Sv: Problem med hundmöte
Till TS
Min "halvtids hund" har problem vid hundmöten. Han låter(ej skäll) oavbrutet och kan i vissa situationer göra utfall.
Han är en 6årig omplacering med en troligtvis ganska strulig bakgrund. Det har tagit lång tid för att bygga upp förtroende emellan oss. Det känns som jag provat det mesta(förutom att göra illa hunden) och det som har blivit mest effektivt är att antingen ta honom ganska långt åt sidan om den mötande hunden och sätta honom ned+låta honom utföra lite trix. Funkar på honom då han gärna vill vara till lags och gillar godis. Det andra är att helt enkelt lägga honom ner vid min vänstra sida, han får titta på hunden men inte röra en millimeter. Gör han det får man vänligt, bestämt och utan massa prat lägga honom ner igen(ej på rygg).
Belönar all spontan kontakt, alltid lugnt verbalt och ibland godis beroende på situation.
Det har efter ganska lång tid resulterat i att han kan lägga sig ner fort på kommando och sedan ibland vara helt tyst och ta egen ögon kontakt

efter mötet går vi lugnt vidare och han fokuserar framåt.
Min 7mån Whippa gör gladhets/vill leka nu! utfall mot det mesta som rör sig, och där tycker jag det svåraste har varit att få henne att fokusera framåt efter mötet. Det har av "misstag" blivit ett kommando. "Framåt" är nog det roligaste kommando hon vet
Nu har jag babblat en massa och hoppas att du i alla fall kan få lite inspiration på vägen med lille Elmo. Och även jag är ingen bruksklubbs människa men vet att det finns fantastiskt bra hundtränare även där!
Lycka till!