Probiotika

sthu

Trådstartare
Veterinären rekommenderade att ge probiotika ett tag. Jag tänker att det är bra att ge alla tre, i förebyggande syfte.

Nu vill jag ha tips på prisvärda tillskott. Fortiflors har jag koll på, men det blir lite dyrt att ge till tre katter varje dag. Finns det något annat?
 
Jag ger en kur Fortiflora vid behov (tex inför tandkoll får de nån vecka innan och nån vecka efter, alt tills nån vecka efter att de slutat med Metacam i de fall de tar bort tänder), det är det jag har bäst erfarenheter av med mina.

Diarsanyl, Canikur m.fl är pasta på "spruta". Det är ett rätt bra tag sen jag gav det så har lite dålig koll på prisbilden jämfört med Fortiflora.

Till hästen som blev dålig i magen en vinter, gav jag (efter att ha gett Canikur utan resultat..) jäst. Men jag tvivlar på att jag skulle få i katten det under nån längre period, om det nu funkar att ge till katt öht (häst på drygt 400kg fick en kub om dagen), det lär ju smaka :yuck: .
 
Tack @Liten !
Det kanske inte finns nån större poäng med att ge det på daglig basis? I förebyggande menar jag.
 
Det skadar absolut inte, såvitt jag vet, men det kostar ju en del att ge.. Jag har gett och ger det när jag känner att det finns skäl för det, och då oftast en full kur (en förpackning Fortiflora räcker i en månad till en katt, en påse om dagen) eller en halv (två veckor) beroende på. Vid flytt eller annan stress, om katten är lite sisådär i magen, inför narkos/kur med smärtlindring/antibiotika, när Lillan flyttade in till oss osv. Just Fortiflora har jag också gett vid minskad aptit (till Lillebror, förstås samtidigt som jag tog kontakt med veterinär osv).
 
Vår katt får fortiflora varje dag. Hon blir så besviken annars 😅
(Inte alls bortskämd)

Du kanske inte behöver ge varje katt en hel påse utan låta dem dela?
Sant, de kan dela.

Tuva kommer nog bli väldigt besviken när fortifloran är slut :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 327
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
616
Senast: Hazel
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 495
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp