Bukefalos 28 år!

Problem bärbara datorns tangentbord efter uppdatering drivrutiner(avast)

Tant Pia

Trådstartare
Jag har blev ombedd att uppdatera drivrutinerna till min dator.(avast) Problemet som uppstod var att efter uppdateringen så funkade inte tangentbordet. Det var helt låst. Gjorde då alla möjliga felsökningar, googlade, tog hjälp av kunnig dataexpertis som bara kliade sina gråa hår i jakt på lösning, inget hjälpte..
Tillslut testade jag själv en metod jag inte testat och ja det tog ett tag innan jag förstod att det hade med just uppdateringen att göra. När jag så avinstallerade dem så började tangentbordet fungera igen. Några dagar senare var det dags igen för nya uppdateringar och samma problem infann sig. Så nu ska jag ta bort programmet helt från min dator.

Någon annan som haft liknande problem?
Vad kan ha orsakat detta?
Någon som vet?
Tant & ingen datanörd
 
Jag har blev ombedd att uppdatera drivrutinerna till min dator.(avast) Problemet som uppstod var att efter uppdateringen så funkade inte tangentbordet. Det var helt låst. Gjorde då alla möjliga felsökningar, googlade, tog hjälp av kunnig dataexpertis som bara kliade sina gråa hår i jakt på lösning, inget hjälpte..
Tillslut testade jag själv en metod jag inte testat och ja det tog ett tag innan jag förstod att det hade med just uppdateringen att göra. När jag så avinstallerade dem så började tangentbordet fungera igen. Några dagar senare var det dags igen för nya uppdateringar och samma problem infann sig. Så nu ska jag ta bort programmet helt från min dator.

Någon annan som haft liknande problem?
Vad kan ha orsakat detta?
Någon som vet?
Tant & ingen datanörd
Att uppdatera drivrutin, särskilt till äldre datorer, är alltid ett litet vågspel. Fungerar de gamla är det oftast inte någon mening med att uppdatera drivrutiner till saker som tangentbord, skärm osv.
 
Jag har ju inte sagt något om att det är en äldre dator. Min dator är två år. Är det vanligt att det blir så här vid uppdateringar för äldre datorer?
 
Du borde kunna klara dig gott på det inbyggda skyddet i Windows, och skulle därmed kunna klara dig utan Avast. Notera dock att det till och från händer att skydd mot skadlig programvara blir lite för nitisk, och plockar bort sådant som inte är farligt, utan istället nödvändigt. Denna typ av problem brukar åtgärdas, så om du hämtar uppdatering till Avast om någon dag, eller så, kanske det hela är löst.
 
Jag har ju inte sagt något om att det är en äldre dator. Min dator är två år. Är det vanligt att det blir så här vid uppdateringar för äldre datorer?
Äldre datorer är vanligare att det blir problem med drivrutiner som uppdateras men det händer även med nyare datorer. Lösningen är precis det du gjorde, man avinstallerar uppdateringen och använder den gamla drivrutinen. Är det en nyare dator som din åtgärdas oftast problemet så att det kommer en ny version som funkar efter ett tag, för en äldre dator måste man ibland blockera uppdateringar för vissa enheter, på min är det nyare drivrutiner för trackpaden som windows10 automatiskt försöker installera men de funkar inte på min gamla dator så jag har blockerat uppdateringar på den.
 

Liknande trådar

IT & mobiler På/i datorn. Försökte snabba upp datorn genom att diskfragmentera och göra en diskrensning. Tog även bort några program som jag inte...
Svar
9
· Visningar
966
Senast: Modig_Korn
·
IT & mobiler Undrar om någon smart bukefalist kan svara på mitt problem:) Vi har fått en dator (bärbar) av sambons brorsa, men det fungerar inte...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Snobben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp