Problem med transport?

S

Spirelli

Finns det märken och årsmodeller man bör undvika? Volka erfarenheter har ni av bra och dåligt?
 
du ska undvika TRANE!! (åtminstone äldre modeller, men jag tror att även de nya har samma konstruktion)
och de fabrikat som är samma vagn men med annat namn, t.ex Gisebo.

Jag hade möjligen ett måndagsexemplar, men det var inte mer än ett halvår gammalt när det började vibrera sönder första gången. Skruvarna som höll fast väggskivorna gick av så att skivorna lossnade från väggarna och svetsarna i fronten, uppe mot taket, sprack sönder flera gånger.

Och jag VET att detta inte är någon tillfällighet, för när jag sen skulle byta släp och ringde runt till en massa försäljare för att höra om inbytespris (släpet behövde då lagas IGEN :crazy:) så var det FLERA som sa till mig att det var vanligt just på dessa släp, beroende på deras instabila ramkonstruktion.
Innan detta trodde jag att Trane var ett högklassmärke, men nu vet jag bättre...

Och DU som har ett Tranesläp som fortfarande är helt, GRATTIS! Gå och köp en lott, för du vinner säkert på den också! ;)
(självklart finns tranesläp som håller, men de ÄR ökända i branschen för sin insabilitet)
 
Det där är jättesvårt..

Jag har ett Trane från 1973. Gick igenom besiktningen utan en anmärkning i 29 år! Hållit och hållit och hållit.

i år (30-årsjubileum) fick jag anmärkning på axellagringarna, men detta är inte Tranes fel, utan alla axlar tackar förr eller senare för sig...

Så jag skulle utefter mina erfarenheter av Trane LÄTT satsa på ett Trane igen om de bara hade step-up.

VÄRMLANDSVAGNEN däremot skulle jag inte vilja ha om jag ens fick den gratis. SÅ skramligt, instabilt och osmart gjort som det är och har X bekanta som BARA haft problem av sina VV.

MEN, för varje missnöjd Värmlandsvagnsägare jag kan leta upp så kan man hitta en JÄTTENÖJD. För varje missnöjd Traneägare man hittar finns det minst en JÄTTENÖJD ägare.

Dessutom, har man fått ett måndagsex är man såklart missnöjd, men det förklaras inte helt av det, utan man har oliak krav, tycker olika etc. Som sagt så JAG avskyr VV, skramliga, osmarta bomlösningar, ligger som en påse nötter efter bilen etc. Och det finns de som prisar VV högt och lågt för det är så tyst, ligger så bra bakom bilen och har så lätta, bra bomlösningar. Handlar om tycke och smak helt enkelt.

Så, fråga runt i bekantskapskretsen vad DE tycker, sen åker du och TITTAR på så många släp du kan, intervjuda folk på tävlingsplatser, kolla andrahandsvärde etc etc. Sen bildar du dig en EGEN uppfattning!

Jag har ett henra Amazone hemma på prov. Har hört många lovprisa dem högt och lågt, medan andra anser de är full med grejer att skada sig på, och rangliga och ostabila.

Jag uppfattar det som BETYDLIGT mer stabilt än de flesta släp. Dels genom att det är boogie även i enhästars, dels för det har end ryg halvcentimeter tjockare väggar än normalt etc. Inte hittat saker att göra sig illa på etc.

Däremot har jag hittat ett par småsaker jag tycker är negativa, och har ett frågetecken för om bomkonstruktionen bak är bra eller fullständigt idiotisk. Det kommer visa sig när jag lastat ett par gånger i det, kört häst, lastat ur etc. Och soms agt, jag vet de som avskytt henra, och de som ääälskat Henra. Vad JAG tycker kan bara JAG avgöra.

Så, lyssna inte så väldigt mkt på vad folk SÄGER, lyssna inte så mkt på försäljare etc.

Och - vill du veta hur olika märken står sig - ring BILPROVNINGEN..
 
Kan verkligen rekomendera Trane! Ett släp som sålt otroligt bra och man ser fortfarande många gamla modeller ute på tävlingsplatserna. Jag har ett som är närmare 20 år och fortfarande näst intill nyskick trots hård användning. Givetvis har jag varit noga med att underhålla det.

Låna igenom kompisarnas och bensinstationernas vagnar och köp en av det märke du trivs bäst med.
 
Har även märkt att olika släp får olika egenskaper beroende på vad det är för bil man drar med.
Fråga även dig själv VAD du ska använda släpet till, hur OFTA du tänker köra. Vad har du för HÄST, och måste den ha fönster etc. Kör du mkt utrustning så du vill lägga pengar på sadelkammare, eller du klarar dig utan? Hur är klimatet där du bor osv.
Visst vill man gärna ha ett splitter nytt släp med alla extra ateraljer och detaljer, men det ska helst bara väga 1250 kg, få lasta 2 stora hästar och kosta max 15 000:-.... :angel:
 
Kanske inte kvalitén i sig, men konstruktionen gör det instabilt så att risken är större att man får problem med den sorten än med andra konstruktionsvarianter...

Om det inte hade varit mycket problem med dessa släp så tror jag inte att åtminstone FYRA (som jag minns direkt) försäljare, helt oberoende av varandra och geografiskt spridda (Blekinge, Skåne, norra o södra Småland), hade kommenterat det, när jag ringde runt för att hitta nytt släp o byta in det jag hade.... :crazy:

men, som sagt, HAR man ett som funkar bra så är det bara att gratulera! jag köper aldrig mer ett sånt... Vill ha betydligt stabilare konstruktion när jag ska transportera hästar.
 
just tranesläpen känner jag många som är missnöjda med.. de har haft problem med många saker som gått sönder trots att släpen inte varit särskilt gamla. så det var nog inte ett måndagsexemplar du hade.. om de inte tillverkat många sådana då förståss ;)

Har hyrt tranesläp på bensinstationer, och de har förvisso varit hela, men jag tyckte inte det var nåt vidare bra släp.

Precis som nån skrev ovan har jag också hört att värmlandsvagnen är skramlig.. fast jag har hört motsatsen också, vad som stämmer vet jag inte.
 
om du skulle fråga min pappa skulle han ha rekommenderat Läckösläpet utan tvekan :) Men de senaste har vi hyrt värmlandsvagnen (boogie), och den har känts väldigt stabil och bra... Dessa släp har alla varit ganska nya, och i mkt fint skick.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar vara dags för mig att se mig om efter en ny (eller nyare) transport. Då jag kör mycket kallblod så känner jag att första prio...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: skiesabove
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 214
Senast: Sassy
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp