Problem med bomlös - råd tack!

Moggie

Trådstartare
Hej

jag har ett varmblod med hög manke, lång rak rygg och vid bomvidd. Letade sadel till henne länge men hittade inget som passade riktigt. Så köpte jag en bomlös sadel i engelsk modell med löstagbara paneler (den är handgjord och har inget märke).

Från början satt den bra och hästen verkade trivas. Men allt eftersom jag har ridit in sadeln så har panelerna sjunkit längre ner på hästens sidor och sadeln kommer närmare manken och börjar ligga mot för mycket på manken! Det enda sett jag kan komma på att få upp sadeln är att flytta upp panelerna i höjdled. Problemet då är att de börjar komma för nära ryggraden, enligt vad jag kan se. Hoppas någon förstår hur jag menar. Alltså att om sadeln ska ligga så att det blir en tunnel under där man kan titta från manken och se ljus igenom, så måste panelerna vara så högt upp att de verkar ligga för nära ryggraden. Några tips?

Sv: Problem med bomlös - råd tack!

Det låter som om panelerna helt enkelt är för tunna eller i för dåligt material som komprimerats med tiden.

Köp nya paneler. Finns massor med olika former på löstagbara paneler så det går säkert att hitta något som passar sadeln.

Jag har en wintec upprising pad under min bomlösa.
Den lyfter upp sadeln fram.
Men om panelerna är för tunna eller ligger fel så bör ju det också åtgärdas.

Var köper man paneler då? Hittar ingenstans där man kan köpa bara paneler utan sadel.

Kan du inte vända dig till den som säljer sadeln? De bör ju kunna upplysa om var du kan hitta bara paneler, om du inte kan köpa från dem.

Håller f ö med övriga, åtgärda panelerna. Verkar som de är på tok för dåliga. Har haft det problemet själv, panelerna satte sig och blev lövtunna.

Kan tyvärr inte det då det är en privatperson som tillverkat den och de säger att det bara finns den enda typen av standardpaneler...

En anledning att bara köpa från ÅF med gott rykte som tar ansvar för sina produkter. Inget helt lättlöst problem.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka