Probimin - eller alternativ?

Mitten

Trådstartare
Jag har en häst som tidigare (innan jag köpte henne) gått på en foderstat bestående av bröd och äpplen :crazy: som har sabbat hennes mage. Tidigare har hon haft kolikproblem och i somras fick hon fång. Jag ger henne därför ett mått probimin om dagen, för att hålla magen i trim. Problemet är att det är så tjorvigt att få tag i, jag måste ta mig till hästkliniken och dessutom är burkarna irriterande små. Finns det något alternativ till probimin som jag kan ge henne för att minimera risken för fångåterfall? Det borde ju finnas fler preparat, som man kan hitta i någon hästaffär eller köpa via nätet.

Tips mottages tacksamt!

Sv: Probimin - eller alternativ?

Stackars häst, vilken kost:crazy:
Alternativ finns ju, men jag tycker ändå att probimin är det som fungerar bäst, och blir billigare än tex. krafft mag/tarm.
Men du - du bor ju i sthlm? Finns en åteförsäljare i Västberga, jag brukar handla där. Kostar 360:- om man åker dit och hämtar. Annars kan du beställa från dom, så skickas det. Kolla här:

http://www.top-speed.se/present.htm

Jo jag köper det nu på Mälaren Hästklinik, och Västberga är lite åt fel håll... men finns det inte något annat får man väl bita i det sura och kuska runt :)

Ja vad gör man inte för dom fyrbenta?:)

Nån annan kanske har tips på nåt annat?
Nåt jag INTE gillar iaf är just kraffts mag/tarm, för det första tycker min pålla det smakar pekka, sen blir det himla dyrt eftersom man måste ge typ 0,5 dl. En burk kostar runt 220:- om jag inte minns fel och räcker knappt en vecka..
Sånt man kan ta till i nödfall liksom...

Japp, problemet är att probimin gör UNDERVERK med min tjej, så jag vill inte byta bort det :(
Så det blir nog att åka till kliniken med jämna intervall :crazy:

Jag använde också probimin innan till min fånghäst. Nu köper jag probiotika hos http://www.equimins.se/ gå in under hälsa och vitalitet. Det blir billigare i längden.:idea:

Hmm - vågar inte påstå att bryggerijäst/foderjäst är LIKA bra men är iaf också något man ger vid problem med magen. Dock vet jag inte om det blir så himla mycket billigare... men TROR det. *funderar*
En hink (7kg tror jag) brukar kosta under 200kr och det räcker att man ger ett par dl om dagen (ca 100-150gram) så det räcker ju ganska länge (2mån). Den innehåller dessutom gott om protein och mineraler samt B-vitamin!
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/foderjast.html

Jag fodrade med det till min kolikhäst och gav henne också linfrökaka. Men hon hade mest problem med förstoppningar.

Har du fått råd av vet. att ge probimin så tycker jag att du ska rådgöra med denne om ev. andra sätt att hålla pållans mage i form. Det kan ju vara så att det är bara PROBIMIN (och liknande preparat) som ger denna effekt på din pållas mage. ... Så fråga vet. först!!

Veterinären tycker såklart probimin. Och det är verkligen skillnad när hon får det, det är super, men jag tyckte att det borde finnas något annat märke med ungefär samma innehåll som är lättare att få tag i :crazy:
Nu åker jag till mälarkliniken (kostar 300 pix styck), men de stänger 16.30 och det är många mil dit från jobbet så det är svårt att hinna åka dit.. Sist kom jag 7 minuter försent så det var bara att vända hem igen :mad: Att man ska vara så usel på tidsuppskattning.

Men efter en del letande tror jag att jag håller mig till probimin. Får köpa MASSA burkar när jag får tag i nån helt enkelt :)

jag ger min fångis probimin, ett mått varje dag och peppar peppar så är hon ok sedan vi började med det för ca 5 mån sedan. Jag brukar ringa en återförsäljare som finns på Lidingö (?) han skickar det direkt och man kan hämta det mot postförskott en eller max två dagar senare!pm:a om du vill ha telnr dit!

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 579
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka