Problem vid hundmöten *långt*

Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jasså CM använder inte el? Kolla in, det finns massor med Y-T-klipp, bland annat när han elar en hund som är rädd.

Sen avlades inte alls hunden för att lyda. Däremot finns det en teori (Per Jensen) att det var hunden/vargen själv som sökte sig till människan och det uppstod en win-win situation där båda hade användning av varandra.

Sen skriver du helt korrekt att dominas är att "ta sig fördelar om en begränsad resurs" Det är den tolkning av ordet man menar i etologisk mening. Att om det finns lite mat så äter den dominanta i en viss ordning osv.

Men att i nästa mening skriva att TS vattensprutande skulle vara en dominanshandlign blir ju pannkaka. Var är då den begränsade resursen?

Sen att hundar inte tar egna beslut, det var nog det dummaste jag hört. Har du aldrig sett en hund jagandes olovandes? Vems beslut att göra det skulle det vara? Om inte hundens egna.

Till sist: Etnologi=läran om folk. Etologi=läran om djur.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jag tror aldrig att jag någonsin blivit så felciterad som på den här sidan. seriöst. håll god ton och lägg inte ord i munnen på mig.
Vart har jag skrivit att cm använder eller inte använder el? Har jag ens mämnt honom och el i samma inlägg? Om jag inte har det, skriv inte att jag har det, det kan väl inte vara då svårt att läsa och sen replikera istället för att läsa, hitta på och sen replikera det påhittade inlägget.

Har jag skrivit det, citera. har jag inte skrivit det, skriv inte ett påstående som låter som att jag har gjort det. Du är vuxen, debattera som en vuxen också.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Läs det du citerat. jag det står att JAG aldrig har SETT cm använda sig av det. jag har varken skrivit att han gör det eller inte gör det då jag inte sett alla hans produktioner. Det står tydligt att jag inte sett det, inget annat. om man inte sett något så innebär det inte per automatik att det inte finns. Det är en stor skillnad i dom två sakerna. jag har faktiskt inte sett valpar födas heller, men det innebär ju inte att jag påstår att dom kläcks ur ägg som fåglar och reptiler, eller hur?

Så, lägg inte ord i munnen på mig. läs det jag skrivit och kommentera utifrån det.
men det stämde tydligen att jag använt dom i samma mening, vilket jag inte mindes. still, jag har aldrig sagt att han gör.eller inte gör det och det är det som är min poäng, jag blir tydligen ofta övertolkad eller felciterad, något som är onödigt.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

för att svara på den frågan måste jag ha mer information.
över huvudtaget, om jag inte sett användandet av metoden, hur skulle jag då kunna tänkas känna till det? för det andra så handlar det om vilken styrka man har på halsbandet. el kan kännas som en skakning i huden, man använder sig av el i rehabsammanhang utan att det räknas som tortyr, varpå man ska komma ihåg att det är styrkan som avgör vad som är plågsamt.

jag fick just information av någon att han ska ha använt sig av vibrationer, inte elstötar.

men i vilket fall som helst, styrka avgör om det är plågsamt eller inte. det håller du säkert med om.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Både elhalsband och stackel används. Han har vissa bra tankar, men de ska tillämpas i usa, inte här. Vi har inte samma problem och syn på hundar som där, och vi har kunskapen att använda helt andra metoder än våld.

Där gör han en god gärning, här behöver vi honom inte.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

du kanske har en videolänk där han använder sig av ett elhalsband? jag kollade lite snabbt och fann ett halsband som man använde för vibration eller el, men att det var tänkt att användas som vibration eftersom det simulerar kontakt, något som hundar kommunicerar via. här är det klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=GBpLovYIw8o
jag vet om att det inte är milan, men killen i klippet har samma syn som milan på hundar och förklarar även hur halsbandet fungerar och ger exempel.

i det här klippet så ser man att hunden inte lider alls, varpå jag inte ser problem med att använda ett sånt här halsband.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

En knuff är ju inte aggressiv, utan mer som "attention" ...så gör jag med både hundar o hästar och redan innan CM kom på tal...istället för att klicka, rycka, skrika osv...app app har jag alltid sagt till mina djur..samma som CM's scht...det betyder också attention....sen att folk inte begriper är ju inte hans fel....

Katterna har ju "k'ssk'ss" som deras attention.... är det verkligen så hemskt ?

Jag tycker som sagt att CM är kanonbra...han o jag har samma filosofi och jag har Verkligen en mycket bra relation till både mina hundar o hästar..fast dom är ju iofs inga problemdjur heller...dock 'r dom fostrade av mig.

TS min sch är som så att har jag honom kopplad så kan han morra o skälla, släpper jag honom lös så fotar ( säger fot inte sparkar)jag bara och då säger han ingenting alls... Det har med osäkerhet att göra då han också blivit anfallen tre ggr
Det mesta ligger i våra händer, det är i de flesta fallen vi som spänner oss och gör situationen mer spänd än den bör vara...när jag släpper min hund lös så ger jag han mitt förtroende eftersom jag litar på honom....när jag kopplar så spänner jag mig gaaranterat omedvetet och han blir då på hugget direkt..så är det för oss :)
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Snor bara en knapp

Jag kan inte se att en korrigering är en dominant handling. Som sagt så är det inte att vi slåss om en tillgång utan en korrigering ska vara snabb och direkt för att bryta ett beteénde som inte är önskat. Och jo, Ceasar använder både el och stackel. Samt att han slänger ner hundar, stryper dom och har väldigt sen korrigering så att hunden agerar så mycket som möjligt (för tv eller för okunskap vet jag inte) och använder han inte även elen när han säger Schh? Så att ordet ska ha bra brytningseffekt?

Hundar ser oss inte som hundar, utan som just människor. Tänk om hanhundsaggressiva hundar inte funkade ihop med män och tikaggressiva inte funkade ihop med kvinnor....
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

men i vilket fall som helst, styrka avgör om det är plågsamt eller inte. det håller du säkert med om.

Nej, det är hur hunden upplever situationen som avgör om det är plågsamt eller inte. I filmen där el eller vibration används visas en enormt frustrerad hund, som dessutom ger utlopp för sin frustration mot sin ägare.
Den hunden anser jag är plågad.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Förövrigt så gick det både superbra och dåligt på träningen idag med Castro. Lydnaden (tränade för första gången på BH:t) gick superbra, både i koppel och utan. Skyddet däremot var han loj i. Fick inte fulla bett och var inte lika taggad som han brukar vara. Han spydde även på tåget (i en påse:angel:) så undrar om han inte mådde riktigt bra.. Hmm ngt lustigt så får se hur han är de närmsta dagarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

jag skrev tydligt att det inte var milan som var i länken, fast du kanske missade det?
kollade på länken och jag måste säga att det halsbandet med riktig elektricitet inte skulle vara något som jag skulle ställa mig bakom. det verkar dock vara ganska sällsynt att han använder sig av såna saker, vilket är bra. i alla program jag sett så har han använt sig av helt vanlig uppfostran. som mest ett tennisracket för att ta emot utfall med.

linnsan: en korrigering är en dominant handling, eftersom du korrigerar ett beteende som du inte tycker om och vill att hunden ska inte ska göra. lydnad är undergivenhet eftersom man inte gör det man vill, utan det någon annan vill.

blandras: och vad är det som gör om hunden upplever om situationen är plågsam? stimuluset skulle jag säga. då hundar reagerar på stimulus så måste det finnas ett för att trigga en situation hos dom, eller hur? utan stimulus så finns heller inget att reagera på, varken positivt eller negativt. anser du att hunden är frustrerad? den unga labben? jag tycker inte alls det ser ut som det när han visar när hunden går tillbaka till honom.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

för att inte leda situationen i cirklar så kan jag komma med ett par fakta i ts fall.
ts har haft problem med sina hundar under en lite längre tid.
jag har gett ts tips om hur man bryter beteenden som är oönskade (i CM-stil)
ts hundar har, utan att på något sätt farit illa, påvisat resultat efter en eller två dagar.

säger det verkligen inte något alls om hur effektivt det är att pyssla med behavorism och affektteori när man arbetar med hundar? ts (hon?) säger ju själv att hundarna har ändrat beteende redan, trots att så lite tid har gått. varför ska man inte använda sig av en "gammal" metod, så länge det fungerar så är det ju bra.

det är lite som att skrota förbränningsmotorn eftersom man vill hitta ett mer miljövänligt alternativ. det finns alternativ, men inget alternativ är idag i närheten av lika bra.
hunden tar inte skada av att få vatten från en blomspruta eller liknande sprutat på sig. däremot så förstår den ganska snabbt att ägaren vill att den ska bete sig på ett annat sätt.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Det är väl klart att man KAN använda den typen av metoder, men CM är inte på något sätt en förebild för mig och många andra. Då kan man lika gärna säga att TS ska testa Barbro Börjessons metoder, som handlar mycket om korrigeringar på rätt ställe och beröm på rätt ställe. Att gå med en hund bredvid sig ett par varv runt kvarteret och sätta hunden på löpband är inte applicerbart på svenska förhållanden.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Zartok: Nja, är det verkligen en dominant handling? Hunden får ju efter bryt av beteendet godis/leksak. Vilket isåfall skulle innebära att jag är undergiven som ger upp mina tillgångar till hunden. Om man ska tänka att hunden ser mig som en hund och ser mig som antingen dominant eller undergiven. Blir det inte konstigt då för hunden om jag dagligen ger upp en tillgång till hunden?

Om jag hade gjort enligt ceasar så hade jag antaligen slängt schäfern i backen och hållt honom där tills han var "lugn". Eller möjligtvis använt el och stackel. Eller strypsnara.
Har aldrig sett ceasar spruta vatten och sen mata hundarna med godis eller slänga iväg en boll. Har nog alrig sett ceasar använda sig av leksak eller godis. Inte efter korrigeringar iaf.

Det så gott som enda som han har rätt i är att hundar behöver motion och regler, samt att ens egna kroppshållning och känslor styr hur hunden betér sig. Men det är vi långt före honom. Jag undrar om folk accepterar det han gör mot vissa hundar för att han själv oftast är rätt lugn och "aldrig" verkar arg?
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Utan att ha läst hela tråden: Jag har sett CM använda sig av elhalsband, på ett absolut vedervärdigt sätt.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

En knuff är ju inte aggressiv, utan mer som "attention" ...så gör jag med både hundar o hästar och redan innan CM kom på tal...istället för att klicka, rycka, skrika osv...app app har jag alltid sagt till mina djur..samma som CM's scht...det betyder också attention....sen att folk inte begriper är ju inte hans fel....

Katterna har ju "k'ssk'ss" som deras attention.... är det verkligen så hemskt ?

Vad man säger har ju noll betydelse. Du kan använda "cykelpump" om du vill det, bara hunden vet vad det betyder för er. Det är knappast något jag hänger upp mig på gällande CM, det händer att även jag säger "schhhh".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp