Bukefalos 28 år!

Problem med skritten.

Sv: Problem med skritten.

Nja, man måste öppna framåt och få igång framåtbjudningen och det kan man göra genom att ge en "tillsägelse", inte sitta och nöta och driva utan svar utan i så fall se till att få svar framåt och sen beröm direkt.
 
Sv: Problem med skritten.

(ursäkta om det blir en del fel - blippar medans jag sitter i telefonkö....)

Du har nästan rena skolboksexempel bland dina bilder...

Över tygeln - ej på hjälperna...
9245845.jpg

På tygeln - på hjälperna
9245835.jpg


Man brukar ju säga att man skall rida hästen mellan hand och skänkel..

Själv skulle jag hellre sätta orden framför rumpan men bakom den främre ramen ( den bakre ramen är i min värld - min rumpa )

Oavsett vilka ord man använder så handlar det om att genom att använda sigsjälv för att reglera den form som ramen utgör. På så sätt kan man reglera hästens form :)

Vi människor är väldigt bra på att joxa med den främre ramen.
Men egentligen så behöver den inte joxas så mycket med - utan den utgörs bara egentligen av tygelns längd...

Den bakre ramen är lättast att få till i galopp då man i varje språng kan se till att hålla hästen framför sin rumpa. Genom att sitta upprätt och gå med i galoppsprången.
Har inte hästen en alltför pissig exteriör, eller man sitter och bromsar så räcker ofta hästens egen motorn för att skapa den bakre ramen.

Även i traven så kan hästens motor räcka långt, det kan också räcka med en påminnelse i form av drivning för att hålla snurret igång bakifrån

Värre är det i skritten. Hästen tar ofta drivning - genom att pinna på - istället för att bli mer aktiv...

Detta får man alltså lösa i sitsen - inte jucka men att sitta som om hästen redan gick bra. Tänk att du sitter på en jättestor badboll ( stor som en hästs bröstkorg. Tänk dig att du skall försöka flytta den en liten aning framför dig - Det är drivning med sätet. - det är den bakre ramen.

Att hålla ramen är svårt - man fumlar - man tappar.

Den övre bilden skvallrar om att ryttaren har fixerat för mycket med den främre - och för lite med den bakre.
Om du i det läget antingen koncentrerar dig på att flytta bollen lite framåt igen (den har nämligen glidit bakåt mellan dina lår)
Eller bara tänker rumpan mot hästens öron - så öppnar du upp och släpper in bollen igen - så du kan hålla den framför dig igen.

Den skall inte hållas framför statiskt - utan du får släppa in och trycka fram varje gång du tappar den.

halvhalterna behövs när bollen du sitter på blir för avlång dvs mer cylinder istället för rund boll


plats 33 i turordning :eek:

Kollar de andra svaren . mitt kanske bara var en upprepning
 
Sv: Problem med skritten.

Här bör bilderna komma då jag gjorde citatsvar
9245845.jpg


9245835.jpg


Jag föredrar den här travbilden framför De bilder du beskrev som de med bäst tryck i

Är det en bomlös sadel?

Den är det svårare i
 
Sv: Problem med skritten.

:bow:
Blir verkligen inspirerad av att läsa olika tankesätt!

På söndag blir träningen av. Ska be syster ta en skrittfilm så blir det enklare att se hur grabben rör sig och hur jag beteer mig där uppepå.

På vilket sätt är det svårare med en bomlös?
 
Sv: Problem med skritten.

Egentligen så är det ju så att om du rider med sätet så placerar du sadeln var du vill ha den och hästen följer efter :angel:

En bomsadel ger mer stöd för dig och mer eftertryck i _här skall du vara_

Jag har plats nu 19 :eek: :devil: telia
avd onödig info
 
Sv: Problem med skritten.

Aha okej. Ja det är inte så mycket att göra åt, vi får försöka hitta ett sätt att komma överrens trots det :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 732
Senast: Mia_R
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 968
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp