Problem att rida ut

Woffe

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut och gå då han slet sig, kunde ej vara själv i hagen samt skenade vid alla försök till uppsittning. Jag har tränat honom mycket och idag är han en lugn och trygg herre på 25 år. Vi kan promenera flera mil utan problem, han är trafiksäker och orädd. Supersnäll och mysig. Jag kan också sitta upp utan problem. Har mest ridit på ridbana och ridhus, med några års uppehåll här och där när jag åkt av och blivit rädd, samt att jag hade en unghäst att bita i.

Nu har jag bara honom och som det är nu funkar det bra att rida ut med ridsällskap. Han tycker det är kul och blir superpigg. Taggar även upp när jag sadlar och tränsar då han gillar att arbeta. MEN nu har vi börjat försöka rida ut själva då stallägaren inte har så mycket tid att rida sin häst. Först med sällskap i form av människa till fots, samt att gå ut själv med honom, sedan sitta upp och rida hem. Försökte häromdagen att rida ut själv på en liten tur. Gick bra en bit tills han gick ner med bakhovarna i ett dike så jag måste sitta av och leda iväg honom till jämn mark för att sedan sitta upp igen. Vi travade åt en väg till vänster och vände med trav tillbaka (vid vändplatsen), sedan skulle vi rida en annan väg framåt, men då ville han vända hem. Han blev så vrång. Stannade och stod blixt stilla. Det enda mina skänklar och spö fick till var att han backade ner i diket. Försökte då rida skänkelvikningar och ryggningar för att få honom dit jag ville, men tillslut tog min fysiska ork slut så jag satt av och gick sista biten, sedan satt jag upp och gick hem. Igår tog jag med mig sällskap i form av en vän och då gjorde han precis samma. Försökte då att med hjälp av min vän driva på honom framåt vilket ej gick, så då fick han snurra och snurra, men ville ej ge sig och gick inte fram ett steg. Både jag och hästen blev supersvettiga.

Funderar på om något behöver kollas på honom.... Tänderna fixades i förra veckan, massör var ute i våras u.a. samt att jag måste byta sadel till en som passar bättre. Denna sadel trycker för mycket bak. Skall tilläggas att han ej heller vill lastas. Då gör han exakt samma. Vägrar gå in. Trots att han är lasttränad och ej rädd för transporten. Han vill helt enkelt inte. Kan det vara så att han helt enkelt blir så envis p.g.a. att han ej vill rida ut utan sällskap av annan häst? El. kan det vara något annat? Känner att jag behöver hjälp av någon, men p.g.a flytt så är det för långt för de tränare som känner honom att komma ut och jag vet inte vart jag skall vända mig...

Ps. Det går bra att sitta av och leda honom vidare när han bråkar! DS.
 
Jag ser problemet som tvådelat, eller snarare kanske tredelat. Självklart måste du förvissa dig om att din häst mår bra och självklart även se till att ha en passande sadel. I övrigt kan jag väl känna lite att om en 25-årig häst absolut inte vill ridas ut ensam, så kanske det inte är värt att bråka så mycket om det.
 
Jag ser problemet som tvådelat, eller snarare kanske tredelat. Självklart måste du förvissa dig om att din häst mår bra och självklart även se till att ha en passande sadel. I övrigt kan jag väl känna lite att om en 25-årig häst absolut inte vill ridas ut ensam, så kanske det inte är värt att bråka så mycket om det.
Funderar som du med. Men då vi tyvärr inte har ridbana el ridhus så ville jag ju testa om vi kan rida ut. Annars får vi väl promenera iväg och jag rider hem. Det går ju bra i a f. Får se hur jag gör...
 
Funderar som du med. Men då vi tyvärr inte har ridbana el ridhus så ville jag ju testa om vi kan rida ut. Annars får vi väl promenera iväg och jag rider hem. Det går ju bra i a f. Får se hur jag gör...
Ja, är det dessutom så att du inte vet om han skulle funka bättre på bana/i ridhus just nu så kan det ju mycket väl bero på smärta eller sadeln. Jag uppfattade det som att han funkade bra på bana, men inte vid uteritter specifikt. Men det vet du ju då inte i nuläget.
 
Hej!

Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut och gå då han slet sig, kunde ej vara själv i hagen samt skenade vid alla försök till uppsittning. Jag har tränat honom mycket och idag är han en lugn och trygg herre på 25 år. Vi kan promenera flera mil utan problem, han är trafiksäker och orädd. Supersnäll och mysig. Jag kan också sitta upp utan problem. Har mest ridit på ridbana och ridhus, med några års uppehåll här och där när jag åkt av och blivit rädd, samt att jag hade en unghäst att bita i.

Nu har jag bara honom och som det är nu funkar det bra att rida ut med ridsällskap. Han tycker det är kul och blir superpigg. Taggar även upp när jag sadlar och tränsar då han gillar att arbeta. MEN nu har vi börjat försöka rida ut själva då stallägaren inte har så mycket tid att rida sin häst. Först med sällskap i form av människa till fots, samt att gå ut själv med honom, sedan sitta upp och rida hem. Försökte häromdagen att rida ut själv på en liten tur. Gick bra en bit tills han gick ner med bakhovarna i ett dike så jag måste sitta av och leda iväg honom till jämn mark för att sedan sitta upp igen. Vi travade åt en väg till vänster och vände med trav tillbaka (vid vändplatsen), sedan skulle vi rida en annan väg framåt, men då ville han vända hem. Han blev så vrång. Stannade och stod blixt stilla. Det enda mina skänklar och spö fick till var att han backade ner i diket. Försökte då rida skänkelvikningar och ryggningar för att få honom dit jag ville, men tillslut tog min fysiska ork slut så jag satt av och gick sista biten, sedan satt jag upp och gick hem. Igår tog jag med mig sällskap i form av en vän och då gjorde han precis samma. Försökte då att med hjälp av min vän driva på honom framåt vilket ej gick, så då fick han snurra och snurra, men ville ej ge sig och gick inte fram ett steg. Både jag och hästen blev supersvettiga.

Funderar på om något behöver kollas på honom.... Tänderna fixades i förra veckan, massör var ute i våras u.a. samt att jag måste byta sadel till en som passar bättre. Denna sadel trycker för mycket bak. Skall tilläggas att han ej heller vill lastas. Då gör han exakt samma. Vägrar gå in. Trots att han är lasttränad och ej rädd för transporten. Han vill helt enkelt inte. Kan det vara så att han helt enkelt blir så envis p.g.a. att han ej vill rida ut utan sällskap av annan häst? El. kan det vara något annat? Känner att jag behöver hjälp av någon, men p.g.a flytt så är det för långt för de tränare som känner honom att komma ut och jag vet inte vart jag skall vända mig...

Ps. Det går bra att sitta av och leda honom vidare när han bråkar! DS.
Tycker det låter som en envis och istadig häst med mycket överskottsenergi.

Det skadar ju aldrig med en allmän seniorkoll kanske oavsett.

Annars så tror jag det handlar om att helt enkelt "vinna" över hästens förtroende vilket görs genom att vara lugn och konsekvent och driva igenom det man tänkt sig. Vill inte hästen framåt så låt den stå still då tills den tänker framåt. Det handlar ofta om den som är mest uthållig, alltså inte börja rygga och använda spöt och vela hit och dit utan det är rakt fram eller stå still som gäller.

Låter ju som att det är en väldigt känslig häst och sådana behöver lugna konsekventa ryttare med mycket tålamod. Jag är inte för att alltid sitta av och lösa problem genom att leda hästen, vissa problem måste tas igenom från ryggen, när det inte handlar om att hästen är rädd eller skärrad osv så ha tålamod och vänta ut hästen och mycket beröm när den tänker åt rätt håll.
 
Senast ändrad:
Det de där med att stå still eller gå fram låter bättre än att driva på honom, för trötta ut honom för att få min vilja igenom det ser inte ut att gå... Han vet hur stark han är och vad han kan göra. Han är ruskigt smart!! Ang sadeln så red jag i ridhus från sep-feb och sedan ridbana därefter, alltså flera gånger i veckan under den tiden och i mars/april när massören var ute så hade han ingen reaktion av sadeln. Red sedan vidare på ridbana vilket funkat bra. Dock får jag honom inte att Galoppera annat än ute med sällskap, och måste longera bestämt i liten inhägnad för att han under stora protester skall fatta galopp.
 
Stämmer att han är känslig också, och han har blivit utsatt för både svält och grov misshandel vid en uppsittning. Har svårt att lita till människor och endast jag kan sitta upp och rida, andra har han kastat in i ridhusväggen så det har smällt rejält...
 
Han höll alltså på att dö när svälten uppdagades, och klarade sig enbart p.g.a att han var en seglivad ponny på ett år.
 
@Woffe jag hade inte läst in så mycket gällande vad hästen varit med om tidigare i unga år osv, utan mera tänkt att ”såhär ser det ut nu” .

Eftersom hästen är så pass gammal så om du vill träna den på att ridas ut själv vilket i dagsläget inte funkar riktigt så gör en väldigt begränsad plan om du vill träna hästen på det .

Dvs ta exakt samma runda hela tiden. Gärna typ runt samma skogsdunge även om du då väljer att rida flera varv/vända riktning osv.

Håller med de som svarat och dina egna reflektioner att ta strid/snurra /backa osv sällan ger resultat.
Låt den hellre stå stilla när den slutar bjuda /vill backa.
Brukar enl min erf funka bra som metod att på en häst som backar, ”nöja sig” med att den på ditt direktiv s.a.s inte backar - även om den inte går framåt.
Låt den stå där, ta med dig ”en mental tidning att läsa” /lyssna på fågelsången etc.

När hästen utifrån det initierar att vilja gå framåt så uppmuntra det.
Tar det stopp igen så upprepa .

I min erf brukar detta ge väldigt bra resultat ganska snabbt. Men som sagt - det krävs att ryttaren helt håller sig konsekvent. 👍
 
Senast ändrad:
Tack för alla era svar! Så fort jag skaffat ny sadel kommer jag testa att rida ut samma, samma sväng och prova med att vänta ut honom. Får vi se om han har tålamod att stå still. Det brukar inte vara hans starka sida annars, så kanske en lugn och skön morot att gå fram 😉. Hur som, finns fler tankar och tips tar jag emot dem också! 😃
 
Har en häst som är likadan - kliver ner i dikena och protesterar så fort han märker att det är en osäker ryttare på. Det gäller att vara snabb, konsekvent och orka ta fighten, och att hela tiden hålla hästen sysselsatt och se till att han svarar framåt för skänkeln.

En dåligt sittande sadel kan därutöver göra att hästen spänner sig, har svårt att varva ner, svårt att våga komma ner med huvudet och upp med ryggen och att du har svårt att hitta rätt balans, dvs dålig kombo.
 
Mitt fullblodssto var likadan.
Hon hade vissa "punkter" som hon vägrade passera om vi var ensamma. Den ena punkten var 200m bakom stallet på en grusväg, och det var med meterprecision som hon varje gång drog en tvärnit på precis samma ställe för att där bli stående. Blev jag arg och skänklade på backade hon. Försökte jag backa henne över stället reste hon sig.

Lösningen för mig: Vänta ut henne. Finns bara 2 alternativ: antingen går vi framåt, med mig sittandes ovanpå. Eller så står vi kvar just precis här tills solen både hunnit gå ned och upp om det så krävs.

Vi stod på den grusvägen i 40 minuter som längst, tills en katt hoppade upp ur ett dike straxt bakom oss och fick hästen att hoppa framåt varav jag kunde utnyttja situationen och gasa på i galopp. Jag fortsatte framåt 20m till, och så fort jag kände att hon hade lite eget driv och tog sig framåt av egen lust vände jag lugnt hemåt igen.

40 minuter blev sedan till 30 min, 20 min, 10 min och 10 minuters väntan blev till sist bara en halvhalt. Och efter 2 månaders tålamod och fruktansvärt enformiga uteritter utan sällskap lossnade allt och vi kunde ta oss fram överallt utan tvekan.
Under dessa 2 månader var jag noga med att aldrig ha en tid att passa när jag begav mig ut. Jag var beredd på att få vänta ut henne i flera timmar om det så krävdes. Jag var också noggrann med att göra detta flera gånger i veckan, och därmed också tacka nej till uteritter med sällskap för att kunna fokusera på att få detta att fungera utan sällskap först.

Stort lycka till! :-)
 
För mig har det alltid funkat att vänta ut hästen. Tills min nuvarande medryttarhäst, han kunde stå still hur länge som helst. På honom funkar bara skäll :o låter helknäppt, men jag röt till åt honom en gång när han var på väg att stanna, och han blev så förvånad att han fortsatte av bara farten. Så nu förtiden när han funderar på att stanna så säger jag bara åt honom med sträng röst att det är sluttramsat och nu får han faktiskt gå! Samtidigt som jag bara håller om stadigt med skänklarna. Nu står vi aldrig stilla längre :D
Funkar såklart inte på alla hästar, men det är ju enkelt att prova!
 
För mig har det alltid funkat att vänta ut hästen. Tills min nuvarande medryttarhäst, han kunde stå still hur länge som helst. På honom funkar bara skäll :o låter helknäppt, men jag röt till åt honom en gång när han var på väg att stanna, och han blev så förvånad att han fortsatte av bara farten. Så nu förtiden när han funderar på att stanna så säger jag bara åt honom med sträng röst att det är sluttramsat och nu får han faktiskt gå! Samtidigt som jag bara håller om stadigt med skänklarna. Nu står vi aldrig stilla längre :D
Funkar såklart inte på alla hästar, men det är ju enkelt att prova!

Tyvärr funkar inte skäll när han blir så där envis och vrång. Han skiter totalt i vad jag säger...
 
En liten uppdatering på vägen... Jag promenerade vägen igår. Han försökte stanna flera gånger på sträckan, samt löjla sig på samma ställe i skogen, men han gick fram när jag sa åt honom. Funderar på att han kanske reagerar på de stora stenarna som vägen är full av. Han har inga skor bak, så kanske det gjorde ont. För i skogen pinnade han på och även grusvägen efter steniga vägen. Han brukar nämligen inte reagera på vanlig grusväg. Nu trodde jag att detta var enda vägen ut, men stallägaren nämnde att det fanns en annan, så ska prova den och se hur han reagerar. Blir också att köpa boots till bakhovarna och så letar jag sadel efter att ha gjort mallar på bomvidd och rygg. To be continued... Tills dess tackar jag för alla råd och tar gärna emot nya! 😃
 
En liten uppdatering... Red ut med stallägaren steniga vägen. Han följde efter piggt och glatt i skritt och trav. Idag red jag på det nyss slagna fältet vid gården ensam. Det gick jättebra i skritt och när vi travade i ena varvet. Sedan bytte vi varv och när jag skulle trava satte han av i galopp mot "utgången" för att komma till kompisarna i hagen på andra sidan vägen. Jag fick stopp på honom snabbt och försökte styra tillbaka. Men han vägrade och började backa mot det stora branta diket så jag hoppade av, ledde honom till bortersta delen på fältet och satt upp igen. Nu vägrade han trava och när jag argt drev på både med skänklar och spö sparkade han bakut. Så jag släppte den arga stilen och började jobba med bakdelsförflyttningar för att avleda och få fokus, sedan bad jag honom vänligt men bestämt och med inramning att trava. När han så gjorde fick han mycket beröm, som han älskar och växer av, samtidigt som vi gjorde några sakta av till skritt och trava igen. Då gick han bra och vi kunde rida klart utan vidare bråk. Min teori är att han dels är otroligt flockberoende samtidigt som han testar mig. Vad tror ni?
 
@Woffe vad kul att det går framåt så mycket och att du uppdaterar tråden!

Ang dina frågor så är jag lite av åsikten att hästar inte ”testar” på det viset den mänskliga definitionen avser. De reagerar mera i stunden utan en medveten tanke att ”nu ska jag prova gränserna” . Jag tror att din häst helt enkelt i läget du beskriver, ser ett högt värde i att hemmet och flocken är prio ett och reagerar i det läget utifrån det. Varken mer eller mindre. Exakt hur de tänker kan vi nog aldrig lista ut men just i detta läget den här dagen så reagerade din häst så.

Att ta strid med den har du ju som jag tolkat dig i tråden konstaterat inte funkar med den hästen då den istället då blir blockerad och låst.
Jag hade så att säga mentalt i ditt läge försökt att ”inte lägga någon värdering” i att den betett sig nu x och y just i denna situation, denna dag osv.

Återgå till så neutralt förhållningssätt du kan, och backa tillbaks lite ang att rida med sällskap kanske. Kör på enligt det som funkat tidigare och bygg på att lugnt och konsekvent följa det system som verkar ha funkat rätt bra annars 👍
Det är ju jättepositivt att du senare tiden även kan rida själv på olika platser om jag tolkar ditt inlägg rätt 😄
Att det ”idag” blev ett utspel och du tappade metodiken lite hade jag inte lagt någon värdering i så att säga- nya tag bara, åter till ”systemet” dvs inte bli arg/brysk utan det som funkar bättre (beröm osv) .
I morgon är en ny dag - hästarna tar till sig oerhört väl när människan inte ”fastnar” i något negativt som hände den andra dagen 😄
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 345
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 217
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp