problem att hitta dressyrsadel...

Nominous

Trådstartare
nån som kan hjälpa mig med lite tips åt vilken sort jag ska vända mig åt?

problemet är att den enda sadelutprovaren som finns här har 2 dressyrsadlar hemma och ingen av dem är nåt jag över huvud taget vill ha. så de har inga sadlar jag kan prova :( dom tar bara in begagnade sadlar som dom provar ut åt en.

jag har idag provat en Källqvist Exellent och den tyckte jag inte låg bra. den var nog lite för svängd för den låg inte ann baktill och när jag provred den var det som att rida i nerförsbacke hela tiden :crazy:

hon blev lite luggad på manken av dem med. vad är det de brukar betyda?

har lite bilder på hennes rygg så kan ni kanske ge förslag åt vilken typ av bom och märke jag ska lägga mest intresse på för att komma i närheten av det som kan passa. :)

22906209.jpg

22906207.jpg

Sv: problem att hitta dressyrsadel...

22906210.jpg

22906204.jpg

22906202.jpg

hon har ju absolut ingen manke alls och då känns det mycket svårare och sen är hon lite överbyggd.

idéer?? :D

Att det sliter på manken är ju ett tecken på att sadeln ligger för lågt.
Antingen så har då bommen varit för vid eller så har sadeln dålig eller ingen mankfrihet men om hästen knappt har nån manke så behövs kanske en smalare bom.

okej så den har antagligen varit för vid bommen då. för det var typ 8 cm tillgodo för manken :rofl:

Låg sadeln 8 cm över manken så var den antagligen försmal....

Jag skulle testa Stübben, Dominus, Prestige, Jaguar.

hon är ju ganska mkt överbyggd. du behöver nog en svängd sadel med tyngdpunkt långt fram för att undvika framåtlutet.

testa ffa prestige. du kan hitta många beg. till ett bra pris.

hon är ju ganska mkt överbyggd. du behöver nog en svängd sadel med tyngdpunkt långt fram för att undvika framåtlutet.

okej. men är den mindre svängd än Källqvisten? för Källkvisten kändes som att rida i nerförsbacke med för den lutade frammåt och lättade bak. eller kanske det inte beror på att den är svängd utan för att den är för bred i bommen så den kommer för långt ned på manken?

nån som vet hur Fit No 3 är på Källqvist? den kanske är vid. tror den va normal mot vid men den kanske är vid? No 1 borde ju rimligen vara smal och No 2 normal och No 3 mot vid eller vid...

Låg sadeln 8 cm över manken så var den antagligen försmal....

Jag skulle testa Stübben, Dominus, Prestige, Jaguar.

knappast för smal.. det är antagligen vid bom på den. och hon har ingen manke!!!

Senast ändrad:

men jag kan aldrig tänka mig att ett varmblod på 151cm som är jättenätt och som har en smal rygg ska ha extra vid bom. jag ska mäta henne nån dag för att se exakt vilken grad hon har. men jag är ganska säker på att vid bom är för vid.

men jag har ingen aning. jag bara funderar. det är därför jag frågar. men av en vidare bom blir hon luggad på manken och på flera ställen har jag hört att då är sadeln för vid.

Senast ändrad:

fast de kanske inte spelar nån roll hur nätt hästen är. om de inte har nån manke så blir väl kanske sadelläget planare än för hästar med mycket manke och då behöver de vidare bommar.

men usch vad svårt. jag tror jag måste flytta söder över där det finns folk som kan hjälpa en :crazy:

jo det är klart.

men vad kan göra att det känns som att rida i nerförsbacke med sadeln jag provade?

tydligen så tycker ju centaur att jag ska ha en svängd sadel - men var denna för svängd eller varför kändes den konstig?

har du några fler förslag på märken som har tyngdpunkten långt fram?:)

någon som vet vilka grader dessa sadlar har på sina bomar?

Prestige Hippos Dressage 33"

Stübben Tristan DL på 32"

I de flest aridsportbutiker brukar man få låna med sadeln för att prova. Låna en sadel som du tror passar och ta med den till sadelutprovaren. Om du inte får låna sadeln í din butik så köper du den på öppet köp och tar hem o provar ut.

I de flest aridsportbutiker brukar man få låna med sadeln för att prova. Låna en sadel som du tror passar och ta med den till sadelutprovaren. Om du inte får låna sadeln í din butik så köper du den på öppet köp och tar hem o provar ut.

men problemet är som jag skrivit i första inlägget att det finns ingen affär här med sadlar. :mad: finns inte en enda renodlad hästsportaffär här. skitjobbigt. och de som har en ynka sadel är ju hur sämst som helst på detta och har inga sadlar som jag är intresserad av.

och sen nästa problem - våran enda sadelprovare här har bara 2 sadlar inne och det är sadlar jag inte vill ha (för dåligt skick) och hon provar bara ut de begagnade hon fått in för försäljning.

så jag vet inte hur jag ska göra. :(

jahaa nu har jag mätt henne.. de va fan värre än jag trodde :o

117 grader. :D

okej.. vad finns det för sadlar som har den bredden?

eller rättare sagt. jag ger förslag på några sadlar som verkar passa hennes rygg och sen får den som kan säga vilken bomvidd jag ska ha på modellen för att matcha hennes rygg.

Stübben (tristan och maestoso)
Prestige Hippos Dressyr
Jaguar ?
Dominus ?

så vilken bomvidd ska dessa sadlar ha för att stämma överrens med 117 grader? någon?

Jag tycker du ska prova Frank Baines. De finns i så breda bomvidder och passar bra på lite överbyggda hästar.

En av anledningarna till varför det kändes som att du satt i nerförsbacke kan vara att du är van vid att rida i för smala sadlar (vilket inte är ovanligt, många har för smala sadlar utan att de vet om det)
När man har en såpass överbyggd häst (och framförallt om hästen inte kommer upp med manken i ridningen) kommer det kännas som att du sitter lite i nerförsbacke oavsett sadel...
Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta utan bilder... Men jag gör ett försök...
När hästen är överbyggd måste sadeln ligger lite i framvikt för att den egentligen ska passa. Sadeln ska ju inte ligga i jämvikt i förhållande till en horisontell linje, sadeln ska ligga i jämvikt i förhållande till hästens rygg. Därmed kommer tyngdpunkten i sadeln alltid skjutas fram lite om sadeln ligger på en väldigt överbyggd häst jämfört med om hästen hade haft en rak rygg... Även om sadeln passar jättebra.
Hoppas du förstår hur jag menar... annars får jag väl försöka illustrera med bilder.

Dina övriga frågor har jag besvarat i Sadellistan.

alltså jag har nog inte ridit i för smala sadlar förr. denna häst har jag bara haft i 2 veckor. innan det har jag alltid haft hennes mamma och hennes sadel ligger bra på henne. men visst risken finns ju mn jag har aldrig ridit i för smal sadel på hästen jag visat i tråden - för hon är knappt inriden och har ingen sadel :D

men jag jämförde stålet jag böjt efter henne med sadeln jag provade och det var enorm skillnad!! så sadeln jag provade var sjukt försmal!!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 457
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 218
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka