Bukefalos 28 år!

Problem med magen

Heulwen

Trådstartare
Vår ena katt har nästan alltid problem med magen, är han inte för hård så är han lös. Ibland kommer det lite (ljust) blod för att han antingen har diarré som fräter eller är för hård så det blir sprickor. Just nu äter han Eukanuba men jag har funderat på att byta till ett foder för känsliga magar, finns det någon som har tips om dylika foder och haft liknande problem med sin katt och rått bot på det?
Lite vet jag är stress då han var värre när vi hade en katthona hos oss som det ibland var bråk med och nu är det värre igen då han flyttat med ut till sommarstället.
Kanske finns det även något tillskott man kan ge honom för att stabilisera magen lite extra i stressande situationer? För hästar finns det ju någon sorts mag-tarmbalans har jag läst.
Det här fungerar inte längre för någon av oss då han hade världens diarré i min sambos pappas säng i morse :o och tidigare hemma hos oss har han både gått i handfatet, på balkongen och i soffan för att han har varit hård i magen och haft ont. :(
 
Sv: Problem med magen

Det finns ett foder hos veterinären för katter med känsliga magar. Har gett vår ena katt det då hon jämt var lös i magen. Minns inte vad det heter, tror att det är Eukanuba Intestinal nånting för katter. Har fungerat bra för oss.

Kostar lite mera och påsen är inte så stor men det är värt pengarna!
 
Sv: Problem med magen

Det finns ju många dietfoder som är väl värda att testa. Själv ger jag tex hills id men det finns säkert många andra märken som är bra, kolla på en djurklinik nära dig vad de säljer. Har man problem med blodig diarre (som inte är mörkt och levrat vill säga- då är det vet undersökning som gäller)kan det vara en idé att först sätta katten på ett par veckors diet bestående enbart av EN sorts protein som katten aldrig tidigare ätit. Tex. kokt okryddad kalkon, lamm eller renkött. Under den tiden ger man ingen annan vanlig kattmat eller ngt annat. Därefter går man försiktigt över till det nya dietfoder för känsliga magar som du valt och ger så småningom bara det. Ett exempel på tillskott för dåliga magar är Carnikur granulat (apoteket) som kan blandas i mjuk kattmat (själv väljer jag tex Mjaus burkmat, då min katt blir sämre av kattmat med för mkt gele eller såser i). Vill även minnas att det finns något liknande Carnikur som heter Diarsanyl. Tänk även på att många katter är överkänsliga mot fisk.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med magen

Canikur, är inte bara det för diarrémagar? Har hittat några tillskott(bl.a. Prokolin) för känsliga magar men alla verkar vara mot diarré, den här katten blir ibland alldeles för hård i magen och då undrar jag om det inte kan stjälpa istället?
Just nu funderar jag på om det kan vara värt att testa Feline Sensitive Stomach Adult:

http://www.hillspet.com/zSkin_2/pro...8474395183417&bmUID=1247229543546&bmLocale=sv

Men vi är ju för fri tillgång till våra katter och har en till som kommer äta av det, men det får väl bli dyrt då om det är den enda lösningen. Får se om katten ifråga kommer tillbaka till oss öht.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med magen

Jo, Canikur är ju bara tänkt att ge i korta perioder för att stabilisera upp magen. Testa du om hills sensitive stomach kan fungera. Det är ju svårt att rekommendera just ett foder. Min katt är tex. så känslig i magen (hård och lös) att sensitive stomach inte var tillräcklig hjälp, men det kan det ju vara för din. Jag testade både det och motsvarande sort hos royal canin och specific. Det enda som min fungerade på är Hills ID, som han nu har fungerat perfekt på i snart ett år. Innan dess höll jag på att laborera i säkert nästan ett år, väldigt knäckande. Så vilken sort och märke är nog väldigt individuellt från katt till katt. Finns säkert kattägare som har goda erfarenheter av andra märken. Men även om det blir lite dyrare så är det väl värt mödan att slippa förstoppningar och diarréer om vartannat, det känner jag ju verkligen nu när jag slipper det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp