Problem med kandaret

maria_b

Trådstartare
Lite bakgrundsinfo:

Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års tid utan några som helst problem. Hon har fungerat riktigt bra på kandaret, väldigt ridbar på det.

I våras började munnen krångla, hon är känslig så hon fick sår av vassa tänder som hon reagerade kraftigt på, väldigt panikartat, vilket åtgärdades snarast. Igångsättning igen och nu var hon harmonisk på både bett och kandar igen. Ett par veckor senare skadade hon sig i hagen vilket innebar konvalecens under sommaren.

Hon blev friskförklarad och fick börja ridas igång mer "ordentligt" tidigare i höst. Jag red självklart till en början enbart på det raka vanliga bettet vilket funkat bra. Inga protester alls.

Så för ett par veckor sedan ville jag testa hur hon kändes på kandaret. Red henne inte hårdare än på vanliga bettet, endast en rund, låg form då hon inte är i full kondition ännu. Framjoggningen första kvarten fungerade bra, under lättridning.. När jag satte mig ner började hon kännas stum och släppte inte genom ryggen. Gjorde en övergång till skritt och påbörjade en skänkelvikning då hon börjar rysta på huvudet och få panik när jag tar i henne. Slutar eftrer en stund när jag börjar trava, men funkar endast i lättridning. Fattar galopp men blir fullständigt pannkaka, kan tilläggas att vid det här laget har jag släppt stången helt och rider endast på bridongen, men hon får panik där med, bryter av och hoppar av "i farten" då jag inte kan ta alls i henne längre.
Min första tanke är att hon bitit sig igen då hon visat liknande symtom tidigare. Men efter att ha undersökt munnen med ficklampa, vilket jag brukar göra i sånna lägen, kan jag utesluta det. Andra tanken ä att skadan är tillbaka då hon protesterade i samband med den också. Tänker då att hon får kollas av veterinär igen men bestämmer mig för att testa henne på tränsbett igen först.

Dagen efter använder jag alltså vanliga bettet igen och då funkar hon kanon, inte en enda protest (mer än att hon spände sig i början lite innan hon märkte att det var vanliga bettet hon hade). Så skippade ringa veterinären och har ridit på likadant i två veckor till efter det fram till idag, utan en enda protest.

Idag prövade jag kandaret igen. Satte nosgrimman väldigt löst då jag hade en teori om att den kanske satt lite för hårt och gett tryck emot tänderna, efteresom hon är så känslig i munnen. På tränsbettet har jag alltid låg nosgrimma vilket alltså skiljer sig. Så fort jag hoppade upp på långa tyglar börjae hon kasta med huvudet och visa obehag, men fick känslan av att det satt psykiskt, att hon förknippade med förra gången. Idag gick det ändå bättre, emellanåt, kunde mjukt rida henne låg och rund stundtals för att hon sen skulle börja kasta med huvudet så fort hon blev okoncentrerad (ex när transport kom utanför). I dessa läget kan jag inte inverka alls då hon skulle få panik. Hon visade obehag/dumheter vad det nu kan vara, 4-5 ggr under ett pass på kanske 25 minuter där jag red väldigt okomplicerat/kravlöst, mycket lugnare än annars. Sista 10 min var hon harmonisk och då gav jag mig. Testade ej att sitta ner eller galoppera.

Någon som har några teorier? Blivit bettskygg på kandaret? Kan hon koppla så långt tillbaka som till i våras innan tänderna åtgärdades? Men hon funkade ju bra direkt efter tandläkarbesöket fram till hon skadade sig.. Hur gör jag bäst för att få bort problemet? Hon har en bridong med fasta ringar och en sprengerstång som är något böjd (ytterst lite) på mitten. Jag var noggrann med att inget skulle klämma idag av vad jag kunde se. Är det smartast att fortsätta lägga in kandaret någon gång i veckan men väldigt kravlöst och lugnt? Hon verkar nästan mest upprörd på långa tyglar eller när jag kortar upp dem så skritta ut på kandaret för att vänja in på nytt känns inte som någon bra idé.. Ska jag pröva byta stång? Ser när jag hoppat av att hon fipplar med tungan och försöker lägga över bettet. Om jag skippar kandaret helt ett tag, skjuter jag väl bara upp problemet? Var som sagt bättre idag men långt ifrån bra, vill ju kunna inverka.. Någon som haft samma poblem?
 
Sv: Problem med kandaret

Om du bara skrittar på kandaret en period då? Kanske en ganska lång period?
Tror hästar kan bli så där att dom låser sig och kanske kommer ihåg obehag/smärta även om det fungerat bra däremellan. Och även om det är länge sen.
Så att vänja in på kandar på nytt? Annars är det ju otroligt tråkigt om det inte ska fungera, men ger det sig inte får man väl prova andra alternativ vad gäller bridong,stång,nosgrimma etc etc.
 
Sv: Problem med kandaret

Jag hade enorma problem med att få till kandarbetten till min häst. Just den där Sprengerstången var hatobjektet nr 1! Den fungerar inte på hästar som är känsliga i munnen tycker jag. Den ligger redan i ett framåtvinklat läge vilket innebär att man knappt kan ta i den utan att den inverkar betydligt mer än en vanlig stång. På en vanlig stång hade du kunnat krama lite på stångtygeln innan den ens hamnade i det läget som Sprengerstången redan ligger i ifrån början.
Efter en MASSA meck så blev det till slut ett tredelat bridongbett ifrån Sprenger och en rak (fast den är något böjd men inte framåtvinklad) stång ifrån Globus. Det är godkänt enligt min häst. Han gapar t o m frivilligt när man skall tränsa och det gjorde han INTE innan. Det var som att försöka bända upp något ihopcementerat med kofot :crazy:
Vad det gäller nosgrimman så var petig med att den skall ligga två fingerbredder under ganaschen, då behöver du inte oroa dig för att den skall klämma på några tänder för det finns inga tänder där. Tycker nog att du skall dra åt den lagom mycket också. Många hästar gillar inte när det glappar och har sig. Två fingrar där med. Samma när man bara låter stångtygeln hänga, då kan stångbettet börja skramla runt och vissa gillar inte det heller utan föredrar när betten ligger still.
Bara att testa med olika bett så löser det sig säkert! :)
Kom på en grej till. Se till så att du har bridongbettet ordentligt upphissat så att inte betten ligger emot varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med kandaret

Håller med kryddan , olika stänger spelar jättestor roll och kan göra hela skillnaden . Jag provade in en stång när jag började rida på kandar för några år sen som kändes som det funkade först . Smal och med minimal mjuk port (fick leta länge) . Men hade väldig cykelstyreskänsla efter ett tag och hästen kändes låst , och gillade inte att tränsas när man kom med det utan ville inte . Det är en häst som annars sträcker sig efter bettet själv vid tränsning och tar det i munnen .

Bytte till en rak , mjukt svängd stång som är super super smal . Samma bridong som tidigare . Helt otrolig skillnad . Hästen älskar det och känslan i ridningen är som att rida på ett enkelt bett typ .

Så jag hade provat med en annan stång .

Sen vill jag slå ett slag för användandet av skumrem också . Det var standard förr men verkar ha försvunnit . Jag har alltid skumrem då hästen är känslig .
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med kandaret

Om du bara skrittar på kandaret en period då? Kanske en ganska lång period?
Tror hästar kan bli så där att dom låser sig och kanske kommer ihåg obehag/smärta även om det fungerat bra däremellan. Och även om det är länge sen.
Så att vänja in på kandar på nytt? Annars är det ju otroligt tråkigt om det inte ska fungera, men ger det sig inte får man väl prova andra alternativ vad gäller bridong,stång,nosgrimma etc etc.

Jo det vore ju en idé men hon blir värre på lång tygel i nuläget, o skritta ut på det blir nog värre då hon oftast är mer olydig/okoncentrerad ute vilket är som att be om att få en konflikt. Kan ju skrittjobba henne i ridhuset men då kan jag nog jogga henne med då det känns ungefär likadant då :)
 
Sv: Problem med kandaret

Svarar både Kryddan och Mackan:
Hade en Globusstång innan, tror nästan att det var längre skänklar på den.. Bytte till Sprengerstången då hon gick bättre på den :) Men det är ju ett par år sen så kanske borde pröva att byta igen. Jag har kvar min gamla Globusstång nånstans så kan ju pröva den igen o se om det blir någon skillnad - bättre eller sämre, för o utvärdera om det har med själva stången att göra. Sprengerstången va ju inte direkt billig så himla trist om jag behöver byta igen men det vore å andra sidan ett rätt lättlöst problem isåfall.

Nu går hon som en klocka på raka vanliga bettet. Prövade att byta till hög nosgrimma på det idag vilket funkade bra så borde inte bero på nosgrimman i nuläget iaf, men fortsätter att spänna den relativt löst.

Tänkte om jag rider på kandaret någon gång i veckan nu, men väldigt lugnt, endast jogging till hon får förtroende på det igen, vore det en bra idé tro? Och inte mer än en dag i rad nu så hon inte hinner befästa beteendet hon börjat med på kandaret...
 
Sv: Problem med kandaret

Jag får liknande symptom på en av mina om den lyckas få tungan över bettet (oavsett betsling), halvt hysterisk..
Men om kandaret har passat innan så borde detta inte vara fallet.

En av mina andra vägrar gå på någon annan kandarstång än mullen mouth.
 
Sv: Problem med kandaret

Jag får liknande symptom på en av mina om den lyckas få tungan över bettet (oavsett betsling), halvt hysterisk..
Men om kandaret har passat innan så borde detta inte vara fallet.

En av mina andra vägrar gå på någon annan kandarstång än mullen mouth.

Hon har lagt tungan över bettet några gånger på det vanliga raka och då också fått liknande reaktion. Dock har hon då känts helt "tom" i handen. Men när hon reagerat såhär nu på kandaret har jag hoppat av och kollat munnen direkt men tungan har varit på rätt plats även om hon fipplar med den..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 965
Senast: mily
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp