på kunskapsnivå...

Ja tanken är jättefin och oftast är det rätt att alla skall vara med i samma klassrum. Frågan är jur länge man skall hålla på den principen. Ibland tillåts enstaka individer terrorisera sin omgivning och dessa individer kan ju inte lyftast bort för då kränker man dem. Vem tänker på de som terroriseras?

Det är typiskt socialdemokratiskt att ingen får sticka ut, alla är lika bra etc
Nu har man uppenbarligen blandat ihop det med värdefrågan och då blir det knas. Det kryllar av människor som är bra mycket smartare än andra och personligen tycker jag man ska lyfta dessa och anpassa undervisningen för att verkligen klämma ut det bästa.

Det är inte bara anpassning efter svaga elever som är av betydelse men idag verkar det viktigare att den svaga eleven inte ska må dåligt och då fattas beslut som inte har med skolning att göra utan känslor.

ärligt talat vem är förvånad?

Om du har ett aktiebolag har du en skyldighet, att ge utdelning till ägarna. Sen har du underordnade skyldigheter, som att vara trevlig och ha bra service. Kan du som Ryan Air tjäna pengar utan att vara trevlig och ge bra service så är det helt okej.

Det blir lite bökigare om du driver skola. Alla vet att om du har föräldrar med universitetsexamen så kommer barnen att oavsett pedagogik, prestera bättre.

Har du barn som inte talar svenska och vars föräldrar är analfabeter, så är utfallet sämre. Mycket sämre.

Varför är någon förvånad att en vinstdrivande verksamhet, som skolan i AB, väljer de mest lönsamma eleverna?

*ärligt talat det visste du björklund*

jag förstår att privata skolor sticker i ögonen rent idiologist sett för många.

samma sak att en del av dessa skolor aktivt agerar för att få det elevklientel man önskar.

men

om man jämför med idrotten, hur gör man där för att nå spetskompetens?
väljer man ut de som man tror är bäst eller får alla vara med hela vägen?

samhället ska ge alla samma möjlighet till vidareutbildning.
där håller nog de flesta med.

det innebär i mina ögon inte att vi ska bromsa de duktiga,tvärtom.
kommer de längre med sin andel av resurserna så ..:)

om man jämför med idrotten, hur gör man där för att nå spetskompetens?
väljer man ut de som man tror är bäst eller får alla vara med hela vägen?

Precis som på företag, man satsar på dem som visar sig vara ämnen som kan stärka företaget.
Jag förstår att vissa har svårt för elittänk men det startar när vi föds och slutar när vi dör. Fakta.

Precis som på företag, man satsar på dem som visar sig vara ämnen som kan stärka företaget.
Jag förstår att vissa har svårt för elittänk men det startar när vi föds och slutar när vi dör. Fakta.
Naturligtvis ska alla ges möjlighet till en grundutbildning.
Men det är ingen skyddad verkstad där ute.
De som jobbar och drar in kulorna till vår välfärd måste ha kunskap att producera hög kvalitet till låg kostnad, till det krävs det spetskompetens.

Marknaden betalar vad marknaden anser en vara är värd, inte vad det kostar Svensson AB att tillverka den

Kl

Ang diskussionen om aktiebolags syften.

ABL 3 kap. 3 § Om bolagets verksamhet helt eller delvis skall ha ett annat syfte än att ge vinst till fördelning mellan aktieägarna, skall detta anges i bolagsordningen. I så fall skall det också anges hur bolagets vinst och behållna tillgångar vid bolagets likvidation skall användas.

Debatten om betygsglidning var uppe i en grannkommun. Det hade ju upptäckts att betygen var för höga i friskolorna om man jämförde med de centrala proven. Efter ytterligare granskning såg man dock att det var precis likadant i de kommunala skolorna.

Precis. Och vad gäller vissa kommunala skolor så har för höga betyg i förhållande till centrala prov varit något som funnits länge - vi har en sådan skola i min kommun. Redan när jag gick i högstadiet för 20 år sedan så var betygssnittet där löjligt högt i jämförelse med vad eleverna där presterade på centralprov. Jag kollade om det är likadant idag och jodå - vad gäller matematik så är det bara drygt en fjärdedel av eleverna som har samma betyg som de hade på nationella provet, ett mycket lågt värde i jämförelse med andra skolor. Resten, alltså nästan tre fjärdedelar av eleverna, har fått högre betyg än vad de fick på nationella provet! Detta är fortfarande en kommunal skola.

Du är säkert ingen hemsk människa. Du tycker däremot inte som jag och inte som dem som forskar på hur undervisning bäst ska bedrivas. Intressant är dock att lärosätena själva inte sätter betyg eller bedömer på det vis som de själva lär ut som det bästa sättet... Så nä, jag är inte helt hundra på om de har tänkt till kring det där med betygsättning. Vissa saker går att bedöma med prov, t ex memorerat fakta, andra förmågor är det svårare med. Om du hade lite koll på kunskapskraven för respektive betyg så skulle du förstå det.

När du ska ta körkort så måste du göra både skriftligt och praktiskt prov innan du blir godkänd, detta för att säkerställa en "lägsta nivå".

Detsamma gäller för jägarexamen, skyddsvakter, poliser m.fl.

Sen är ju prov, både praktiska och rent teoretiska skriftliga, ett ovärderligt verktyg för dig som lärare för att se om din undervisning har fungerat eller ej.

Debatten om betygsglidning var uppe i en grannkommun. Det hade ju upptäckts att betygen var för höga i friskolorna om man jämförde med de centrala proven. Efter ytterligare granskning såg man dock att det var precis likadant i de kommunala skolorna.

Japp. Jag känner till en skola där 30 procent fler elever fick G i matematik än vad de hade fått på NP. När jag påtalade detta så möttes jag av oförstående lärare som ansåg att NP var missvisande och deras bedömning var bättre.

Förvisso skall NP vara "vägledande" i betygssättning, men så långt från elevens kunskaper skall det inte vara (iaf inte för så stor andel). Särskilt inte som NP är ett prov som är mkt generellt utformat. Har man undervisats enligt kursplanerna, så skall man klara ett NP.

Precis. Och vad gäller vissa kommunala skolor så har för höga betyg i förhållande till centrala prov varit något som funnits länge - vi har en sådan skola i min kommun. Redan när jag gick i högstadiet för 20 år sedan så var betygssnittet där löjligt högt i jämförelse med vad eleverna där presterade på centralprov. Jag kollade om det är likadant idag och jodå - vad gäller matematik så är det bara drygt en fjärdedel av eleverna som har samma betyg som de hade på nationella provet, ett mycket lågt värde i jämförelse med andra skolor. Resten, alltså nästan tre fjärdedelar av eleverna, har fått högre betyg än vad de fick på nationella provet! Detta är fortfarande en kommunal skola.

Prov och bedömning kan aldrig vara exakt likadan, men ju tydligare kursplaner och betygskriterier desto mer likvärdig bedömning.

Men då krävs att läraren följer kursplanen och inte hittar på en egen.

Man kan också se på saken som att det är våra dåliga kommunala skolor som fått Sverige att falla fritt.

Där de kommunala skolorna fungerar bra finns ju ingen drivkraft att välja friskolor. I den här kommunen tex flyr barnen inte de kommunala skolorna.

Jag önskar att den kommunala skolan skall vara lika bra eller bättre än friskolan intill. ALLA elever förtjänar att gå i en bra skola, och alla skolor betalas med skattemedel. Det är också så att ALLA barn och ungdomar skall rustas för att både klara sig själva i framtiden och ha förmåga att ta hand om äldre och yngre generationer.

Ju fler barn och ungdomar som klarar sin grundskola med gott självförtroende och grundkunskaper, desto större chans för oss alla att få leva i ett demokratiskt och fungerande samhälle.

Tittar vi på de nationella matteproven så är ju dessa väldigt bra utformade, föredömligt skulle jag säga.

Naturligtvis inte. Jag tycker inte heller att det är konstigt att betygen avviker i viss mån från resultatet på nationella proven. Däremot ser det onekligen en smula märkligt ut när det finns två skolor i en kommun, i den ena får ca 75% av eleverna högre betyg än på nationella provet i matematik, i den andra är siffran omvänd - 75% får samma betyg de fick på nationella provet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena... 2
Svar
21
· Visningar
4 697
Senast: Enya
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka