Problem med inskolning

emma74

Trådstartare
Nu har jag problem...
Dagiset dottern fick plats på har en för mig lite udda inskolningsmetod,tidigare när jag har skolat in har vi haft en personal som har stannat inne med några andra barn ett par dar i alla fall tills dess att barnet vant sig lite vid den nya miljön, min dotter är ett barn som visserligen ÄLSKAR att gå på dagis men är lite blyg och osäker när man lämnar och det är mycket barn och stök... På det här dagiset så skolar man in med ALL personal, med ALLA barn och följer helt dagisets övriga planering med utetider och full fart, från dag 1 utan att ta någon hänsyn alls... det har inte fungerat så bra, i början var det typ full snöstorm och vi skulle vara ute i iskylan, det har inte funnits någon personal som har tagit på sig att jag kan lämna över dottern till denne utan jag har stått där ute på gården med min jätteblyga dotter och fått vänta på att klungan har slutat prata med varandra och haft tid med oss... vissa dar har jag lite diskret försökt att fånga uppmärksamheten när dottern varit inne i lek och det har känts som att det har varit läge att gå utan resultat... då har jag fått säga till och sen har det inte fungerat bra, i torsdags fick jag höra att jag inte skulle säga saker om lämningen när dottern var med utan bara lämna och gå, de klarade av det, och i fredags och idag har jag gjort så - i fredags fanns det en personal att lämna till - idag blev jag tillsagd att gå till grinden för att de skulle på utflykt och sen fick jag vänta lääääänge medans personalen skulle stå i sin klunga och prata färdigt innan jag kunde lämna och gå och dottern hann bli jätteklängig igen, båda dagarna hade hon fått ligga i snön ute på gården och gråta i en halvtimmer, idag fick en personal stanna kvar med henne där när de andra gick...

Jag har frågat om jag ska stanna en stund, om jag ska lämna vid en annan tidpunkt, om hon får ha nallen med sig osv... men inget gehör från dem - "hon får väl ligga och gården och gråta då", idag började dessutom en av personalen att diskutera lämningarna när min dotter stod och lyssnade - precis det jag har blivit tillsagd att inte göra!!

Är det verkligen ok att låta ett barn ligga ute i snön och gråta i en halvtimme varje dag?

Sv: Problem med inskolning

Låter inte alls som en bra inskolning anser jag.

Att dom inte har en bestämt lärare som tar emot och finns där som extrastöd verkar osmart, att man sedan inte får någon som helst guidning i hur lämnandet ska gå till förutorm att man ska "smyga" därifrån med vetskapen om att barnet få ligga ute och gråta i 30 min, allt detta skulle göra att jag skulle kontaktat förskolan och tagit en diskussion om inskolningen omdelbums

Nu har jag problem...
Är det verkligen ok att låta ett barn ligga ute i snön och gråta i en halvtimme varje dag?

Nä, det är det inte! Jag blir väldigt ledsen över att höra att det överhuvudtaget förekommer.:cry:

Och hur ska man överhuvudtaget våga lämna sitt barn i en sådan vård?

Nej, jag tycker att du ska ta ett snack med personalen om hur inskolningen egentligen ska gå till. Annars kanske områdesansvarig är intresserad av att veta hur en förälder upplever inskolningen på nämnda förskola.

Nä, det är det inte! Jag blir väldigt ledsen över att höra att det överhuvudtaget förekommer.:cry:

Och hur ska man överhuvudtaget våga lämna sitt barn i en sådan vård?

Nej, jag tycker att du ska ta ett snack med personalen om hur inskolningen egentligen ska gå till. Annars kanske områdesansvarig är intresserad av att veta hur en förälder upplever inskolningen på nämnda förskola.

Håller fullständigt med. Jag kan inte acceptera att mitt barn gråter mer än precis vid lämning faktiskt (dvs att det slutar gråta i princip när jag är utom synhåll). Skulle det vara mer gråt än så skulle jag försöka hitta orsaken/andra lösningar etc (men då har jag en flexibel arbetsgivare, förstår att det kan vara svårt för andra).

Det är verkligen inte ok att personalen nonchalerar ett gråtande barn!! Sen trodde jag varenda människa visste att man alltid ska säga till barnet att man ska gå, man får ALDRIG smyga iväg för då kommer barnet alltid vara osäker på om man ska lämna den och därför bli väldigt klängig.

Jag förstår precis problematiken att försöka inskola ute med alla barn. När min dotter började dagis vid 14 månader hade det varit en omöjlighet, sen bytte vi dagis närhon var 2,5 och då var inskolningen just som du beskriver (dvs ute och inga särskilda rutiner med de nya) MEN de hade en ansvarig inskolningsfröken i alla fall. Men min dotter var nu stor och dagisvan och då var det faktiskt inga problem. Lite nervöst hur det ska gå sen när det blir dags för min lilla (hon ska få börja vid 1,5).

Jag tror att det kan bli svårt för er att få till en bra inskolning för om personalen tycker att det är ok att barnen gråter en massa så lär du inte nå fram till dem om du vill diskutera fram något annat sätt att skola in... Men du måste nog ändå göra ett försök:
1. Be att få en särskild inskolningsfröken
2. Diskutera igenom hur DU vill att fröken ska agera när du kommer med ditt barn (kanske att fröken ska locka barnet till sig etc). Berätta om du vill att lämningen ska ske fort eller att du stannar en stund så barnet får komma på plats.

Har du skinn på näsan borde det inte vara något problem?

Hälsningar från en som är jättemjäkig i såna här frågor, tyvärr. ;)

Efter hur många dagar skulle du lämna henne?

Berättade personalen om sin inskolningsmetod vid första besöket?

Det undrar jag också.

Be att få tala med dem, enskilt i personalrummet och lufta dina frågor. A och O är ju att man ska känna förtroende för personalen man lägger sitt barns vård i!

Verkar vara en väldigt osstrukturerad förskola, med oengagerade/okunniga pedagoger. Själva inskolningen kan faktiskt gå lättare om man låter barnen skolas in i gruppen med en gång, men man MÅSTE faktiskt låta barnet få chansen att knyta an till EN ansvarig pedagog.

vÄNTA INTE, med att ta upp problemen. Det förlorar både du och ditt barn på. Och tips är att vara saklig och lugn när du pratar med dem ( arga, frusterade förldrar är det få pedagoger som kan hantera, även om man skulle tycka att det är deras ansvar att vara proffsiga och hantera alla sorters föräldrar:grin:)

Såhär gick vår inskolning till, ca 6 månader sedan:

Ungefär en vecka innan start kom ansvarig "fröken" hem till oss och drack en kopp kaffe och pratade om upplägget. Skönt.

På vårt dagis skolar man in på en vecka som standard men självklart styr barnet och föräldrarna om de vill ha längre!
Tuva var med oss två dagar, vi var med som vanligt i verksamheten, dag tre var vi "gömda" men kunde komma snabbt om hon blev ledsen. Dag fyra sov hon där och dag fem var hon själv ett par timmar.
Allt fungerade mycket bra tycker jag.

Vad jag ville med detta var no egentligen bara att dela erfarenhet.

Men jag tycker rent spontant det du beskriver är mycket konstigt. Lämna ett "nytt" barn ensamt och ledset, vad ger det för grundtrygghet? Usch, jag blir aldeles illa till mods å din och din dotters vägnar. Stå upp om du tycker det känns fel så ni inte mår dåligt!

1. Sök upp chefen, rektorn, föreståndaren.
Ta upp detta och be att få byta till en annan plats! (Om du inte är i desperat behov)
det har inte funnits någon personal som har tagit på sig att jag kan lämna över dottern till denne utan jag har stått där ute på gården med min jätteblyga dotter och fått vänta på att klungan har slutat prata med varandra och haft tid med oss... vissa dar har jag lite diskret försökt att fånga uppmärksamheten när dottern varit inne i lek och det har känts som att det har varit läge att gå utan resultat... då har jag fått säga till och sen har det inte fungerat bra, i torsdags fick jag höra att jag inte skulle säga saker om lämningen när dottern var med utan bara lämna och gå, de klarade av det, och i fredags och idag har jag gjort så - i fredags fanns det en personal att lämna till - idag blev jag tillsagd att gå till grinden för att de skulle på utflykt och sen fick jag vänta lääääänge medans personalen skulle stå i sin klunga och prata färdigt innan jag kunde lämna och gå och dottern hann bli jätteklängig igen, båda dagarna hade hon fått ligga i snön ute på gården och gråta i en halvtimmer, idag fick en personal stanna kvar med henne där när de andra gick...

Det där är människor som inte passar inom barnomsorgen, en nying som dessutom är blyg, måste få en vettig chans att acklimatisera sig i lugn och ro.
Att låta en inskolning ligga ute och gråta i en halvtimme - over my dead body!
Hade jag varit föreståndare i det läget hade jag gått bärsärkagång på p-mötet ...i bästa fall!

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 681
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 756
Senast: Bullen22
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 777
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 224
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka