Problem med hyresgäst

I

ironlady

Jag har ett litet stall på en gård som jag hyr och i min tur hyr jag ut 2 boxar till en tjej.
Kontrakt är skrivet och kontraktet är genomtittat av advokat osv och allt ska vara korrekt.
Nu har det uppkommit problem under åren hon stått hos mig genom att hon inte följer det som står i kontraktet mm.

Jag har inga krångliga regler i mitt stall utan sunt bondförnufft.Som att var och en sopar efter sig själv osv.
Vi har tillsammans kommit överens om att vi ska hjälpas till med tex städning av allmänna utrymmen varannan vecka för att hålla hygienen nere samt råttor mm borta ur tex foderrum och sadelkammare.

Tyvärr fungerar inte detta alls :(
Listan kan göras lång på saker som gör mig fundersam på om det verkligen är värt att ha en inhyrd.
Jag har verkligen varit rak och ärlig med saker och ting men tyvärr inget gehör alls.
Saker släpps där hon står, nedanför hennes ena krubba kröp det larver i somras för att hon inte rensade bort gammal mat,hon bryr sig knappt om sina djur utan skaffar medryttare på medryttare som ingen blir kvar i längden.

Hennes hästar vaccineras inte i tid, avmaskas inte enligt veterinärens rekomendationer, bara står i hagen för hon "hinner"inte rida vilken gör att dom är mkt understimulerade vilken nu har börjat visa sig i att dom biter sönder staket, har börjat slåss med mina hästar vilken har slutat i flera lite svårare skador(en häst till klinik tex, min såklart:cry:)
Hennes ena häst är skadad (halt med nu äntligen behandling för inflamation i led) och stod nästintill 2 månader utan att veterinär sattes in och när veterinären väl var ute följer hon inte hans rekomendationer med sjukhage osv utan ställer sina hästar i en hage jag sagt nej till då den måste f å vila innan vintern.
Anledningen var att det finns lite gräs i den och hon inte vill hämta hem hö till sina hästar.

I går var måttet rågat. Flertalet gånger har jag bara bett henne om enkla saker så som att...X kan du vara snäll och hänga tillbaka redskapen efter dig,, kan du vara snäll och linda upp slangen efter dig så att ingen häst fastnar i den osv.? I går exploderade hon...åter!, läxar upp mig och ska styra och ställa.Hon ger sig inte förens hon får mig till tårar och blir då "mesig" och vill bli vänn igen och inte vill att vi ska "tjafsa" trots att hon ältar och ältar tjatar och tjatar. Hon drar upp saker med mig som bonden på gården gjorde FÖRRA sommaren tex osv.Sånt som varken hon eller jag har med att göra.

Då inte heller ekonomin sköts som den ska fick en bakant till mig överta allt sånt och även det ställer hon sig emot så hon vägrar ringa honom i såna ärenden utan tjatar på mig åter och åter trotsa tt jag säger att jag inte längre kan svara henne på dessa frågor.

Detta är bara en bråkdel av allt, vet inte ens i vilken ände jag ska börja berätta och skriva.Ibland är det svårt att beskriva i ord vad man vill ha fram så jag ber om ursäkt om det blir lite svammligt första inlägg från mig.
Just nu kommer jag inte på mer vad jag kan berätta, men jag skulle hemskt gärna vilja ha era åsikter och så på detta.

Just nu känner jag att jag inte ens vill åka till mitt stall längre, det tar emot och gör ont i magen.Känner mig rädd för att hon ska blanda in folk hon hotat med som tyvärr inte är så trevliga alltid.

Vad ska jag göra?
 
Sv: Problem med hyresgäst

Säg upp henne! Följs inte kontraktet och hon inte sköter ekonomin har du skäl nog. Du ska inte behöva må dåligt av att åka till stallet. Det finns många trevliga hästägare du kan ha i stallet i stället.

Skriv in i nästa kontrakt (om det blir nåt;) ) att hästhållningen ska skötas efter vedertagen praxis, med vaccinationer, ridning, utevistelse mm. Eller nåt liknande.

Lycka till!
 
Sv: Problem med hyresgäst

Säg upp henne och leta ny inackordering!

I mitt kontrakt finns en mycket bra klausul, "Uppsägning kan ske utan förbehållen anledninga av båda parter". Det behöver inte finnas ett vettig anledning utan man känner för att flytta på sig eller man vill inte ha inackorderade.

Sen ja det är värt att ha inackordering, det finns faktiskt de som sköter sig (de flesta av oss!). Vi sopar, plockar undan, samarbetar och umgås som vanligt folk.
 
Sv: Problem med hyresgäst

Som tidigare skrivit;
Säg upp henne!
Har ni skrivit något om uppsägningstid??

För ut ska hon!!:mad:
 
Sv: Problem med hyresgäst

I kontraktet har jag en månads uppsägningstid och hyresgästen två månader.
 
Sv: Problem med hyresgäst

Säg upp henne och leta ny inackordering!

I mitt kontrakt finns en mycket bra klausul, "Uppsägning kan ske utan förbehållen anledninga av båda parter". Det behöver inte finnas ett vettig anledning utan man känner för att flytta på sig eller man vill inte ha inackorderade.

Sen ja det är värt att ha inackordering, det finns faktiskt de som sköter sig (de flesta av oss!). Vi sopar, plockar undan, samarbetar och umgås som vanligt folk.

Åh, vad trevligt det låter att det finns folk som sköter sig ;) låter underbart.
 
Sv: Problem med hyresgäst

Får jag fråga vad det är hon säger? Vad kan hon ha för motargument egentligen? :confused:
 
Sv: Problem med hyresgäst

Har Meaow läst igenom tråden?
Då i synnerhet Trådstarten??
Jag tycker att det är ganska tydligt vilka problem TS har med sin hyresgäst??
 
Sv: Problem med hyresgäst

Får jag fråga vad det är hon säger? Vad kan hon ha för motargument egentligen? :confused:

Jag får en känsla av att hon saknar empati och allt som går emot henne vrider hon runt till någon annans fel)oftast mitt då)

Tex, när hennes häst för 5:e gången sparkade min då med resultat resa till klinik så sa jag att nu räcker det.Jag delar på dom då jag värnar om min häst och är trött på att få honom skadad.
Hennes argument då var att hon sett en av mina andra hästar slå mot en av mina ytterliga hästar(som då inte ens går i samma hage som hennes och min som vart skadad)Ska kanske tillägga att de hon menade är två ystra unghästar som leker väldigt mycket osv.
Snurrigt beskrivet men hoppas att du förstår.
 
Sv: Problem med hyresgäst

Vid kontraktsbrott borde det väl inte gälla någon uppsägningstid?
 
Sv: Problem med hyresgäst

Nu är hon uppsagd, fick lite "pepp"av detta inlägg bla känner jag.Hon fick tom den sista september på sig nu och då ska både hon och alla hennes saker vara ute.

Sitter här och funderar på ny annons och vad jag då ska erbjuda,kräva osv av ny hyresgäst.Jisses vad svårt för tydligen så spelar inte kontraktet någon större roll i det långa loppet om folk skiter i saker.
 
Sv: Problem med hyresgäst

Nu är hon uppsagd, fick lite "pepp"av detta inlägg bla känner jag.Hon fick tom den sista september på sig nu och då ska både hon och alla hennes saker vara ute.

Sitter här och funderar på ny annons och vad jag då ska erbjuda,kräva osv av ny hyresgäst.Jisses vad svårt för tydligen så spelar inte kontraktet någon större roll i det långa loppet om folk skiter i saker.

Hej,
Ah, skönt att du sa upp henne, skulle just också rekommendera det ;)
Hon har ju kört över dig totalt :crazy:
Vad du ska erbjuda och kräva måste ju vara upp till dig helt och hållet. Bor du på gården? Om inte, kan man ju hjälpas åt med in och utsläpp och fodringar. Bor man på gården kan man ju erbjuda detta.

Jag tycker att man kan kräva att man håller ordning efter sig själv och sina hästar och ser till att sköta om sina hästar. (vaccination, avmaskning, hovslagare etc.)
Sedan kanske det finns ytterligare göromål som man kan dela på etc.

Lycka till //Jezz
 
Sv: Problem med hyresgäst

jisses det gick fort!

2 timmar!

har du sagt tillhenne redan eller ska du göra det senare?
 
Sv: Problem med hyresgäst

Pratade med henne och sa det, detta problem har pågått över ett år så det gick egentligen inte fort.Tror snarare att det var jag som behövde lite synpunkter från andra...man blir lätt "van" om man utsätts för dåligt bemötande länge
 
Sv: Problem med hyresgäst

Jag tror att du ska ta referenser på nästa hyresgäst för att slippa åka på en blåsning igen. Se också till att du verkar "stämma" med personen ifråga och berätta att du hade problem med att den tidigare hyresgästen inte plockade upp runt sig etc så vet den nya att det är något du värdesätter.
Jag står på ett stall med rätt många inhysta och det går riktigt bra, vi har regelbundna stallmöten där vi checkar av ev. problem.
Vi har haft några stolpskott men de har haft dåligt rykte innan de kom och det har mycket riktigt fortsatt sedan (ingen av dem står kvar längre som tur är).
Jag hoppas att det åter ska börja kännas roligt att fara till stallet och att du får en ny hyresgäst som du trivs med och som trivs med dig!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
974
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 439
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp