Problem med agressivitet!

Sv: Problem med agressivitet!

Till TS, jag vet inte om jag inte lyckas utläsa samma sak som övriga i ditt inlägg men jag ser inte riktigt samma avlivningshotade best som de ser. Givetvis, ta hjälp av en tränare, men utfall och ett visst resursförsvar är väl ändå relativt vanliga problem med hundar, men givervis ska man vara vaksam särskilt med större och kraftfullare raser.
Har ni testat att lära hunden att skvallra?
 
Sv: Problem med agressivitet!

När han, som du säger, "flyger på andra hundar", vad är det exakt han gör? Ställer sig över dem och morrar/vrålar men slutar så fort den andra hunden visar lite underkastelse? Eller anfaller han på allvar, biter så det blir skador? Är det svårt att få bort honom från den andra hunden?
Det första alternativet brukar man inte kalla direkt aggressivt, utan mer "reaktivt", och beror oftast på ren osäkerhet hos hunden inför andra hundar, framförallt hanhundar då. Det är betydligt lättare att få bukt med, även om det tar tid och tålamod. Du ska helt enkelt omprogrammera hunden från att reagera med stress/anfall vid hundmöten, till att se hundmöten som nåt positivt, där matte ger en stor belöning och glädje/trygghet vid hundmötet. Klickerträning är alldeles utmärkt!
Hinner inte skriva mer, men återkommer.
 
Sv: Problem med agressivitet!

Hoppas verkligen att ingen fäljer dina råd, o speciellt inte TS.
Du kanske skulle läsa på lite om hund?
 
Sv: Problem med agressivitet!

Lydnadskurs kan vara bra, eller kanske helst individuell tränig för en duktig instruktör.
Sk ledarskapsövningar med dörrar o mat är mest bara dravel, o väldigt förlegat sett att se på hund.
Man får ingen respekt av hunden för att man gör dessa övningar.
Respekt är något man förtjänar genom att vara rätvis o konsekvent.

mvh
 
Sv: Problem med agressivitet!

Dina råd är fullsändigt absundra och jag hoppas varken TS eller någon annan så mycket som funderar på att använda dom.

Istället för att försöka "dominera" hunden och "trycka ner den i nackskinnet" = fysiskt övermanna hunden är det en miljon gånger bättre och trevligare för både ägaren och hunden om han bygger en relation och försöker lösa problemen genom lydnad och brytande av beteende..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 594
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp