Problem vid parning

Valpningsproblem är inte speciellt utbrett inom mops. Det är inga hundar med stora huvuden och smala bäcken (noslängd har ingenting med valpningsproblem att göra). Inga försäkringsbolag har heller restriktioner kring snitt för mops, vilket de ju har för raser med sådana problem.
Enligt flertalet uppfödare på rasen så är det ett problem. Och absolut enligt flera av de som har fodertikar som är mopsar. Det är väldigt vanligt med framfall efter förlossning som gått vanliga vägen. Några stygn och sedan kan de bli mammor igen. Varför förminska detta och skriva att det inte är ett problem bara för att det ej gått så långt att försäkringsbolagen vägrar betala? Det finns en skala mellan "normalt" och "så illa att försäkringsbolagen slutat betala för kejsarsnitt"?
Vart hittar du att jag skrivit att primär värksvaghet eller andra förlossningsproblem har med noslängd att göra?
 
Valpningsproblem är inte speciellt utbrett inom mops. Det är inga hundar med stora huvuden och smala bäcken (noslängd har ingenting med valpningsproblem att göra). Inga försäkringsbolag har heller restriktioner kring snitt för mops, vilket de ju har för raser med sådana problem.
Jag har som sagt inte skrivit något om noslängd här.
Men SKK och veterinärer menar på att det är en bidragande faktor, dvs ETT av problemen med kortnosighet. https://www.skk.se/globalassets/dok...a-halsorirsker-hos-brakycefala-raser-webb.pdf
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 275
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 147
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej! Jag undrar lite om att para en tik... Eller tankar kring det. Tiken är sex år och hanen snart ett år. Tiken har haft två kullar...
2
Svar
26
· Visningar
2 988
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp