Problem med flyttfirma

MJLee

Trådstartare
Istället för att fylla VGV tråden så tänkte jag skapa en ny tråd för förslag och erfarenheter av problem med flyttfirman. Situationen är följande: Jag anlitade en stor flyttfirma, de var jättetrevliga, fick ett bra pris osv. De som faktiskt flyttade var en av deras underleverantörer som var extremt otrevliga och det blev kaos (till en del mitt eget fel som inte hann packa färdigt). Nåja, det är över. Nu till problemen. Jag var särskilt rädd om en tavla och en lampa, vilket jag påpekade när jag först pratade med firman. Nu har det visat sig att det är ett litet hål i tavlan och glasfjärilen som satt på lampan har lossnat och trillat av. Dessutom saknas en (icke-fungerande så det är ok) surfplatta och ett av de få dyra smyckena jag hade, dessa (smycket) skulle ha rest med mig i min handväska men i kaoset försvann det med i flytten.

Surfplattan kan jag inte anklaga någon för eftersom det kan komma fram när jag packat upp och den fungerar ändå inte, men en av flyttkarlarna stod innan flytten och plockade med den och frågade hur mycket jag ville ha för den. Tack och lov försvann inte min nuvarande fungerande platta.

Hur ska jag gå vidare? Är det någon som har erfarenheter och förslag på vad jag ska göra? Jag vill inte framstå som någon som försöker lura till mig försäkringspengar, tvärtom, det enda jag vill är att min lampa och tavla var hel och att mitt smycke kommer fram.
 
Jag hade börjat med att se till att allt är noga uppackat och att du gått igenom allting, så att du inte riskerar att finna något bland alla saker i efterhand. Sedan när/om du har svart på vitt att saker saknas, samt har gått sönder, så hade jag kontaktat flyttfirman och krävt pengar tillbaks för flytten. Sedan kan du även stöldanmäla plattan och smycket, och anmäla till försäkringsbolaget.
 
Jag hade börjat med att se till att allt är noga uppackat och att du gått igenom allting, så att du inte riskerar att finna något bland alla saker i efterhand. Sedan när/om du har svart på vitt att saker saknas, samt har gått sönder, så hade jag kontaktat flyttfirman och krävt pengar tillbaks för flytten. Sedan kan du även stöldanmäla plattan och smycket, och anmäla till försäkringsbolaget.

Ja, det jag ser idag är att tavlan och lampan är sönder (och min klocka). Så kanske jag bara ska maila om det? Jag antar att de flesta inser att man inte packat upp allt på två dagar? Och om jag fortfarande inte hittat smycket och plattan kan jag ta upp det senare? Även om jag iofs redan vet det eftersom den lilla röda sammetspåse jag förvarade det och min klocka finns - klockan har gått sönder dessutom. Problemet med smycket är att det var en födelsedagspresent från min pappa och jag har inget foto på det, så det är nog kört. Möjligtvis fick jag något kvitto från Sydafrika men det är borta naturligtvis. Så jag antar att det får jag lägga till bittra erfarenheter, samma sak med min platta. Däremot har jag svart på vitt att min klocka är sönder. Varför hann jag inte stoppa det i handväskan?!? :banghead:
 
Ja, det jag ser idag är att tavlan och lampan är sönder (och min klocka). Så kanske jag bara ska maila om det? Jag antar att de flesta inser att man inte packat upp allt på två dagar? Och om jag fortfarande inte hittat smycket och plattan kan jag ta upp det senare? Även om jag iofs redan vet det eftersom den lilla röda sammetspåse jag förvarade det och min klocka finns - klockan har gått sönder dessutom. Problemet med smycket är att det var en födelsedagspresent från min pappa och jag har inget foto på det, så det är nog kört. Möjligtvis fick jag något kvitto från Sydafrika men det är borta naturligtvis. Så jag antar att det får jag lägga till bittra erfarenheter, samma sak med min platta. Däremot har jag svart på vitt att min klocka är sönder. Varför hann jag inte stoppa det i handväskan?!? :banghead:
Hoppas att det löser sig! Var grejerna ordentligt emballerade och märkta med Aktas?
 
Jag hade kontaktat firman som du har avtal med och upplyst dem om vad som är trasigt (gärna med bilder) och säg att du inte kan hitta plattan och smycket, men att du för säkerhets skull skall plocka upp allt först, ifall de skulle ha ramlat ur sina förvaringar. Att du har hittat påsen som smycket var i tyder ju på att det saknas. Jag hade även upplyst om att de var otrevliga. Jag tror att de uppskattar att få veta vad deras underentreprenörer gör/uppträder eftersom de ju representerar företaget som du anlitade. Nämn t ex att han plockade upp din padda och frågade om pris på den. Så gör man inte.
 
Varför hann jag inte stoppa det i handväskan?!? :banghead:
Blev du stressad av att de var otrevliga? Kan ju inte vara första gången som de kommer till någon där det inte är 100% färdigpackat? Det borde de ha rutiner/marginaler för att klara utan att saker ska riskera komma bort/gå sönder. T ex kan man tycka att de säger att "x och y" ska inte gå med vårt lass. Det ska du ta själv.
 
Vet inte hur flyttfirmor vill ha det. Men ibland är det bättre att det inte är så väldigt emballerat, om man ser vad det är och att/hur det är ömtåligt minskar risken för skador. Skador i vissa transportkedjor gick ner drastiskt när man minskade på emballaget.
Aha!
 
Blev du stressad av att de var otrevliga? Kan ju inte vara första gången som de kommer till någon där det inte är 100% färdigpackat? Det borde de ha rutiner/marginaler för att klara utan att saker ska riskera komma bort/gå sönder. T ex kan man tycka att de säger att "x och y" ska inte gå med vårt lass. Det ska du ta själv.

Ja herregud, jag fick också blodsockerfall och satt på golvet i köket och drack cola och skakade och arbetsledaren skrek att hans pappa hade diabetes och att han skulle åka om en halv timme med bara de lådor han fått på sin packlista. Satt och grät i telefonen till flyttfirman.
 
Hör av dig redan nu till flyttfirman, skriv vad som gått sönder och kritik mot deras beteende. Du kan ju också nämna att du saknar vissa saker och att du kommer återkomma om sakerna inte dyker upp när du packat upp allt.
Nämn det där med att en anställd ville köpa plattan, det är ju sjukt oseriöst!
 
Ja herregud, jag fick också blodsockerfall och satt på golvet i köket och drack cola och skakade och arbetsledaren skrek att hans pappa hade diabetes och att han skulle åka om en halv timme med bara de lådor han fått på sin packlista. Satt och grät i telefonen till flyttfirman.
Men gud, vad sa de i telefonen då??

Jag har blivit lurad av flyttfirma (de tog oerhört mycket mer betalt än vad som var skäligt) men jag orkade inte bråka om det, sen ett tag efter dök de upp i uppdrag granskning, och har nu gått i konkurs (eller så har de en annan flyttfirma under annat namn).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp