problem: Kratsa hovarna

Q

QueenChaos

Jag har problem med en islänning för när man ska kratsa hovarna försöker han lägga sig ner! Han är bara 3 år så jag förstår att han säkert tycker att det är obehagligt eller nåt men saken är att jag vill få bort det!
Är det nån som har några tips? Vad som helst är värdefullt!!! Tack på förhand..


:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Det kan inte vara så att han har svårt att hålla balansen helt enkelt? Känner en 5-årig islandshäst med det problemet och kratsningen går betydligt lättare om man tydligt visar vad man vill och sedan accepterar att det tar någon minut för henne att omfördela vikten riktigt så hon kan hålla balansen...

Visa vad du vill och låt sedan hästen självmant lyfta hoven när h*n omfördelat vikten ordentligt! ;)
 
Det är säkert så att han tappar balansen. Han har inte fattat att han behöver bredda bakbenen för att kunna stå på 3 ben. Hade samma problem med min häst när han var ung.
Ställ honom mot en vägg och låt honom luta sig emot den. det brukar fungera. Då känner han sig tryggare.
 
Jag vet en häst som la sig ner när man skulle sko den. Den hade lärt sig det på Island eftersom den hade så dålig balans så det var lättare att sko den om den låg ner!
 
Inget roligt problem förstår jag...jag tror också att det är en balansfråga. Hakar på tidigare förslag om att ställa hästen bredvid en vägg så den kan ta stöd. Om du har en medhjälpare kan den ställa sig på andra sidan och fungera som stöd men det är nog bäst att du börjar träna med en vägg för man ska vara ganska stark för att balansera upp en häst. :banana: Träna, träna, träna är väl egentligen enda sättet. Är det så att hästen tycker att själva momentet är obehagligt så får du ägna många timmar åt att ta och klämma på benen. Kräv inte att den ska lyfta benet jätte högt till att börja med utan nöj det med ett litet lyft. :bump: Hoppas det löser sig!
 
Kontrollera om det inte ligger något fysiskt problem för hästen. Som ryggont tex. Jag har samma problem med min treåriga islandshäst, och den har just blivit utdömd pga ryggskada som inte upptäcktes förrän i somras. Islänningar kan gå med MYCKET ont, utan att visa det, det är en hästras med MYCKET hög smärttröskel. Min lägger sig ned när vi lyfter frambenen, men har lättare att stå när man lyfter bak.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 570
Senast: tuaphua
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp