Bettfunderingar

Då ska jag nog prova ett lite smalare bett i samma modell från Sprenger eller Fager.

Om man googlar får man ju dock massa olika åsikter om skummande, där en del säger att ibland sväljer hästen inte saliven när den jobbar bra för att den helt enkelt fokuserar på nåt annat. Och det kan man ju faktiskt relatera till, händer ju att man själv glömmer svälja och råkar dregla lite när man är fokuserad. Åtminstone gör jag det. 😅
Ett enkelt sätt att prova det är att spänna nosgrimma och allt som vanligt och låta hästen äta hö. Givetvis är det skillnad när man sedan har halsen i en viss form osv, vilket gör det lättare för hästen att svälja när den "bara står och äter". Men kan hästen inte svälja höet på ett bra sätt i normal ätställning med bett och nosgrimma som man brukar ha så har man iaf en indikation på hur pass mycket plats som hästen har i munnen.

Jag har haft flera hästar som inte har kunnat svälja alls med bett, ens utan nosgrimma - det var en stor anledning till att jag gick över till bettlöst.
 
Ett enkelt sätt att prova det är att spänna nosgrimma och allt som vanligt och låta hästen äta hö. Givetvis är det skillnad när man sedan har halsen i en viss form osv, vilket gör det lättare för hästen att svälja när den "bara står och äter". Men kan hästen inte svälja höet på ett bra sätt i normal ätställning med bett och nosgrimma som man brukar ha så har man iaf en indikation på hur pass mycket plats som hästen har i munnen.

Jag har haft flera hästar som inte har kunnat svälja alls med bett, ens utan nosgrimma - det var en stor anledning till att jag gick över till bettlöst.

Det har hon inga som helst problem med, men vet inte om det beror på att hon är ett matvrak som skulle äta till varje pris. Hon drar gärna ner i diket på uteritter med barn för att mumsa i sig det som finns. ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Lite konstig rubrik, men jag ska förklara. Rider hästen med tredelat med fasta ringar. Jag upplever att bett med fasta ringar ofta...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: Marty
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 762
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 948
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp