Problem med traven

K

kjelin01

Jag har märkt att en del islänningar hellre vill tölta än att trava. Varför det? Det är ju svårare att tölta. Hur gör man för att få en tölthäst att trava? :confused:
 
Frågan lät kanske lite ogenomtänkt? :o :crazy:
Det är förstås så att vissa hästar har lättare för att trava, och andra för att tölta. Varför det är så och vad man gör åt det reder vi inte ut på en kafferast precis, där har du hittat en av kärnpunkterna i hela ämnet gångartshästar och gångartsträning... :cool:
Kan du vara lite mer precis så kanske du får svar. Är det en specifik höst som har svårt för att trava och är det alltid eller i vissa situationer? Är den spänd och nervös och/eller stel i kroppen?
 
ja, det är en häst som är en naturtöltare. han töltar så fort man gör en ansats till att ta tyglarna. han har jättefin tölt. men jag vet inte hur man får honom att trava. han är inte alls nervös av sig, utan tycker bara att det är superkul att tölta. :)
 
Lugna ner dig, man kan inte räkna med att svaren börjar trilla in med en gång när man ställt en fråga. Ge tråden en dag i alla fall, så att folk hinner kolla på forumet och svara.

Hästar är individer och har olka lätt för gångarterna. De flesta väljer trav i frihet, men det finns även de som väljer tölt eller grisepass.

Att hitta traven på en häst som inte travar unde ryttare kan göras på flera olika sätt. Vilket sätt som passar bäst för det aktuella ekipaget är svårt att ge råd om över internet. Mitt råd är att du tar kontakt med en duktig instruktör som hjälper dig och hästen att hitta traven.

Några frågot man rent generell kan ställa sig är dock:
- Travar hästen i frihet? Om den gör det, har den bra balans i traven? Travar den hela vägen ner i övegången till skritt eller byter den till lateral gångart när den saktar ner?
- Har hästen tidigare travat under ryttare? Om den gjort den, vad har då ändrats? Är det en ny ryttare eller utrustning som av någon anledning bytts ut eller inte längre passar? Kan hästen ha ont?
 
han töltar jämt istället för att trava. han är nog inte travad så mycket, han kom från island i maj.

jag bara undrar om det finns några övninngar/tempon som brukar lösgöra traven.

jag är inte dum, jag vet en del om islänningar, jag ville bara ha lite åsikter.

han har inte ont( vet. besitning nyligen) han är positiv. det är ju bara att han hellre vill tölta, han har gått på turridning, där vill man ju ladrig trava.
 
Han travar alltså inte ens i frihet? Då skulle jag försöka hitta traven vid hand först, genom att till exempel longera över bommar eller i lite oländigare terräng.
 
min häst hade länge problem med traven.. flera kiropraktorer och massörer gick i genom honom flera gånger.. tillslut var det en equi terapeht som hittade en rejäl låsning i nacken på honom, när det var fiksat så vips dök treven upp... bitvis i början, eftersom att han är naturtöltare och väljer tölten...
när jag försökte få honom att trava satte jag 250 g boots fram, gav honom relativt långa tyglar och ställde mej i tre punkts sits med händerna på manken medans jag sa trrrraaaaaava (inlärt komandot vid longering över bommar) i början var det bara några steg.. son blev det bättre och bättre.. och nu travar han när jag lättar lite framåt i sadeln och släpper efter på tyglarna! utan boots=)
/emma the Great And reykur the crazy :banana:
 
Vi har en femgångare som tycker att trav, hur onödigt är det??? Han är väldigt mycker framåt, massor med motor.. men utan ryttare travar han bra... vi har kommit fram till att sadel inte är bra, och att han höjer huvudet och toktöltar för att slippa höja ryggen. Vi testade en bomlös sadel, och vips så både travar och töltar hästen mjukt och långsamt :o
Så nu är en bomlös sadel beställd :)

Bra travtränings tips är väl långa tyglar, lugnt tempo, 3-p-sits, lätt uppförsbacke i lite oländig terräng...

Lycka till!
 
jag skulle nog inte bara se till besiktningen, utan låta en bra kiropraktor, eller något annat liknande gå igenom hästen (jag är lite efterklok tyvärr)

Trava över bommar kan funka, om hästen inte spänner sig...
 
Hittils så är min erfarenhet att traven är svår för hästar med problem i nacke och hals och manke. Alla dessa problem kommer för att hästen inte har rätt bakdelsteknik.
Ur öppna brukar vissa hästar ha lätt att hitta traven. Jag gillar inte att hitta traven genom bommar och olika mekaniksa lösningar utan genom att ge hästen tillbaka sin balans för när dfen börjar balasera sig så kommer traven gratis.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hallå, har märkt på sistone att min 18 åriga travare har börjat springa konstigt! Han blandar trav och tölt och har svårt att hålla...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
574
Senast: AraSlei
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp