Problem med magen...

bapro

Trådstartare
Jag köpte för ett par månader ett 7-årigt halvblodssto. Jag visste redan när jag köpte henne att hon för ca ett år sedan råkat ut för ekoli-bakterier i dricksvattnet (de som hade henne hade egen brunn till stallvattnet och en spricka i gödselplattan hade orsakat detta).

Än idag har denna häst ganska mkt problem med magen. Märker att hon skiter vatten ibland och att det nästan alltid är skit som runnit på bakbenen. Vad gör jag??
I perioder har avföringen varit nästan normal men typ varannan vecka är hon väldigt lös i magen.
Någon som har något dunderknep?
Har hört att man t ex kan smula ner avföring från en frisk häst i fodret... nån som vet om det fungerar?

Hon äter just nu gräs på halvtid(näringsfattigt) och ett väldigt bra årshö (som vi börjat med för någon vecka sedan).
Som kraftfoder äter hon havre, korn, betfor, miner, foderjäst + extra b-vitaminer just nu.
TIPS mottages tacksamt... :banana:

Sv: Problem med magen...

Har haft samma problem med en häst. Jag tog bort betforen eftersom den är och gjorde henne lös, jag tog träckprov och styrde upp avmaskningarna, eftersom dessa mest gjorts lite hur som helst, jag gjorde om foderstaten totalt med bla fri tillgång på grovfoder inne/ute, jag bytte stall till ett litet med endast 1 häst i. Från att ha stått i jättestort stall. Alla dessa faktorer gjorde henne så gott som bra i magen. Från att alla i över 10 års tid ( ägde inte hästen från början) sagt inkls veterinären att, det var inget att göra åt hennes lösa mage...Men hästen blev BRA. ENDA gången hon kunde bli lite lös var när hon stressade upp sig, men det fick hon väl bli då eftersom hästen var så bra det gick. Så mitt råd, var noggrann med foderstaten, maskning och miljön.

Du har redan fått bra tips.
Jag hade nog försökt att ge henne mest grovfoder och då gett lusern i stället för kraftfoder. Behöver hon äta både havre och korn? Det räcker kanske med mer hö och en del lusern och foderjäst i stället? Då ger du foder som är snällt mot magen. Betfor är också bra för magen även om jag har förstått att en del hästar är känsliga för det. Jag tror att det är mot melassen som finns i men är ej säker. Betfor i sig består av fibrer som är bra för tarmarna.

Det gamla knepet att blanda i avföring är för att återställa tarmbalansen. Jag antar att det fungerar men vet inte om det är ngn bra ide. Det finns en hel del man köpa som är bra för hästmagar.
En av våra hästar har haft lite problem med magen. Det försvann när han fick vanlig bakjäst vilket är bra för mikroorganismerna i tarmen.

Jag skulle diskuterat saken men veterinär. Det kan ju vara relaterat till tidigare smitta.

Ge mycket grovfoder (fast det gör du ju redan). Du kan prova ge Kraffts mag/ tarm, den är bra ibland. Ta bort kornet, den kan tydligen rubba jäsningen i grovtarmen, och ge enbart havre. Har du svårt att hålla hull på henne köp olja och ge.

Lycka till och rid väl. :laugh:

Potatismjöl gav vi förr till rinninga hästar tillsammans med hästbajs. Det fungerade jättebra!

Tycker även att bakjäst lugnar ner magen väldigt bra.

du har fått många bra tips men jag måste tillägga tistelolja.
har fungerat kanonbra på min häst (och de andra i stallet) när magen varit i obalans. :)

Man ger ca 2-3msk/dag i fodret och magen stabiliserar sig snabbt.
Oljan går att köpa på tex. Coop och där är den i en liten glasflaska med en tistelblomma på. :)

Jo jag har hört att endel ger bakjäst. Fungerar det verkligen, hur mkt ska man ge? torr eller i betforn...?

Jo hon får ju rätt mkt hö (fastän just för tillfället tvingar min hyresvärd mig att ha henne minst halvtid på bete) Du vet ju hur det kan vara ;)
Jag provade mag-tarm första veckorna jag hade henne men tyckte inte jag fick någon effekt. Kanske borde prova ta bort kornet då?
Borde hon kanske få krossad havre då istället för hel?
Kram

Tack för svaret! :D Är det nån skillnad om man ger hackad lusern (borde väl vara bäst) Men om de inte äter går det ge pellets (uppblött givetvis) få de samma goda effekt på magen tro?

Tack för svaret! :D Är det nån skillnad om man ger hackad lusern (borde väl vara bäst) Men om de inte äter går det ge pellets (uppblött givetvis) få de samma goda effekt på magen tro?

Jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll för magens skull. Hackad lusern ger mer att tugga visserligen men ändå. Den enda skillnaden är nog att lusernpellets är lite mer lättsmält än hacket. Jag ger dangroent eller kvarnby. Jag blöter inte dem. Mina hästar tröttnade snabbt på dem då. Ibland häller jag betfor över, ibland får de dem torra.

Bakjäst skapar en bra miljö för mikroorgansimerna i tarmen. Jag ger ett kvarts paket en gång om dagen. Jag smular bara sönder det ovanpå annat foder. I början blötte jag upp det. Det tar kanske en liten stund innan den vänjer sig vid smaken. Min äter det som det är ur handen om jag glömt att lägga ner det.

Tror inte det spelar så stor roll om du ger hel eller krossad havre. Det svåra är väl att få tag på nykrossad havre eftersom ni inte har någon kross. Det är ju ganska värdelöst att köpa havre som är krossad sen flera veckor tillbaka.

Och jo, jag vet ju hur ni har det. ;)Tror inte att det lilla betet ni har vid det här laget gör någon större skillnad.

skulle nog föröska hålla mej til så få fodermedel som möjligt, mkt grovofder och lusern. Kornet och havren skulle jag ta bort för hästen har ju lite svårt att bryta ner stärkelsen.
Tror bakjäst ska vara bra för magen? (har inte provat det själv)

Liknande trådar

Hundhälsa Min goldentik har sedan ett par veckor medicinerats för gastrit. Gissningsvis triggat av flytt, mänskligt nytillskott i familjen och...
Svar
13
· Visningar
2 534
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 528
Senast: TantEster
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 583
Senast: Annika_L
·
E
Foder & Strö 2-årig kallblodstravare, tränas lätt-medelhårt, beräknas väga 500 kg som vuxen. höet vi har ser ut såhär, per kg: 8,7 mj 32 smb.rp. 3,7...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka