Problem med ridskolehäst

Lillapyret

Trådstartare
Hej!

Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år.
Han har varit på ridskolan sen augusti -20 och han har alltid varit en vänlig herre både i hanteringen och i ridningen.
Men nu på senaste tiden har han börjat bete sig märkligt när utrustningen ska på och vid uppsittning. Han hotar med bakbenen, lägger öronen bakåt och visar tydlig irritation vid sadling och drar upp huvudet när tränset ska på. Då man inte har all världens tid innan lektion så måste man oftast hjälpas åt att göra iordning honom och det känns verkligen inte bra att utsätta honom för en procedur som han tydligt tycker är obehaglig.
Vid uppsittning får man knappt stopp på honom och man måste nästan alltid vara två för han står helt enkelt inte still.
Så fort man är uppe och börjar jobba så är han som vanligt igen, så jag tror inte att det är där problemet ligger. Han går framåt och är lydig och är ivrig i arbetet.
Jag är inte en van ryttare och jag är ju bara där ca tre ggr i veckan, men jag blir ändå bekymrad då det är tydligt att det är något som inte stämmer. Vad tror ni? Kan det vara problem med magen? Eller bara trött på livet som ridskolehäst?
 
Skulle gissa på obehag, kanske inte gillar att bli iordninggjord av många olika, kan ha varit så att någon tränsat och slagit bettet i tänderna. Sadeln kanske inte passar längre eller någon som dunsat upp den på ryggen när de ska sadla.

Bästa för den hästen hade nog varit en vet check för att utesluta att den har ont, men tyvärr verkar många ridskolor ”vifta bort det” att hästen bara surar för den har en dålig dag.
 
Bra att du reagerar på att hästen visar obehag! Kan ju vara vad som helst att hästen har ont någonstans är nog det som måste uteslutas först. Om det utesluts får man gå vidare till om utrustning fortfarande passar, om någon har varit ovarsam vid hantering så han förknippar det med obehag o.s.v.

Men jag skulle nog tippa på att hästen har ont kanske något som sitter i ryggen då han uppenbart visar obehag både vid sadling och vid uppsittning. Vad säger ridlärare och ansvariga på ridskolan? Detta måste tas upp med dem eftersom det uppenbarligen är en häst som visar tydligt obehag och snarast behöver undersökas av veterinär och bör absolut inte gå några lektioner innan hans hälsostatus är utredd. En häst som plötsligt visar förändrat beteende har oftast ont men det behöver självklart inte alltid vara så.
 
Precis det jag tänker!
Det verkar som om han har ont. Det i kombination av att han kanske inte trivs till hundra procent i ridskoleverksamheten.
Jag har tänkt på att ta upp det med stallchefen, men det känns som om det är något som kanske inte skulle tas seriöst är jag rädd… Har på känn att det kommer viftas bort med att han bara trilskas då han i övrigt fungerar bra på lektionerna (förutom att han kräver sitt space och kan sparka om någon kommer för nära) och att han är en av få viktbärande hästar i stallet.
Jag är ju bara där 2-3 ggr i veckan och jag har ju bara ridit i 1,5 år sen jag slutade som tonåring så jag har ju lite erfarenhet i jämförelse med dem som jobbar och driver ridskolan, men jag tycker verkligen om den hästen och vill ju att han ska ha det bra liksom.
 
Är vojlockar o häst rena vid ridning? Har varit med om ridskolehäst som hade brännsår av skitig vojlock. Någon form av tjafs i personalgruppen hade gjort att vojlockar inte byttes och hästarnas visitering försummades. Jag uppmärksammade personal på lite olika nivåer på det. Då blev det ordning igen.
 
Det kan ju vara många saker. Illapassande utrustning, smärta pga diverse, annat kroppsligt (sämre syn tex), etc. Eller helt enkelt inkonsekvent hantering från eleverna under lite för lång tid. Han kanske inte trivs i flocken (tänkte på att du skrev att han kickade efter andra hästar). Eller en mix av lite av varje.
Något är fel i alla fall och det är bra att uppmärksamma det tidigt.

Prata med ridläraren? Varför skulle hen vifta bort dig? Skulle min ridlärare vifta bort mig för att jag reagerade på att en häst verkade bete sig annorlunda skulle ridskolan definitivt sjunka i aktning för min del. På min ridskola viftas man aldrig bort utan man tar alla liknande reaktioner från elever på största allvar. Sen att det kanske är en häst som de vet är lite trött/tjurig under pälssättning eller vad som, men då kan de ju förklara det. "Åh, ja vi vet, brunte har börjat fälla päls och han brukar bli så då, vi lovar att kolla lite extra dock!"
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 814
Senast: yamyam
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 990
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
1 987
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 575
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp