Problem med komvux

Låter lite som min väg till komvux i min kommun. Yrkesvägledaren är jättestressad och har noll koll. Först behövde jag inte läsa Naturkunskap, då jag arbetat som Uska. Sen skulle jag det, sen visste de inte och nu måste jag det. Tack för det!
Jag fick boka in 3 möten innan någon hjälpte mig med studieplanen. Hur ska jag kunna veta vad kurserna har för koder? Av de två mötena så var hon sjuk och jag hade ordnat med ledigt ifrån jobbet och skaffat barnvakt. Andra mötet glömdes bort. Tack, deras tid var mer värt än mitt. Ingen bra början för min del. Och sen i november så skulle jag läsa tre ämnen till kom en lärare på när vi diskuterade min framtid. Jaha, men ska du läsa på högskola sen, då behöver du mer ämnen för att bli behörig. Precis, det var det jag tog upp med yrkesvägledaren. Jag tror ju i min enfald att hon sköter sitt jobb, tydligen inte! Jag har studietakt på 75% redan och tack så himla mycket att ingen vet vad de håller på med. Slöseri med min tid och csn-veckor.
 
@MissPumpkin Det brukar finnas gott om små hus som hyrs ut här över terminerna så det är bara att ro över hit till öa;):D

När det gäller vilka kurser man behöver läsa innan så borde det väl inte vara olika för olika kommuner? Hela Sverige går väl under samma skolverk där jag antar reglerna om sånt finns?:confused: * dåligt insatt i den svenska skolan dock*
Då kastar jag loss med min lilla plastjolle :D

Helt ärligt så vet jag inte, men orkar inte tjaffsa om det just nu. Är lite rädd för att om jag bråkar för mycket hamnar jag längst ner på listan ;) Men så fort jag blivit antagen så :devil:
 
Låter lite som min väg till komvux i min kommun. Yrkesvägledaren är jättestressad och har noll koll. Först behövde jag inte läsa Naturkunskap, då jag arbetat som Uska. Sen skulle jag det, sen visste de inte och nu måste jag det. Tack för det!
Jag fick boka in 3 möten innan någon hjälpte mig med studieplanen. Hur ska jag kunna veta vad kurserna har för koder? Av de två mötena så var hon sjuk och jag hade ordnat med ledigt ifrån jobbet och skaffat barnvakt. Andra mötet glömdes bort. Tack, deras tid var mer värt än mitt. Ingen bra början för min del. Och sen i november så skulle jag läsa tre ämnen till kom en lärare på när vi diskuterade min framtid. Jaha, men ska du läsa på högskola sen, då behöver du mer ämnen för att bli behörig. Precis, det var det jag tog upp med yrkesvägledaren. Jag tror ju i min enfald att hon sköter sitt jobb, tydligen inte! Jag har studietakt på 75% redan och tack så himla mycket att ingen vet vad de håller på med. Slöseri med min tid och csn-veckor.
Det är skandal! Att man som sökande ska veta mer och ha mer koll än studievägledarna på DERAS jobb. Jag undrar helt ärligt om de genuint känner för sitt jobb, eller om de hatar det. Men det kanske man gör efter ett tag?

Hur som är det ingen ursäkt för att lura folk. Man undrar ju va de får ut av det? Sorgligt :(
 
Jag jobbar med komvux, och ja.. det är precis så rörigt. En anledning till att jag precis sagt upp mig. Uppdraget från kommunen känns rörigt och nästintill omöjligt. Elever slussas fram och tillbaka mellan kommun och skola och ingen tar ansvar. Förjävligt. Då säger jag inte att det funkar så överallt, men jag har samma erfarenheter som dig. Ofta folk ringer mig och ställer frågor som jag omöjligt kan svara på, och hänvisar till att "kommunen sa att jag skulle ringa er".
Jag förstår att du inte vill jobba på en sån arbetsplats, det hade inte jag heller velat. Men just det stora problemet för oss som söker är att en del på komvux inte ens själva har koll på de enklare delarna, de som är lätta att läsa sig till för vem som helst. Det är som att vara studievägledare och inte ens veta vilket betygssystem vi har i Sverige. Och det gör mig verkligen mörkrädd.

Men det är kanske likadant i kommunen?
 
Kolla om du kan prata med studievägledaren på den utbildningen du vill läsa. De har ofta bra koll och VILL hjälpa och vill att du ska läsa på deras skola.

Naturvetenskapligt basår???
 
Hej här kommer en liten berättelse

I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av mina vänner är redan utbildade och jag har under flera år haft trycket på mig att "läsa till något" eller "bli något". Men jag har varit omotiverad och skoltrött sedan gymnasiet. Dessutom är jag inte den sorts person som sätter mig ner och läser bara för att omgivningen tycker att det är vad jag borde göra. (Obstinat :p)

Men nu har jag äntligen hittat en utbildning jag vill gå, som intresserar mig och ett yrke jag tror jag skulle trivas med. Det är inte så att jag tror jag är mest lämpligast för detta yrke i hela världen. Men det är ett jobb jag tror jag skulle kunna känna mig tillfreds med och ge mig ett lyckligt liv, och framförallt ett jobb.
Nu kommer vi till problemen: Jag saknar Naturkunskap B. Eller 2 som det heter idag. Och eftersom jag är så pass gammal saknar jag också Naturkunskap 1a2 som är den nya delen av Naturkunskap A. Rörigt rörigt rörigt.
Det är fortfarande oklart om jag måste läsa 1a2 eller inte för att läsa 2. Enligt somliga måste jag, enligt andra behövs det inte men kan vara bra hjälp. Vem vet?

Hur som helst så tar jag kontakt med studievägledaren på Komvux i min kommun, som inte svarar. Ringer flera gånger om dagen i en eller två veckor. "Tjänsteledigt", "tjänstemöte", "tjänsteresa" och upptaget är några av de svar jag får. Talar också in röstmeddelande med mitt namn och nummer och ber dem ringa upp men ingen hör av sig. Tillsist tröttnar jag och ringer till receptionen, och får reda på att de har speciella telefontider (jaha tack! Står inte på hemsidan vid numrena) och lämnar mitt namn och nummer som hon lovar att framföra. Men ingen hör av sig.

Tillsist sätter jag mig, på inrådan av min farmor, på telefonen och ringer 1-2 gånger i minuten åtta gånger innan någon svarar. Det är en kvinna som berättar att jag inte alls ska prata med dem, i och med att jag är nyansökande, utan ska ta kontakt med lärcentret i kommunen och rekommenderar mig att jag ska åka dit på deras drop in och ger mig tiderna.

Jag vistas just nu rätt långt bort från kommunen jag är skriven på så det blir en bit att åka och kostar en hel del. Men jag är ju glad över att äntligen få svar på mina frågor.
När jag kommer dit vid tolvtiden går jag in i en byggnad med flera SFI skyltar, känner mig disorienterad men kommer tillsist rätt.
Jag får hjälp av en kvinna som tar med mig in på sitt kontor, hon är studie och yrkesvägledare där. På kontoret finns det balonger och en flaska alkoholfri champanje, de har tydligen haft inflyttningsfest i byggnaden.
När jag berättar vad jag vill göra och vilka ämnen jag behöver söka till säger hon att hon inte kan hjälpa mig. Utan vill jag läsa Naturkunskap är det till Komvux jag ska söka mig till. Lärcentret har bara hand om SFI, speciella utbildningar och kurser som inte finns på komvux.

Blir rätt shockad, arg. Berättar att komvux sagt att jag ska gå dit. Hon springer och hör med en kollega som tydligen är enig om att jag inte ska vara där. Försöker sen få henne att svara på några av de frågor jag har. För hon är ju studievägledare och borde ha koll på en del grejer. Men hon vet ingenting! Vet inte ens vilka de olika antagningsgrupperna är och kan inte ens hjälpa mig med vilken grupp jag hamnar i.
Jag blir rekommenderad att gå på Komvux dropp in, som ironiskt nog stänger när Lärcentrets drop in öppnar. Så jag får åka dit nästa dag. Och det gör jag.

Släpar mig upp vid sju och tar bussen och tåget till Komvux. Och när jag kommer dit är kontoret stängt, receptionisten sjuk och den enda som är där är en administratör på sitt kontor. Knackar på hos administratören och frågar var Studie och yrkesvägledaren är. Jo hon skulle vara där...Men det är hon inte för de har antagningsmöte så jag får komma tillbaka en annan dag. Men det bästa är ju att boka möte för det händer mycket just nu. Berättar upprört att jag blivit skickad fram och tillbaka mellan Lärcentret och Komvux men hon verkar inte vara det minsta intresserad. "Det är inte mitt problem" verkar vara en genomgående attityd på den här platsen.

Ringer till studie och yrkesvägledaren på Komvux igen, men den här gången är det en man som svarar!! Ja det är tydligen han som är studievägledaren och kvinnan jag pratade med innan var bara en person (administratören?) som svarat just då för han inte kunnat. Han berättade att han fått mitt nummer av receptionisten men att det hade varit fel, och sen hade han inte kunnat hitta mig i deras register. Hur som helst så bokar vi snabbt en tid. Det här är slutet på veckan innan jullovet.

Mötet går rätt bra, jag tycker jag får svar på de flesta av mina frågor. Och han är i alla fall rätt trevlig. Han berättar att ansökningarna är stängda för nästa termin, men att de öppnas igen i februari och jag då kan söka på det jag vill. Han rekommenderar också andra kurser som kan vara bra för mig att ha, och andra program som är liknande och jag kan söka ifall jag inte kommer in där jag vill, eftersom det är så pass svårt. Okej. Tack.

Tiden går, julafton, nyår och nu närmar det sig min födelsedag. Och antagningen för februari har öppnat. Men mina kurser finns inte där?? Hemsidan hänvisar till Lärcentret som kontakt om man inte redan är inskriven (minns ni?) och jag blir jävligt konfunderad. Ringde dit i morse och fick prata med en mycket otrevlig man, som inte alls vill lyssna på att jag varit där innan men blivit ivägskickad, men han medger i alla fall att det är dem jag ska prata med. Berättar att de kurserna jag och studievägledaren kommit fram till att jag ska söka inte finns som sökbara, och att det dessutom står att inte alla kurser är sökbara. Får då veta på ett väldigt otrevligt sätt att nej, det är inte säkert att de kommer vara valbara heller, det finns ingen som helst garanti att jag kommer kunna komma in på Naturkunskaps kursen, utan det är bara i mån av plats. Alltså vad fan! Så den här "nya" antagningen har helt o göra med hur många som hoppat av från första kursstarten. Och jag som fick höra en massa fint om individuell studietakt också vidare. Ska det vara så svårt att studera på komvux? Han trodde det skulle komma fler valbara kurser nästa vecka. Men det är ju inte alls det svar jag vill ha. Har ju för i helvete skaffat bostad för att jag ska kunna plugga i kommunen.

Blev rekommenderad att ringa till studievägledaren på Komvux igen för att få svar eftersom Lärcentret bara har hand om ansökningarna och Komvux det andra. När jag får tag på studievägledaren bekräftar han i princip det jag fått höra från Lärcentret. Det finns inga garantier, kanske kommer jag inte ens in.
Läste något på hemsidan om individuell studieplan. Frågar om det är något alla ska ha? - Jo det ska du ha, säger han. Men egentligen är det hos Lärcentret du ska skriva det. Men eftersom du varit hos mig innan hjälper jag dig.

Så nu har jag bokat in en ny tid för individuell studieplan nästa vecka. Men ska det verkligen få vara så rörigt? Jag var så himla pepp in, glad eftersom jag för första gången på flera år känner för att plugga. Men nu känner jag mig bara trött och omotiverad igen. Det krävs ju massor av energi vid studier, men nu har allt gått åt till det här.

Det finns flera samtal och händelser jag inte orkat ta med i berättelsen. Som till exempel att jag ringde till komvux och påpekade att de på Lärcentret inte vet vad de har för arbetsuppgifter. Men fick ty i svar att jag skulle "ringa för dem och berätta det". LOL! Som att det är min arbetsuppgift?

Den här berättelsen blev mycket längre än vad jag hade tänkt mig. Men det känns skönt att få ner det i text. Det blir mer svart på vitt då.
Du har inte funderat att läsa in behörigheterna på folkhögskola? Det gjorde jag och det var ett toppenår!
 
Hur gör man det? Och är det ens möjligt att komma in på universitet sen? mvh :)
Ja visst är det möjligt att komma in på universitetet. Jag kom in på psykologprogrammet men tackade nej och valde ssk istället (bla för att slippa flytta från familjen). Man hamnar i en annan urvalsgrupp då man söker och man söker på folkhögskoleomdöme istället för betyg. Tyvärr är denna grupp ganska liten men med ett bra omdöme och ett bra hp-resultat är det en ganska säker väg in till högre studier. Se dig omkring efter folkhögskolor och ring och prata med deras syv! Fråga gärna om du undrar över något :)
 
Kolla om du kan gå direkt på tex webbaserade utbildning, de brukar ha egna studievägledare som kan hjälpa en att få rätt gentemot kommunen att plugga. Tex Hermods, men det finns fler!
Det där lät intressant, har också haft jätteproblem med att kommunen vägrar låta mig plugga.

Väldigt kortfattat så sökte jag vårdutbildning här i kommunen men kom inte in, har försökt få läsa på flertalet utbildningar på distans, men tydligen måste man söka via sin hemkommun och de säger blankt nej. De tänker inte gå in och betala (vad det nu är kommunen ska betala, blir inte klok på det), de anser inte att det är prioriterade utbildningar osv.
Försökte få läsa en utbildning till elevassistent via NTI, men fick svaret av komvux här att deras utbildning till förskolelärare var bättre. Som startar 2016!

Försökte få läsa till USKA i Örebro eller Arboga istället men det gick inte. Utbildningen finns här och då kan man visst inte läsa i en annan kommun.
 
And the show does go on!! Är lite för trött på hela skiten nu för att skriva ner mer vad som händer, har inte heller orkat svara så genomförligt på era berättelser som tyvärr bekräftar hur illa det ligger till.

Är ledsen och besviken. Komvux verkar finnas till för att ta kol på folks ambisioner:(
 
Komvux ändrade reglerna för några år sen, nu är det väl bara de med IG som får läsa upp betygen och enstaka som behöver komplettera.
Ja det verkar så. Tråkigt att de inte kan vara öppna med det från början utan inviger folk i falska förhoppningar :crazy:
Pratade just med grannkommunen som menar att om jag söker där till höstterminen kommer jag utan problem komma in. Men till hösten liksom?! Och kan man ens vara säker på det?
 
Väldigt kortfattat så sökte jag vårdutbildning här i kommunen men kom inte in, har försökt få läsa på flertalet utbildningar på distans, men tydligen måste man söka via sin hemkommun och de säger blankt nej. De tänker inte gå in och betala (vad det nu är kommunen ska betala, blir inte klok på det)

Kommunen får ju betala kostnaden för din utbildning till kursanordnaren, de köper en plats åt dig. Det finns de som erbjuder dig att själv betala för de poäng du läser om din kommun säger nej. Jensen vuxenutbildning erbjuder privat finansiering och säkerligen finns det fler.
 
Jag rekommenderar dig att söka till folkhögskola. Jag läste in flera ämnen på 3 terminer. En rolig tid men ändå väldigt intensivt då man läste nästan dygnet runt.
 
Jag rekommenderar dig att söka till folkhögskola. Jag läste in flera ämnen på 3 terminer. En rolig tid men ändå väldigt intensivt då man läste nästan dygnet runt.
Det är lite synd att det är så okänt med folkhögskola, jag tycker verkligen att det var ett toppensätt att fixa sina behörigheter!
 
Det är lite synd att det är så okänt med folkhögskola, jag tycker verkligen att det var ett toppensätt att fixa sina behörigheter!
Jag ska försöka ta kontakt med några folkhögskolor på måndag. Bättre att testa och faila än att inte testa alls...

OM jag nu läser Nk 2 på folkhögskola? Vet ni om jag kommer kunna söka till alla utbildningar då? För jag kommer ju komma i en helt annan urvalsgrupp väl? Mvh MissPumpkin

ps. Och tycker ni inte det är konstigt att syo inte sagt något om det ifall det nu funkar?
 
Du kommer att kunna söka alla utbildningar som du har behörighet för men du kan behöva ett skapligt resultat på högskoleprovet för att öka chanserna att komma in. De som jag pluggade med läste sen till läkare, ssk, lärare och psykolog (de som jag känner till). Vad har du för planer (svara om du vill)?

Syvarna har inte alltid koll, jag har märkt att jag har mer koll än de flesta som mina barn mött under sin skoltid...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 319
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp