Sv: Problem med sluta
Upprepar väl i princip bara vad andra skrivit, men lär in det för hand först. Hundra gånger enklare eftersom man ser vad som händer, plus att hästen får mindre vikt att balansera upp.
Se till att dom andra grunderna sitter, att hästen är ordentligt framåt/nedåt avslappnad, att hästen kan gå i ett lugnt tempo så du lättare hinner korrigera och att hästen får bättre kroppskontroll, och HALVHALTER är superviktigt att den lyssnar på (att den går att förhålla på t ex ett framben utan att den stannar upp med resten av kroppen).
Men just avslappningen är en av de viktigast bitarna, sitter inte det är det svårt att få någon böjning.
Jag brukar börja på en volt med att träna halvhalterna, då lär jag mig också själv att tajma in kramningarna utan att störa hästen i övrigt, för hästen för bara ut rumpan från spåret och tvärar om man har för dålig tajming. Jag förhåller alltså innertygeln med kramning lite bakåt/uppåt mot hästens ytterhöft i det läge hästen har innerfram i marken (helt ärligt är jag inte säker på om jag skrivit rätt moment nu, det är en sak man gör på känsla så jag har faktiskt inte tänkt på hur det är rent teoretiskt...

). När man hittat tajmingen märker man att hästen vrider in höften lite istället för att flytta ut rumpan. En sån sak kan vara tillräckligt till en början för att mjuka upp hästen lite innan man kräver riktiga slutor. Tänk på att avslappningen ska vara kvar till så stor grad som möjligt.
Nästa steg är att träna längs fyrkantsspåret, helst med staket eller vägg bredvid som lite extra hjälp. Beroende på hur mycket framåt hästen är så ställer jag mig antingen bara lite längre fram vid halsen på hästen fortfarande vänd framåt, eller snett framför hästen vänd mot hästen men vid bogen/halsen eller framför hästen vänd mot hästen. Beroende på hur övertydlig man måste vara mot innerbogen och hur pigg hästen är (kort sagt, man märker vilket som känns lättast). Sen ber jag hästen gå framåt och gör snabba förhållningar på innerbogen om den drar iväg in med bogen, jag vill flytta UT bogen lite. Oftast är hästarna inte så känsliga till en början så man kan få förhålla väldigt tydligt, även kan de vara ovilliga pga stelhet eller obalans. Därför tycker jag det är okej att man tar rejäla förhållningar om det behövs, men målet är att bara krama lätt på innertygeln för att förhålla innerfram och släppa in bakdelen. Det kan också löna sig att peta på bogen eller bakre delen av halsen för att förtydliga att man vill att framdelen ska ut mot staketet/väggen.
Efter bara ett par gångers övertydlighet brukar hästarna genast ha förstått bättre vad man vill och då kan man gå över till det lite mer förstående stadiet med lirkning och fina hjälper. Gör man det hela tiden i inlärningsstadiet är min erfarenhet att hästarna bara lär sig fel/fuska.
Om hästen ändå drar iväg in med bogen stannar man upp den och gör om. Då kan det dock vara ett tecken på att halvhalterna/förhållningarna inte sitter. Tänk också att hästen ska börja med yttre bak och sätta det lite åt sidan (inåt, mer under hästen) jag personligen tycker böjningen blir lättare att få till (att hästen virder in höfterna) om den börjar med ytterbak och man får den på plats innan man behöver fokusera på resten.