Problem i stallet!

B

**BORTTAGEN**

Hej! Vi har en 12-årig c-ponny som har börjat testa min dotter vid skötsel. Vi har haft honom i snart 5 månader. Från början kunde han vara lite "nafsig", under sommmaren var det inga som helst problem men under den senaste tiden har han bara blivit värre och värre.

Han nafsar nästan hela tiden, han även visat tendens till att vilja resa sig lite då hon säger till honom (han sparkar inte). Är det någon form av dominanstest???

Vid och efter ridning är det inga problem utan det är innan vid borstning. Har någon något tips om vad göra, tidigare ägare säger att de aldrig har varit några problem men jag vet att han såldes från ridskola pga detta. :banana:
 
Var nafsar han, är det i händerna eller över allt?
Kan han protestera på nåt vis eller är han kanske kittlig på kroppen, du kanske använder för mjuka borstar( pröva olika borstar, hårda halv mjuka borstar).
Försöker bara bara spåna vad det han inte vill vara med om, beskriv lite mer om honom.
Händer det nåt under sadlingen eller tränsningen, eller under ridpasset?

Mvh Blåvinge ;)
 
Det kan ju vara så att han testar, bäst är ju om någon vuxen kan vara med, för säkerhets skull, men annars så tror jag att man måste vara konsekvent och säga ifrån på skarpen så fort han börjar testa, visa tydligt att detta inte är OK !
Sen kan det ju vara en ide att kolla över allt som man brukar kolla, det klan ju vara ett sätt för honom att försöka undvika att bli riden, sadel, bett, kanske är han lite uttråkad om ridningen inte varieras alltför mycket, nu vet jag ju inget säkert utan jag bara spånar, det kan ju vara så att han är kittlig också, håller med föregående talare om att ni kan prova med olika bortsar :)
 
På en del syntetborstar blir borsten som nålar efter att man använt dom några månader. Om han är känslig och dessutom håller på att sätta päls just nu kan det ju vara något sådant. Håller han på och skruvar på sig när hon borstar så byt borstar.

Nu tror jag egentligen att det är ett hanteringsproblem, men uteslut borstarna först. Kan ju vara så enkelt.

Gör han bara så om dottern borstar eller även om du borstar?
 
Håller med - kolla borstarna först. Fler hästar jag hållit på med tycker tex inte om ryktborsten, vad nu det beror på eftersom den är mjuk, men så är det iallafall, och då försöker de ju komma undan. För hård borste är ju inte helelr skönt - prova lite olika så vet ni ju lätt om det är det som är problemet.
Men jag tror ju egentligen också att det är en test....
 
Det kanske vore på sin plats med ledarskapsövningar, så kallad natural horsemanship, NH. Det bästa är att låna en bok på biblioteket, jag förstod inte de viktiga nyanserna genom att läsa och fråga här på buke.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Hästhantering Hej! Jag har nyligen köpt en 6-årig fullblodsvalack som bara stått på försäljningsstall tidigare. Han är som en 4-åring i ridningen så...
Svar
6
· Visningar
1 175
Senast: skiesabove
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 257
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 125
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp