Problem att rida ut

@mackan mycket intressanta tankegångar! Just det där med att hästen tänker mycket här och nu och reagerar efter det så har jag aldrig tänkt. Det öppnar ju upp så mycket mer än att bara säga att han testar mig. Han fick väl som du skrev en impuls att dra till kompisarna och då gjorde han det. Tack också för din positiva feedback! Det peppar mig! Nu blir jag också taggad att jobba framåt! Som du säger är det ju bra att jobba vidare på det som funkar. Så nu lär det bli att rida ut med sällskap när det bjuds, rida på fälten hemma, samt att ta promenader. Ibland har jag blivit trött på "mitt projekt Woffe", men med peppning och goda råd känner jag mig nu så inspirerad och nyfiken att gå vidare tillsammans med min fina häst! 😃🐎
 
Så här har vi det nu: Har inte ridit ett tag, dels pga att han satt alldeles för mycket päls, dels att jag börjat medicinera honom med Prascend. Samtidigt som han efter pälssättningen blivit hyperstressad när han lämnar hagen och kompisarna. Han springer runt, gnäggar, skiter i massor, har svårt att stå still för han vill bara tillbaka till hagen. Jag står nu som ett stort frågetecken varför han mår som han gör. Ringde veterinären som tror hans beteende beror på överskottsenergi så hon har ordinerat daglig ridning och motion. Finns det andra tips och reflektioner? Ska helklippa honom på fredag och så funderar jag på att ge honom extra magnesium. Vågar inte rida när han är så stressad så idag longerade jag honom och han travade på kan jag säga...! Andra tips på träning tas tacksamt emot!
 
Rutiner. Rutiner. Rutiner. Alltid samma rutiner och slinga som du rider. Då blir hästen trygg. Senare kan man bryta rutinerna men under uppbyggnadsfasen så rekommenderar jag rutiner.
Min häst var likadan. Jag var så frustrerad. I mitt fall är jag säker på att hon var osäker. Då blev även jag osäker.
Vi red mycket med andra för att få komma ut. Att rida ut ensam gick bara inte.Jag gav upp. Det gick inte att få iväg henne. Till saken hörde att hon aldrig frös fast i körningen. Där trippade hon på som om hon ägde situationen.
För mig blir det bättre att rida min häst mörker. Det är något hon älskar. Jag har kommit att älska det också. Har vi haft ett uppehåll så tar jag alltid första ridpassen i mörker. Då tuffar hon på. Det är inget jag rekommenderar för er men det jag vill få sagt är att man måste hitta sin "grej".
Kanske kan du hitta ridsällskap i någon grannby?
 
Rutiner. Rutiner. Rutiner. Alltid samma rutiner och slinga som du rider. Då blir hästen trygg. Senare kan man bryta rutinerna men under uppbyggnadsfasen så rekommenderar jag rutiner.
Min häst var likadan. Jag var så frustrerad. I mitt fall är jag säker på att hon var osäker. Då blev även jag osäker.
Vi red mycket med andra för att få komma ut. Att rida ut ensam gick bara inte.Jag gav upp. Det gick inte att få iväg henne. Till saken hörde att hon aldrig frös fast i körningen. Där trippade hon på som om hon ägde situationen.
För mig blir det bättre att rida min häst mörker. Det är något hon älskar. Jag har kommit att älska det också. Har vi haft ett uppehåll så tar jag alltid första ridpassen i mörker. Då tuffar hon på. Det är inget jag rekommenderar för er men det jag vill få sagt är att man måste hitta sin "grej".
Kanske kan du hitta ridsällskap i någon grannby?
Glömt lite av tråden men ta bort kraftfodret om det går?
 
Sedan han bytte hage till en med ordentligt bete får han endast ett par nävar müsli till mineralerna. Inte ens det vill han ha nu så det är nog kräm i gräset fortfarande. Ingen skillnad på stressigheten de veckor han fått minskat kraftfoder.
 
Sedan han bytte hage till en med ordentligt bete får han endast ett par nävar müsli till mineralerna. Inte ens det vill han ha nu så det är nog kräm i gräset fortfarande. Ingen skillnad på stressigheten de veckor han fått minskat kraftfoder.
 
Skit, skit, skit. Idag när jag skulle sitta upp märkte jag att han spände sig när jag skulle sitta upp så jag hängde i stigbygeln, stod stilla med foten i stigbygeln osv innan jag satt upp. När jag väl kommit upp sätter han av i full sken (som sitt gamla jag). Han är helt okontrollerat och jag sitter där med endast en fot i stigbygel och försöker styra in huvudet åt sidan men det går inte. Som tur är sitter jag kvar tills han stannar vid kompisarna, vi står still en stund därjag lugnar honom, sedan skritta jag runt lite och jobbar på att han ska lyssna och gå allt längre från kompisarna. Han stannar några gånger då han inte vill gå alls, men lyssnar tillslut. Jag hoppar av och tänker att han nu är sålugn att jag kan sitta upp igen, men nej, jag märker direkt att han tänker flykt så jag låter bli. Har redan problem med axlar, nacke, rygg och migrän så vill verkligen inte flyga av i detta paniksken. Känner mig så uppgiven! Har liksom suttit upp sedan ett år tillbaka och han har skött sig (förutom gått lite i cirkel för att testa mig) och ridit utan problem. Vet inte vad jag ska göra. Veterinären har liksom ordinerat mkt jobb i skritt och galopp, uppsuttetför att han behöver bygga muskler... Tips mottages tacksamt från ledsen och uppgiven Woffe 😔
 
Skit, skit, skit. Idag när jag skulle sitta upp märkte jag att han spände sig när jag skulle sitta upp så jag hängde i stigbygeln, stod stilla med foten i stigbygeln osv innan jag satt upp. När jag väl kommit upp sätter han av i full sken (som sitt gamla jag). Han är helt okontrollerat och jag sitter där med endast en fot i stigbygel och försöker styra in huvudet åt sidan men det går inte. Som tur är sitter jag kvar tills han stannar vid kompisarna, vi står still en stund därjag lugnar honom, sedan skritta jag runt lite och jobbar på att han ska lyssna och gå allt längre från kompisarna. Han stannar några gånger då han inte vill gå alls, men lyssnar tillslut. Jag hoppar av och tänker att han nu är sålugn att jag kan sitta upp igen, men nej, jag märker direkt att han tänker flykt så jag låter bli. Har redan problem med axlar, nacke, rygg och migrän så vill verkligen inte flyga av i detta paniksken. Känner mig så uppgiven! Har liksom suttit upp sedan ett år tillbaka och han har skött sig (förutom gått lite i cirkel för att testa mig) och ridit utan problem. Vet inte vad jag ska göra. Veterinären har liksom ordinerat mkt jobb i skritt och galopp, uppsuttetför att han behöver bygga muskler... Tips mottages tacksamt från ledsen och uppgiven Woffe 😔
Här kommer ett väldigt långt skott från en totalt okunnig person; jag har hört om hundar att man numera vet att de faktiskt, på samma sätt som människor, kan bli senila. Skulle det kunna gälla även hästar? Han kanske helt enkelt börjar bli förvirrad?
 
Oftast reagerar man med att bli hetsigare, hårdare eller ihärdigare när hästen vägrar gå på. Om det var det som hände, iom att du blev svettig tänker jag, så kanske du ska testa att ta det mer lugnt och sansat. Och ge det mer tid. Tänk att ni har hela dan på er. :)

Min häst var omöjlig att få från gården och att få att gå först i sällskap. Första gången backade han 50 meter in på gården och det tog 20 minuter innan vi kom iväg. Men jag blev varken arg eller svettig.
 
För några dagar sedan flyttade stoet som min häst varit så förälskad i. Tidigare upplevde jag det som att han inte ville stå i stallet och bli ompysslad, äta morötter och müsli m.m för att han ville ut till stoet. Hade svårt att slappna av då, mkt stressad och ville som jag upplevde det tillbaka till hagen. Även skenturen där han drog till kompisarna. Berodde nog också på att jag var stressad och nervös den dagen, han är väldigt känslig! Nu, sedan stoet flyttat står han lugnt i stallet och myser och älskar att bli ompysslad! Äntligen börjar min gamla häst återvända! Har ej tränat honom än då det bara var några dagar sedan hon flyttade så det ska bli spännande! Undrar om allt detta kan ha att göra med att han blev sent kastrerad och användes några gånger till betäckning...?
 
Vill förtydliga att jag med träning i första hand menar löslongering, longering på lina och promenader. Ridning blir det endast om han vill och vi känner oss redo och taggade för det. Längre fram i så fall.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 345
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp