Problem med sluta

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare marer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 344
M

marer

Precis som det låter har jag o pållen lite problem med sluta. Han fattar helt enkelt inte vad jag vill!

Antingan går han helt på tvären, mer i skänkelvikning eller så stannar han för att han inte vet vad han ska göra.

Hur får jag honom att förstå att han ska böja sig och fortsätta framåt?

Han förstår inte vad jag vill att han ska göra om jag gör det från backen heller, det har jag provat.

Någon som har ngr bra tips?:bump:

Sv: Problem med sluta

För det första: Se till att han är böjd redan från början, det vill säga påbörja slutan när du är på väg ut ur en volt.

För det andra: Se till att du verkligen sitter ordentligt på inner sittben.

För det tredje: Se till att ge tillräckligt mycket yttertygel så att han kan behålla böjningen.

Jag skulle börja med att lära in slutan från backen. Dår har hästen bara sin egen kropp att tänka på. Jag tycker det är enklast på rakt spår vid staketet.
Kan han gå böjd rakt fram? Ur det kan du smyga in något steg i sluta.

/T

För det första: Se till att han är böjd redan från början, det vill säga påbörja slutan när du är på väg ut ur en volt.

För det andra: Se till att du verkligen sitter ordentligt på inner sittben.

För det tredje: Se till att ge tillräckligt mycket yttertygel så att han kan behålla böjningen.

Tillägg: Lås heller inte innersidan - vanligt att man "drar" där.
I början kan man få nöja sig med att hästen "tänker" rätt, dvs gör en antydan att trampa över bak. Lätta då och rid ur. Upprepa senare, samma sak.

Ett annat problem jag har, hoppas jag inte knycker tråden nu, det är hur man KÄNNER när hästen tvärar lagom. När jag känner är det för mycket tvärning, finns det tips eller är det bara att be ngn titta. Svårt att övertala någon att stå och glo på mej när jag rider:o .

kl

Min häst lärde jag genom att stå stilla och först böja halsen och sen flytta bakdelen och sen börja gå - de första gångerna ville han räta ut sig men sen fattade han vad jag menade och då hade jag lagt grunden till sluta - inget perfekt men det jobbar vi vidare på.

Böjningen i sig är igentligen inte problemet, det förstår han. Problemet kommer när jag ber honom flytta in bakdelen och vara böjd samtidigt. Då blir det kortslutning i hjärnan. Det känns inte som om det det blir ett enda steg rätt, om det blev det skulle jag nöja mig med det.

Måste prova igen imorgon, men det är samtidigt svårt att hitta rätt på egen hand. Och som andra sagt, det är ingen direkt vill stå och kolla när jag rider!

kl

Min häst lärde jag genom att stå stilla och först böja halsen och sen flytta bakdelen och sen börja gå - de första gångerna ville han räta ut sig men sen fattade han vad jag menade och då hade jag lagt grunden till sluta - inget perfekt men det jobbar vi vidare på.

Det kan ju va en idée att prova! Måste testa imorgon.

Har du provat trycka på halskotpelaren så han behåller böjningen när ni övergår till slutan?

/T

Prova att rida en öppna längs långsidan strax innanför fyrkantsspåret. Flytta sedan ut framdelen till fyrkantsspåret med bibehållen böjning medan bakdelen är kvar på samma spår som innan. Var noga med hjälperna så att du verkligen sitter på inner sittben (och kanske också trampar ner i stigbygeln) och tar bak inner axel lite. Följ med i rörelsen så att du inte låser hästens rygg och inverka med skänkeln när hästen kan följa hjälpen, dvs vänster skänkel när vänster bakben är i luften och höger skänkel när höger bakben är i luften.

I alla fall ett par tips på vägen...;)

Hejsan!

Du skriver att han böjer sig bra, men ställer han sig även i nacken? Kolla så att han inte spänner sig där, dvs att han inte sticker ut kinden, får man hästen att slappna av och ställa i nacken oxå så brukar slutan komma som ett brev på posten. Sen så sitt på inner sittben som de andra oxå skrev och för fram inner höft, om det behövs så putta även med ytter skänkel när ytter bakben är i luften, prova även att ta en lätt förhållning med båda tyglarna mot din yttre höft när han sätter ner inner fram. Låt gärna inner tygeln ligga an mot halsen så får hästen hjälp av den att inte sticka ut innerbogen utan runda sig bort från tygeln.

Lycka till

Om hästen går ur böjning när du flyttar på bakdelen, så måste du se till att böjningen är mer etablerad.
Har du provat att flytta ut framdelen i stället för att flytta in bakdelen?

Följer tråden med spänning då jag har exakt samma problem...;)
Vet helt enkelt inte hur jag s.a.s ska formulera mig så att pålle ska förstå vad jag menar:confused:

:idea: Så alla ni som har tips, skriv ner bara, vad som helst

Upprepar väl i princip bara vad andra skrivit, men lär in det för hand först. Hundra gånger enklare eftersom man ser vad som händer, plus att hästen får mindre vikt att balansera upp.
Se till att dom andra grunderna sitter, att hästen är ordentligt framåt/nedåt avslappnad, att hästen kan gå i ett lugnt tempo så du lättare hinner korrigera och att hästen får bättre kroppskontroll, och HALVHALTER är superviktigt att den lyssnar på (att den går att förhålla på t ex ett framben utan att den stannar upp med resten av kroppen).
Men just avslappningen är en av de viktigast bitarna, sitter inte det är det svårt att få någon böjning.

Jag brukar börja på en volt med att träna halvhalterna, då lär jag mig också själv att tajma in kramningarna utan att störa hästen i övrigt, för hästen för bara ut rumpan från spåret och tvärar om man har för dålig tajming. Jag förhåller alltså innertygeln med kramning lite bakåt/uppåt mot hästens ytterhöft i det läge hästen har innerfram i marken (helt ärligt är jag inte säker på om jag skrivit rätt moment nu, det är en sak man gör på känsla så jag har faktiskt inte tänkt på hur det är rent teoretiskt... :p). När man hittat tajmingen märker man att hästen vrider in höften lite istället för att flytta ut rumpan. En sån sak kan vara tillräckligt till en början för att mjuka upp hästen lite innan man kräver riktiga slutor. Tänk på att avslappningen ska vara kvar till så stor grad som möjligt.

Nästa steg är att träna längs fyrkantsspåret, helst med staket eller vägg bredvid som lite extra hjälp. Beroende på hur mycket framåt hästen är så ställer jag mig antingen bara lite längre fram vid halsen på hästen fortfarande vänd framåt, eller snett framför hästen vänd mot hästen men vid bogen/halsen eller framför hästen vänd mot hästen. Beroende på hur övertydlig man måste vara mot innerbogen och hur pigg hästen är (kort sagt, man märker vilket som känns lättast). Sen ber jag hästen gå framåt och gör snabba förhållningar på innerbogen om den drar iväg in med bogen, jag vill flytta UT bogen lite. Oftast är hästarna inte så känsliga till en början så man kan få förhålla väldigt tydligt, även kan de vara ovilliga pga stelhet eller obalans. Därför tycker jag det är okej att man tar rejäla förhållningar om det behövs, men målet är att bara krama lätt på innertygeln för att förhålla innerfram och släppa in bakdelen. Det kan också löna sig att peta på bogen eller bakre delen av halsen för att förtydliga att man vill att framdelen ska ut mot staketet/väggen.
Efter bara ett par gångers övertydlighet brukar hästarna genast ha förstått bättre vad man vill och då kan man gå över till det lite mer förstående stadiet med lirkning och fina hjälper. Gör man det hela tiden i inlärningsstadiet är min erfarenhet att hästarna bara lär sig fel/fuska.
Om hästen ändå drar iväg in med bogen stannar man upp den och gör om. Då kan det dock vara ett tecken på att halvhalterna/förhållningarna inte sitter. Tänk också att hästen ska börja med yttre bak och sätta det lite åt sidan (inåt, mer under hästen) jag personligen tycker böjningen blir lättare att få till (att hästen virder in höfterna) om den börjar med ytterbak och man får den på plats innan man behöver fokusera på resten.

Böjningen och ställningen tycker jag fungerar bra. Det är när jag ber honom om sluta som han spänner sig och inte fattar vad jag vill.

Tack för alla bra tips! Idag skrittade vi en sväng i skogen istället och det lär det bli imorgon med, passar på när under helgen när jag kan rida i dagsljus:D Får prova tipsen på måndag när det blir ridhus igen:(

Som sagts förut, hur du själv sitter och inverkar är nästan alltid nyckeln, speciellt om det som du säger fungerar bra med böjningen och böjningen är ärlig och avslappnad. De flesta ryttare har problem med sluta pga att det är svårare att röra underkroppen utan att flytta överkroppen omedvetet.

Överkroppen/öppnan är enkel, för då behöver du i "princip" bara reglera din egen överkropp.

Underkroppen är värre, för den är i kontakt med och förbunden med hästryggen, pga det är den svårare att manövrera "självständigt".

Har du en snurrstol hemma? Sätt dig i/på den och öva hjälpgivningen på/i stolen, prova att hålla nederkroppen stilla och "vrid" överkroppen.

Prova sedan att göra det samma med underkroppen och håll överkroppen stilla. Lägg sedan till viktförändringen till "inner" sittben och känn efter hur DIN kropp känns i vridningen.

Förmodligen kommer du upptäcka att du spänner din överkropp för att hålla den i position, eller förskjuter vikten fel. Detta är ett problem praktiskt taget alla har och kan dra nytta av att öva på om skolorna är knepiga.

Jag har lärt mej rörelsen Sluta på två HELT olika sätt. Båda fungerar och får fram rörelsen men på det ena sättet är det en svår rörelse att lära in (både för ryttare och för häst) och på det andra sättet går det lätt.

Jag gör antagligen helt fel enligt många men för oss fungerar det jättebra och rörelsen "sluta" blir både rätt och bra!

:)

Hej
Nu har du ju ren fått en massa bra svar och beskrivningar, men jag kan inte låta bli att tillägga, att för mej funkar det bäst att inleda slutan vid hörnpasseringen. Då är hästen färdigt böjd åt rätt håll. Sen räcker det med att föra ytterskänkeln bak för att hålla bakdelen innanför spåret, och trampa ner i innerstigbygel för att hästen ska börja röra sej sidvärtes. Låter enkelt, men det funkar på min häst iaf Lycka till! ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 151
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka