Problem med Medryttaren.

Sv: Problem med Medryttaren.

Be henne kolla upp ledarskapet först. Min häst är också världens mest lättrida och snälla, men gillar inte när "nya" ska hämta honom i hagen. Min medryttare har fått träna SÅ mycket kommunikation/ledarskap för att han ska närma sig henne. Men det blir bättre!

Visst att din medryttare kanske är "grön", men hästen ska likväl inte ställ sig och tjura i ett dike. Tycker det är fel att skylla allt på tjejen, kanske behöver hon bara lite tid att få hästen med sig?

Jag skyller inte allt på tjejen.
Men min häst har aldrig gjort såhär innan över huvud taget. Jag blir orolig och fundersam eftersom jag inte vill att min häst ska fortsätta att bete sig såhär.
Jag får väl säga till henne att öva ledarskap med henne från marken. Jag misstänker att min edryttare är "för snäll" och drar sig för att vara riktigt bestämd eftersom det är "synd om hästen" om ni förstår vad jag menar...
Jag är så rädd för att såra henne, men kan man kanske föreslå henne att gå en kurs i hästhantering? Med min häst såklart.
För, man måste ju trots allt på något vis tala om för henne att det inte är ok att tillåta hästen att bete sig hur som helst.

--Lillan--
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Har du inte gett henne lektioner på din häst?
Jag skulle aldrig släppa upp en ens något orutinerad ryttare utan mycket hjälp de första veckorna, inte bara för att de ska "klara av" hästen utan för att jag vill förklara hur jag vill att den ska ridas.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Själv har jag alltid ridit med en ev blivande medryttare för att se hur hon hanterar min häst och aldrig lovat något i början. Vi prövar och ser en månad för att sen bestämma ev medrytteri. Det brukar fungera fint och är intresset inte högt så droppar tjejjerna i regel av snabbt. Nu har jag haft tur och de jag har haft är i regel duktiga ridtjejjer som lärt mig nytt. Ledarskapet ser jag som mycket viktig del och visst testar pållan dem efter ett tag för att se vad de går för. Klarar de testet och förstår vad det handlar om går det bra.
Finns det inte nån du litar på som kan rida med hästen ut. Jag kan tänka att det inte är så lätt att börja rida ut själv efter ett tags vila om man är ovan. En annnan häst som draghjälp i början skulle i alla fall jag vilja ha om vi hade haft en längre tids vila.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Tycker du ska låta tjejen försöka ett par gånger till. Är hon helt perfekt i övrigt så är det ju dumt att låta henne gå. Men du kanske ska vara med nästa gång och gå med ett stycke (inte rida med utan gå bredvid) för att se vad som händer och komma med tips och råd. Men funkar det inte efter x antal gånger så får du väl fundera på att byta.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Har du inte gett henne lektioner på din häst?
Jag skulle aldrig släppa upp en ens något orutinerad ryttare utan mycket hjälp de första veckorna, inte bara för att de ska "klara av" hästen utan för att jag vill förklara hur jag vill att den ska ridas.

Jag har varit med henne ute och ridit två gånger, men inte gett regelrätta lektioner så att säga. Under dessa två tillfällen har jag berättat för henne hur jag vill att hos ska rida, sadla och hantera min häst.
Hon har varit här och umgåtts med min häst tre dagar i veckan under en dryg månad innan hon red första gången. Och anledningen till att jag har medryttare är att jag inte hinner rida de gånger i veckan då hon ska ta hand om hästen.

Själv har jag alltid ridit med en ev blivande medryttare för att se hur hon hanterar min häst och aldrig lovat något i början. Vi prövar och ser en månad för att sen bestämma ev medrytteri. Det brukar fungera fint och är intresset inte högt så droppar tjejjerna i regel av snabbt. Nu har jag haft tur och de jag har haft är i regel duktiga ridtjejjer som lärt mig nytt. Ledarskapet ser jag som mycket viktig del och visst testar pållan dem efter ett tag för att se vad de går för. Klarar de testet och förstår vad det handlar om går det bra.
Finns det inte nån du litar på som kan rida med hästen ut. Jag kan tänka att det inte är så lätt att börja rida ut själv efter ett tags vila om man är ovan. En annnan häst som draghjälp i början skulle i alla fall jag vilja ha om vi hade haft en längre tids vila.

En prövomånad är en väldigt bra idé som jag får lägga på minnet.
Jag vill egentligen att hon ska lära sig att hatera min häst utan draghjälp. Här finns många som hon skulle kunna rida tillsammans med, men då ser jag ju inte om hon klarar av min häst på egen hand.

Jag ska ge henne några försök till och nästa gång hon kommer och rider så följer jag med henne utan häst så att jag kan hjälpa till om det behövs utan att vara draghjälp.

--Lillan--
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Du kan väl visa henne hur du är ledare för din häst? Om hästen skulle börja bli "bråkig" för att hon inte är en god ledare får väl du visa den tillrätta igen. De brukar ju kunna skilja på folk också. Lycka till.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Du kan väl visa henne hur du är ledare för din häst? Om hästen skulle börja bli "bråkig" för att hon inte är en god ledare får väl du visa den tillrätta igen. De brukar ju kunna skilja på folk också. Lycka till.

Ja, så länge jag kan rida går det ju bra. Men som jag skrev i mitt första inlägg är jag ju gravid och kan snart inte rida längre. Om det fortsätter med att min häst får göra litre som hon vill är ju risken stor att när jag väl kan börja rida igen, är min välridna och lyhörda häst förvandlad till en tjurskalle som är van att få bestämma vid ridning och det är ju inte så kul. Även om det går att rätta till igen.
Jag har både visa och talat om hur jag hanterar min häst. Jag får visa henne igen.

--Lillan--
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 338
Senast: SiZo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp