Problem med hundmöte

Sv: Problem med hundmöte

Vi kan båda förklara ihjäl oss här utan att komma i mål! Vi ser helt olika på hund som sagt.

Jag önskar dej lycka till och hoppas att du når de mål du önskar!

/Swat

e2984148-d9f0-4be3-8cd1-3854e7d98e614.jpg

Han är superfin! :bow:

Vi kan båda förklara ihjäl oss här utan att komma i mål! Vi ser helt olika på hund som sagt.

Jag önskar dej lycka till och hoppas att du når de mål du önskar!

/Swat

Ja ne det är lika bra att avsluta:p

Och jag önskar även dig lycka till med dina vovvar!

Ja hua. Han är verkligen en ögonbländare. Inget snack om saken:love: Synd för den andra delen, för det är inte utsidan som är viktigast..

Till TS

Min "halvtids hund" har problem vid hundmöten. Han låter(ej skäll) oavbrutet och kan i vissa situationer göra utfall.
Han är en 6årig omplacering med en troligtvis ganska strulig bakgrund. Det har tagit lång tid för att bygga upp förtroende emellan oss. Det känns som jag provat det mesta(förutom att göra illa hunden) och det som har blivit mest effektivt är att antingen ta honom ganska långt åt sidan om den mötande hunden och sätta honom ned+låta honom utföra lite trix. Funkar på honom då han gärna vill vara till lags och gillar godis. Det andra är att helt enkelt lägga honom ner vid min vänstra sida, han får titta på hunden men inte röra en millimeter. Gör han det får man vänligt, bestämt och utan massa prat lägga honom ner igen(ej på rygg).
Belönar all spontan kontakt, alltid lugnt verbalt och ibland godis beroende på situation.
Det har efter ganska lång tid resulterat i att han kan lägga sig ner fort på kommando och sedan ibland vara helt tyst och ta egen ögon kontakt:banana:efter mötet går vi lugnt vidare och han fokuserar framåt.

Min 7mån Whippa gör gladhets/vill leka nu! utfall mot det mesta som rör sig, och där tycker jag det svåraste har varit att få henne att fokusera framåt efter mötet. Det har av "misstag" blivit ett kommando. "Framåt" är nog det roligaste kommando hon vet:)

Nu har jag babblat en massa och hoppas att du i alla fall kan få lite inspiration på vägen med lille Elmo. Och även jag är ingen bruksklubbs människa men vet att det finns fantastiskt bra hundtränare även där!

Lycka till!

Såg för övrigt en Islänning på blocket som omplaserades för exakt samma sak som Elmo har problem med...kanske är lite rasbundet? Vem vet.

Jag tror också på ögon kontakt .
hund cuahchen Fredrik Sten visade alltid i sina pogram , Sätta hunden ner. Belasta o dra i kopplet , Hunden skall sitta kvar. Det skall man träna med ögonkontakt .. Kan hunden detta så kan hundar gå förbi. Läs hans bok den är toppen

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 579
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en... 2
Svar
21
· Visningar
2 164
Senast: OUL
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 491
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har... 7 8 9
Svar
175
· Visningar
15 434
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka