Bukefalos 28 år!

Problem vid lastning

J

_jossan__

Hejsan!
Jag har ett riktigt problem..
LASTNINGEN!!
Vi ska till Atg:n om några dagar och tänkte att eftersom hon är så stökig vid lastningen så tränar vi väl en vecka innan..

Vi har testat allt möjligt,men det verkar inte funka..:cry:
Hon är verkligen hemsk!

Vi testade Monty R.'s metod idag, det funkade ett par tre ggr, men sedan så tyckte hon, äsch vad har det här för mening?! och kastade sej åt höger, eftersom åt vänster så hade vi en lina som "vägg", och det är svårt att hålla en häst på 700kg när man själv väger 58 :crazy:

På ridkskolan vi stod på innan vi flyttade henne så använde dom linor, och det var väl okej, men sen kom någon med spö, och det gillade vi INTE! (obs! Inte!)
Sen så kom en privat ryttare med Ringbett, funkade INTE!!
(observera!! inga av dom här pers. var NH-insatta)

Sedan så åkte vi på ridläger där vi lasttränade, och då gick hon in efter några dagars träning ´men sedan så hade vi inte tillgång til ngn transport...:(

Det var först i vintras vi köpte en, och då var problemen tillbaka...:(

Hon verkar inte vara så rädd, hon ser liksom inte meningen i att gå in där, Hon kan tycka det är läskigt också tror jag..Men hon ser inte alls så skärrad ut, men alltså, hon är ju importerad så det var nog då problemen kom, jag menar, det kanske vara stora karlar med väldigt lite tålamod..

Som sagt, snälla hjälp mig!
Vi har testat allt möjligt och inget funkar..
Mutor, linor, Nh-"trick" (obs, "") mm mm

Man kommer liksom in en tredje del, dvs , hals och huvud, sen tar det "stopp". Och ber man henne ta ett steg till är det som att be om problem, antingen stegrar hon sej (lite, men dock) eller också så backar hon eller kastar sej åt sidan.
Det enda man egentligen kan göra är att vänta ut henne det tar väl ca 2 timmar..:(

Har även testat det här med att göra ledarskaps övningar innan (backa, flytta osv) men då går hon in halvvägs, sen tar det också stopp, eller också så backar hon...Vad ska jag göra då?

Vi har ett förtroende för varandra, hon har respekt för mej och jag för henne, hon flyttar undan om jag ber henne om det, så på det viset så respekterar hon mej,vi har också en vänskap jag kliar, hon kliar tillbaka, men vid lastningen verkar vår "gemenskap" (eller hur man ska uttrycka sej:crazy: ) ha försvunnit, bortblåst, putsväck!

Så snälla, inga beska kommentarer för nu vill jag bara ha hjälp!!
Jag ger snart upp..:cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem vid lastning

Det är svårt att svara på hur man ska lasta, för det är lite olika vad som passar från häst till häst.

Jag har en häst som verkar var lite åt samma håll som din. Hon är inte jätterädd, men tycker att det är en smula obehagligt i alla fall. Hon är alltså inte helt bekväm med att transporteras.
Om man stressar med henne och drar i henne tvärnitar hon halvvägs in, precis som din, och backar.
Med den hästen tar jag det oerhört lugnt. Inga linor eller piskor. Jag står med lång lina och pekar in i transporten och frågar om vi inte ska ta ett steg. Drar inte, smackar inte!!! Hon bestämmer sig alltid för att vi ska ta ett steg, och vips är hon inne - helt utan slit och bråk!

En annan häst är en smula istadig,och stannar på lämmen av den anledningen. Med henne slår jag repet ett varv runt bommen, så att jag får bättre styrka. Sedan gör jag likadant - "ska vi inte ta ett steg, kanske?" Skillnaden blir när hon börjar dra bakåt. Då har jag kraften att hålla emot, och hon inser snart att eftergiften finns framåt.
Hon har dock inga problem att sitta fast, och drar inte särskillt hårt.
Men det är viktigt att du är absolut lugn när transporten börjar gunga. Det är ingen stor sak.
Metoden fungerar INTE på hästar som får panik av att sitta fast! Där ryker grimmor och hakar all världens väg ...

Det bästa du kan göra är i alla fall att inte ta hjälp av folk som "kan" och kommer dragandes med kvastat, linor, ringbett och piskor. Då får man bara bråk med hästen, och även om den kommer in i transporten är det inte en lugn och trygg häst som står där.
Ha möjligen med dig någon annan som mentalt stöd för dig, men börja aldrig bråka med hästen!
Det viktigaste är att du själv är alldeles lugn och andas med magen. Lätt sagt, svårt gjort, men nödvändigt!

Det är otroligt ibland vad man får se när det gäller att ha bråttom att få in hästen. Vad gör det om det står och luktar lite på transporten? Mig gör det inget, men då kommer folk ofta fram och ska "hjälpa till" och skriker och viftar, så både hästen och jag blir alldeles till oss.

Men ge inte upp!!! Träna bara en himla massa, så ger det sig till slut! Lycka till!
 
Sv: Problem vid lastning

tack!!
Joo, vi har testat den metoden,"ska vi inte ta ett steg?", och det funkar ibland, och jag gör mitt bästa att hålla mej lugn, men ilskan bubblar i magen :crazy: har ngn ett tips på hur man behåller lugnet?

testade M.R's metod igen, fast på ett trångt utrymme med tak som var lika högt som transporten men inte lika långt. Och det funkade faktiskt efter ett tag.:D

Linorna använder vi inte till att dra henne in med, utan som en "vägg", då vi inte har ngt inramat område,men vi ska testa imorrn på ett annat ställe där vi bara behöver en lina som vägg.

MEN TACK SNÄLLA DU FÖR TIPSET!!:D

ps. det där med lukta på transporten har jag försökt men hon ser bara ut att tänka: ALdrig att jag luktar på den där!! tror du jag är helt pantad eller?!;) och att ta en morot ifrån plåtkanten ovanför däcket är jätteläskigt!! Det kan man inte göra! :D, men man kan gärna banka på lämmen med frambenet, det har hon inget emot! :D;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem vid lastning

på tal om broblem vid lastning, så måste jag få berätta en kul grej :p (rentav farlig)....:eek: .
vi har en shettishingst hemma (numera vallack) som när han första gången när vi skulle lasta honom (då han var föl) hoppade in i transporten!D såg så jäkla kul ut.Vi gick bara dit med honom med slakt grimskaft och behövde inte göra något,han hoppade, över rampen in och stod där sedan nöjd. Såg ut som han tyckte det va kul. (?)Sedan slutade han med det, tack och lov, men han älskar att hoppa!:) Någon mer som vart med om detta?
 
Sv: Problem vid lastning

Jag är ägare till en häst som har varit hur svårlastad som helst INGENTING hjälpte och det berodde på att hon råkat ut för en transport olycka så hon var livrädd för att lastas igen.
Jag provade alla metoder men ingt hjälpte som sagt var.
Det jag gjorde till sist var att ta ett lång grimskaft och binda henne i bommen med så lång grimskaft så hon kunde stå med framhovarna precis framför rampen, sen tog jag en lina runt rumpan och fäste i en ring på ena sidan av transporten så att jag fick bättre styrka.
Då kände hon att hon inte kunde gå bakåt.
Sen gjorde jag som halvhalter i rumpan med linan och varje gång hon gick fram så blev det ju eftergift, till slut gick hon bara in eftersom hon insåg att hon inte kom någonstans ändå.
Denna häst hade jag tränat i 4 månader innan jag kom på detta.
Och då hade jag provat mutor och många Nh metoder men inget hjälpte för hon var så jäääää.......la envis.
När jag provade detta tog dett 10 min sen var hon inne, och ju fler gånger jag tränade dessto fortare gav hon upp och tillslut gick hon bara rakt in utan minsta problem utan linor.
Men jag ger henne fortafarande massa godis och beröm när hon väl står därinne i transporten så att hon ska tycka att det finns nåt att gå in för.
LYCKA TILL med träningen, var lugn och ha tålamod//Elli
 
Sv: Problem vid lastning

_jossan__ skrev:
Joo, vi har testat den metoden,"ska vi inte ta ett steg?", och det funkar ibland, och jag gör mitt bästa att hålla mej lugn, men ilskan bubblar i magen :crazy: har ngn ett tips på hur man behåller lugnet?

Fast då har du ju ditt problem just där - du är inte lugn!!! Du vill för mycket!
Jag uppfann stirrigheten, så jag vet att det inte är lätt att vara lugn och inte bli förbannad eller förtvivlad. Men man får träna varenda dag,timme och minut på djupandning,kroppskontroll och mental balans. När man blir bortåt hundra är man nog rätt så lugn och balanserad ... ;)

_jossan__ skrev:
ps. det där med lukta på transporten har jag försökt men hon ser bara ut att tänka: ALdrig att jag luktar på den där!! tror du jag är helt pantad eller?!;) och att ta en morot ifrån plåtkanten ovanför däcket är jätteläskigt!! Det kan man inte göra! :D, men man kan gärna banka på lämmen med frambenet, det har hon inget emot! :D;)
Fast då skulle jag nog säga att hon är rent envis och inte så rädd. Då kör du med surra-repet-runt-frambommen-tricket.
Men var lugn!!!

Men som sagt - alla hästar funkar på sitt sätt och alla människor på sitt. Det gäller bara att leta sig fram till en metod som passar båda.
 
Sv: Problem vid lastning

Spirit115 skrev:
på tal om broblem vid lastning, så måste jag få berätta en kul grej :p (rentav farlig)....:eek: .
vi har en shettishingst hemma (numera vallack) som när han första gången när vi skulle lasta honom (då han var föl) hoppade in i transporten!D såg så jäkla kul ut.Vi gick bara dit med honom med slakt grimskaft och behövde inte göra något,han hoppade, över rampen in och stod där sedan nöjd. Såg ut som han tyckte det va kul. (?)Sedan slutade han med det, tack och lov, men han älskar att hoppa!:) Någon mer som vart med om detta?

Jag kan berätta att när jag jobbade som hästskötare brukade vi alltid parkera bredvid Nicklas Arvidssons lastbil på tävling eftersom vi umgicks. En gång stod hans hästskötare med en av hästarna utanför lastbilen (på väg till vetrinärbesiktningen eller nåt) när den plötsligt HOPPADE upp för hela rampen i ett enda skutt. Gissa om hon blev snopen? Typ 1,20 hopp rakt upp... snacka om vig som en katt. Den skadade sig inte som tur var.
 
Sv: Problem vid lastning

Hej
Vad gör man med en häst som inte är uppstirrad när man ska lasta den utan mest istadig och väntar på att man själv ska ge upp. Givetvis ger man inte upp utan har tålamod men det är inte så lätt när man har hållt på i 2 timmar och fortfarande bara har huvudet innanför. Har testat allt man kan tänka sig. Det där med att surra en lina runt bommen funkar inte för då asar hon hela transporten och bilen baklänges. Linorna fästa på sidorna funkar ej då lutar hon sig bara på så kan man stå där bäst man vill. Att flytta fötterna funkar inte för hon ställer bara tillbaka dem där de var från början, mutor och mat funkar inte visst blir hon intresserad men inte tillräckligt för att ge med sig. Backa in funkar inte för hon blir då stel som en pinne och tar inte ett steg. Det gamla tricket med ngt över ögonen funkar inte, hon är ju inte dum heller. Pisk funkar absolut inte. Har tom varit så desperat så jag har provat att försöka rida in henne, men när hon kom på det började hon stegra sig. Hon är expert på att svänga ut bakdelen i sista sekund och gå bredvid. Vi har testat med att ställa transporten bredvid väggar osv. ICKE!!! Det ända som har funkat hittills är att vänta ut skrället, men man får vänta länge.... Då skulle man ju kunna tänka sig att hon skulle lära sig det efter ett tag att matte ger sig inte varför bråka när jag kan gå in direkt, men ICKE!!! Tilläggas skall att hon verkar inte nervös, hon står perfekt när man kör. Vad gör man med en sån häst!!!!????
 
Sv: Problem vid lastning

Jag har en häst som var livrädd för transporter tidigare och efter ett års förtroende träning gick hon in i transporten utan att blinka, oftast är det relationen mellan häst och människa som sviktar, om hästen litar på dig går den in.
Sen kan det ju vara "jag tänker minsann inte gå in, varför skall jag göra det för?" Att den testar lite grann. Då får man ge hästen en anledning, till exempel backa den om den vägrar gå in (göra det jobbigare att vägra än att gå in så att säga) Fast sen finns det folk som har skillda meningar med detta då det kanske ger fel signaler till hästen att backa ifrån transporten när den egentligen skall gå in, så jag vet inte. har aldrig haf det problemet att dom vägrat gå in bara för att dom inte velat.
Det är svårt då man inte vet hur hästen är, lättare om man ser det framför sig med egna ögon.
Stressa aldrig.
Jag behåller lugnet genom att bara slappna av i kroppen, en sak som hjälpt mig väldigt mycket är att lyssna på musik när man jobbar med hästar, mp3 eller vad som helst, då brukar man slappna av och kan börja om på ny kula igen. man skall inte be hästen om någonting om det bubblar i magen av ilska, då blir det fel, man måste ha glädjen och lugnet och visa hästen att "jag har all tid i världen, ta den tid du behöver, jag kan stå här hela dagen om det är så."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem vid lastning

Fast då skulle jag nog säga att hon är rent envis och inte så rädd. Då kör du med surra-repet-runt-frambommen-tricket.
Men var lugn!!!

Men som sagt - alla hästar funkar på sitt sätt och alla människor på sitt. Det gäller bara att leta sig fram till en metod som passar båda.

Jo, vi har testat det. Men det som är så läskigt då, är att om man lägger ett litet tryck på nacken och ber henne ta ett steg till, då stegrar hon sej. Inte mycket men tillräckligt för att hon kanske skulle halka på lämmen eller slå huvudet i taket, då hon är stor! (1.68).
Hon känner att hon liksom inte kommer någonstans då.

Och faktiskt, är det som funkat bäst hitills är att gå fram och sedan backa, så det är väl bara att köra på med den metoden:smirk: ;)
 
Sv: Problem vid lastning

Har en ponny som går in så att det bara fattas ca 30-40 cm innan han backar ut igen. Han är kolugn och kan hålla på så i flera timmar MEN så fort man drar minsta lilla (eller håller kvar lite lätt när han backar) så får han panik. Tips mottages tacksamt!
 
Sv: Problem vid lastning

Jag hade problem med mitt sto jätte länge, enda tills jag kom fram till en metod som fungerade!

Backa upp transporten mot en öppning där hon inte kan ta sig ut på någon sida (jag hade en rundkorall, går ju att bygga med stolpar och tråd). Använd en lång lina som du fäster i hästens grimma (gärna repgrimma). Gå i en drivande och dominant position snett bakom hästen och be den att röra sig i cirklar runt dig. Longera lite över rampen (även om inte rampen är några problem) och stanna hästen genom signaler utan att förändra din position väsentligt. Lär hästen att backa vid någon signal, exempelvis en hand på rumpan och ett ljud. När detta sitter från marken, så börja med att styra hästen upp på rampen, på samma sätt som du fått hästen att gå fram runt dig, förändra alltså inte din egen position och ha en lång slak lina. Hästen ska gå på transporten själv då du bjuder in till det, ha som drivande signal att du snurrar på sista delen av linan. Var aldrig stressad eller arg och arbeta helst ensam. Börja med att bara låta henne ta ett eller två steg upp på rampen, stanna henne och be henne backa. Beröm. Ta lite mer i taget, men gå försiktigt fram, det ska kännas som en belöning att få komma in i transporten, någonting som är mycket roligare än att gå eller springa runt dig. Tveka inte utan bkjud framåt med friska tag och var hela tiden positiv. Hästen får absolut inte backa utan din tillåtelse, varför det är så viktigt att du kan läsa hennes signaler. Så fort du ser en antydan till att hon tänker utåt, gör din "bakca" signal och fortsätt. Låt aldrig hästen vila någon annanstans än på rampen/i transporten.

Tanken med den här metoden är att hästen ska känna det som att det är roligt och avslappnande att komma in i transporten. Det blir roligt därför att det är där det är lugn och ro och eftersom ingen tvingar in hästen med diverse hjälpmedel. Det är dock viktigt att det alltid sker på ditt kommando och att hästen bibehåller respekt för dig som ledare.

Det här fungerade så himla bra på mitt mycket envisa och fräcka sto. Hon gillade inte att vara instängd och blev skitarg så fort hon kände sig tvingad till någonting. Det slutade med att hon bokstavligen sprang på transporten, mycket glatt!

PM:a gärna om du vill ha mer tips, eller undrar något.

//Julia
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid lastning

varför inte ge henne mat i transporten, när hon väl går in så ge henne lite kraftfoder och beröm. Lasta ur och gör samma sak några dagar i rad. tillslut kommer hon springa på transporten (så brukar dem reagera i a f, inte säkert alla gör det) för hon vet att hon får mat när hon väl är inne. Kan ta någon v kan ta flera månader men det brukar alltid fungera.
 
Sv: Problem vid lastning

_jossan__ skrev:
Jo, vi har testat det. Men det som är så läskigt då, är att om man lägger ett litet tryck på nacken och ber henne ta ett steg till, då stegrar hon sej. Inte mycket men tillräckligt för att hon kanske skulle halka på lämmen eller slå huvudet i taket, då hon är stor! (1.68).
Hon känner att hon liksom inte kommer någonstans då.

Och faktiskt, är det som funkat bäst hitills är att gå fram och sedan backa, så det är väl bara att köra på med den metoden:smirk: ;)

Då kanske den metoden jag använder inte alls funkar, men here goes;)

Jag lastar alltid mina i repgrimma (binder givetvis upp i lädergrimma) och använder mig av tryck mot nacken. Har inte speciellt hårt tryck utan bara så att hästen känner det mot nacken, inte något försök att dra in hästen. När den tar ett steg framåt så får den genast eftergift och kel i pannan. Detta upprepar jag tills hästen är lastad, smidigt och enkelt;) Har jag bett hästen att gå framåt med hjälp av trycket och den väljer att backa så följer jag bara med bakåt med bibehållet tryck och eftergiften fås endast när hästen tar ett steg framåt, även om detta sker långt ifrån transporten. Eftergift och beröm så fort hästen svarar på trycket genom att gå framåt. Första gångerna jag använder mig av den här metoden kan det ta den "normala" tiden att lasta hästen, men min erfarenhet är att allt eftersom så inser hästen att jag är envisare och inte kommer ge mig:p

Jag tycker den här metoden funkar bra för mig och de hästar jag har provat den på men tar gärna emot förslag om förbättringar:) Det jag tycker är bra är att jag kan stå länge utan att bli trött eller irriterad och man utsätter hästen för så lite stress som möjligt.
 
Sv: Problem vid lastning

Kommer du ihåg vad du fick lära dig på ridlägret? tyckte toini hade väldigt bra metoder..försök komma ihåg dom och gör samma sak...eller rinmg till toini ellr annika och fråga hir du ska göra! Ses vi nästa år på Ridlägret?
 
Sv: Problem vid lastning

*Gotlandsrusset* skrev:
varför inte ge henne mat i transporten, när hon väl går in så ge henne lite kraftfoder och beröm. Lasta ur och gör samma sak några dagar i rad. tillslut kommer hon springa på transporten (så brukar dem reagera i a f, inte säkert alla gör det) för hon vet att hon får mat när hon väl är inne. Kan ta någon v kan ta flera månader men det brukar alltid fungera.


Haha, snark snark.

Mat funkar inte, hon blir en giraff men hon lockas inte in!

Nu har vi varit på atg:n och det tog väl 40 min en timme att få in 'na. Men in kom hon!

Nu ska hon inte behöva åka transport någe mer då det inte vart ngt bra resultat där borta men..

men en sista fråga vill jag ha svar på!

Detta kan nog bero på importen från lettland men,
Sista dagen på ridlägret fick vi liksom visa upp vad vi hade lärt oss. Jag visade ju naturligtvis upp lastningen då :smirk:, och hon gick in och ut två ggr , jag stog bara bredvid, utan någon som helst hjälp av ngn annan, sedan så gick jag därifrån och visade upp annat.
Men när vi skulle lasta för att åka hem, allt var som bortblåst!
Och där stod jag, återigen med en häst som vägrade låta sej lastas.
Jag gjorde som hon hade visat mej, men nej, hon ville inte!

Vi fick hjälp av en av läger ledarna som "undervisade" oss i NH och det tog väl en 20 min för henne att få in Pollen men, jaa..
Sen så stod vi ju där utan transport i ett halvår så..

Men vad tror ni det kan ha berott på ?
Var det för att hon var trött på att lastas mer den dagen lr?
 
Sv: Problem vid lastning

Oftast är det ägaren det är fel på om man ska skylla på någon, om inget riktigt traumatiskt har hänt i typ nån olycka eller så ( el varma täcke i trp så dom får koller)

Att lasta en istadig envis häst kräver bara uthållighet, var målmedveten och tänk bara IN ...ta med dig nån kompis att prata med och ignorera hästen...den VET vad du vill och får den inte den uppmärksamheten den ber om när den stönar sig så är det inte så kul längre....dom går in.
En häst gör det som fungerar....funkar det att vara stönig så är dom det.
Tänk bara rätt, bli inte arg...det ska inte vara värre tankeverksamhet vid lastning än när du ska in i en box exempelvis...utgå från att allt går...:D
Då får du in din häst.....
 
Sv: Problem vid lastning

*lånar knapp*
Ett alternativ till "surra repet runt bommen = tryck på nacken" kan vara det sättet som jag lastar på. Har två hästar där den ena är klassiskt "interäddmenVILLINTE" och en som faktiskt är så pass klaustrofobisk att hon blir stressad och rädd. Metoden har fungerat bra på båda och de lastas nu alltid på under 15 minuter och utan bråk.

Till att börja med så använder jag en helt vanlig grimma MEN jag sätter INTE haken i någon ring (har haft sönder för många grimmor förr för att tycka det är roligt) utan jag knyter linan i grimmans samtliga delar (för att fördela trycket så att ingenting går av). Sen knyter jag ihop den linan (vanlig longerlina) med en till longerlina och sen drar jag den låånga linan genom transporten ÖVER (men INTE runt) bommen och ut genom skötardörren och sen bakåt och RUNDAR hästen. Fortfarande har jag inte sträckt linan över huvud taget.

När man väl har rundat hästen så placerar man linan runt hästens bakdel och står själv framme vid själva ingången och sen sträcker jag linan, men drar INTE. Linan ramar nu in hästen som får två "väggar" av linan runt sig. Jag drar inte heller när jag ber bara hästen gå fram (kan ha ett spö till hjälp, men då bara för att NÅ hästens bakdel och kunna knacka försiktigt drivande på bakdelen) och antingen gör den det eller inte. Jag har mer tålamod än hästen och det här FÅR ta timmar om det vill de första gångerna. Det kommer att gå fortare nån annan dag.

De flesta hästar kommer till slut att prova att antingen gå framåt eller bakåt. Går hästen framåt får den beröm och jag har inte överdrivet bråttom med att sträcka linan igen. Går den bakåt kommer den upptäcka att det enda som händer är att matte blivit jättestark och att den genom att backa mot den sträckta linan i praktiken drar sig själv i huvudet. Den här metoden är särskilt effektiv på den typen av häst som gärna går in med huvudet i transporten men inte längre, för när den väl fått in huvud och hals så har den inte tillräckligt med kraft för att klara att backa ut i och med att den drar mot sig själv! :idea:

Går hästen förbi på sidan så länger du bara ut linan.. ställer tillbaka hästen framför lämmen och börjar om igen. Svårt att behålla lugnet? ANDAS djupt och sjung en glad sång. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid lastning

Det där kallas för att dra in hästen via grimman.
Tror jag det att många grimmor har gått sönder.
Läs lite om hästars nackar.

Instämmer med Martha
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 233
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 516
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 631
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
942
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp