Problem vid hundmöten *långt*

Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Videon angående CM där dom ifrågarsätter honom. Ni måste ju ändå förstå hur duktig media är på att klippa och dona för att skapa skandal för att få tittare haha. :) Det syns ju klart och tydligt att dom klippt några sek på varje sak och valt det värsta sekunderna för att få det att se hemskt ut..

DOCK, tycker jag att CM skapar veka hundar. I vissa lägen använder jag mig av hans metoder, men det beror på situation och vad. Jag vill inte skapa en likgiltig hund som böjer sig och inte vågar ta egna insiativ till något. Jag tror att följa honom punkt till pricka inte lönar sig i det långa loppet, men en del saker för en del situationer har han bra lösningar på. Han blev ju inte den han är bara för att.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Varför inte köpa en ny klicker och testa att skvallra hundarna ett tag? De svarar ju uppenbarligen väldigt bra på vattnet enligt samma principer (jag blir blöt = titta på matte och få godis), men där vattnet är negativt så är ju klicket neutralt, och därför tänker jag att det är lättare att undvika att de efter ett tag börjar ignorera dig. Dessutom tar den mindre plats i fickan.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Ja visst, jag ska se om jag lyckas med detta med skvaller :)

Saken innan är ju bara den att den lilla har varit så uppe i varv att han varken tar godis eller leksak. Och inte stora heller. Hunden har helt enkelt varit det som man fokuserar på och det viktigaste eligt dem. Med vattnet så fick de ju en negativ grej för att bryta en fixering, men godis när de koncentrerade sig det minsta lilla på mig. Så jag tror det är lättare att jobba vidare med skvaller nu, då det innan inte är säkert att det hade funkat då de inte tar emot belöningen, framförallt inte lilla hunden.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Nu har jag inte läst igenom noga. Men brukar du träna dom var för sig? Jag som själv har en hund som är fixerad vid andra hundar skulle aldrig kunna hänga med om jag hade två stycken, utan skulle sluta i stress och kaos. Att kanske träna med dom enskillt skulle vara en idé så har du 100% på hunden istället för 50/50?
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

när du bestämmer över någon annan så är det en dominant handling. när du följer någon annans vilja är det en undergiven handling. det du gör för att förstärka det positiva beteendet kallas för positiv förstärkning och jag har för mig att skinner var den första som skrev om den effekten. det är ett sätt att skynda på processen med inlärning av önskat beteende.

överallt hos vildhundar ser man detta beteende. när flocken fällt ett djur så äter man i hierarkisk rang, men det innebär inte att dom som står lägst inte får någon mat. alfadjuren "ger" på så sätt något till dom lägre stående djuren i flocken, så att ge något till en lägre stående individ är väldigt vanligt. poängen i det hela är att säga till när den undergivna parten får det.

cesar använder exakt samma metod som jag förespråkar, han bryter beteende. om man sen väljer att belöna beteendet eller inte har med en modernare form av behavorism att göra. sen så kan man säkerligen tolka in negativ förstärkning i cesars behandling av hundar, vilket kan fungera lika bra som positiv förstärkning (negativ förstärkning är inte som det låter, det handlar om att man tar bort något obehagligt).

han är lugn eftersom aggression färgar av sig på hunden. hundar är extremt duktiga på att plocka upp affekter, något som är viktigt att känna till. om man är fly förbannad på en hund så kommer den att märka av det. om jag blir förbannad hemma på vår hund så skulle den sänka hela kroppen och nästan krypa fram, väldigt försiktigt och långsamt för att demonstrera sin underlägsenhet mot mig som dominant i förhållandet till hunden. en hund som anser sig vara dominant över människan skulle inte krypa ner, utan konfrontera människan istället.

ang milans ljud så tror jag att det är för att ett "sch"-ljud är lätt att få fram kraftigt och snabbt.

nenyah: vad ville du ha sagt med att jag hade använt cm och elhalsband i samma mening? Någon poäng eller mer att jag faktiskt använt det i samma mening?

natilia: när ts fått ordning på hundens beteende kommer hon inte behöva använda varken klicker eller vatten, då räcker rösten fullt ut och den tar ingen plats alls. det går även att lära hunden knäpp med fingrarna, klapp med händerna eller visslingar. tanken är dock som jag ser det att man inte ska vara beroende av en sak för att kontrollera sin hund. man ska använda sig av saken som hjälpmedel tills man har hunden där man vill ha den, dvs röststyrd.

till många: jag märker att ni hänger upp er på faktiska saker som CM gör med vad han gör det, det är helt fel. ni måste se handlingen och bakomliggande orsak. jag sa spruta vatten som beteendebrytande, CM brukar stöta till hunden med fot eller hand. man kan höra rösten ordentligt (även om det brukar trigga rädsla hos hunden, vilket INTE är reaktionen man vill ha) eller vad som helst. det är inte handlingen man gör utan effekten man får av det som är det viktiga. el, vibrationer, fysisk kontakt, blomspruta, röstkommandon, läten osv osv, allt är precis samma sak, men på olika sätt. se den större bilden så förstår ni lättare vad man gör med hunden.

sen så håller jag med om att CM använder ganska lite positiv förstärkning när han arbetar. huvuvida det är för att han inte vill låta ägaren göra sig beroende av fysiska saker att hela tiden belöna hunden eller inte känner jag inte till, men som jag skrev ovan så är ju tanken att göra hunden röststyrd utan att behöva använda sig av mutor för att få hunden att göra som man själv vill.

det är även två olika former av behavorism, anledningen till varför jag vill att man använder sig av positiv förstärkning tillsammans med beteendebrytande mönster är för att det är lättare att få hunden att göra som man vill om man inte kan timea korrektionen perfekt. CM är helt outstanding på timeing, jag har själv aldrig träffat på någon som varit i närheten av det, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är den effektivaste tiden att ge stimulus 50ms efter beteende. det är ingen som klarar av att göra den timeingen såvida man inte vet vad hunden kommer att göra. det handlar om fem hundradelar.

jag kan inte timea hunden i närheten av det, därav att jag använder positiv förstärkning när jag tränar vår hund (ibland). jag vet att jag kan inte läsa av henne så bra att jag träffar dom fem hundradelarna, men med hjälp av positiv förstärkning (kan vara glada beröm och klappningar också) så kopplar hunden beteendet snabbare även fast timeingen är off.

det låter hemskt att säga, men så gott som allt liv går att beräkna, det har man kunnat studera. fråga så som du vill ha svaret. när aftonbladet gör sina värdelösa undersökningar så kan dom göra på två sätt;
1. dom lägger upp en artikel på en giftorm som flytt och dödat en treåring och sen frågar om man bör förbjuda reptiler hos privatpersoner
2. dom lägger upp en artikel med agda 92, vars enda vän är hennes supersköldpadda som hon haft sedan hon var fem och sen fråga om man borde låta henne ha kvar sin sköldpadda.

tror ni att folk kommer svara olika på frågorna? essensen är samma, men svaren på pollsen kommer slå otroligt olika, trots att det är människor som svarar. det är eftersom vi är otroligt beroende av vår nuvarande affekt, vilket det har studerats massvis på.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Fast hur ser du på en hund som försvarar sin liggplats eller mat/tuggben mot människor? Inte dominans mot oss antar jag, eftersom att även den mest undergivna parten i en hundflock vaktar sin mat och plats.

Hundar i flock har dessutom olika uppgifter där "alla" tar en ledarroll.

Jag orkar inte riktigt diskutera. Men för hundens del är vi en tillgång. Om vi inte har korrigerat skiten ur hunden så den absolut inte vågar göra ngt annat då. Men den relation vill jag inte ha till mina hundar.

En hund som kryper för att du visar missnöje är för mig inte alltid positivt. Min lilla är mjuk och kan kräla lite om man muttrar till, men han blir mer slickig och kontaktsökande. Schäfern däremot, skulle han krypa så skulle det vara ngt extremt. Han har aldrig någonsin krypit för en människa. Varför skulle jag vilja att han gör det?

Och jag anser att ett vattensprut inte är i alls samma liga som en elstöt. Ett vattensprut säger "hallå, titta här" och el ger ett direkt obehag/smärta som kan trigga hundens beteénde ännu mer. Jag vill inte ha en likgiltig hund som inte vågar ta egna beslut. Vi är partners, även om jag har sista ordet. Men det är av inlärning och framförallt positiv förstärkning så att det jag har helt enkelt ska uppväga det andra. Och ja, i vissa fall får man ju lägga på en negativ förstärkning för att bryta beroende på hur lockande frestelsen är.

Det har inte heller varit tal om mutor, utan belöningar. Vilt skilda saker. Belöningen tas ju sen bort mer och mer precis som med allt annat. I början när man lär in saker så brukar ju belöning komma varje gång tills hunden vet vad som förväntas. Inte fasiken ger jag godis efter varje "sitt" eller "kom"...

Negativ förstärkning är ju när du lägger på en obehaglig handling.
Och korrigeringen ska ju ske precis innan hunden går upp som högst i varv, alltså när hunden tänker tanken och precis ska starta. Annars lär det vara extremt svårt att bryta. Kan ju bara säga på mina två. Jag duschade till dem precis när lilla började flåsa högt och när stora fixerade blicken. Alltså ger jag dom inte ens möjlighet att komma upp i så hög nivå att jag hade behövt mer än ett vattensprut. Och när de lite förvånat kollade på mig eller ens kollade bort från hunden så blev det godis.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Nej, schäfern tränar jag ju nu två gånger i veckan. Eller ja, åker iväg och tränar två gånger i veckan :D annars hade ni redan där haft roten till problemen. Och då har jag inte med lilla. Men däremot så går jag ju med dom nästan alltid tillsammans. Och en stor orsak till deras beteénde är ju förstås också att vi nästa aldrig möter andra hundar. Blir det en hund om dagen så är det rätt mycket. Och visst hade det varit lättare om jag tagit dom en och en ur träningssynpunkt. Jag tar dom en och en ibland, men eftersom det är så sällan vi möter andra hundar så känns det så extremt tidskrävande att gå med dom var för sig.

Lite halvt kl*

En sak till, cyklar jag med bägge och den lilla sitter i korgen är han tyst. Stora skäller inte när vi cyklar. Gjorde det inte ens på en utflygande skällande hårtuss i flexi utan kollade mest lite frågande på den :D
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Då har de ju en uppgift ;)

E har nästan slutat skälla vid möten och kan numer tom hantera den galet skällande schäfern vi passerar på vägen till rasthagen (om än med korrigering ibland men det räcker med en).

När vi hade en parsontik hemma på prov blev det sju resor värre tills jag kom på att ett skarpt "sitt" åt E och vatten mellan öronen på tiken gjorde att de kom av sig och jag kunde "samla ihop oss".

Att hitta det som bryter när de väl tagit fart är nog det svåraste i klass med att alltid hinna uppmärksamma att de är på gång (när man kommit dit är det ju lätt att lägga på skvaller).

Vi möter alltid hund när vi är ute så det är lätt att träna!

(Men E skäller mest när han ser hundar han känner, han vill LEKA!! )
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Men förmodligen är det du som spänner dig vid möten och därför beter sig hundarna så.....i 99 fall av 100 är det så...när du cyklar är det skarpt läge och då kräver du att dom för sig annars kan du döden dö :D

Att INTE spänna sig när man vet vad som väntar är skitsvårt....och även om man själv tror man gör det så läser hunden oss på en millisekund...hunden som inte respekterar oss tar det tillvara och de som är "normala" bryr sig inte.
Det är samma med hästar.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Utan att ha läst alla inlägg om CM och hans teorier tänker jag svara TS. Oavsett om en hund är hård, arg, rädd eller har annan problematik så kommer man längre med att lära hunden rätt beteende istället för att korrigera felbeteenden. Genom att korrigera felbeteenden så talar du bara om för hunden att "det här är fel, så får du inte göra".. Men hunden reagerar av en anledning, och jag tycker verkligen inte att det är schysst mot hunden att inte ge den något alternativ. Det är alltså bättre att lära hunden HUR du vill att den ska göra, istället för att straffa/korrigera när den gör fel. I fall där hunden gör utfall brukar det lättaste sättet vara motbetingning, alltså--- hunden är betingad att göra utfall vid en viss retning (i det här fallet hundar). Om man vill motbetinga detta, så kan man lära hunden att associera det som tidigare utlöst utfall med något som är trevligt istället. Vad detta är beror på vad hunden tycker om. Tycker den om mat, så är mjukost ett hett tips. Det går även att ge i ytterst små duttar och kan passa vid träning av en liten hund. Viktigt att tänka på är att avståndet till hunden är så stort att den hund som tränas klarar störningen och är tillräckligt lugn för att äta. Mat är ett bra sätt att motbetinga också eftersom ätandet i sig är lugnande. En stressad hund äter inte...

VAd gäller CM så är han en duktig marknadsförare, men ingen vidare hundtränare. Riktigt duktiga hundtränare behöver inte hålla på med el och stackel, utan har kunskap om inlärning och hur den går till.
Dominans förekommer inte mellan arter, följaktligen är det rena dumheter att tro att dominans mellan hund-människa skulle lösa några problem.
Flockteorier och dominas inom flocken är inte heller det något som gäller mellan hund-människa. Vargar i frihet utövar sällan dominans, det är de underlägsna individerna i flocken som frivilligt underkastar sig. Något att tänka på för de som tror att hudnar är vargar.
Å andra sidan så har hundar i frihet inte alls det flockbeteende vargar har. Hundar har inte fasta flockar, utan bildar löst sammansatta grupper där individer kommer och går som de vill. Det finns inte någon tydlig ledare. Alla hanar och tikar parar också, inte bara föräldraparet som hos vargar.
Hoppas det besvarat några frågor!
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

en hund ska inte försvara sin mat från en människa. skulle en dominant hund gå tillbaka och vilja äta mer så ska den mindre dominanta ge tillbaka maten så att säga. milan brukar kalla det för "claim the food", jag har inte en bra översättning i huvudet just nu då jag är morgontrött ^^

jag har aldrig skrivit att jag vill att min hund ska krypa. jag har skrivit att om jag blir förbannad på den så är det det den kommer att göra eftersom den är undergiven mig. en undergiven hund visar det genom sitt kroppsspråk. detta är om jag skulle bli riktigt förbannad, men det har ännu inte hänt. vår vovve blir inställsam direkt den har gjort något fel, och använder sig av sin söthet för att komma till lags då hon märker att vi har svårt att stå emot det.

ett annat exempel på det här med att hon visar underlägsenhet när hon är ute är att hon vet att hon inte får skälla på andra hundar (då det kan oroa hundarna eller ägarna). hon skäller en gång och då säger jag åt henne. hon kollar upp och vet att hon inte får skälla. men ibland kan hon inte hålla sig, så det hon gör då är att hon skäller följt av att hon lägger sig ner, vilket gör att jag inte hinner eller behöver korrigera det, hon vet att hon inte får skälla på andra men kan inte hålla sig. men hon markerar också tydligt att hon vet att hon gör fel, hon kan bara inte hålla sig.

självklart så är man partners. ett arbetslag är partners även om det finns en ledare. däremot så ser du inte den övergripande bilden av korrigering. du ser fortfarande handling, inte mening med handling. du kopplar elhalsband med vibrationer (det är bara den typen som jag vill prata om då jag anser att riktiga kraftiga elstötar är djurplågeri) som en handling och vattensprut som en annan handling, men det är exakt samma sak.

muta och belöna vill jag säga är samma sak i det här fallet. gör a, få b.

nej, jag skrev längre ner att negativ förstärkning INTE är när man ger ett obehagligt stimulus, det är bara så man tolkar det pga namnet, som är tätt förknippat med positiv förstärkning. förstärkning tolkar dom flesta som att man tillför något. negativ är att man tillför något negativt, men det är felaktigt.

tillför man något negativt så handlar det om positiv bestraffning, där positiv står för att man tillför något och bestraffning att man bestraffar. negativ bestraffning är att man tar bort något bra. du kan läsa mer om allt det här genom att googla på skinner och operant betingning, vilket blev den nya skolan för behavorismen.

korrigering ska enl pavlov mfl ske 50 ms efter beteendet utförts för bästa effekt, och det finns det tonvis med studier om. däremot så säger det inte att det inte ger effekt om du utför korrigeringen under tiden beteendet sker, det är väldigt vanligt, men inte det effektivaste sättet. det beror dock på lite vad man vill göra med beteendet. låt mig dra ett exempel som förkastar det du just skrev:

du sprutar när beteendet är igång redan. men långt efter att det gått igång. du talar om peak på beteendet, medans beteendet redan varit igång ett tag. att spruta innan beteendet har ingen verkan då det är som att spruta vatten på hunden innan den gör något, säg att ni är ute och går och du sprutar vatten på den. inget sker.

det jag och forskning hävdar (tillsammans med milan) är att man ska bryta beteendet så fort som möjligt efter det att det skett, vilket ger den bästa effekten. en hund som redan är uppjagad har ju mycket energi i sig, vilket gör att beteendet kan vara så förstärkt att det behövs starkare stimuli för att bryta det. en skogstokig hund med massa energi kan du inte spruta vatten på och tro att det bryter beteendet. beteendet har kanske inte nått peaken, men det har gått så långt så att hunden inte kommer att bry sig om vattnet, du behöver ett starkare stimuli. förstår du? av den anledningen ska beteendet brytas så snabbt som möjligt, inte just innan peaken är nådd. det ska brytas innan ett starkare stimuli krävs.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

en hund ska inte försvara sin mat från en människa. skulle en dominant hund gå tillbaka och vilja äta mer så ska den mindre dominanta ge tillbaka maten så att säga. milan brukar kalla det för "claim the food", jag har inte en bra översättning i huvudet just nu då jag är morgontrött ^^

jag har aldrig skrivit att jag vill att min hund ska krypa. jag har skrivit att om jag blir förbannad på den så är det det den kommer att göra eftersom den är undergiven mig. en undergiven hund visar det genom sitt kroppsspråk. detta är om jag skulle bli riktigt förbannad, men det har ännu inte hänt. vår vovve blir inställsam direkt den har gjort något fel, och använder sig av sin söthet för att komma till lags då hon märker att vi har svårt att stå emot det.

ett annat exempel på det här med att hon visar underlägsenhet när hon är ute är att hon vet att hon inte får skälla på andra hundar (då det kan oroa hundarna eller ägarna). hon skäller en gång och då säger jag åt henne. hon kollar upp och vet att hon inte får skälla. men ibland kan hon inte hålla sig, så det hon gör då är att hon skäller följt av att hon lägger sig ner, vilket gör att jag inte hinner eller behöver korrigera det, hon vet att hon inte får skälla på andra men kan inte hålla sig. men hon markerar också tydligt att hon vet att hon gör fel, hon kan bara inte hålla sig.

självklart så är man partners. ett arbetslag är partners även om det finns en ledare. däremot så ser du inte den övergripande bilden av korrigering. du ser fortfarande handling, inte mening med handling. du kopplar elhalsband med vibrationer (det är bara den typen som jag vill prata om då jag anser att riktiga kraftiga elstötar är djurplågeri) som en handling och vattensprut som en annan handling, men det är exakt samma sak.

muta och belöna vill jag säga är samma sak i det här fallet. gör a, få b.

nej, jag skrev längre ner att negativ förstärkning INTE är när man ger ett obehagligt stimulus, det är bara så man tolkar det pga namnet, som är tätt förknippat med positiv förstärkning. förstärkning tolkar dom flesta som att man tillför något. negativ är att man tillför något negativt, men det är felaktigt.

tillför man något negativt så handlar det om positiv bestraffning, där positiv står för att man tillför något och bestraffning att man bestraffar. negativ bestraffning är att man tar bort något bra. du kan läsa mer om allt det här genom att googla på skinner och operant betingning, vilket blev den nya skolan för behavorismen.

korrigering ska enl pavlov mfl ske 50 ms efter beteendet utförts för bästa effekt, och det finns det tonvis med studier om. däremot så säger det inte att det inte ger effekt om du utför korrigeringen under tiden beteendet sker, det är väldigt vanligt, men inte det effektivaste sättet. det beror dock på lite vad man vill göra med beteendet. låt mig dra ett exempel som förkastar det du just skrev:

du sprutar när beteendet är igång redan. men långt efter att det gått igång. du talar om peak på beteendet, medans beteendet redan varit igång ett tag. att spruta innan beteendet har ingen verkan då det är som att spruta vatten på hunden innan den gör något, säg att ni är ute och går och du sprutar vatten på den. inget sker.

det jag och forskning hävdar (tillsammans med milan) är att man ska bryta beteendet så fort som möjligt efter det att det skett, vilket ger den bästa effekten. en hund som redan är uppjagad har ju mycket energi i sig, vilket gör att beteendet kan vara så förstärkt att det behövs starkare stimuli för att bryta det. en skogstokig hund med massa energi kan du inte spruta vatten på och tro att det bryter beteendet. beteendet har kanske inte nått peaken, men det har gått så långt så att hunden inte kommer att bry sig om vattnet, du behöver ett starkare stimuli. förstår du? av den anledningen ska beteendet brytas så snabbt som möjligt, inte just innan peaken är nådd. det ska brytas innan ett starkare stimuli krävs.

En hund som försvarar sin mat gör bara det som är naturligt- alltså försvarar något som den har i sin ägo. Läs gärna Bra relation av Kenth Svartberg som tar upp detta och mer därtill.
En hund som kryper gör inte det för att den är undergiven. Att krypa och göra sig liten är ett aggressionsdämpande beteende, vilket säger mig att din hund uppfattar dig som ett hot.
Din hund vet inte att hon gör fel, däremot vet hon hur du reagerar. Hundar är mästare på att läsa oss människor. Följaktligen reagerar din hund med aggressionsdämpande signaler på ditt beteende. Att skälla är också ett naturligt beteende för en hund. Bättre isåfall att lära din hund att du är nöjd efter ett skall. Belöna det, och vara nöjd med att hon bara skäller en gång. Eller ännu hellre motbetinga så att varje gång hon ser en hund så förknippar hon det med trevlig matte som ger godbitar. Ett enkelt sätt att komma från ett problem, som definitivt ger en lyckliagre hund än den krypande hund du nu har.
Postiv förstärkning- ge hunden något den uppfattar som belönande. Ger en känsla av lust och glädje.
Negativ förstärkning- undvika något obehagligt tex ett stramt stryphalsband som släpps när hunden sätter sig. Ger en känsla av lättnad.
Båda dessa gör alltså beteenden mer sannolika. Positiv förstärkning genom belöning, negativ förstärkning genom att hunden slipper obehag.
Positiv bestraffning- det vi i dagligt tal pratar om när vi menar straff eller korrigering. Ett exempel är att säga sitt till hunden och hunden lägger sig. Om du rycker i kopplet då så är det positiv bestraffning. Ger en känsla av rädsla, obehag.
Negativ bestraffning- något som uppfattas som positivt tas bort när hunden utför ett visst beteende. Exempel: om hunden inte utför det beteende så stoppas godbiten(som var tänkt som belöning) undan. Ger en känsla av besvikelse, frustration.
Bestraffning gör beteenden mindre sannolika att de ska upprepas.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

En korrigering som står ensam är ju ganska meningslös i många lägen.

Korrigera, be om "rätt" beteende och så belöna det.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

*Lite halt kl*

Ja, vid cyklandet får de ju en uppgift, eller Castro iaf. Springer lilla Viggo bredvid så drar och låter han rätt bra vid hundmöten :angel:

Jag som blandade ihop begreppen lite :D längesen jag läste om positiv förstärkning osv..

Ett elhalsband som vibrerar är ju inte ett elhalsband. Jag anser att man får använda korrigering för att få hunden att bryta ett beteénde. Men jag tycker inte träningssättet ska bestå av korrigeringar utan positiv förstärkning.

Och ja, allt kommer ta längre tid och blir ju mycket svårare eftersom att jag går med två. De triggar ju även varandra, såklart.

Och visst är det ju även jag som spänner mig vid möten. Och på det sättet så växte jag nog 10 cm när jag kunde hindra dom från att go bananas. En sån boost kan man själv även behöva för att kunna ta sig vidare. Att känna att man har kontrollen gör ju att man själv får förtroendet och det märker ju även hundarna. Att inte matte spänner sig utan istället står där med godispåsen.

Var ju på träningen igår och sa till hon som instruerar lite ibland att vattnet funkar! Hon svarade att "ja, ett tag hjälper det väl tills det inte längre ger effekt"
Men saken är ju den att nu när jag lyckats bryta dom ett par gånger så är de ju lite uppmärksamma på mig för att de får godis :D

Så klicker ska köpas, om jag inte hittar den gamla då.

Zartok: Nja muta är ju när man visar vad hunden ska få och liksom leder hunden med det. Belöningen visas ju inte försen det sker just en belöning.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Ett intressant inlägg. nu talar vi om två liknande skolor men ändå olika. men jag ser ett stort problem i det tänket. om hunden skäller, så kan det trigga en annan hund, och alla ägare vet ej hur man ska hantera det. om jag ger hunden en belöning för att den skällen en gång, vad säger att den inte börjar skälla på lite av varje en gång när den får beröm för ett skall?

Jodå, hunden vet genom min reaktion vad som är bra och dåligt, vet den det så vet den vad som är "rätt" och "fel", begreppen är påhittade av oss men man kan även kalla det för mer eller mindre önskvärda beteenden som cristie uttryckt sig.

Min hund är otroligt lycklig. jag ska filma så får ni själva de en lycklig hund. jag jobbar massvis med negativ förstärkning, alltid när vi är ensamma eller när det kommer människor så får hon vara utan koppel. det enda jag kräver är att hon vid människomöten går fot för att inte skrämma människor, i övrigt springer hon helt fritt hela tiden. hon rör sig max sju-åtta meter bort, sen väntar hon in oss.

Hundmöten kopplar jag henne alltid pga säkerhet för båda hundförarna, men när mötet är över får hon springa fritt igen. jag har ingen krypande hund. min hund sänker sig när den gör fel men är i övrigt en mycket rakryggad och trevlig hund. inomhus har vi inga regler, hon skäller ex inomhus än utomhus samt att hon gärna klättrar på oss. i morse hoppade hon upp i sängen och la sig på mig och min sambo. när vi blåste på henne så daskade hon.till oss i ansiktet med en tass. det gör hon när hon tycker att vi är tråkiga eller vill få fart på oss exempelvis.

det beteendet gör inte en krypande hund, det beteendet har en hund som är glad och säker på vad man får och inte får göra med matte och husse. hon brukar även gnaga på våra sockar, hämta ut tvättkorgen och tugga. såna busbeteenden uppmuntrar jag i regel, jag vill ha en tokig busig hund, och det är hon en sheltie som har beteende som en bullterrier. busig och härjig inomhus och utomhus, men vet när vi menar allvar, när hon ska kallas in och när hon ska gå fot.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Problemet med vad du gör är att du inte lär din hund vad den ska göra istället. Du talar om vad den inmte får göra, men inte vad den ska göra. Är jag ute med mina hundar så tar jag ansvar för mina hundar. Andra får ta ansvar för sina. Eftersom din hund skäller trots att du hotar henne(ja, det är vad du gör), så är ett bättre alternativ att motbetinga, eftersom det kommer att få din hund att vända upp mot dig och bort från andra hundar. Därmed kommer hon att vara tyst.

Jag vet inte din erfarenhet med hundar. Själv har jag tränat min mallehane Vilde med belöningsmetoder. Han är en svår hund som har stor skärpa och försvarslust och är reserverad mot främmande människor. Lägg till övriga egenskaper som mallar brukar ha, så förstår du säkert att det har funnits problem.
Edit: han har även gjort kraftga utfall på både människor och hundar som avslutats med bitförsök.
En sån hund tränar du inte på det sätt du gör med din. Vilde är från början tränad med korrigeringar av mig, och han är anledningen till att jag idag helt har gått från det.
En hund med de mentala egenskaper som han har, svarar inte väl på den hantering och träning du beskriver.

Vilket leder mig till frågeställningen: Varför använda sig av korrigeringar och straff när det finns andra sätt som bevisligen fungerar minst lika bra, och ibland bättre? Varför använda straff, hot och korriegringar bara för att man kan?
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Kursledaren jag hade sa. "För att lära din hund att vara tyst, lär den att skälla" Om det blev förståeligt? Han menade att en hund som skäller mycket, kan man lära att skälla på komando, för att sedan kunna lära den att vara tyst på kommando. :) Så istället för att blir jätte sur när han skäller kan du se det som en tränings grej och lära hunden ordet tyst=godis beröm som en positiv grej? Skulle jag bli sur då min hund hetsar upp sig skulle han förmodligen bara tycka att det var en ännu större grej.

Visst ska man kunna säga åt sin hund när det är fy och nej. Men man ska inte behöva trycka ned den på marken och hålla där tills den kryper fram.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

nu har du nog övertolkat något en massa. jag och min sambo belönar hela tiden hunden när den gör rätt. den belönas så mycket så att den bara får 2/3 av den mat den ska äta i foder eftersom den får "godis" (doggy hundfoder) i såna mängder när vi är ute med henne så att hon går upp i vikt om hon får en hel potion. med andra ord så är 1/3 av all energi hon får i sig ren belöning. kan du säga att du belönar dina hundar lika mycket? jag tror att det är ovanligt att så mycket belöning ges faktiskt. naturligtvis kan man belöna på andra sätt än mat, vi gör dock både och. mat och lek, men lek går inte att effektivt visa hur mycket belöning det är så att skriva.

jag anser att man med hjälp av flera metoder kan få fram ett snabbare resultat än om man bara använder en. om du har dragit i ett koppel någon gång så är ju det en bestraffning. jag tror nog att det tom skulle kunna hårddras och säga att koppling är en mild bestraffning då många hundar nog hellre springer lösa.

dock så har jag en plan för det här. jag ska skicka ett par videos till TS där hon får se hur vi gör med våran vovve när vi är ute. sen får TS (hon?) skriva om det ser ut som att vi bestraffar eller belönar hunden, om hunden kryper och lider eller verkar olycklig på något som helst sätt eller verkar lycklig och fri. TS är i det här fallet oberoende, hon håller med vissa saker jag skriver och andra tycker hon inte om, så hon (jag gissar att det är en hon) får beskriva vår hunds kroppsspråk.

vill någon annan se filmerna så kanske detta kan ske, men jag kommer inte länka filmen offentligt.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jag tror ingen påstår att din hund är kuvad eller att du enbart korrigerar. Men när du drar upp CM är det lätt att dra den slutsatsen. Hans metod går ju ut på att korrigera skiten ur hunden så att den inte vågar upprepa det enligt oss oönskade beteéndet. Jag tycker det är stor skillnad på den träningsmetoden och att korrigera för att bryta och sen belöna vid önskat beteénde. Om vi tar som exempel på min schäferhane då. När instruktören hade korrigerat med ryck i kopplet tills han lyssnade så fick jag tillbaka en hund som pep nästan hela tiden, framförallt när jag gav kommando = frustrerad hund. När jag var på träningen igår så använde jag vattnet en gång, droppade lite vatten på honom när han kollade på de andra hundarna, fokus på mig =boll eller godis. Jag fick en hund som var fokuserad på mig, taggad men inte frustrerad.

Ska även tillägga att hundarna är inte rädda för vatten. Schäfern badar, simmar och tycker det är kul att skutta efter vattenstrålen på slangen. Om de hade avskytt vatten så hade jag förmodligen inte använt det, då jag inte vill ha en negativ upplevelse när jag möter hundarna, utan bara ngt som får de att tappa fokus och bli förvånade för en stund så jag kan berömma att de kollar lite förvånat på mig :)
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

endel skriver ju att jag har en krypande hund, därav att du fick videos som påvisar att hunden varken kryper, är orolig, rädd eller något annat negativt, samt att hon hela tiden får beröm och "godis" av oss när hon gör rätt. det enda jag vill visa här är att min hund absolut inte, under några omständigheter, är en "krypande hund".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp