Problem med mops.

Sv: Problem med mops.

Jag måste tillägga att mina andra hundar inte skulle vinna lydnadspriser, men hemma har det hittills alltid funkat. Vi bor i hus, mitt i ett villaområde, utan staket. Har alltid haft mina hundar lösa på tomten fast givetvis med uppsikt, det är inget rastgård. Men alltid fått beröm för att de är "så lydiga" (tolkningsfråga, men det är vad "andra" ser). Det finns mycket hundar här omkring. De går aldrig ut till andra. Aldrig någonsin. Jag kan stå och prata med andra hundägare vid vår parkering med vavvan och boxern en meter bakom mig. Lösa i lugn och ro. Ytterdörrar som öppnas utan att hundar far ut.

Innan matdags sitter man still, äter på varsågod.

Små regler, som funkar här hemma och är viktiga för oss. Mopsen håller på att lära sig. Lång bit kvar, men på väg. Därför känns det så surt att det är det här med kissningen verkligen inte fungerar. Jag skäms, och det har jag aldrig gjort förr.
 
Sv: Problem med mops.

Man skulle ju kunna begränsa hennes utrymme och erbjuda henne en mjuk filt att kissa och bajsa på.

Självklart löser det inte problemet men det kanske gör det för tillfället lite mer hanterbart under tiden man jobbar på en lösning.

För min tanke är att om hon tycker det är okej att bara kissa och bajsa där så skulle man så småningom kunna börja flytta ut filten lite försiktigt meter för meter och till sist så ha den ute på gräsmattan för att sedan ta bort den helt.
 
Sv: Problem med mops.

Har försökt "smyga" på henne och ta henne på barn gärning och lyfta ut henne när hon kissar på något, då kniper hon av och sedan kan hon gå en timme glatt på promenad utan att kissa. Men kissa det första hon gör när hon kommer in sedan.
Kan du inte de gångerna du "kommer på" henne om hon inte kissar på promenaden gå in med de andra hundarna för att sedan på direkten gå ut med mopsen igen? Och på så vis ge henne chansen en gång till att kissa ute?
 
Sv: Problem med mops.

Läsa paragrafer antar jag.
Hundar blir rumsrena i olika åldrar, en del inte förens de blir kring året.
Vid första löpet kan tikar bli riktigt bitchiga.

Inte för att strö salt i såren, men om hunden kom till Sverige när den var 5 veckor så är sannolikheten stor att det är en smuggelhund från en valpfabrik.
Kontakta vet typ igår så denne kan hjälpa dig att granska pappernas äkthet.

Styrkekramar från oss.
 
Sv: Problem med mops.

Det var förra ägarens andra hund som såldes som 5 veckors, om jag fattade rätt.
 
Sv: Problem med mops.

kl
Jag skulle också fundera på UVI. Och i övrigt bara kämpa på...

Hela historien låter ju otroligt skum i övrigt.
 
Sv: Problem med mops.

Kan du inte de gångerna du "kommer på" henne om hon inte kissar på promenaden gå in med de andra hundarna för att sedan på direkten gå ut med mopsen igen? Och på så vis ge henne chansen en gång till att kissa ute?

Jo, det är så jag gör. Hon är nästan alltid ute längre än de andra hundarna just eftersom hon tar längre tid på sig. Det är ungefär 50/50 om det funka eller inte.
 
Sv: Problem med mops.

Man skulle ju kunna begränsa hennes utrymme och erbjuda henne en mjuk filt att kissa och bajsa på.

Självklart löser det inte problemet men det kanske gör det för tillfället lite mer hanterbart under tiden man jobbar på en lösning.

För min tanke är att om hon tycker det är okej att bara kissa och bajsa där så skulle man så småningom kunna börja flytta ut filten lite försiktigt meter för meter och till sist så ha den ute på gräsmattan för att sedan ta bort den helt.

Jag har haft det i tanken också, men inte gjort slag i saken då det känns dubbelmoral att "låta" henne kissa på något mjukt ibland, men inte alltid. Om hon inte förstår skillnaden i inne/ute så lär hon inte förstå mellan vilja mjuka material som är okey och inte.

Fast å andra sidan så är tex hundfiltar lättvättade :grin: Värt att prova kanske. På ett speciellt ställe kanske då. Ska fundera på det!
 
Sv: Problem med mops.

För mig låter det som otrygghet och stress, troligen också hög grundstressnivå. Avgränsa utrymmet, rasta på samma plätt och fortsätt med att lyfta ut hunden så ofta det går. Undvik hetsiga lekar med de andra hundarna, bokläsning och annat som drar upp stressen.

:rofl::rofl::rofl:


Gud vad jag satt och funderade över det där, gör folk sånt? :D
 
Sv: Problem med mops.

Läsa paragrafer antar jag.
Hundar blir rumsrena i olika åldrar, en del inte förens de blir kring året.
Vid första löpet kan tikar bli riktigt bitchiga.

Inte för att strö salt i såren, men om hunden kom till Sverige när den var 5 veckor så är sannolikheten stor att det är en smuggelhund från en valpfabrik.
Kontakta vet typ igår så denne kan hjälpa dig att granska pappernas äkthet.

Styrkekramar från oss.



Nejnej, det var ägarinnans tidigare hund som var fem veckor när den levererades. Helt ifrån ämnet, men något som förstärkte att jag tyckte att hon var skum.

Mopsen har pass, med mängder av stämplar, signaturer, chipnummer och olika vaccinklisterlappar. Jag tror inte det är falskt.
 
Sv: Problem med mops.

kl
Jag skulle också fundera på UVI. Och i övrigt bara kämpa på...

Hela historien låter ju otroligt skum i övrigt.



Om hon hade kissat på nätterna och när hon var själv hade jag också funderat på det. Men hon klarar en hel natt (ibland från 21.30, men oftast rastar jag sista gången vid 23, och så kan hon klara sig till ca 6.30. De andra hundarna kan hålla sig längre, men mopsen brukar vakna 6.30-7 och då får hon gå ut. Jobbar jag går de ut 5.30 ca). Det är ju rätt många timmar. Och dessutom är det ju nästan lika många gånger bajs som kiss...
 
Sv: Problem med mops.

Jag tippar på stress, hade hon trott att det är tillåtet att göra ifrån sig inne hade hon inte smugit med det.
 
Sv: Problem med mops.

Jag ser ju framför mig ett användningsområde för den där bajslådan som Jadzia hittat på nätet ;-)
 
Sv: Problem med mops.

Jag har en mops. Och detta med rumsrenhet har tagit tid, lång tid.
Hon kan hålla sig hur länge som helst, hon är proffs. Hellre sova än gå ut i regn. Men trycker det på, då går hon ut i vilket väder som helst. Men man ska hålla sig länge först :D

Våran mops gillade också att kissa på mjuka saker. I sängen, plädar osv..
Vi får nästan känslan ibland att mopsar är lite nonchalanta " ja på människospråk". Precis som göra det lätt för sig, jag pinkar här, går lika bra det..
Vi hade också svårt att komma på henne..
Men kändes faktiskt som hon var rumsren till slut, bara att hon som jag skiver, göra det lätt för sig. Precis som att jag struntar i det, jag gör det här..
Har hänt hon pinkat i tex soffan (har täcke där) och man känner en kisslukt och hon har alltså precis pinkat bredvid mig.
Till slut slutade jag vara diplomatisk, utan jag blev förbannad. Hon åkte ut med buller och bång..
Och var faktiskt då vi började märka att hon skärpte till sig.

Ang stress. Finns säkert mopsar som är stressade. Men tycker du verkar som din är det? För verkar inte så när du skriver, hon ligger i knät, somnar när ni läser för barnen mm. En mops är proffs på att koppla av. Så man ser lätt om en mops är stressad..
 
Sv: Problem med mops.

Du har fått bra tips redan. Tror att mopsan helt enkelt inte har fattat. Som ras är de kända för att de kan vara knepiga att få rumsrena. Det finns ett amerikanskt mopsforum där många medlemmar har omplaceringar som inte var rumsrena när de adopterades. Säkert finns det folk där med tips. Pugvillage.com
 
Sv: Problem med mops.

Jag tippar på stress, hade hon trott att det är tillåtet att göra ifrån sig inne hade hon inte smugit med det.

Jag upplever inte att hon direkt smyger, hon kan sätta sig precis bredvid mig och kissa om det behövs. Här om dagen bäddade jag ren i barnen sängar, la täcket på golvet och mopsen kom och satte sig - och kissade:mad: Att jag ofta missar när det händer beror på att vi har stort hus, och hon inte alltid är med mig. Oftast ligger hon i samma rum, men ibland är hon med barnen.

Innan vavvan blev rumsren smög denne, hon försvann alltid ut från rummet och hade en speciell stil när hon kom tillbaka, jag hörde på hennes sätt att tassa tillbaka att hon hade kissat någonstans.
 
Sv: Problem med mops.

Jag tycker att det låter som någon form av stress ändå..
Kanske är det barnen som hon blir stressad av?

Eftersom hon kan hålla sig hela nätter utan problem, och även när hon är ensam med de andra hundarna några timmar. Gör hon ifrån sig inomhus när hon är ensam med dig också?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp