Problem med hundmöte

Sv: Problem med hundmöte

Du skrev att det är så enkelt hemma men att utomhus blir det plötsligt mycket svårare.

det kan vara av en väldigt enkel orsak. I hemmet visar man upp godiset först, vilket bidrar till att man MUTAR sin hund " ser du godiset? lyder du mig får du det". Vilket utomhus bidrar till att när du inte har godis att muta med så är dina kommandon inte värda ett skit.

Hursomhelst Hoppas verkligen allt ordnar sig!:)

Min hund kan visst lydnad o tricks ute:D Jag aldrig att han kunde det ute men vid HUNDMÖTEN blir det svårare eftersom han är rätt focuserad på hunden.

Jag kan ropa på min hund som ligger o sover o säga fot så kommer han o sätter sig vid min sida galant, utan att jag har något godis, haha gjorde det nyss bara för att påminna mig själv, japp hunden gick från sin plats o satte sig vid min sida.

Jag behöver inte alltid godis för att min hund ska göra saker, sååå dålig är ja inte på hundar;)

Men det är svårt just nu vid hundmöten. Men så möter jag sällan en hund också. Kanske ska börja med den metoden Lena Furberg säger för sist jag mötte en hund skällde han o skällde, han skällde till o med ett tag efter att vi passerat. Då var han lite stressad o uppjagad.

Grejen är att det finns inga hundar här o ja har ingen att träna med. Hur ska ja bära mig åt :(

Det måste väl gå att hitta någon via brukshundsklubben som kan ställa upp som träningsekipage?
Alternativt ta en tripp med hunden till stan, du behöver inte nödvändigtvis hålla till inne i centrum.
Ex. Sidsjön är ett ställe där man i regel möter några hundar, men där det finns möjlighet att gå undan.

Jag är väldigt skeptisk till bruksklubbar. Det var där vår andra hund blev förstörd. Fick lära oss att rycka så hårt vi kunde i kopplet och bara bestraffa. Så njaaa..

Sidsjön sa du.. hmm.. kanske ska prova nästa gång man är i stan. Har tagit med Elmo i birsta fast där har jag aldrig mött någon hund.

Fast ingen brukshundklubb kan tvinga dig att göra något du inte vill med din hund, och att tro att alla klubbar fungerar likadant är bara dumheter. Du ger hundarna mycket "historia" och skriver att de blev förstörda av det och det, och den och den händelsen. Jag är ingen anhängare av det, jag tror det är viktigt att leva i nuet och fokusera på hur man vill att hunden ska agera nu, idag.

Fast ingen brukshundklubb kan tvinga dig att göra något du inte vill med din hund, och att tro att alla klubbar fungerar likadant är bara dumheter. Du ger hundarna mycket "historia" och skriver att de blev förstörda av det och det, och den och den händelsen. Jag är ingen anhängare av det, jag tror det är viktigt att leva i nuet och fokusera på hur man vill att hunden ska agera nu, idag.

Det är meningslöst att svara på en irritation.

Jag kör mitt o andra sitt.

Men vad det gäller hundmöten är jag kluven.

Samtidigt verkar ju inte "ditt" fungera särskilt bra. Jag ser en hel tråd fylld av "om" och "men", och en himla massa historia som hundarna "blivit förstörda" av. Jag vet ingen effektiv hundtränare som förespråkar den metoden.
Om du nu vet att du inte vill rycka hårt i kopplet gör du givetvis inte det, och det är trist om någon på en brukshundklubb fick dig att tro att du måste göra så. Samtidigt finns det inget som hindrar att du närmar dig en brukshundklubb för att träna hundmöten. Nästan ingen i den här tråden verkar stödja din tränares teori om att det går bort av sig själv och inte behöver tränas.

Har du provat med Tobbe?
Ni kanner ju varandra. :)
Om hans hundar ar ok med andra staller han saker upp. :idea:

Samtidigt verkar ju inte "ditt" fungera särskilt bra. Jag ser en hel tråd fylld av "om" och "men", och en himla massa historia som hundarna "blivit förstörda" av. Jag vet ingen effektiv hundtränare som förespråkar den metoden.
Om du nu vet att du inte vill rycka hårt i kopplet gör du givetvis inte det, och det är trist om någon på en brukshundklubb fick dig att tro att du måste göra så. Samtidigt finns det inget som hindrar att du närmar dig en brukshundklubb för att träna hundmöten. Nästan ingen i den här tråden verkar stödja din tränares teori om att det går bort av sig själv och inte behöver tränas.

Ja du har du hört talat om desperation? Det är mänskligt att känna sig uppgiven o hopplös. Men sånt kanske du aldrig upplevt.

Jag är FAST hos min örra hund (mammsens), den ända hund jag pratat om. Den metod du beskriver som du kör körde jag på våran hund, det hjälpte inte ett skit. Han blev värre. Man kan inte "bestraffa" en rädd hund. Ursäkta om ja låter otrevlig men du verkar ju inte heller så munter.

Lena Furbergs teorier stödjer iaf min tränare.

Jag upptäckte något nytt när jag gick till denna instruktör. Hon har fått rädda o arga hundar till glada o härliga utan en enda bestraffning eller korregering, inte ett enda nej! Sådant tror hon inte på. Hon har fått till mammas hund mycket mycket bättre. Hon var den ÄNDA instruktör som såg att vår hund faktiskt var rädd. O vad hade vi gjort? Jo förstärkt det! Men vi visste inget annat. Jag hade skitjobbigt med den hunden alltså, fan vad jobb man la ner. Du fick alltså ingen kontakt med hunden när han kom i det där skällandet på andra hundar. Han var borta. Jag vet att jag inte ska jämföra honom med min egna hund. Han var redan lite förstörd när vi hämtade honom.

Men ja jag har väl hamnat i nått psykiskt tjafs. Jag kan inte sluta vara rädd att min hund ska bli som mammas. Jag lovade mig själv att vara SKIT noga med min egna. Så blev det såhär helt plötsligt?

Min hund är 7 mån. När han blev 4 mån gjorde han sitt "första utfall" sedan 5 mån ålder har vi mött 3 hundar. Så att min metod inte funkar kan jag inte säga för jag har inte haft chansen att träna. Men dom 3 hundarna vi mött sist har "utfallen" varit värre än när han var 4 mån. På det sättet har jag sett att han blivit värre.. men hur kan en metod funka eller inte funka om jag inte tränat så mycket.

Min egentliga fråga på denna tråd var om jag skulle utsätta honom för något NU eftersom min instruktör inte tyckte det utan att det bara skulle bli slumpmässigt. Jag själv tyckte det lät lite konstigt i mina öron (Jag tar inte in allt min instruktör säger) därför vände jag mig hit..

Men det ena ledde till det andra..

Gör det. :)

Jag tror din hund helt enkelt behover lara sig umgas med andra hundar.
Det låter som ni missat den delen lite?

(Är ju inte så lätt om det inte finns andra hundar i närheten)

När han fungerar bra med andra pa lekniva och avdramatiserat "andra hundar" sa kan man fortsatta jobba med sjalva hundmotena.

Nja han är med någon hund varje dag:D Skulle jag låta honom gå fram till någon hund som han skäller ut skulle han visa sig underlägsen o vilja leka.

Han har många hundkompisar. Men det är inte mycket främmande hundar man MÖTER. Får han bara träffa hunden så är det ju ingen fara. Men jag kan ju inte låta honom träffa varenda hund vi möter. Det löser ju inget ;)

Nej det gar ju inte.
Hur fungerar det nar han moter en hundkompis?
Vill han fram och leka da istallet?
Eller ignorerar han och fokuserar pa dig?

Om han regagerar med att fokusera på den andra hundkompisen vid sadana moten sa kan man borja dar och lagga fokus pa att han ska koncentrera sig pa dig och strunta i andra hunden.

Sen nar det fungerar sa kan man arrangera mote med okand hund.

Men är så rädd på ett sett att jag ska förstöra honom att varje gång ja möter en hund kommer matte bli arg. Då blir väl varje hundmöte obehagligt? Eller hur tycker du att jag resonerar?

Det kan säkert bli så om du inte uppmuntrar och talar om för honom vad du vill att han ska göra och skapar ett paradis för honom när han gör rätt. Glöm inte att vara lugn även när du berömmer. Stress har ingen plats här, men kan vara mycket användbart i andra sammanhang :)

Vi skällde ju på vår finska lapphund. Fast där ryckte vi till ordendligt i kopplet, korrigerade (sådant vi fick lära oss på bruksklubben) o tog honom med över allt där det var massvis med folk o hundar. Sedan har han ju blivit påflugen som valp så jag ska väl inte jämföra. Han är hemskt att möta hund med. Men det är svårt då man varit med om samma situation förut o märker att sin egna vovve börjar visa en likadan sida. Däremot är finnen HELT BLOCKERAD. Elmo kan jag iaf få kontakt emellanåt. ´Nu har ju jag gjort motsatta än vad vi gjorde med finnen.. ja vet inte längre vad som är rätt o fel..

Om man inte har en bra relation med sin hund så skadar det bara att göra så som du beskriver ovan. (Nu vet inte jag om så var fallet). Han verkar dessutom inte vara riktigt bra i sin mentalitet, om jag har fattat rätt? Och så är det också viktigt hur man går tillväga, är konsekvent och tydlig. Det är ju lite svårt att yttra sig eftersom jag aldrig träffat hunden eller sett er träna med honom.

Man kan nog aldrig säga vad som är rätt och fel. Olika hundar och ägare kräver ju olika metoder. Det gäller att hitta rätt, vilket inte alltid är så lätt :)

Jag upptäckte något nytt när jag gick till denna instruktör. Hon har fått rädda o arga hundar till glada o härliga utan en enda bestraffning eller korregering, inte ett enda nej! Sådant tror hon inte på.

Men.. varför får man inte säga "nej" till hunden? Det betyder ju bara "sluta med vad du gör/bryt".

OBS! KL

Jag upplever det som att så mycket inom hundträningsn görs så stort och svårt och komplicerat hela tiden!

Alla ni som förespråkar "träna på långa avstånd och belöna minsta framsteg" hur fasen får ni vardagen med en vuxen, stökig hund att fungera?!
Eller är ni alla hemma hela dagarna och gör inget annat än att träna hund?! ;)

Det TS beskriver är för mej ett sådant beteende som vi människor gärna "fömänskligar" och förstorar så till den milda grad!

Okej, hunden ifråga hetsar upp sej och beter sej illa vid hundmöten!
Spelar det någon roll varför hunden gör detta?! NEJ - inte för mej!

Mina hundar får har vilka "åsikter de vill" om de hundar vi möter, MEN de får inte utagera dessa åsikter!

Att då jobba med detta problem genom att undvika andra hundar extremt väl utom vid enstaka planerade möten på långt avstånd känns väldigt komplicerat och "ryckt ur sitt samanhang".
Vad hände om man mitt i denna träning en dag möter en hund som dyker upp "runt en knut" eller liknande?
Eller om man måste rasta inne i stan och en hund kommer och går på trotoaren?

Om TS hund kan gå ordentligt i koppel vid andra tillfällen dvs den kan kommandot "Gå fint" (eller liknande) varför skall jag då inte kunna ställa kravet att hunden gör det samma med diverse störningar?
Självklart börjar jag inte med att gå från "inne i vardagsrummet" till parkeringen utanför IKEA, men jag lägger ju trots allt till störningar rätt snabbt hemma, i trädgården, ute på parkeringen osv osv.
Eller?
Om hunden kan "Gå fint" när jag sparkar boll, när grannens ungar leker på parkeringen, när kompisen försöker distrahera oss osv. varför skulle den då inte kunna gå fint när det dyker upp en annan hund?

Det tråkiga är att många läser in korrigering = arg förare och rädd hund!
Så är det ABSOLUT INTE för mej!
En korrigering är ju ett sätt för mej att rikta om min hunds energi när den gör något som jag inte önskar!
Konkret ex. vi möter en hund som härjar och skäller och beter sej, min hund hetsar upp sej lite jag korrigerar genom att säga "Nej" OCH (viktigast av allt!!) jag ger en ny instruktion "Gå här". Så fort hunden samlar ihop sej och går fint belönar jag med röst/godbit/lek sov.
Dvs. Prestation förts därefter belöning!

Att sedan börja påstå att denna typ av träning "förstör" hundar gör mej både beklämd och förbannad!
En hund som hanteras konsekvent, med tydliga regler och rutiner som belönas när den gör rätt och korrigeras när den gör fel är i de allra flesta fall en glad, harmonisk hund med hög livskvalitet!

/Swat

I mitt fall förespråkar jag det eftersom TS inte riktigt vill ta in skillnaden mellan att bli jävulusiskt arg och förstöra hunden, och att kräva uppmärksamhet från hunden. Tror man inte på metoden kan man inte utför aden, och har man gett sig den på att man ska göra det utan ett enda "nej" så tycker jag att skvallermetoden är trevlig. För att den ska lyckas krävs det att man inte låter hunden blockera sig först, utan gör det trevligt och mysigt på ett avstånd hunden hanterar. Eftersom TS sällan stöter på hundar kan hon med lätthet testa det utan att få vardagen alldeles omkastad.

Till TS. Du är putt på mig för att jag påpekar något som är helt sant och som du själv erkänner? Nåväl, vi är ju överrens iallafall, och det händer att jag inte orkar lägga in massa smileys och dansande bananer i allt utan bara skriver rakt av vad jag kan utläsa av texten. Det är flera som påpekat liknande saker, men du verkar ha hängt upp dig på att "jag nog aldrig upplevt minsta svårigheter."
Detär en lustig, och inte med verkligheten överensstämmande åsikt. Min hund har gjort jättefula utfall och jag har tränat som en blådåre, med flera bukefalister till hjälp. Jag har lyckats få bort dem med undantag för enstaka uppspelta pirouetter som jag utan tvekan korrigerar och blir av med. Istället för att ikläda sig offerkoftan och tänka att jag har brist på empati så kan du vända på det och tänka på det som att jag vet vad det rör sig om.

Jag håller med på varenda punkt.
Precis så tränar jag och jag har bara haft lydiga positiva hundar.
Hundar är enkla. De vill ha tydliga budskap så de vet vad som är rätt och fel.
Då blir de harmoniska.

Jag håller absolut med dig, och på de flesta hundar är det nog så "enkelt".
Men på vissa hundar, där stressreaktionen med utfall och blockering, framförallt blockeringen, blivit så befäst att korrigering inte hjälper, inte når fram, då får man hitta andra lösningar.
Jag håller också med om att den "softa" metoden är långdragen och seg, framförallt om man kanske inte möter hundar på varje promenad. Jag kör ju den metoden med min hund, och ser faktiskt framsteg, något jag inte gjorde när jag korrigerade.
Jag tror också att förarens attityd och "utstrålning" är av nästan avgörande betydelse. Det är ju så att man även som människa reagerar, vi är ju också programmerade att få ökad puls, pipig röst (...?), annat grepp i kopplet etc etc eftersom vi "vet" hur det "kommer att gå" och vi är stressade och ängsliga och arga och frustrerade osv i det oändliga.
När det gäller hästar vet jag att en lugn cool ryttare kan få en häst att traska förbi ett skrämmande objekt med bara en öronvrickning, medan en ängslig ryttare, som omedevetet spänner sig i sadeln, får samma häst att tvärnita och spinna runt och vägra gå förbi.

Jag är fullt medveten om att det inom "hund" INTE finns några universal-metoder och att det kan vara svårt att bryta beteenden som hunnit bli befästa! Inget snack om saken, MEN...

I denna tråd pratar vi om en 7 månaders unghund!!
Och en förare som varken verkar vilja lyssna på sin instruktör - som kör helt utan korrigeringar - eller anlita någon på BK då dessa "förstör" hundarna!

I detta fall där föraren verkar bli väldigt stressad av hundens agerande, varför inte bara åtgärda problemet genom att börja kräva att hunden faktiskt sköter sej och sedan belöna när det gör detta?
Istället för att fortsätta "stressa upp" alla parter och gå och nöta, nöta, nöta?

Nej, jag förstår verkligen inte...

Problem får vi alla i vår hundträning förr eller senare, men varför inte göra det så enkelt för alla som det möjligtvis går?!

/Swat

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 579
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en... 2
Svar
21
· Visningar
2 164
Senast: OUL
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 493
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har... 7 8 9
Svar
175
· Visningar
15 435
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stärka 3 åring