Problem med inackordering

Då ska nog hen inte ha inackorderingar tänker jag om dessa inte får träna sina hästar på det sättet det behövs. Som sagt. Jag hade aldrig stått hos en sådan stallägare som sätter mitt och min hästs välmående i sista ledet. Aldrig någonsin. TS är ju inne på det också.
Men varför så kategorisk? Det behöver inte alls vara så att stallägaren sätter TS i sista ledet eller att stallägaren är trött på TS/ha en inackordering osv jag tolkar i varje fall inte det så efter den infon som finns i tråden. Däremot hade det ju varit bra med bättre kommunikation, alltså ej via lappar, både vad gäller ridhuset och vad gäller hagkompis. Är man bara 2 i stallet så är det väl mest naturligt att prata snarare än skriva på bukefalos och på lappar
 
Men varför så kategorisk? Det behöver inte alls vara så att stallägaren sätter TS i sista ledet eller att stallägaren är trött på TS/ha en inackordering osv jag tolkar i varje fall inte det så efter den infon som finns i tråden. Däremot hade det ju varit bra med bättre kommunikation, alltså ej via lappar, både vad gäller ridhuset och vad gäller hagkompis. Är man bara 2 i stallet så är det väl mest naturligt att prata snarare än skriva på bukefalos och på lappar
En stallägare som vill att sin inackordering ska må bra ställer inte den ensam om den nu från början har lovat att hästen ska få dela hage med andra hästar. Man inser också att hästar är olika, alla vinner på att, om hästen nu är helt tokig som ni läser in, säkerheten går först och man kan longera några varv innan ridning. Som sagt, jag har barn som har tävlingsponnyer, jag skulle aldrig någonsin låta dem sitta upp efter ponnyerna vilat. Hade vår stallägare ifrågasatt det, då hade jag faktiskt idiotförklarat hen och flyttat. Illa kvickt. Jag hoppas ju också ts pratar, men du valde ju faktiskt svara på mitt inlägg där jag skrev att jag hade aldrig stått i ett stall där man inte får longera eller ens promenera med hästen i ridhuset. Men som sagt, här finns inga sådana anläggningar med de reglerna så för den delen hade det inte varit problem att flytta till vad jag anser är vettiga stallägare, vilket jag inte anser denna är baserat på det som ts skriver.
 
Själva reglerna är ju som de är och bara att finna sig i oavsett vad man tycker om dem, tänker jag. MEN kommunikationen, eller snarare sättet att kommunicera, verkar ju brista plus att hästen får gå ensam trots löfte om sällskap. Det hade räckt för att få mig att flytta.
 
Tack, ja kanske det är så! Hade hursomhelst tänkt att ta upp det här med kommunikationen via lappar med honom imorgon, får väl passa på att fråga honom då. Jag promenerar runt med min häst avsuttet, tycker att det både är trevligt plus att vi bondar på ett bra sätt och det funkar bäst i ridhuset där han är mer fokuserad på mig än allt annat runtomkring.
Men det viktigaste är att han får sällskap i hagen, det gör ont i mig att se hur han längtar efter andra hästar! Även om de finns runtomkring honom så behöver han ju interagera med dem.
Förutom vad du tidigare nämnt om att din häst får gå ensam och har börjat visa stressbeteende så är detta något jag helt klart hade flyttat för! Ni är två på gården, och trots att du slutat longera efter önskemål så kommer det upp lappar med nya förbud och regler istället för att prata direkt med dig. En sådan ställägare hade jag inte velat hyra av, då känns det som att hen inte har förtroende för mig, vilket bara kommer skapa nya problem längre fram.
 
Det verkar som om det skaver mellan TS och stallägaren och att kommunikationen inte funkar. Jag hade i TS situation frågat stallägaren om han inte tycket att det fungerar och han eg vill att TS flyttar. Om svaret är nej så behöver TS förklara varför frågan ställs och försöka få till en fungerande kommunikation. Blir svaret ja … så är det nog bara att flytta …
 
Då ska nog hen inte ha inackorderingar tänker jag om dessa inte får träna sina hästar på det sättet det behövs. Som sagt. Jag hade aldrig stått hos en sådan stallägare som sätter mitt och min hästs välmående i sista ledet. Aldrig någonsin. TS är ju inne på det också.
Problemet är väl att stallägaren inte har varit tydlig med reglerna från början,
Jag har tydliga och rätt tuffa regler i mitt ridhus men jag informerar tydligt om dessa och då får ju den som inte gillar mina regler låta bli att rida här. Det är ju inte precis så att jag tvingar ngn …,
 
Jag är mest förvånad över att du aldrig hört talas om ridhus där man inte får longera. Den regeln är väldigt vanligt både i Sverige och utomlands. Däremot brukar det finnas andra alternativ till longering, tex volt eller annan bana.

Om ni har en voltigeklubb i närheten så är det väl lite själva syftet med deras anläggning att då träna/tävla voltige så går inte riktigt att jämföra med någon som rastar av hästen i lina, dessutom går voltige sällan speciellt vilt till, utan brukar ske i balans, takt och samling.

På en tävling så sladdar och krattas banan flera gånger för att det ska fungera.

Men ja, summa summarum är att alla stall har olika regler och rutiner så man får helt enkelt gilla läget eller flytta
Jag har heller aldrig varit med om det och jag har hållit på med häst i 25 år och stått i ett gäng stall med ridhus och banor. Är det ett väldigt stort stall där ridhuset används extremt mycket hela dagarna så kan jag väl förstå att man inte vill ha 30 ekipage om dagen som longerar på samma ställe så det måste harvas dagligen eller att det bara är tillåtet vissa tider eftersom det får plats så få ekipage samtidigt. Men har aldrig hört att det skulle bero på att underlaget blev förstört. Jag skulle reklamera ett underlag som inte höll för 10 min longering per dag eller tömkörning av ett par hästar efter varandra för det låter inte normalt.
 
Tack snälla ni för kommentarer och input! Jag hade ett långt prat med stallägaren imorse och tog upp både detta med att min häst går ensam och kommunikation via skrivna lappar. Han sa att vi gått om varandra i stallet i flera dagar pga julen och därför satte upp lappen. Han kommer även att låta andra använda ridhuset efter nyår och ville vara tydlig med vad som gäller. Jag sa att jag givetvis respekterar hans ridhusregler och från och med nu blir det bara uppsuttet i ridhuset. Däremot sa jag bestämt ifrån att jag kommer att flytta min häst om han inte får sällskap i hagen. Han menade på att han inte vill riskera något med sina tävlingshästar (🤯) men att det kommer en till inackordering efter nyår som min häst kan gå ihop med så nu känner jag att vi ger det ett försök till. Men jag har varit väldigt tydlig med att min häst flyttar om vi inte löser detta med sällskap i hagen. (Hur man nu hittar en ny stallplats på vettigt avstånd i Sthlm-regionen) Känns iaf skönt att vi haft det här snacket. Jag hatar verkligen att konfrontera människor men som någon skrev här så var det inte mycket att välja på och det gick ändå bättre än förväntat. Det här ska ju vara kul, de senaste månaderna har det definitivt inte varit det.
 
Var står det att ts häst skenar i lina men inte under ryttare och var står det att det är fibersand? Nä. Skitlöjligt. Har använt oss av ridhus med både sand och fiber, ingenstans öht här omkring finns reglerna att man inte får longera i träningen. Varken i privata ridhus eller på de större anläggningarna. Men de har väl personal eller kan själva hantera traktorer helt enkelt... Stallägaren verkar ju totalknepig i andra avseenden också så handlar nog mer om en stallägare som inte ska ha inackorderingar än något annat.
Tack snälla för din input! 💖 Som du påpekar så har jag inte skrivit något om det, min häst skenar verkligen inte, han har bara mycket energi och nerver i början av ridpasset. Får han fokusera på något annat innan jag sitter upp så får vi en bättre och lugnare start. Han går lugnt vid longering eller om jag hittar på något annat avsuttet innan vi kör igång och jag tycker dessutom att det är trevligt att greja med honom från marken. Sen måste vi såklart jobba med att få honom lugnare så att man kan sitta upp och skritta igång honom i lugn och ro och det jobbar jag verkligen med.
 
Tack snälla ni för kommentarer och input! Jag hade ett långt prat med stallägaren imorse och tog upp både detta med att min häst går ensam och kommunikation via skrivna lappar. Han sa att vi gått om varandra i stallet i flera dagar pga julen och därför satte upp lappen. Han kommer även att låta andra använda ridhuset efter nyår och ville vara tydlig med vad som gäller. Jag sa att jag givetvis respekterar hans ridhusregler och från och med nu blir det bara uppsuttet i ridhuset. Däremot sa jag bestämt ifrån att jag kommer att flytta min häst om han inte får sällskap i hagen. Han menade på att han inte vill riskera något med sina tävlingshästar (🤯) men att det kommer en till inackordering efter nyår som min häst kan gå ihop med så nu känner jag att vi ger det ett försök till. Men jag har varit väldigt tydlig med att min häst flyttar om vi inte löser detta med sällskap i hagen. (Hur man nu hittar en ny stallplats på vettigt avstånd i Sthlm-regionen) Känns iaf skönt att vi haft det här snacket. Jag hatar verkligen att konfrontera människor men som någon skrev här så var det inte mycket att välja på och det gick ändå bättre än förväntat. Det här ska ju vara kul, de senaste månaderna har det definitivt inte varit det.
Bra gjort! Strongt av dig att ta snacket!
Hoppas det funkar bättre framöver och att din pålle får en trevlig hagkompis!
 
Ts har ju uttryckt att hen försöker återställa underlaget efter longering = låter som att hästen har gjort åverkan på underlaget. Jag vet heller inte vad ”mentalträning från marken” innebär i ts fall, kanske innehåller något som stallägaren inte vill ha i sitt ridhus.
Jag har inte tyckt att min häst gjort åverkan på underlaget men jag har respekterat att stallägaren inte vill att man longerar där och gör det inte längre. Min mentalträning är endast övningar i skritt och stillastående och har definitivt inte skadat underlaget i ridhuset! Men jag kommer även att respektera att sådant inte är ok i ridhuset och nu kör vi på med det i hagen istället! 😊
 
Problemet är väl att stallägaren inte har varit tydlig med reglerna från början,
Jag har tydliga och rätt tuffa regler i mitt ridhus men jag informerar tydligt om dessa och då får ju den som inte gillar mina regler låta bli att rida här. Det är ju inte precis så att jag tvingar ngn …,
Nä såklart. Reglerna är ju vad det är. Jag kan å andra sidan tycka att en människa med den kommunikationsnivån som stallägaren visar inte är värd att lägga energi på. Jag hade som sagt aldrig varit kvar i ett sådant stall hos en sådan människa. Hästhållningen verkar ju inte särskilt trevlig heller. Jag har ju också haft eget stall med ett par inackorderingar fram till nu. Skamligt att låta hästar gå ensamma om det inte finns särskilda skäl till det.. Bedrövligt. Som ts och ägare till den hästen hade jag faktiskt varit skitarg. Men ja, det löser sig inte genom en tråd på buke såklart.
Jag har heller aldrig varit med om det och jag har hållit på med häst i 25 år och stått i ett gäng stall med ridhus och banor. Är det ett väldigt stort stall där ridhuset används extremt mycket hela dagarna så kan jag väl förstå att man inte vill ha 30 ekipage om dagen som longerar på samma ställe så det måste harvas dagligen eller att det bara är tillåtet vissa tider eftersom det får plats så få ekipage samtidigt. Men har aldrig hört att det skulle bero på att underlaget blev förstört. Jag skulle reklamera ett underlag som inte höll för 10 min longering per dag eller tömkörning av ett par hästar efter varandra för det låter inte normalt.
Tror inte det är särskilt vanligt alls faktiskt. Jag har hållt på med hästar i 35 år och aldrig träffat på fenomenet trots att jag bott i olika delar av Sverige med allt från fibersand, till kabelsand och sand och grus på ridbanorna/i ridhusen. Kanske vanligare utomlands eller på anläggningar där man kan ställa hästarna i walkern före ett pass?

Tack snälla ni för kommentarer och input! Jag hade ett långt prat med stallägaren imorse och tog upp både detta med att min häst går ensam och kommunikation via skrivna lappar. Han sa att vi gått om varandra i stallet i flera dagar pga julen och därför satte upp lappen. Han kommer även att låta andra använda ridhuset efter nyår och ville vara tydlig med vad som gäller. Jag sa att jag givetvis respekterar hans ridhusregler och från och med nu blir det bara uppsuttet i ridhuset. Däremot sa jag bestämt ifrån att jag kommer att flytta min häst om han inte får sällskap i hagen. Han menade på att han inte vill riskera något med sina tävlingshästar (🤯) men att det kommer en till inackordering efter nyår som min häst kan gå ihop med så nu känner jag att vi ger det ett försök till. Men jag har varit väldigt tydlig med att min häst flyttar om vi inte löser detta med sällskap i hagen. (Hur man nu hittar en ny stallplats på vettigt avstånd i Sthlm-regionen) Känns iaf skönt att vi haft det här snacket. Jag hatar verkligen att konfrontera människor men som någon skrev här så var det inte mycket att välja på och det gick ändå bättre än förväntat. Det här ska ju vara kul, de senaste månaderna har det definitivt inte varit det.
Haha, ja han verkar ju inte så duktig på att konfrontera folk han heller... Bra att du tagit upp det. Att man har tävlingshästar är dock inget argument anser jag. Hästar är flockdjur. Den ponnyn som är bäst av våra går på SM-nivå och är värd sin vikt i guld, finns inte på kartan att han inte skulle få hästkompis. De behöver ha dessa och jag har väldigt svårt att förstå på mig på människor som ställer sina hästar ensamma i en hage utan kompis. Det är kass hästhållning anser jag och då är man inte ett dugg intresserad av att behandla hästen väl. Kan säkert finnas andra skäl, men just att man har tävlingshäst är definitivt inte ett av dem.

Hoppas det löser sig för dig.
 
Nä såklart. Reglerna är ju vad det är. Jag kan å andra sidan tycka att en människa med den kommunikationsnivån som stallägaren visar inte är värd att lägga energi på. Jag hade som sagt aldrig varit kvar i ett sådant stall hos en sådan människa. Hästhållningen verkar ju inte särskilt trevlig heller. Jag har ju också haft eget stall med ett par inackorderingar fram till nu. Skamligt att låta hästar gå ensamma om det inte finns särskilda skäl till det.. Bedrövligt. Som ts och ägare till den hästen hade jag faktiskt varit skitarg. Men ja, det löser sig inte genom en tråd på buke såklart.

Tror inte det är särskilt vanligt alls faktiskt. Jag har hållt på med hästar i 35 år och aldrig träffat på fenomenet trots att jag bott i olika delar av Sverige med allt från fibersand, till kabelsand och sand och grus på ridbanorna/i ridhusen. Kanske vanligare utomlands eller på anläggningar där man kan ställa hästarna i walkern före ett pass?


Haha, ja han verkar ju inte så duktig på att konfrontera folk han heller... Bra att du tagit upp det. Att man har tävlingshästar är dock inget argument anser jag. Hästar är flockdjur. Den ponnyn som är bäst av våra går på SM-nivå och är värd sin vikt i guld, finns inte på kartan att han inte skulle få hästkompis. De behöver ha dessa och jag har väldigt svårt att förstå på mig på människor som ställer sina hästar ensamma i en hage utan kompis. Det är kass hästhållning anser jag och då är man inte ett dugg intresserad av att behandla hästen väl. Kan säkert finnas andra skäl, men just att man har tävlingshäst är definitivt inte ett av dem.

Hoppas det löser sig för dig.
Tack! Jag håller fullständigt med dig! Hästar måste få vara hästar, dvs flockdjur. Jag ger det en chans till med den nya inackorderingen, hoppas för övrigt att ägaren är vettig så kan det nog bli roligare! Ridhusreglerna kanske har blivit lite upphaussade här, det är framförallt sällskap till min häst som det handlar om. Rent egoistiskt för min del så vill jag ha kul när jag är i stallet.
 
Tack snälla ni för kommentarer och input! Jag hade ett långt prat med stallägaren imorse och tog upp både detta med att min häst går ensam och kommunikation via skrivna lappar. Han sa att vi gått om varandra i stallet i flera dagar pga julen och därför satte upp lappen. Han kommer även att låta andra använda ridhuset efter nyår och ville vara tydlig med vad som gäller. Jag sa att jag givetvis respekterar hans ridhusregler och från och med nu blir det bara uppsuttet i ridhuset. Däremot sa jag bestämt ifrån att jag kommer att flytta min häst om han inte får sällskap i hagen. Han menade på att han inte vill riskera något med sina tävlingshästar (🤯) men att det kommer en till inackordering efter nyår som min häst kan gå ihop med så nu känner jag att vi ger det ett försök till. Men jag har varit väldigt tydlig med att min häst flyttar om vi inte löser detta med sällskap i hagen. (Hur man nu hittar en ny stallplats på vettigt avstånd i Sthlm-regionen) Känns iaf skönt att vi haft det här snacket. Jag hatar verkligen att konfrontera människor men som någon skrev här så var det inte mycket att välja på och det gick ändå bättre än förväntat. Det här ska ju vara kul, de senaste månaderna har det definitivt inte varit det.
Fast även om ni gått om varandra i stallet så hade jag uppskattat ett sms, telefonsamtal eller liknande alla gånger i veckan över en lapp när det gäller nya regler eller förhållningssätt på gården. Återigen, ni är två personer. Hur svårt kan det vara liksom...!
 
Jag tror aldrig att din häst kommer att få sällskap i hagen så börja leta ny stallplats, din häst verkar inte må bra av situationen. Det är ju inte så att risken att stallägarens hästar skadas minskar av att han skjuter upp sitt löfte att din häst ska få sällskap och du kan nog lugnt räkna med att minsta lilla skråma så står din häst ensam igen om det verkligen blir ett hopsläpp.

Skulle din häst få en bar kompis medan du letar så kan du ju alltid avbryta sökandet.

JAg tycker det är varningsflagg på ändrade regler och kommunikation via lappar, men det behöver inte betyda något.
 
Fast även om ni gått om varandra i stallet så hade jag uppskattat ett sms, telefonsamtal eller liknande alla gånger i veckan över en lapp när det gäller nya regler eller förhållningssätt på gården. Återigen, ni är två personer. Hur svårt kan det vara liksom...!
Ja det hade jag verkligen också! Jag hoppas att det gick fram till honom när jag tog upp detta med lappen. Jag är inte superbra på att ta konfrontationer men jag vill inbilla mig att jag fattar när man behöver göra det. Är man missnöjd med hur en inackordering beter sig så är det väl definitivt läge att ta det muntligt.
 
Jag tror aldrig att din häst kommer att få sällskap i hagen så börja leta ny stallplats, din häst verkar inte må bra av situationen. Det är ju inte så att risken att stallägarens hästar skadas minskar av att han skjuter upp sitt löfte att din häst ska få sällskap och du kan nog lugnt räkna med att minsta lilla skråma så står din häst ensam igen om det verkligen blir ett hopsläpp.

Skulle din häst få en bar kompis medan du letar så kan du ju alltid avbryta sökandet.

JAg tycker det är varningsflagg på ändrade regler och kommunikation via lappar, men det behöver inte betyda något.
Om inte min häst får gå ihop med den nya inackorderingen (och det funkar bra bra) så kommer jag att flytta honom! Min förhoppning är att ägaren till den hästen är bra och att vi kommer bra överens, då tror jag att det kan bli bra.
Jag har så smått börjat kolla efter andra stall men det verkar inte vara helt lätt att hitta något hyfsat nära som har lediga platser.
 
Om inte min häst får gå ihop med den nya inackorderingen (och det funkar bra bra) så kommer jag att flytta honom! Min förhoppning är att ägaren till den hästen är bra och att vi kommer bra överens, då tror jag att det kan bli bra.
Jag har så smått börjat kolla efter andra stall men det verkar inte vara helt lätt att hitta något hyfsat nära som har lediga platser.
Hur har det gått? Har hästen fått sällskap?
 
Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst.
Jag hyr in min häst på den - på pappret - perfekta gården. Det är en mindre gård med mycket mark och stora hagar. Stallet har sju stora boxar, det finns lösdrifter, ridbana och ridhus. Underbara uterittsvägar också.
När jag kom dit för ett halvår sedan tyckte jag att allt var perfekt. Min häst verkade trivas och allt var bra.
Det är i princip bara jag och stallägaren som är där, jag är den enda inackorderingen. För ett par veckor sedan började han säga att det inte är så bra att longera i ridhuset, underlaget blir så ojämn då. (Inget jag märkt av) Min häst har rätt mycket energi så jag brukar longera honom innan jag sitter upp men såklart rättade jag mig i ledet när ägaren inte ville att man longerar i ridhuset. Istället körde jag på med lite mentalträning från marken före ridningen eftersom även det får min häst att lugna sig.
Idag möttes jag av en handskriven lapp i ridhuset att man endast får vistas där uppsuttet. Då tröttnade jag och bestämde mig för att nu får det endast bli ridbanan och uteritter framöver.
Min häst går ensam i hagen, trots löfte om att han skulle få sällskap, bara han bekantat sig med de andra hästarna över staketet men nu heter det att de andra hästarna är så rymningsbenägna att de inte kan gå ihop med någon annan eftersom de sticker om man öppnar och tar ut en annan häst från hagen. Normalt förfarande när man (stallägaren) tar in och ut hästarna från hagarna är att han har kedjegrimskaft på dem eftersom de är så ”vilda”. Min häst, som är hur cool som helst egentligen, har börjat visa upp stressbeteende sedan han kom till det här stallet. Ägaren är ensam, har ett tiotal hästar plus ett heltidsjobb så jag fattar såklart att det är jobbigt för honom men jag känner att hästarna får verkligen lida för det.
Min lite korkade fråga är väl, ska jag ta min häst och dra därifrån eller ska jag försöka få stallägaren på bättre tankar? Lappen i ridhuset idag var droppen för mig, nu måste jag göra något!
Usch vad jobbigt har också varit i ett stall med en riktig satmara. Vi flyttade och tog med en av hennes klienters hästar duktig ryttare men den mest egensinnade och nonchalanta människan jag träffat.

Att flytta var det bästa som hänt oss i år ska ta min första ridlektion för nya tränaren/stallägaren jätte gullig och duktig kvinna som lärt mig mycket om longering nu dags för ridning💪

Hoppas allt löser sig men att ha häst ska vara roligt och i ditt nuvarande stall verkar varken du eller din häst ha det så jag skulle rekommendera att flytta:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 946
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 932
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 174
Senast: Karamello30
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 292
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp