Problem med sår på baktassarna.

MaddeS

Trådstartare
Hej!
Min gotlandskanin har fått stora sår på baktassarna som vägrar läka...
Kaninen är ca 3 år gammal och är annars väldigt fin, jag märkte en dag att hon hade sår på sina baktassar (små sår) så jag började göra rent hennes bur oftare och kolla hennes sår. Det blev då bättre men ett litet tag efter var det tillbaka fast värre.
Jag har lindat med bandage, gjort rent buren varje dag, smörjt med kokosolja, tagit vicksalva på och bytt underlag i buren, inget verkar hjälpa? Hon går även tillsammans med sin dotter och det smittar inte. Såren blir värre och vill inte läka, någon mer som har ett sådant problem? Jag tar gladeligen emot tips på vad jag kan göra.
Väldigt tacksam för svar!!
 
Hej!
Min gotlandskanin har fått stora sår på baktassarna som vägrar läka...
Kaninen är ca 3 år gammal och är annars väldigt fin, jag märkte en dag att hon hade sår på sina baktassar (små sår) så jag började göra rent hennes bur oftare och kolla hennes sår. Det blev då bättre men ett litet tag efter var det tillbaka fast värre.
Jag har lindat med bandage, gjort rent buren varje dag, smörjt med kokosolja, tagit vicksalva på och bytt underlag i buren, inget verkar hjälpa? Hon går även tillsammans med sin dotter och det smittar inte. Såren blir värre och vill inte läka, någon mer som har ett sådant problem? Jag tar gladeligen emot tips på vad jag kan göra.
Väldigt tacksam för svar!!
Veterinär?!
 
Trycksår?

Min gotlandskanin får trycksår varje höst, första året var värst, då smörjde vi med fet salva och lindade in tassarna. För honom tror jag det var en kombinationen av blött ute, pälsbyte och så har han nästan ullig päls.
Mycket halm och mjukt underlag :)

Nuförtiden får de inte vara ute när det är blött och när trycksåren kommer på hösten är de små och försvinner efter någon vecka av sig självt.
 
Kontakta veterinär. Kan det vara en envis bakterie som infekterat såren efterdom de inte läker?

Ser att ni är 2 som har detta problem på just gotlandskanin. Om ni köpt dem med intyg, meddela absolut uppfödaren om att de har problem med detta. Jag har aldrig hört att det är en åkomma som förekommer i rasen och om de får sår trots rent och bra underlag hade jag som uppfödare velat veta att jag hade avkommor med en sån svaghet. Jag föder själv upp rasen.
 
Kontakta veterinär. Kan det vara en envis bakterie som infekterat såren efterdom de inte läker?

Ser att ni är 2 som har detta problem på just gotlandskanin. Om ni köpt dem med intyg, meddela absolut uppfödaren om att de har problem med detta. Jag har aldrig hört att det är en åkomma som förekommer i rasen och om de får sår trots rent och bra underlag hade jag som uppfödare velat veta att jag hade avkommor med en sån svaghet. Jag föder själv upp rasen.
Min är köpt från ett omplaceringshem så jag vet tyvärr inte uppfödare :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 354
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 581
Senast: alazzi
·
Däggdjur I försomras köpte jag en omplaceringskanin från ett omplaceringshem. En kastrerad hane, ett år gammal, gotlandskanin. När jag hämtade...
Svar
8
· Visningar
3 385
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp