Bettfunderingar

Linda_A

Trådstartare
Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling och den är ju oftast enklast möjliga. När jag köpte min häst hade hon ett tredelat tränsbett med fasta ringar och den enda förändring jag gjorde var att jag köpte ett som var 11.5 istället för 10.5 då det ursprungliga var lite kort. Det jag köpte var från Hööks och tror det kallades Gold Medal, verkar inte finnas kvar. Upplever det som lite tjockare än många bett som jag ser i affärerna nu, men jag har alltid trott att tjockare är snällare. Fast för lite plats är väl inte bra heller? Gjorde ett quiz på Fagers sida och alla förslagen såg väldigt smala ut, så det fick mig att fundera på om jag kanske border byta?

Jag vill hålla det så enkelt och snällt som möjligt, men det finns saker i kontakten som skulle kunna förbättras. En del är absolut mitt fel, jag kan bli stum i handen. Men jag upplever också att när jag försöker höja kraven på arbete så har Barka en tendens till att antingen försöka rycka tyglarna ur handen på mig eller springa undan jobbet.
 
Hästarna är olika utformade och gillar olika saker, så det går inte att säga att en viss typ av bett alltid är snällast.
Smalare bett tar inte lika stor plats i munnen. Viktigt även att betten är väl utformade, stor skillnad tex på ett enkelt tredelat om man jämför budgetmärke och sprenger.
Fager har en himla massa varianter, små förändringar som kan göra skillnad just utifrån vad hästen gillar.

Jag använder smala bett som standard sålänge inte hästen vill ha annorlunda.
 
Hästarna är olika utformade och gillar olika saker, så det går inte att säga att en viss typ av bett alltid är snällast.
Smalare bett tar inte lika stor plats i munnen. Viktigt även att betten är väl utformade, stor skillnad tex på ett enkelt tredelat om man jämför budgetmärke och sprenger.
Fager har en himla massa varianter, små förändringar som kan göra skillnad just utifrån vad hästen gillar.

Jag använder smala bett som standard sålänge inte hästen vill ha annorlunda.
Jag har tidigare haft hästar som gillar lite tyngd i betten, och har använt stübben och sprenger till dem, traditionella, enkla lite tyngre tyska bett. Nuvarande häst visar tydligt att han vill ha bettet litet och lätt, titan är hans melodi! Han har numera fyra olika fagerbett/uppsättningar som används vid olika situationer - kandar, babypelham (används med geltunnel och delta), tredelat och tvådelat. Jag köper dyrare bett men har lyckats köpa alla utom kandarbetten begagnade. Dem kan jag dessutom sälja utan större förlust om hästen inte gillar det.
 
Jag har tidigare haft hästar som gillar lite tyngd i betten, och har använt stübben och sprenger till dem, traditionella, enkla lite tyngre tyska bett. Nuvarande häst visar tydligt att han vill ha bettet litet och lätt, titan är hans melodi! Han har numera fyra olika fagerbett/uppsättningar som används vid olika situationer - kandar, babypelham (används med geltunnel och delta), tredelat och tvådelat. Jag köper dyrare bett men har lyckats köpa alla utom kandarbetten begagnade. Dem kan jag dessutom sälja utan större förlust om hästen inte gillar det.
Jag brukar också köpa begagnat eller på rea, har samma erfarenhet som du att man kan sälja kvalitetsbett utan jätteförluster👍
 
Vill hästen ha ett annat bett? Det är nog den frågan man måste börja med att ställa sig. Om hästen trivs med sitt bett finns det ingen anledning att byta oavsett vad som är trendigt eller vad tillverkarna försöka intala en. Visar hästen att något inte är okej får man fundera på vad problemet är och testa lite olika varianter.

Att hästen visar konfliktbeteenden när man höjer kraven skulle jag i första hand anta beror på att hästen antingen inte förstår vad jag ber om, inte orkar, eller inte har motivationen att anstränga sig för min skull. Jag skulle nog inte relatera det till bettet i första hand om hästen går bra med lägre krav (om det inte är så att jag plötsligt blir hård i handen).
 
Vill hästen ha ett annat bett? Det är nog den frågan man måste börja med att ställa sig. Om hästen trivs med sitt bett finns det ingen anledning att byta oavsett vad som är trendigt eller vad tillverkarna försöka intala en. Visar hästen att något inte är okej får man fundera på vad problemet är och testa lite olika varianter.

Att hästen visar konfliktbeteenden när man höjer kraven skulle jag i första hand anta beror på att hästen antingen inte förstår vad jag ber om, inte orkar, eller inte har motivationen att anstränga sig för min skull. Jag skulle nog inte relatera det till bettet i första hand om hästen går bra med lägre krav (om det inte är så att jag plötsligt blir hård i handen).
Håller med dig, men ibland händer det ju att man tror att hästen gillar bettet bara för att inse att ett annat bett funkar ännu bättre. Kan vara värt att prova😊
 
Vill hästen ha ett annat bett? Det är nog den frågan man måste börja med att ställa sig. Om hästen trivs med sitt bett finns det ingen anledning att byta oavsett vad som är trendigt eller vad tillverkarna försöka intala en. Visar hästen att något inte är okej får man fundera på vad problemet är och testa lite olika varianter.

Jag tycker att hon alltid har varit positiv till bett i allmänhet. Hon surar ju gärna vid borstning och sadling, men när man tar fram tränset blir hon i det närmaste otålig och sticker snabbt huvudet i det och tar bettet glatt. Under ridning tuggar och skummar hon ganska mycket och det har hon alltid gjort. Så nej, jag upplever väl inte hon visar att nåt är fel så sett. Mer då att jag funderar kring det @MiniLi nämnde, att utformningen på ett budgetmärke kanske inte är helt optimalt, dvs det kanske kunde bli ännu lite trevligare för henne. Köpa begagnat hade jag inte tänkt på det var ju så klart jättesmart!

Att hästen visar konfliktbeteenden när man höjer kraven skulle jag i första hand anta beror på att hästen antingen inte förstår vad jag ber om, inte orkar, eller inte har motivationen att anstränga sig för min skull. Jag skulle nog inte relatera det till bettet i första hand om hästen går bra med lägre krav (om det inte är så att jag plötsligt blir hård i handen).

Jag tror det ligger främst i motivationen, lite i orken. Hon är ingen som säger "wow, arbete". ;) Men jag tänkte väl mest på det att hon i de fallen blir väldigt stark och dissar min hand när jag försöker tala om att vi ska trava sakta och bära oss, inte älga iväg.
 
Ingen bra bild, men det här är nuvarande. Sen har hon nog ingen liten mun, hon har ju relativt stort huvud, så det kanske inte spelar så mycket roll att det är lite tjockare.
 

Bifogade filer

  • PXL_20240225_081244465.MP.jpg
    PXL_20240225_081244465.MP.jpg
    187,4 KB · Visningar: 47
Min har över lag fungerat bäst på oledat bett, han är känslig i munnen och har verkat föredra att bettet inte rör sig så mycket. Med tiden har det fungerat ok på tredelat bett med fasta ringar - men det går i perioder, ibland går jag tillbaka till bara oledat för det fungerar bäst då och ibland kan jag växla.
När tandläkare varit ute så har de sagt att han har ganska "låga" tänder fortfarande, vilket gör att utrymmet mellan över och underkäke där bettet ska ligga inte är så stort - och därför kan jag inte ha för tjocka bett.

Jag gillar både Fager och Sprenger - mycket för att utformningen på bettet är lite tanke bakom, lederna på de ledade betten är vinklade (eller små) så att det inte blir så koncentrerat tryck just där. Köper mina bett begagnat för ekonomins skull -och säljer även utan problem om det när något som ska bytas ut.
Köper jag mer "budgetbett" någon gång så tittar jag på tex lederna hur det ser ut och nyprisk vid ringarna.
 
Variera bett är alltid bra. De lite dyrare betten är bätte än de väldigt billiga. Jag undviker bett med olika metall i samma bett, Bett med port Sk tungfrihet de kan trycka upp i gommen. En del hästar gillar 2 delade, tjock tunga kan vara en förklaring. 3 delade gärna liten droppe. Fasta ringar eller ej. Min vill ha lösa ringar för att kunna flytta bettet.. Med fasta ringar börjar han tugga o skumma/ dregla vilket visar på att han är obekväm med det. Fager har nu börjat göra bett som är väldigt lika sprengers lite plattade i gulmetall. Det jag rider mest på är 2 delat sprenger gulmetall lite platt, trust flexisoft, Bombers 2 delade. Lite mer sällan Bombers 3 delade, gummiklätt baby pehlham.
 
Ingen bra bild, men det här är nuvarande. Sen har hon nog ingen liten mun, hon har ju relativt stort huvud, så det kanske inte spelar så mycket roll att det är lite tjockare.
Har ett liknande bett som min häst inte verkar gilla (hade det på förra hästen som gick bra på det), hon går emot handen och kör upp huvudet. Men på ett annat tredelat med lösa ringat som jag upplever som lite smalare går hon mycket bättre. Fick med det vid köpet och jag vet inte märke men det är gammalt och börjar kännas slitet. Köpte ett Sprenger, tredelat med lösa ringar, 14 mm och 12,5 cm långt igår i hopp om att det ska kännas liknande.
 
Det har jag alltid tagit som något positivt, men så är det inte alls? Eller kan det variera från häst till häst? Tycker ju min gör det när hon jobbar mest avslappnat.
En nöjd häst är ganska stilla i munnen. Absolut rörelse, men inte tugga och dregla, om den dreglar väldigt mycket kan det vara ett tecken på att den inte riktigt har möjlighet att svälja till exempel.

Det kan vara väldigt bra att låta en kunnig person titta på hästen, att huvudet är stort betyder inte per automatik att det finns gott om plats i munnen. Min storskalle, x-full på träns och grimma, har 10.5 och behöver tunna bett pga bla tjock tunga.
 
Ingen bra bild, men det här är nuvarande. Sen har hon nog ingen liten mun, hon har ju relativt stort huvud, så det kanske inte spelar så mycket roll att det är lite tjockare.
Stort huvud har nog inte jättemycket samband med hur stor munnen är.
Det har jag alltid tagit som något positivt, men så är det inte alls? Eller kan det variera från häst till häst? Tycker ju min gör det när hon jobbar mest avslappnat.
Det kan vara så att du upplever hästen som mer avslappnad då för att den sysselsätter sig med något som tar bort fokus från det andra jobbiga. Att hästen skummar betyder att den inte kan svälja sin saliv - det är med andra ord inte positivt.
 
Det har jag alltid tagit som något positivt, men så är det inte alls? Eller kan det variera från häst till häst? Tycker ju min gör det när hon jobbar mest avslappnat.
Beror lite på hur det gör det. Hästar ska ju vara ganska stilla i munnen. De ska inte tugga egentligen. Men hur mkt de skummar är individuellt. Min får alltid ”läppstift” 😊
 
En nöjd häst är ganska stilla i munnen. Absolut rörelse, men inte tugga och dregla, om den dreglar väldigt mycket kan det vara ett tecken på att den inte riktigt har möjlighet att svälja till exempel.

Det kan vara väldigt bra att låta en kunnig person titta på hästen, att huvudet är stort betyder inte per automatik att det finns gott om plats i munnen. Min storskalle, x-full på träns och grimma, har 10.5 och behöver tunna bett pga bla tjock tunga.
Min med stort huvud har också 10,5 i bett.
 
Stort huvud har nog inte jättemycket samband med hur stor munnen är.

Det kan vara så att du upplever hästen som mer avslappnad då för att den sysselsätter sig med något som tar bort fokus från det andra jobbiga. Att hästen skummar betyder att den inte kan svälja sin saliv - det är med andra ord inte positivt.

Beror lite på hur det gör det. Hästar ska ju vara ganska stilla i munnen. De ska inte tugga egentligen. Men hur mkt de skummar är individuellt. Min får alltid ”läppstift” 😊

Då ska jag nog prova ett lite smalare bett i samma modell från Sprenger eller Fager.

Om man googlar får man ju dock massa olika åsikter om skummande, där en del säger att ibland sväljer hästen inte saliven när den jobbar bra för att den helt enkelt fokuserar på nåt annat. Och det kan man ju faktiskt relatera till, händer ju att man själv glömmer svälja och råkar dregla lite när man är fokuserad. Åtminstone gör jag det. 😅
 
Min har 11,5 cm bett. Lösa ringar och bettplattor som tar lite plats.
Lade mycket tid och pengar i början på att hitta bett som han gillade. Absolut NO är Baucher, tjocka tunga rostfria bett, portbett. Lånade ett tjockt rostfritt pelham. Fick hoppa av ta av tränset och leda hem hästen. Han drog bak tungan och la den som ett skydd bakom bettet, dreglade, fick svårt att andas. Lät som en snorig mops stackaren .
 
Kollade igenom det där quizzet från Fager igen och kanske ska kika lite på Tanja fasta ringar (fast det verkar vara deras budgetmodell) eller Sally Titan med fasta ringar eller baucher (fast det är nåt jag aldrig testat). Begagnat var ju som sagt en bra tanke.
 

Liknande trådar

Utrustning Lite konstig rubrik, men jag ska förklara. Rider hästen med tredelat med fasta ringar. Jag upplever att bett med fasta ringar ofta...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: Marty
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 948
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp