Problem med skrivaren (nätverk?)

miniea

Trådstartare
Hej!
Hos oss har vi en skrivare kopplad till en stationär dator och skrivaren används trådlöst av våra två laptopar. Den stationära datorn blev angripen av virus så vi blev tvugna att formatera om den, och efter det fungerar det inte att skriva ut från laptop, men nog från den stationära. De båda laptoparna "vet om varandra", men den stationära hittar/hittas inte. Jag misstänker att vi borde koppla in den stationära datorn i nätverket, men hur gör vi det? Eller är det något annat som är fel?
Hoppas någon datorkunnig bukefalist kan hjälpa oss :)

Sv: Problem med skrivaren (nätverk?)

I väntan på att supportexperterna på Buke hinner svara så chansar jag :)
Rent spontant känns det som att den inte är med i samma Workgroup som de övriga. Om så är fallet (och operativsystemet är Windows XP), högerklicka på My Computer(Den här datorn), välj Properties(Egenskaper). Under Properties klicka på tabben Computer Name(Datornamn?), klicka på Change-knappen längst ned och en ny ruta öppnas. Längst ned finns det en ruta för Workgroup, fyll i samma namn som laptopparnas :)
Om det inte hjälper ett smack får du gärna lämna fler uppgifter om vad du har för operativsystem och version :)

Vi gjorde det som du tipsade om, och då hittade laptopen den stationära datorn, men bara för en stund.. Om man klickar på "visa datorer i arbetsgruppen" på den stationära datorn kommer det upp en ruta att man inte har behörighet till arbetsgruppen, och skrivaren kan fortfarande inte kontaktas. Laptoparna har vista och den stationära XP.

Tänkte bara upplysa om att vi har fått det fixat, det var den stationära datorns brandvägg som spökade. Trodde att vi hade kollat upp det men tydligen inte..

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
1 026
Senast: Fideli
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·
IT & mobiler Jag fick en dator av pappa igår, som han fått hjälp att blåsa ut så att jag ska kunna använda den. Men jag kan inte ansluta till... 2
Svar
20
· Visningar
2 628
Senast: Rosett
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är... 2
Svar
34
· Visningar
6 201
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka