Problem med hundmöte

Tibra

Trådstartare
Min 7 mån isländska fårhundshane drar i kopplet och skäller ut alla hundar han möter. Hn kan även visa ragg o morra. Han är osäker helt enkelt, Skulle han få komma fram till hunden skulle han visa sig underlägsen, vifta på svansen o sen kanske leka. Han är som sagt i könsmognad o mycket händer i kroppen. Han brydde sig inte om hundar som valp vilket var jätte skönt. Plötsligt en dag slängde han sig ut mot en mötande hund o skällde ut den. Sedan dess gör han det jämt o även hundar i hundgårdar.

Jag har lockar o pockat för att få hans uppmärksamhet, har funkat förr men blir svårare o svårare. Har annars bara gårr förbi. Har testat att sagt åt honom (vilket man inte bör göra) men ville testa. Detta funka väl inte heller så bra.

Min hundinstruktör tycker INTE att man ska planera hundmöten, åka på hundklubb för att träna att vara med andra hundar.

Men jag tänker lite på att hur blir det då om vi aldrig möter hund på flera månader (för här är möter man ingen där ja bor) o helt plötsligt möter hund.

Ja funderar på att åka in till byn ibland bara för att gå o kanske möta någon hund, för där vet ja att det kommer hundar. Men han är ju precis i könsmognad. Skall ja vänta med detta?

Ja är väääldigt försiktig själv med att ta hjälp genom nätet, så nu hoppas ja verkligen det är erfarna som skriver o inte bara nån som TROR!

Skriv! =)

Sv: Problem med hundmöte

Min hundinstruktör tycker INTE att man ska planera hundmöten, åka på hundklubb för att träna att vara med andra hundar.

För att, varför då??

Hundmöten är ju bland det vanligaste problemet, särskilt i den ålder som din hund är, som du själv beskriver. Jag är slyngelinstruktör, mina elever får lära sig två saker vid hundmöten.

1. "Titta" "Titta" är något du lär hunden, först hemma i köket som du senare tar ut trädgården, sen avacerar du till hundar på avstånd osv. Vad du gör är att du kräver kontakt, först med hunden sittandes. Jag använder en handrörelse, pekar mig själv på ögonen plus kommando "titta". Hunden ska alltså sitta på röven, ha kontakt med dig tills du säger "fri". Du börjar hemma, kanske med vad vet jag, 15-20 sekunder. Sen är det bara att öka på.
Snabbt lär sig hunden att när du är ute och går och kommandot kommer "Titta", då järnlåda sitter man på röven och kollar på matte tills fri-kommando ges. Tänk på att inte ställa för höga krav i början, viktigt att hunden klarar uppgiften.

2"Vänd" "Vänd" använder du när du kliver in hos veterinärens väntrum och där sitter en shäferhane stor som Gottland. På kommandot "vänd!" så skall hunden göra en direkt u-sväng, innan dig och vips så är ni på väg åt andra hållet.
Lärs in som ovan, börja i köket och avancera utåt.

När du sedan övar med kompisar så låt avståndet till den andra hunden i början vara så långt ifrån varandra att du och din hund klarar ett "Titta". Sen är det bara att arbeta sig närmare och närmare.

Till slut kan du kräva att hunden utför ett "titta" samtidigt som ni går förbi en annan hund.

Lycka till!

Jag skulle absolut ha låtit hunden få träffa ett flertal snälla (vuxna) hundar som bestämt kan markera vad som är ok och inte, samt tränat hundmöten med unghunden i koppel tillsammans med stabila vuxna hundar som inte bryr sig nämnvärt om din unghund skulle göra något utfall av skällande.

Okej, men ja har ju kommandon med min hund som ger ögonkontakt, han är skitlätt att få kontakt med och så men han blir lite blockerad ute.

Jag tänkte att om ja ger honom ett nytt kommando varför skulle det funka då? Alltså ja menar inte negativt nu förstår du min tanke?

Har inte så fruktansvärt många hundar att träna med möte:crazy:

Jag skulle absolut ha låtit hunden få träffa ett flertal snälla (vuxna) hundar som bestämt kan markera vad som är ok och inte, samt tränat hundmöten med unghunden i koppel tillsammans med stabila vuxna hundar som inte bryr sig nämnvärt om din unghund skulle göra något utfall av skällande.

Men de flesta hundar vi mött har varit lugna som bara gått med matte. Men ja förstår vad du menar.

Är det fel av mig att då gå ut med han på byn? Ja menar är det bra att utsätta o träna honom nu när han är som det färskaste könsmognad??

Att få ögonkontakt och ge godis direkt efter hundmöte har varit det som hjälpt min hund från att bli blockerad, och var det rådet jag fick från vår instruktör.

Har samma problem som dig så kommer att följa tråden!

Min skäller också ut men oftast bara om man möter hund + förare. Men däremot när vi ska fram och hälsa så säger han inte ngt. Kommer det en hund lös så brukar han inte säga ett ljud. Likadant om de står i hundgårdar så brukar han inte skälla. Min blir också blockerad och går inte alls att få kontakt med..

Har funderat om klickerträning kan funka? Att varje gång man möter hund så blir det godis och trevligt.

Ursäkta för trådkap men tänkte istället för att starta ny tråd om samma ämne..:angel:

Att få ögonkontakt och ge godis direkt efter hundmöte har varit det som hjälpt min hund från att bli blockerad, och var det rådet jag fick från vår instruktör.

Hur var din hund förut då och hur är han idag?

Hmm jag har också funderat på klicker. Men det är ju det där med att då ska ju det vara MER INTRESSANT än hunden. Undra om man måsta ha fläsk filee med sig:p

Ja det kanske behövs ;)
Jag har också funderat om leksak kan bryta? Kanske pipleksak som är så roligt:D

Mat, godis allt som går att äta är allt för Elmo, han blir helt tokig så fort han ska få något. Nu har ja bara haft tråkig frolic i fickan men jag har ändå alltid alltid med mig det när vi går ut o visst det funkar vid inkallning o.s.v men inte vid hundmöten längre. Sååå ja kanske måste ta nått lyxigare.

Leksak.. hmm.. en strumpa för oss i så fall:D Men njaaa ja tvivlar..

Grejen är att jag möter ju aldrig nån hund här. O ska ja "träna" så måste ja ju ut till ett ställe där det finns hundar, men tyckte mig inte riktigt få nå vettigt svar på den frågan om ja ska utsätta han för det nu när han kommit in i könsmognad.

Har också samma problem så kommer följa tråden. Jag själv har funderat på att bestämma hundmöten med någon man känner, jag tror (förlåt :o) att det kan vara en bra grejj!

Här i närheten bor en dam med 2 schäfrar som också tränar hundmöten med sina. Hon kom fram en dag och frågade om vi skulle hjälpa varandra. Så nu när vi ser varandra stannar vi några meter ifrån varandra och pratar en stund. Samtidigt ignorerar jag vovven och till slut sover hon nästan :D

Tyvärr har jag inte hunnit träffa henne många gånger nog för att avgöra om det ger effekt, men jag tror starkt på det :) Synd att du inte bodde i Borås, kanske vi hade kunnat hjälpa varann!

Vet precis vad du går igenom! Jag fick min hund när han var 13 mån och i början var det väl ok det var mer det att han ville fram och stod på bakbenen. Minns inte när det blev värre men kanske när han blev rädd en gång. Hursomhelst så hade jag ju alltid godis med mig men han var så blockerad så han tog det inte. Han satte sig eller lade sig ner och var tyst men gjorde utfall så fort hunden kom i jämnhöjd. Tillslut insåg jag att han får inte lägga sig/sätta sig och ladda! Jag började strunta i klicker och godis och bara gå, fick dra med mig hunden! Godiset tog han direkt efter mötet.

Men så nu för bara ngn dag sedan faktiskt så fick jag en tankeställare här på buke då min hund stannar vid hunmöte lös men sedan drar till hundarna trots att jag kallar. Det visade sig att jag trodde jag hade tillräckliga krav på min hund men ibland fullföljer jag inte det är lätt hänt med 3 barn runt mig att man sagt plats och så reser sig hunden senare och jag låter det va...
Lite rädd har man väl varit för att vara för hård oxå eftersom jag jobbar på tilliten med min mjuka hund som jag bara haft i 7 mån nu.
Iallafall, jag fick resultat på 2 dagar!!

Gick en runda vid lunch där många går. Mötte 5 hundar, samtliga tysta men vissa drog mot min hund och de tränade på sitt sätt. Jag började med klickern och värsta goda godiset bara under möten nämligen korv. Han tittade på mig frivilligt innan, under och efter mötena och fick klick, godis OCH beröm i massor! Hälsade på 2 snälla hundar och alla möten var så himla bra så det blev en positiv kick. Under resterande promenaden fick han inte sitt torrfoder så himla lätt, man skulle gå sidan lääänge innan man fick ngt. Jag höjde kraven helt enkelt som jag borde gjort för länge sedan. Detta resultarade i att dagen efter så hade jag en hund som inte drog, tittade på mig jättemycket och hade en annan väldigt arbetsvillig blick-han ville vara till lags!! Vi hade även hemma börjat platslägga men vara hård med varsegod innan man reser sig och varsegod innan man hälsade på de där hundarna ute.

Så kom dagen D...vi står i entrén vid ytterdörrarna och ser pekiningesen komma, 2 osäkra hundar men där den lilla dessutom är rejält tuff i botten och min hund har stor respekt för honom och försvarar sig med sama intensitet. Jag har barnvagn med mig och min hund rusar stelt fram till fönstret i dörren och ger ifrån sig ett skall men jag är beredd och tar handen om nosen på honom och säger nej! Tur i oturen var det lillmatte ( vuxen ) som har hunden för hon är inte liika nervös eftersom vi aldrig möts ) jag öppnar dörren för att gå ut och min hund vill ut först. Jag säger åt honom att nehe du här går JAG ut först! 2 ggr till skäller han men jag är supersnabb med handen på nosen och han förstår!! Han står sedan 1½ m ifrån hunden vänd bort från honom och kissar på en sten och bryr sig inte för matte har koll på läget!

Handen på nosen är inget jag gör annars inte ens ute mot den här hunden men i entrén får han bara inte skälla, det ekar så in i norden! Dessutom verkade min hund ta åt sig bra av den tillrättavisningen som det blev.

Sedan träffade vi en en ny bekant och hunden betedde sig bättre än ngnsin förr. Han drog inte trots en hund bredvid eller bakom. Han hälsade endast på varsegod och fick inte leka under själva promenaden. Han tittade jättemycket på mig! För utöver hundmöten behöver min hund oxå lära sig lite etikett, att alla hundar inte uppskattar en vovve som direkt hoppar på till lek.

I efterhand så ser jag att jag hade fullt upp med inte dra träning, inte skälla träning i många situtioner osv att det här med andra krav kom på andra plats.
Sedan berömmer jag jättemycket med rösten naturligtvis för att höja honom.

Hmm jag har också funderat på klicker. Men det är ju det där med att då ska ju det vara MER INTRESSANT än hunden. Undra om man måsta ha fläsk filee med sig:p

Nej, det måste det inte. Och varför skulle du inte kunna lära hunden ett nytt kommando?

Klicker och träning handlar om avtal, korrekt inlärd blir det så att du lär in ett beteende som gäller vid hundmöten. Hunden ska, om det är rätt inlärt, utföra detta beteende ungfär som en reflex.

Det handlar om att ber hunden utföra något den kan, även om det pågår en störning.

När du tränar Hundmöten med Klicker, ska du börja med att träna möten på låååångt avstånd. När börjar din hund reagera? Så fort den får syn på den andra hunden, även om det är hundra meters avstånd? Då ska du börja klicka redan där, helst innan! (Nu utgår jag från att hunden först är ordentligt inklickad!) Du måste också vara otroligt observant och klicka INNAN din hund jagat upp sig, dvs så snart den får syn på den andra hunden. Du måste vara snabb som en kobra!
Sen ska du inte gå närmare. Vänd om, gör en omväg, en stor lov, vad som helst. När det funkar och din hund kollar in dig istället för den andra hunden, kan du börja gå närmare. Du ska klicka/ge godis hela tiden, din hund ska inte få en chans att "släppa" dig och rikta sin uppmärksamhet mot den andra hunden. Klick/godis Klick/godis hela tiden. Små små pyttebitar godis!!
Det här handlar om att bryta hundens reaktionsmönster. Din hund reagerar nämligen, den väljer inte medvetet att bli stressad/arg/uppjagad, utan det är en reflex som den inte valt. Din uppgift är att se till att hunden byter ut den reaktionen mot en annan, nämligen: Hundmöte! Oj! Kul! Matte är glad och lugn och ger mig godis!!
Det tar TID att byta ut hundens reaktion, men det går.
Du själv måste också vara kolugn. Inga korta koppel, inget hårt hållande, ingen nervös röst, inget skrikande, ingen ilska - bara cool och lugn och positiv.
Lycka till!

Jo detta har ja läst förut. Men för det första har ja ingen hund att ha på "träningen" o för det andra så började jag redan ungefär så när han var liten fast utan klicker. Han brydde sig inte om hundar som valp men jag gjorde denna träning bara för att ha skulle lära sig att hålla sig intill mig vid trängre möten + att jag skulle vara rolig istället för hunden. Det gick så himla bra, jag var överlycklig, han tittade inte ens på hunden.

Så det måste väl ha med könsmognad?

Klicker van kan jag garantera, den använder vi ofta eftersom vi gör nya tricks o.s.v. Vet även hur jag använder den rätt.

Ushca nu har han börjat skälla väldigt på hästarna också.Puuuh nu börjar jobbet!!! Haha..

Vill du inte ha en hund som skäller så har du valt fel ras:angel:. På mitt förra jobb fanns en Isländs tik som skällde på allt och alla, på hästarna, katterna, fåglarna, lastbilarna osv:). Men hon fick göra det också, hon tog jobbet som gårdshund på fullaste allvar. Hälsade på några bekanta på Island som har fött upp just den rasen och det går att kontrollera skallet men helt tysta kan de tydlingen inte bli då det ligger för rasen.

Vill du inte ha en hund som skäller så har du valt fel ras:angel:. På mitt förra jobb fanns en Isländs tik som skällde på allt och alla, på hästarna, katterna, fåglarna, lastbilarna osv:). Men hon fick göra det också, hon tog jobbet som gårdshund på fullaste allvar. Hälsade på några bekanta på Island som har fött upp just den rasen och det går att kontrollera skallet men helt tysta kan de tydlingen inte bli då det ligger för rasen.

Ja. Jag vet vad jag valde för ras, har hört det några gånger nu faktiskt. Men alla islänningar ja träffat i trakten är lugna o inte alls skälliga. Bara för att det är en vallhund, en spets så betyder det inte att dom FÅR skälla, en annan sak om dom har lätt för det. Det går visst att dämpa detta skällande tyckr folk hakar upp sig för mycket på att spetsar är så skälliga. Men ja menar skäller ingen annan ras när de möter hund? Skäller ingen annan ras då deser läskiga hästar? Jag tycker många hundar skäller. Min kille är lugn, helt ostressad o cool men verkar inte gilla att möta hundar just nu o hästarna är farliga. Jag ångrar inte att jag köpote honom. Inte ett dugg och han är inte alls besvärlig, alla kommer i en unghundsålder. Jag klagade dessutom inte på skällandet utan på beteendet.

Ursäkta om ja verkar spydig men folk tjatar så mycket om detta att man blir lite trött faktiskt..

Ber om ursäkt om du tog det illa, jag menade verkligen inte som att pika varken dig eller den Isländska fårhunden tvärtom. Jag skulle själv gärna velat ha en då jag fastnade för tiken på gården som attan, så social, tuff, arbetsvillig och rolig att studera:). Men jag bor i lägenhet och de ska helst ha stora områden som en gård där de får utlopp för sin arbetslust och vakt. Det jag ville säga är att rasen har en tendens att just skälla på saker som händer och de är kända för att ha stenkoll på allt som är deras och att det kan bli mycket mer jobb att få kontroll på det. En rejält tuff hund i litet format.

Jo jag förstår precis vad du menar, självklart. Grejen var att det är så mycket folk som säger vad det är för ras jag skaffat. Att dom är skälliga o stressiga o.s.v. Jag har bara hört fördomar om spetsar så jag var väl extra irriterad ursäkta.

Jag vet att dom har lätt till skall, vilket är synd i vissa lägen, men mycket hänger på matte o husse. Skallet är inte problemet med Elmo. Skallet är en hmm.. en slags "sypmtom" för hans osäkerhet. Han skäller vid tre tillfällen, bli lämnad ensam, hatar han. Möte vid hundar och när hästarna springer ibland. Annars skäller han aldrig då han leker, fåglar som flyger o.s.v han är en ganska lugn person som jag faktiskt är ganska förvånad över. Busig ja men cool :) Då är mammas finska lapphund jobbig, tjeena där är det en som låter o som inte riktigt kan ta det coolt ibland.

Detta med möte av hundar tycker jag är vårat största problem. Jag är livrädd att han ska bli som våran finska lappis. Men den hunden ÄR ju en rädd hund o många säger att ja ska inte haka upp mig på det. Elmo har kommit in i könsmognaden så jag får väl ha lite förståelse.

Hur har/är din hund vid möten o vad gör du?

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 579
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en... 2
Svar
21
· Visningar
2 164
Senast: OUL
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 492
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har... 7 8 9
Svar
175
· Visningar
15 434
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka