Problem med flocken- ny häst

Amk

Trådstartare
Jag har just köpt en ny häst, en valack som är 4 år och som är tydligt undergiven mot de andra hästarna. Han håller sig på bra avstånd, och går undan när de med högre rang hotar honom. Men, min äldre valack ger sig inte med att endast hota- utan gör regelrätta anfall mot den nye hästen. Även om den nya springer undan följer den äldre valacken efter och bits och sparkas. Han har också börjat vakta flocken på ett sätt han inte gjort förut, och vet hela tiden var den nya hästen befinner sig.

Den övriga flocken består av vårt ledarsto, som också kör undan den nya hästen, men inte alls på samma sätt som min valack. Med ledarstoet går våra två unghästar som hon beskyddar. Sedan har vi ytterligare ett sto, som min äldre valack går tätt med, och verkligen vaktar. När den nya valacken kom började detta sto brunsta, och jag funderar på om det är så att min äldre valack ser en rival i den nya hästen och därför är så hård mot honom.

Hästarna har nu gått tillsammans i 5 dagar på lösdrift i ett stort bete där de alltid går såhär års. Den "gamla" flocken håller sig för sig själva, och den nya valacken hålls borta av min äldre valack. När min äldre valack inte är i hagen kan den nya umgås med några av de andra, men inte när han är där.

Så: nu står jag med en ny ledsen häst med massor av småsår som flera gånger sprungit igenom staketet när han blivit jagad av min gamla valack. Vad fasen ska jag göra? :confused: Jag tycker hemskt mycket om den nya hästen, och vill försöka få det här att fungera. Inatt står han inne på box, och den äldre valacken står också inne. Jag har tänkt ha dem åtskilda från övriga flocken, så att de får skapa en relation "mellan sig" utan att min äldre häst behöver vakta de andra hästarna. Men kanske kommer samma problem igen när jag släpper ihop allihop? Jag är otroligt tacksam från alla tips och tankar jag kan få, det här är inte kul:crazy:
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Om du har tillgång till fler än en hage skulle det kunna vara värt att prova att släppa ihop din nya med någon av de lite ranglägre hästarna. På så sätt kan de utveckla en relation och du får upp självförtroendet på din lilla kille. Släpp sedan in de andra hästarna en efter en så att han gradvis får fler "vänner" utan att din ledarvalack kommer och kör bort honom. När flocken i den nya hagen väl kommit till ro och börjat känna sig hemma där kan du släppa in valacken Då hagen är "ny" för honom, och de andra redan har bott där ett tag är han förhoppningsvis inte lika stöddig. Plus att de andra hästarna är fullt införstådda med att de bor där, och att det är han som kommer till deras flock, och inte tvärt om! :D

En annan idé är att släppa ihop den nya med ledarvalacken. Då har inte han sin flock att beskydda och blir förhoppningsvis lite trevligare!

Lycka till!:bump:
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Hade samma problem med mitt sto när hon skulle på bete i somras. Ledarvalacken jagade skiten ur henne och slutade inte springa hur mycket hon än visade sig undergiven :( Om vi tog bort den valacken ur hagen funkade hon jättebra med de andra. Detsamma om det bara var min häst och ledaren. Men så fort flocken var komplett (sammanlagt 3 hästar + min) så började det jagas igen. Så vi fick ge upp, ville inte att min häst skulle springa ihjäl sig. :cool:
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Vi hade samma problem när de kom 2 nya pojkar in i våran flock, när "min" valack hade hittat och såg alla som sina tjejer, han såg dom helt enkelt som rivaler just när 2specifika ston fanns i närheten, blev först lungt när stona och pojkarna fick gå i egen flock, helt lungt blev det först när båda stona såldes/lånades ut....
Sen gick pojkarna med resten av flocken ihop, går prima och de leker och busar, men de går inte längre ihop, min går med ett sto på lösdrift osv...Så det borde gå när de det lilla stoet kommer tillbaka...

Fast ni hade ju lösdrift på alla, blir ju svårare att dela flocken om det absolut inte skulle gå, kan bara hoppas att han slutar jaga honom...Men jag skulle tro att han känner sig hotad av den nya därför gör han så=)
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Min häst blev också jagad av en häst i flocken i sommras, det slutade som för dig att han gick igenom staketet. Vi tog dessa två och satte i en egen hage i tre veckor, sen släpptes dom ihop med resten av flocken, efter det har det inte varit några problem.

Lycka till!
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Skönt att höra! Så efter att de två "rivalerna" bekantat sig med varandra släppte ni ihop allesammans på en gång? Hur stor flock hade ni?

Nu går de två valackerna tillsammans, och det har gått jättebra. Den nya har respekt för den äldre, men de är lugna och snälla mot varandra. Dock kan jag inte alltid ha dem åtskiljda från övriga flocken, utan de ska få integreras med dem om någon vecka när de är helt vana vid varann. Jag har funderat på att släppa ihop dem med ett sto i taget, och till sist får de träffa fölisarna. Vad tror ni om det?

Tack för alla svar!
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Ja, vi släppte ihop alla på en gång sen igen. Det var en flock på 10 hästar allt som allt. Så dom var ganska många:)
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

När vi släppte ihop våra hästar fick alla gå ensamna ihop med den nya några dagar för att alla skulle hinna hälsa på varann "i fred" och bekanta sej med varann. Hade inga problem att släppa ihop alla sen. Däremot tog det ganska många veckor innan den ranglägsta(dvs inte den nya) fick vara med i flocken igen. Det var dock inga anfall, men han fick vackert hålla sej på avstånd.

Vad jag har märkt vid andra hopsläpp är att det kan ta ganska lång tid innan alla slappnat av och fått sin plats och är tillfreds i flocken igen, och framförallt om det är hästar som mkt noga skyddar sin flock/häst. Men när de väl är en av dom så brukar det aldrig vara några problem.
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Okej, skönt att höra att ni också hade en stor flock.

Magnum: Han har hälsat på alla hästar, och det har gått väldigt bra med alla förutom just den äldre valacken. Så jag hoppas att dessa två nu är så vana vid varandra att min äldre valack låter bli att vakta flocken när alla går tillsammans. När jag släpper ihop dem med det första stoet på fredag kommer de två valackerna ha gått tillsammans i två veckor, så det borde fungera.

Jag tänkte släppa in min valacks "flickvän" först, eftersom det är henne han vaktat mest. Sedan släpper jag in ledarstoet, och till sist de två ettåringarna. Eller är det bättre att släppa ihop med det lugna ledarstoet först? :confused:
Min tanke var att om det går bra med den äldres "flickvän" så går det bra med alla andra, och går det inte bra borde det inte göra det om jag släppt ihop med ledarstoet först heller.
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Så: nu står jag med en ny ledsen häst
Vill bara börja med att påpeka att detta är människan som lägger sig i med sina värderingar igen. Detta är fullständigt naturligt och hästen tycker troligen inte alls synd om sig själv. Dock är det en osäker situation att vara i, att inte tillhöra en flock, så säkert är han inte helt nöjd med situationen. Men hästar i vilt tillstånd kan gå månader ensamma så det är ngt de mentalt sätt klarar av utan problem. Det du bör tänka på är att ta hänsyn till hästen under denna tid. Att han kansken inte är trygg, inte kanske kan tränas och aktiveras fullt så som man kanske önskat just nu osv.

med massor av småsår som flera gånger sprungit igenom staketet när han blivit jagad av min gamla valack.
Detta gör att jag genast ställer mig frågan: Hur stor är hagen? Att en häst går igenom staket beror ofta på att den inte har utrymme.

Jag hamnade i en liknande situation i höstas. Det var en ledarvalack jag inte kände så väl som "oprovocerat" var väldigt hård mot ett sto som gått hos oss i flera år men stått i en annan hage sen nya valacken kom av andra orsaker. Detta sto var inte helt friskt så henne tog vi faktiskt in i stallet när vi fångat in henne drypande svettig och skakig i benen av utmattning. Det är dock enda gången jag valt att lägga mig i, och hästarna befann sig i en liten hage vid tillfället. När hon befann sig i den stora hagen (det var öppet mellan den stora och den lilla) så var valacken helt ok med hennes existens. Han ville ha henne LÅNGT bort helt enkelt. Efter som att hon inte var frisk hamnade hon dock igen på box och dog tyvärr i början på vintern, så vi hann inte prova igen.

Hästar har olika karraktär och beter sig olika i en ledande situation. Denna valack som leder hos oss, upplever jag har ett ganska stort kontrollbehov och i detta tillfälle var flocken på 7 hästar som nästan alla kommit inom loppet av ngn månad. Så han var inte helt trygg med sin flocksituation. Jag har sett senare att han har en tendens att gärna "ta sig" en häst som han håller väldigt mkt för sig själv, helst sto men även valack, och han släpper inte nya hästar inpå sin flock i första taget. När min nya, ranglåga 4-åring kom i vintras tog det ca 1 vecka innan han ens fick hälsa på de andra. Han hade dock ett sätt som intet var provocerande för ledaren och jagades därför aldrig vad vi kunde se. Nu, 1,5 mån senare, är han fortfarande inte lika favoriserad som ledarens ursprungliga kompis men han får vara med.

Det är ju så att vi förstår mycket lite av vad som försigår i en hästflock. Beteenden som ibland kan verka omotiverade kan ha mycket självklara grunder. Det kan räcka med att en häst inte går undan tillräckligt långt eller hamnar för nåra en flockmedlem. Ledaren tar ingen hänsyn till ett ev staket eller att det var flockmedlemmen som gick för nära den nya hästen och inte tvärt om. I regel är hästar inte ute efter att skada någon annan men för att en häst ska veta att det är nog så måste den andra hästen ge efter. Och står det då ett staket ivägen eller vad som helst, så kan den kanske inte göra det trots att den försöker. Det är också detta som gör det så riskabelt att sätta hästar i box. Det är oerhört stressande för detta klaustrofobiska djur att inte kunna gå undan på avvisande signal som är en av de viktigaste signalerna hästar imellan.

Nu vet vi ju inte vad som eg är orsaken för er del, men jag skulle tro att det är tillfälligt, vad det än beror på. Det bästa är ju att kunna låta djuren reda ut det hela på egen hand just för att vi inte ser hela bilden och oftast så stör vi bara det hela genom att flytta runt och krångla. Men är det så att nya hästen vid nästa ihopsläpp jagas illa, så illa att han riskerar att skadas, så kanske ni ska ställa honom i egen hage några dagar och sen prova igen, men att han inte går in nattetid utan att han finns kvar ute dygnet runt om det är möjligt. De andra hästarna ska få en stabil bild av honom, och när en häst söker sig till en ny flock håller den sig i regel i närheten i flera dagar tills den accepteras och försvinner inte halva dygnet. Jag undrar som sagt också hur stor hagen är.

Att ta en gammal flockmedlem och sätta ihop med den nya är en ide som jag är osäker på. Frågan är hur det upplevs av ledarvalacken att den nya valacken stjäl ett av hans ston? Men det kan jag inte svara på utan det är en spekulation. Jag hade nog ställt honom ensam intill flocken om han inte kunde gå i samma hage. För att lika situationen med hur de hade betett sig om de gått i samma hage. Han hade troligen inte tagit en flockmedlem, däremot hade han troligtvis hållt sig intill flocken och lytt ledarens order.


Sen ska tilläggas att 5 dgr är ingen lång tid. Ca 2 månader har jag varit med om att en från början accepterad flockmedlem stöts bort och det var absolut inte extremt. Det viktiga är dock att våra påhitt som staket osv, inte gör situationen mycket riskabel för ngn part. Vi måste ju trots allt ha staket i de flesta fall tyvärr.

Vi har haft en flock om 12 hästar utan minsta problem och det är mycket sällan vi stöter på att ngn häst beter sig aggressivt eller ens hetsigt. Det gäller även vid ihopsläpp.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med flocken- ny häst

Tack för ditt svar. Du menar att jag förmänskligar hästarna, och jag håller med. Om jag istället säger att han var rädd, hungrig och utstött kanske det faller i bättre jord. Hagen är cirka 1,5 hektar, och vi har alt som allt 6 hästar i ponnystorlek. Jag har ingen hage som är precis bredvid, så jag hade inte kunnat sätta den nya bredvid. Som det var förut gick det inte att ha honom kvar med de andra. Han blev utjagad så pass att jag fick hämta honom 3 km bort, och nästa gång kanske jag inte har turen att en granne ser honom och kan ringa snabbt. Nu går han med den gamla valacken i en mindre hage, och det fungerar bra. På natten står de på box (utan galler) bredvid varandra, och det fungerar också mycket bra. Så nu är bara frågan hur jag går vidare med att släppa in honom hos resten av flocken. Alla de andra 4 på en gång, eller ett sto i taget?
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Okej. Va skönt att ni hittat en lösning som känns bra. :)
Jag antar att han sen ska in i den hagen där de andra går? Det som ev skulle kunna vara ett problem är ju att den hagen är ledarvalackens revir som, om jag förstått det rätt, fortfarande går där med sin flock?

1,5 ha är en väldigt liten yta för en hästflock så ledarvalackens beteende är inte helt konstigt. Tyvärr är ju risken för såna här situationer större i mindre hagar men det betyder inte att det inte går att lösa. Förhoppningsvis går det ju bra när ni släpper ihop igen.

Jag kan inte svara på i vilken ordning du ska göra detta efter som att jag inte känner karraktärerna hos dessa hästar. Jag tror att det kvittar om du släpper in alla ston samtidigt eller en i taget om de alla verkar acceptera honom. Däremot är ju frågan om stona ska in först och ledarvalacken sen, tvärt om eller alla på en gång. Vågar som sagt inte lägga ngn åsikt i detta utan att känna till karraktärerna. Berätta gärna hur det gått sen. :)
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Problemet är relativt vanligt när det är fler än en valack i en stoflock. Den ranghöga valacken börjar vakta stona och bråk uppstår.
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Tycker du att det är litet? Då kanske den är större... den blir aldrig upptrampad förutom vid grindhålet (trots att jag bor i östergötland, med lermark), och de har massor med utrymme att röra sig på.

Ledarvalacken går inte med övriga flocken nu, utan med nykomlingen. De har så att säga "tvångsvant" sig vid varandra, och det har fungerat bra. Jag ska uppdatera om hur det går sen! :)

mackan: Ja, jag har förstått det nu. Jag hoppas dock att de kan lösa det, trots allt är det stor ålderskillnad på dem och den nya är tydligt undergiven så jag hoppas de reder ut det.
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Tycker du att det är litet? Då kanske den är större... den blir aldrig upptrampad förutom vid grindhålet (trots att jag bor i östergötland, med lermark), och de har massor med utrymme att röra sig på.

Ledarvalacken går inte med övriga flocken nu, utan med nykomlingen. De har så att säga "tvångsvant" sig vid varandra, och det har fungerat bra. Jag ska uppdatera om hur det går sen!
Va kul att det fungerat så bra. Det var en bra ide tror jag att sätta ihop han med ledarvalacken. :)

Tja, mina normer säger minst 1 ha/häst, men även det kan ju vara för litet ibland. Men nu ska vi inte prata ytor. Det har ju gått att lösa det hela ändå. :)
 
Sv: Problem med flocken- ny häst

Nu kommer en uppdatering om hur det gått! Jag släppt först ut min äldre valack och den nya valacken i vår stora sommarhage, där de gått förut. Sedan släppte jag in ledarstoet, och lät dessa 3 gå tilsammans ett par timmar. Det fungerade bra, och de var lugna. Sedan släppte jag in det andra stoet, som är min äldre valacks favorit, och även då gick det bra. Dessa 4 gick sedan ett par timmar ihop, och hade riktigt kul tillsammans. Våra två fölisar gick kvar ensamma i lösdriften. Sedan släppte jag in de fyra vuxna till fölisarna en i taget. Den nya valacken blev först lite osäker och höll sig på väldigt stort avstånd från framförallt den äldre valacken, förmodligen eftersom han har dåliga minnen från den hagen. Dock var den äldre valacken lugn, även om han motar bort den nya om han kommer för nära.

Nu har det gått fyra dagar sedan jag släppte ihop allesammans, och det fungerar jättebra! *peppar peppar. Den nya har blivit mer och mer framåt, och går nu tillsammans med de övriga. Igår stod han och åt bredvid ledarstoet, så det har verkligen gått vägen! :D Jag är otroooligt glad och lättad, och hästarna också. Good news, alltså!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: tessan.g
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp