Problem med kisseriet!!!

Omorfia

Trådstartare
Jag har en hankatt som två gånger tidigare blivit behandlad för struvitkristaller. Igår blev han "dålig" igen. Dålig och dålig...han jämrade sig och slickade sig mycket på snoppen så jag tyckte det var säkrast att åka in med honom.

Första gången han hade problemen var han ganska stopp och de fick spola honom. Sen höll det i många år och allt var hur bra som helst. Nu kom det andra anfallet i januari i år och så då nu det tredje, och än så länge det mildaste, i går.

I går hade han tack och lov väldigt liten blåsa så han har ju i alla fall kunnat få ut kisset även om det kanske kommit i småskvättar. Eftersom han är väldigt aggressiv hos veterinär är det ett rent helvete varje gång detta händer och de är tvungna till att söva honom varje gång vilket ju inte är så bra. Är åtta år nu och är liksom inte purung längre.

Då dom inte kunde se något på ultraljudet som tydde på kristaller så fick han antibiotika mot förmodad infektion samt antiinflammatoriskt och smärtstillande mot eventuell smärta och inflammation. Detta har han fått de andra gångerna också.
Sen fick jag hem honom igen eftersom det bara stressar honom att vara kvar där. Tack och lov bor jag bara 5 minuter ifrån djursjukhuset.

Nu undrar jag om nån här kanske har några tips på vad man kan göra eller ge i förebyggande syfte? Om det finns några så kallade huskurer? Är så himla less på att åka till sjukhuset en gång i halvåret med en ilsken katt som inte alls mår så bra.
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Låter misstänkt likt det min katt drabbades av men med skillnad att han ej fick antibiotika och jag tycker absolut inte man ske ge det om det inte är konstaterat bakterier i urinen. Gå till en bättre veterinär!

Jag kan tipsa om en artikel från SLU där det står mycket intressant om katter med kisseriproblem.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf

Är det nåt du undrar över i artikeln så bara fråga :)
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Vi ger våra katter specialfoder för struvitkristaller samt att de under en period fått ett tillskott som heter Cystease. Det ska fungera som smörjmedel inuti urinröret.

Som huskur kan du ge honom utspädd äppelcidervinäger att dricka (om du får i honom det), det kan också användas till att tvätta med utvändigt.

Lycka till!
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Dom kunde inte ta något urinprov på honom eftersom hans blåsa var så pass liten att dom inte fick ut nåt. Dock har jag faktiskt själv tänkt att jag på måndag ska fixa sand för urinprov och själv ta ett och åka och lämna in så att dom kan kolla det. Nu är det ju helg så det blir ju inte förrän tidigast på måndag men han har i alla fall kissat bra idag och det är ett gott tecken. Dom tog dock blodprov på honom och jag antar att dom kanske kan se om det finns några bakterier i det....??

Vad var det som din katt drabbades av? Och hur löste ni det?

I min katts fall så misstänker jag själv någon typ av urinvägsinfektion i ett mycket tidigt stadium (eftersom han faktiskt har kissat en hel tennisboll idag) men man vet ju aldrig om det förekommer kristaller. Därav urinprovet (samt för bakterier) på måndag.

Ska läsa artikeln nu :)
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Min katt har också gott på specialfoder mot struvit (Specific) men det ska dom bara äta under en viss tid, sen ska man övergå till ett foder som åller struviten i schack så att det inte bildas nya. Det första fodret löser upp och forslar bort det som redan är där. Så här har jag gjort enda sedan första gången han hade dessa problem. Då låg han inne på djursjukhus nr 1 och detta fodret var vad de rekommenderade. Det har funkat superbra fram tills katten blev 8 år och dom på djursjukhuset tyckte att jag borde gå över till seniorfodret av samma sort. Även detta ska vara som det tidigare. Men antagligen har det varit något som stört honom och så har problemen uppstått igen. Fatta hur mycket jag grämer mig över att jag lyssnade på "dom som kan" vid det tillfället....men vad gör man...?
I vilket fall som helst så bor jag på annan ort nu och går därmed till djursjukhus nr 2 i stället för det är närmare. Dom har inte alls detta foder utan använder i stället hills, royal canin osv. Superbra foder!! Bara det att min katt totalvägrar äta dom...suck. Så jag har inte mycket val än att fodra med specific. Dock är specific inget dåligt foder, tvärtom. Men jag hade önskat ett foder som urinary istället då det verkar som att det arbetar mer effektivt. Men men...

Cystease ska jag faktiskt prova, har fått det rekommenderat av vet. Hur tycker du att det har funkat på din katt?

Äppelcidervinäger eller citronvatten har jag funderat på också eftersom det ju sänker ph-värdet....men hur fasiken ska man få i honom det?? :)
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

VAD ger du för mat ?


Min hane, nu snart 14 år har haft anfall 3 ggr under sin livstid. Det tog lite tid innan JAG fattade matbiten HUR viktig den är. :(
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Fast är där så mycket kristaller att det orsakar urinstopp så måste det ju givetvis behandlas på något vis.

Inflammation i blåsan kan katten få utan det för den skull är UVI eller kristaller. Vad som orsakar dessa inflammationer är efter vad jag förstår inte helt klarlagt men stress kan vara en faktor.

Min katt hade FIC (Feline Idiopatic Cystitis), troligen utlöst av stress. Han behandlades med Saroten och har varit frisk sen dess.

Metacam är inte alls bra att behandla med under längre tid. Magen kan paja fullständigt.

Det går inte att se på ett blodprov om katten har UVI. Veterinärer brukar vara rätt kinkiga med urinprov för bakterieodling. Helst ska det tas direkt ur blåsan för att försäkra sig om att det inte blir förorenat och om du nu gett antibiotika i flera dar så är det tveksamt om där finns nåt att se.
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Vid första tillfället gick han först en period på Specific Struvite Dissolution (rek. av vet.). Detta används bara under en viss tid för att lösa upp de kristaller som finns och forsla ut dem och givetvis hindra nya från att bildas. Efter den perioden har han gått på Specific Adult (rek. av vet.). Detta gick han på i säkert 5 år utan några som helst problem. Sen var jag så j*vla dum att jag gick på vad de som arbetar i djursjukhusets shop sa; att jag borde byta till seniorfodret av samma sort. Detta skulle vara exakt samma som adultfodret men med mindre halt protein. Det har samma egenskaper som adult när det gäller att förhindra nya kristaller att bildas. Det tog nog ca en månad sen var han skjuk. Fick reda på djursjukhuset att det kunde vara den där "lilla" förändringen, även om fodrena är uppbyggda på samma sätt med samma egenskaper och uppgifter, som gjorde att något rubbades i hans kropp och han blev sjuk. Sen följde en himla jobbig period. Han slapp tack och lov att bli spolad men han fick komma hem redan efter en natt då han vantrivdes så fruktansvärt mycket på sjukhuset så att dom rekommenderade att han fick komma hem och att jag fortsatte medicineringen hemma. Första dagarna skulle han utöver antibiotikan även få smärtstillande men detta blev han jättedålig av och kräktes så mycket att han fick åka in en sväng till till djursjukhuset och kollas. Jag fick sluta med smärtstillande och han blev bättre. Dock blev det i stället problem med en annan sak. Tidigare på kvällen, innan jag gett det smärtstillande, fick han fodret som jag blivit rekommenderad, Royal Canin Urinary. Han käkade och verkade tycka att det var helt ok. Men sen efter att han blivit så dålig vägrade han röra maten what so ever. Antagligen förknippade han den med att må dåligt och totalvägrade. Du vet själv hur det är när man råkat få magsjuka efter att man ätit något.....man äter inte gärna det på ganska lång tid. Så jag försökte med alla typer av foder med samma egenskaper som urinary men det enda han ville ha var givetvis specific senior!! Det han absolut INTE skulle ha. Eftersom han svälte sig själv helt i flera dagar började det bli farligt för honom och vi var tvugna att lösa det på något sätt och det blev specific igen. Inget fel i det egentligen men detta djursjukhuset som jag var på hade inte detta foder utan jag måste åka till en annan stad för att fixa det. Så det har varit många turer kring denna katten. Just nu verkan han må näst intill som en prins. Han får sin antibiotika (sedan i fredags), han kissar som han ska (slickar sig dock lite på snoppen efteråt fortfarande), han är pigg och glad och äter specific struvite dissolution.

Jag förstår att maten är superviktig och därför är jag mer än idel öra om någon har tips och förslag på att hålla detta i schack. Hur gör du till exempel? Vad äter din katt?
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

När jag åkte in med honom hade jag inte sett honom kissa och visste inte om han kunde eller ej. Efter att dom sövt honom och klämt och ultraljudat hans blåsa och konstaterat att den var mindre än en pingisboll kom vi fram till att han omöjligt kunde vara stopp. Med tanke på att jag såg de första tecknen på morgonen och åkte in med honom på kvällen. Däremellan skulle hans blåsa ha fyllts på ganska bra om det hade varit stopp. Dock hade han ju ont eftersom han jämrade sig och slickade sig på snoppen och rullade runt på rygg och pep.

Det där med stress har jag också förstått kan vara en faktor. När jag ser på min katt i sin helhet så verkar han inte stressad men ju mer jag har funderat på det desto mer olika saker kring honom visar att han kan vara stressad fast det kanske inte syns. Han är tex vääääldigt förtjust i att äta sladdar och kabler...och disktrasor... Det är liksom nästan som ett beroende...eller kanske till och med mer som ett tvångsbeteende. Han blir väldigt rädd för höga ljud....men vem blir inte det... :) Sen har vi ju dilemmat med veterinären som stressar honom fruktansvärt mycket så jag vill ju inte gärna ta honom dit om jag absolut inte måste. Han blir himla aggressiv och det går inte att göra något med honom där. Bara de första 5 minuterna, sen är det kört. Men annars är han en väldigt lugn katt som leker och busar men framför allt sover vääääldigt mycket.

Vad gäller metacam så har jag aldrig använt det på någon av mina katter. Hade aldrig funkat på min honkatt för hennes mage pajar av minsta lilla.

Angående urinprovet så ska jag ringa till dom och höra om det är lönt att lämna in ett. Ska även diskutera dietfodret och lite sånt med dom. Plus min andra katt som ju givetvis också gått och blivit dålig nu....suck.... En olycka kommer sällan ensam....eller hur är det nu man säger...
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Min kastrerade hankatt Tippen, 8 år, har vid tre tillfällen haft rejäla stopp pga kristaller i urinet. Han har mått riktigt dåligt och vi har fått uppsöka veterinär.
Senaste gången fick jag ett smidigt tips av veterinären: Ge katten burkmat.

Nu är det fyra och ett halv år sedan senaste "anfallet" och han har uteslutande ätit Mjau på burk, ca 400gram per dag. Billigt, enkelt och smakligt för katten.
(En och annan räka eller kycklingvinge får han när det är fest, plus att han förser sig själv med allehanda sorkar, vildkaniner, möss och annat smaskigt för katter.)
// Smirk
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Hehe....det låter ju supersmarrigt :) Dock är jag livrädd för att gå ifrån veterinärfodrena minsta lilla då jag vet att han reagerar väldigt lätt på olika foder. Skulle kunna ge veterinärfoder av den blöta sorten men då kommer jag inte ha råd att ha kvar katten så småningom... :(
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Blötmat är alltid ett bättre alternativ än torrfoder om katten går med på att äta det, speciellt för katter med urinvägsproblem! Det gör att katten får i sig betydligt mer vatten än om den skulle äta torrfoder vilket späder ut urinen.

Min hankatt hade problem med struvitkristaller när han var yngre, han gick på samma diet som din katt (Specific) men jag bytte sedan foder till honom och gav honom mestadels blötmat och BARF. Det äter han fortfarande, med små mängder torrfoder, och han har aldrig fått något återfall.

Jag skulle också gett MJAU burkmat om jag var du, mina (friska) hemmaboende katter får nu uteslutande det som föda och de får i sig så mycket vatten från maten att de inte ens har behov av att dricka. Kissklumparna i lådan är ändå betydligt större än när de fick torrfoder och drack vatten separat!

/Erica
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Blötmat är alltid ett bättre alternativ än torrfoder om katten går med på att äta det, speciellt för katter med urinvägsproblem! Det gör att katten får i sig betydligt mer vatten än om den skulle äta torrfoder vilket späder ut urinen.

Min hankatt hade problem med struvitkristaller när han var yngre, han gick på samma diet som din katt (Specific) men jag bytte sedan foder till honom och gav honom mestadels blötmat och BARF. Det äter han fortfarande, med små mängder torrfoder, och han har aldrig fått något återfall.

Jag skulle också gett MJAU burkmat om jag var du, mina (friska) hemmaboende katter får nu uteslutande det som föda och de får i sig så mycket vatten från maten att de inte ens har behov av att dricka. Kissklumparna i lådan är ändå betydligt större än när de fick torrfoder och drack vatten separat!

/Erica
 
Sv: Problem med kisseriet!!!

Cystease tycker jag fungerar kanon, om jag förstått det rätt så smörjer det insidan av urinröret. I början gav jag det till båda killarna två gånger om dagen, sen har jag trappat ned till en gång varannan dag. De senaste veckorna har jag försökt ta bort det helt.

Det är till och med så att båda katterna har sagt till under nedtrappningen när de vill ha tabletten tätare. De kommer och jamar och visar mig var tabletterna finns. :D


Äppelcidervinäger eller citronvatten har jag funderat på också eftersom det ju sänker ph-värdet....men hur fasiken ska man få i honom det?? :)[/QUOTE]

Jag har en spruta som jag fått någon gång till att ge hunden Metacam med, den funkar. Sen har jag också en liten gummituta, den tror jag är köpt i en djuraffär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 158
Senast: Treo
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp